Jongensdroom Posted 3 november Report Share Posted 3 november Sonusfaber + Macintosch = 1,5 miljoen. Leuk disco geluid, met dreunende bassen. De rest was ook niet veel. Na 1 minuut wilde ik al weer weg. Ik zou er 15.000 euro voor geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 november Report Share Posted 3 november Als ik al na 1 minuut weer weg wil, zou ik er helemaal niets voor geven. Je wordt te mild op je oude dag Wil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 november Report Share Posted 3 november Mooie blauwe "wappers" Dat kasteel wil ik er ook bij Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 3 november Author Report Share Posted 3 november 42 minutes ago, carl said: Als ik al na 1 minuut weer weg wil, zou ik er helemaal niets voor geven. Je wordt te mild op je oude dag Wil. Correct. Ik zie trouwens nu pas, dat er al een topic over bestond. Misschien dat de eigenaren van de Bently en de peperdure Porsche wel een setje besteld hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 november Report Share Posted 3 november (edited) Ook iemand met een Bentley kan muziekliefhebber zijn. Het probleem van die dure sets is volgens mij dat er niet veel van gemaakt worden. Dan is het niet rendabel om veel tijd in ontwikkeling te steken. Een normale set kan je ook eenvoudig in veel meer kleine ruimten uitproberen. Edited 3 november by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 november Report Share Posted 3 november (edited) 52 minutes ago, carl said: Het probleem van die dure sets is volgens mij dat er niet veel van gemaakt worden. Dan is het niet rendabel om veel tijd in ontwikkeling te steken. Voldoende marge geeft juist tijd. Bij complexe restauraties, werkt dat ook zo. Edited 3 november by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 november Report Share Posted 3 november Ik vond het jammer, dat er inderdaad disco-achtige muziek gedraaid werd. Dat pakte lang niet altijd goed uit. Zeker niet, wanneer er zo hard gespeeld wordt, dat de apparatuur en luidsprekers het niet meer bij kunnen houden. Maar toch hoor je de potentie van die set. Ongeloofelijk diep en strak laag. Helaas door de ruimte iets te royaal aanwezig. Het midden klonk ook ver bovengemiddeld, maar hangt het natuurlijk af van wat je speelt. Vergeet ook niet, dat zo'n set opbouwen eigenlijk meer tijd vergt en de ruimte ook bepalend is. Op de High-End Show in Munchen staan vaak ook extreem dure sets. En helaas... ook daar klinken die lang niet altijd perfect. Voor mij past de set niet... Niet in mijn huis, en niet in mijn budget. Bij lange na niet. Ik mag met een audiovriend nóg een keer komen luisteren. Dan misschien meer verzoeknummers en niet zo idioot hard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 november Report Share Posted 3 november 35 minutes ago, Tubejack said: Voldoende marge geeft juist tijd. Bij complexe restauraties, werkt dat ook zo. Voor zoveel geld kan je beter de LS bouwen op de specifieke ruimte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 november Report Share Posted 3 november Of een specifieke ruimte voor de luidsprekers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 november Report Share Posted 3 november 1 hour ago, carl said: Voor zoveel geld kan je beter de LS bouwen op de specifieke ruimte. Me altijd afgevraagd waarom een specifiek filter niet kan afgestemd op een meting van de ruimte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 november Report Share Posted 3 november 1 hour ago, carl said: Voor zoveel geld kan je beter de LS bouwen op de specifieke ruimte. Je dwaalt af. Het ging er toch om of het rendabel is of niet? Nou ik denk van wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 november Report Share Posted 3 november 1 minute ago, Tubejack said: Je dwaalt af. Het ging er toch om of het rendabel is of niet? Nou ik denk van wel Hangt ervan af, hoeveel geld je hebt Jack. Voor een oliesjeik is het zijn weekgeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 3 november Report Share Posted 3 november 31 minutes ago, carl said: Me altijd afgevraagd waarom een specifiek filter niet kan afgestemd op een meting van de ruimte. Dat kan prima. Ik heb meerdere klanten gekend die hun actieve filter op de ruimte hebben afgestemd. Niet dat het dan automatisch iets goeds opleverde, maar meettechnisch was het dan geweldig goed... Dsp, zo dacht men toen nog, zou zaligmakend zijn. Dat zal best zo zijn, wanneer je de coherentie en samenhang van het geluidsbeeld buiten beschouwing laat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 november Report Share Posted 3 november 47 minutes ago, carl said: Hangt ervan af, hoeveel geld je hebt Jack. Voor een oliesjeik is het zijn weekgeld. Als zoiets economisch niet te bouwen was, werd het niet gemaakt. Ik vind het er alleen al, mooi uitzien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 3 november Report Share Posted 3 november Dat heb ik dan weer niet....Ik vind die McIntoshen er vreselijk kitsch uitzien. En waarom zou je een solidstate versterker nemen met uitgangstrafo's? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 november Report Share Posted 3 november Goeie vraag Roots, ik zou het niet weten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 3 november Report Share Posted 3 november Vroeger konden eindtorren maar een beperkte stroom leveren en waren ook niet zo gelukkig met lage impedanties. McIntosh maakte gebruik van uitgangstrafos zodat ze wel lage impedanties konden aansturen. Voor zover ik weet is het een trafo met 1 wikkeling met de nodige aftakkingen. Omdat dit concept "nieuw" was en goede resultaten gaf vielen de versterkers bij velen in de smaak. Maar in deze tijd is er een groot aanbod in eindtorren die voldoende stroom kunnen leveren en tevens lage impedantie speaker rechtstreeks kunnen aansturen. Maar het is nu net die trafo die McIntosh bekend heeft gemaakt en dat pad kunnen ze blijkbaar niet meer verlaten. @Roots Ook al heeft het niets met de sound te maken maar ik vind ze ook niet mooi Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 november Report Share Posted 3 november Het schijnt ook voor een bepaald klankkarakter te zorgen Gydo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 november Report Share Posted 4 november (edited) 7 hours ago, carl said: Het schijnt ook voor een bepaald klankkarakter te zorgen Gydo. Hoe kom je aan die informatie? Dit zegt de fabrikant ervan. Bron: https://www.mcintoshlabs.com/support/faq WHAT IS THE MCINTOSH OUTPUT AUTOFORMER™? The McIntosh Output Autoformer™ is a special transformer that is designed and manufactured in-house by McIntosh. This allows any speaker type to be used with a McIntosh amplifier and have all of the power that the amp is designed to deliver. All other amplifier designs will not have even power with differing speaker designs. McIntosh amplifiers with the output Autoformer will deliver ‘All the Power You Pay For’ regardless of speaker type chosen. McIntosh kan op deze manier ook luidsprekers aansturen met 2Ω impedantie Edited 4 november by Tubejack update Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 4 november Report Share Posted 4 november 1 hour ago, Tubejack said: WHAT IS THE MCINTOSH OUTPUT AUTOFORMER™? The McIntosh Output Autoformer™ is a special transformer that is designed and manufactured in-house by McIntosh. This allows any speaker type to be used with a McIntosh amplifier and have all of the power that the amp is designed to deliver. All other amplifier designs will not have even power with differing speaker designs. McIntosh amplifiers with the output Autoformer will deliver ‘All the Power You Pay For’ regardless of speaker type chosen. McIntosh kan op deze manier ook luidsprekers aansturen met 2Ω impedantie En dat is heden ten dagen geen probleem meer voor stabiele eindversterkers. Ik heb ooit een set Apogee Scintilla gehad en die waren 1 Ohm, ik speelde toen met 2x Krell KMA 100 MK2 en die stuurde de Apogee's met de vinger in de neus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 november Report Share Posted 4 november (edited) Klopt Guido. Waarom hangen aan het oude? Waarom niet? als het goed werkt? Zo speel ik nog steeds met buizen versterkers. Maar ook met transistoren en Fets of een combinatie daarvan. Allemaal klinken ze ietsje of meer anders. Edited 4 november by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 4 november Report Share Posted 4 november 5 minutes ago, Tubejack said: Waarom hangen aan het oude? Waarom niet? als het goed werkt? Zo speel ik nog steeds met buizen versterkers. Maar ook met transistoren en Fets of een combinatie daarvan. Allemaal klinken ze ietsje of meer anders. Eenieder moet vooral zijn/haar weg volgen. Met buizen is het nagenoeg onvermijdelijk om geen uitgangstrafo te gebruiken. Uiteraard tel ik een OTL niet mee. Ik heb zelf jaren met buizenversterkers gespeeld, vooral zelf gebouwde en ben er zeker nog liefhebber van! Ik denk dat MacIntosch vasthoud aan een uitgangstrafo omdat ze daar groot mee zijn geworden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 november Report Share Posted 4 november + 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 4 november Report Share Posted 4 november ik snap persoonlijk niet waarom men bplijft demoen met Mcintosh, heb er nooit iets aan gevonden en vindt ze nog lelijk ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
klikobot Posted 4 november Report Share Posted 4 november (edited) McIntosh kwam in 1967 met hun eerste modellen transistor eindversterkers uit met autoformer uitgang, zoals hun het noemen. De MC250, MC2105 bv. Daarom heet het autoformer, niet autotransformer. Het is geen transformator. Gewoon een enkele wikkeling op ijzeren kern met aftappingen voor 4-8-16 ohm. Toen waren er nog vaak 16 ohm luidsprekers vooral in de States, dus je had echt bij die hogere impedanties wel echt 100W rms ter beschikking. Ook met pa. inzetbaar soms. Als er 100W rms geleverd moet worden aan 16 ohm, is er veel meer uitgangsspanning nodig . Een transistorversterker zou toen gauw 200W rms moeten kunnen leveren( erg hoog in die tijd voor hifi amps met transistors) , om de gewenste 100W op 16 ohm te kunnen halen(40Vrms.bij 8ohm is 200W, bij 16 ohm de helft dus met 40V P= U kwadraat/ R. Later ‘70 er jaren(modellen 2300, 2500) verdween die 16 ohm en kwam er een 2 ohm aftapping in de plaats, gezien luidspreker ontwikkelingen met erg lage imprdanties en dips, ook sommige audiotrafo’s van electrostaten. Het probleem in de latere 60’er jaren met vermogenstransistoren was niet met de maximale Ic (max. c-e stroom). Er waren al silicium power torren te koop met hoge collector -emmiter stromen, zoals de toen bekende 40411 van rca( Ic. van 30A, Vce-90V), 2N3773, 17A, Vce-140V en het werkpaardje v/d electronica kringen toen zoals het genoemd werd, de alombekende 2N 3055- 15A, 70V, met geshunte b-e van 100 ohm en lager. En niet vergeten de BD182,183 BDY20, etc…, Ontwerpers wisten toen ook al om meerdere outputs parallel te schakelen op de uitgangstrap indien nodig. De MC 2500 bv.heeft 12 eindtorren per kanaal. Heb er ooit twee moeten repareren, waren niet bepaald service vriendelijk. Probleem was meer om een complementair paar te vinden , met dezelfde hoge Vce. Bijna alle silicium power torren waren npn types, een complemtaire p- type was erg zeldzaam en prijzig toen. De nog oudere generatie germanium power torren voor hifi versterkers, altijd juist p-types, complemtaire power n-types waren er niet, die waren Idd vrij beperkt in hun Ic en ft , vandaar ook de beperkte versterker bandbreedte en lage vermogens met germanium eindtorren (AD142, 149 etc..). Toch schijnen er russische germanium power torren te zijn vervaardigd met een hoge ft> 5Mhz, voor germ. erg hoog. Met silicium power is een hoge ft allang geen probleem meer . Edited 4 november by klikobot Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts