Jump to content

Voor voor versterker

carl
 Share

Recommended Posts

Volgens mij is dit helemaal niet zo’n revolutionaire uitvinding. Het is toch hetzelfde wat ze vroeger een Head Amp noemde? Deze voor voor versterker kan je gebruiken in plaats van een trafo. Geen gedoe met brom e.d.

https://www.tnt-audio.com/ampli/audiofiles_tippi_e.html

In die Ampearl heb je versterking op MM niveau, daar gebruik je dan dus nog een SUT of een buizen- of transistor Pre voor bij je MC met niet al te lage spanningsafgifte, en als dat niet genoeg is eventueel een Pre Pre, maar dat laatste zal alleen nodig zijn bij super low output MC.

Edited by Buizerd

On 8-11-2024 at 11:58, rbh said:

Leuk dat ik dit topic nu zie.  Heb toch wat teveel brom vind ik met een SUT en mijn ampearl. Dus naar een pre pre?  

Ik vind de inschakeling van de ampearl ook te lang duren. 

Aan deze combi dacht ik dus ook rbh. Aan twee suts op rij had ik nog niet gedacht 😀

Edited by carl

• 1 month later...

Ook altijd veel last van brom gehad en alles geprobeerd , de duurste lundahl gebruikt waarmee een step-up is gemaakt in n metalen kastje , allerlei kabels . Uiteindelijk bij Alie een aantal voorversterker boards besteld , voeding en verschillende op amps , getest  naast mn platenspeler en uiteindelijk de beste combi ingebouwd in mn Technics MA1  met een goed resultaat . Klinkt beter dan alles wat geprobeerd is , zonder enige brom en acceptabel ruis bij gebruik MC 0.3mV , gelijk ook maar een versterker ingebouwd voor een MM element . Had ik veel eerder moeten doen . Op-amps maken het verschil .

Dat dan zeker prima met opamps.

Ooit voor een goede kennis een PCB gemaakt voor een van zijn ontwerpen.

Dat was ontstaan naar aanleiding van de Pas Pearl2 die ik voor mezelf had gemaakt.

Qua klank en weergave deden die 2 niet voor elkaar onder. Ik speel nog altijd met het idee om die nog een keer te bouwen. Was een erg prettig ding op basis van de OP37 en zitten een paar slimme dingen in.

Zie hier de eerste trap en kijk dan eens in de datasheet van de OP37 dan snap je wat hier gebeurd.

99CuRon.png

Is ook nog eens volledig DC gekoppeld.

Moet ik toch eens verder gaan uitwerken.

Edited by kappa7

55 minutes ago, kappa7 said:

Dat dan zeker prima met opamps.

Ooit voor een goede kennis een PCB gemaakt voor een van zijn ontwerpen.

Dat was ontstaan naar aanleiding van de Pas Pearl2 die ik voor mezelf had gemaakt.

Qua klank en weergave deden die 2 niet voor elkaar onder. Ik speel nog altijd met het idee om die nog een keer te bouwen. Was een erg prettig ding op basis van de OP37 en zitten een paar slimme dingen in.

Zie hier de eerste trap en kijk dan eens in de datasheet van de OP37 dan snap je wat hier gebeurd.

99CuRon.png

Is ook nog eens volledig DC gekoppeld.

Moet ik toch eens verder gaan uitwerken.

Er zit waarschijnlijk wel een condensator aan de uitgang?

Is de hele signaalweg verschoond van condensatoren?

Alleen condensatoren vanaf het signaalpad naar aarde?

5 hours ago, kappa7 said:

Nee, de DC offset wordt netjes weg geregeld met een opamp. geen condensatoren in de signaal weg.

Wel in de volgende trap de actieve RIAA maar dat is eigenlijk onvermijdelijk.

Mag dat schema vertrouwelijk worden gedeeld, is jouw kennis daartoe bereid?

Het Pearl2 schema vind ik er prima uitzien, maar nabouwen vereist wel gematchte fiets voor de ingang, daar vragen ze bij Pass flink pecunia voor in combi met een print, en ik ben van de hardwire opbouw, minder soldeerpunten etcetera, klinkt zoveel beter.

Die fetjes opzich zijn de kosten niet.

De kennis is inmiddels overleden dus dat wordt lastig.

Ik denk er wel over na om dit schema wat verder uit te werken en daar nieuwe printen voor te maken.

In zijn versie had deze een accu voeding, ik en van plan om daar dan een nette voeding voor te ontwerpen.

Wordt wel met een mix van SMD en truhole componenten.

Mocht je het leuk vinden dan kan je mee doen met het ontwerp stukje.

Edited by kappa7