Jongensdroom Posted 5 november Author Report Share Posted 5 november 11 minutes ago, Hans van Liempd said: Hier ben ik het dus niet mee eens. Dat het beter zou kunnen klopt, maar "een aanfluiting" is toch wel erg denigrerend. Ik heb al vaak dergelijke sets op shows gehoord, en altijd valt dat wat tegen. Maar in precies de juiste setting kan het hemels klinken. En met een jacht of auto van € 1.500.000,- ben je een held, met een set van dat geld wordt je hier in Nederland afgezeken. Dat komt misschien, doordat jij een flink gat in je gehoorcurve hebt!? Dat heb je eens verteld, toen je mijn gehoor ging testen. Je moet het maar durven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 november Report Share Posted 5 november (edited) 16 minutes ago, Jongensdroom said: Dat komt misschien, doordat jij een flink gat in je gehoorcurve hebt!? Dat heb je eens verteld, toen je mijn gehoor ging testen. Je moet het maar durven. Geen gat, maar boven de 6000 Hz is er inderdaad niet veel meer. Gelukkig gebeurd daarboven zoals je weet niet veel in de muziek: Edited 5 november by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 5 november Report Share Posted 5 november (edited) 11 hours ago, Jongensdroom said: Voor zoveel geld was het een aanfluiting, om er toch maar even een muzikale draai aan te geven. Cock kan voor heeeeel veel minder knaken iets neerzetten, dat heeeel veel dichter bij de werkelijkheid komt. Ik denk dat het best wel leuk kan zijn om eens de absolute top te horen alleen Mchintosh hoort daar voor jij niet bij. Ik had veel liever ons eigen Kharma of Wilson audio dan gezien wat inderdaad nog een klein bedrijf is met bijvoorbeeld versterkers van Dan D'agostino maar denk dat je dan nog steeds moeite zou hebben om aan deze prijs te komen. In dit geval zie ik gewoon steeds weer dezelfde importeur die weer het zelfde soort spul neerzet, een aantal jaren geleden deed hij dat ook met de Kef Muon samen met Mcintosh Ik heb er overigens ook geen moeite mee dat er geld verdiend wordt, zeker met de kleine oplages waarover we praten moet de marge hoger zijn om het bedrijf levensvatbaar te houden. Edited 5 november by SpaceJS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 5 november Report Share Posted 5 november Als ik zelf terugkijk naar onze Pastorij shows waren die in't begin niet zo goed. Alle ruimtes hadden er veel galm en langzaam maar zeker werd het geluid beter. We hadden veel akoestisch materiaal aangekocht en dat loonde. Dat een dealer zijn nek uitsteekt en het resultaat niet goed is maakt dat geen slechte dealer. Zulke sets zijn bijna onverkoopbaar en als dealer ga je zelden zoiets verkopen. Dat de handel enkel om geld draait is onzin, er zijn nog veel gepassioneerde dealers die dit vak met hart en ziel doen. Als je echt geld wil verdienen moet je zeker niet in de audiowereld stappen, ik denk dat je beter begrafenis word dan heb je een gegarandeerd inkomen. Het is zo makkelijk om te generaliseren en het strookt niet mer de realiteit. Zelf ben ik blij dat ik niet meer in de handel zit ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 5 november Report Share Posted 5 november 3 hours ago, Hans van Liempd said: Geen gat, maar boven de 6000 Hz is er inderdaad niet veel meer. Gelukkig gebeurd daarboven zoals je weet niet veel in de muziek: Nou, noem heel het spectrum aan boventonen maar "niets". Nog even en de tweeter kan worden losgekoppeld... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 5 november Report Share Posted 5 november Ik denk dat Hans wel een punt heeft en dat die hoge Hz schromelijk worden overdreven. Cock houdt van jazz muziek jaren 50/60. De bandrecorders uit die tijd kwamen theoretisch tot iets van 16.000 Hz (met of zonder boventonen). In de dagelijkse praktijk veel lager. Toch fantastische opnamen uit die tijd. Het feit dat het bij Cock zo goed klinkt heeft dus weinig te maken met het ver doorlopend hoog. Ik meen me bovendien te herinneren dat er al lang geleden proefjes genomen zijn met filteren op een bepaalde frequenties. Er is trouwens veel onderzoek gedaan met supertweeters. Peter Comeau die de luidsprekers verzorgd bij de IAG heeft ermee geëxperimenteerd. Volgens hem werken supertweeters ook onder zeg de 10.000 hz mee. Daarmee verklaart hij de werking van supertweeters. Moet ook wel gezien zijn leeftijd hoort hij niet veel meer Hz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 november Report Share Posted 5 november In mijn geval is dat ook bijna zo. Gelukkig zit er in de muziek die ik speel geen triangels. Die hoor ik voor het grootste deel niet meer. Maar met de leeftijd van 74 jaar, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat gaat steeds beter. Maar voor iedereen, doe eens een test met een test CD en luister zelf eens hoe ver je komt. Ik heb dat bij verschillende bijeenkomsten gedaan, en daar schrokken verschillende mensen toch stevig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wilke Posted 5 november Report Share Posted 5 november Elke installaties heeft zijn blunders maar los het op,ik heb ongeveer 35 verschillende luidsprekers kabels, en 40 verschillende interlinks meen je dat ik kan vertellen wat de beste kabel is,jnoppes nul,nul,wel in welke richting moet gaan in welke combinatie. De verkoper die kan dat ,die probeert jouw de euro,s uit je zak te halen Wilke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wilke Posted 5 november Report Share Posted 5 november Ik hoor liever een 36 inch speaker dan 2 maal 18 inch speaker in hat laag omdat 2 maal 18 inch twee verschillende datasheets heeft ,die zijn nooit exact,ik ben het nooit tegen gekomen , met dezelfde datasheets ,ook nooit bij half geleiders wilke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 5 november Report Share Posted 5 november 31 minutes ago, Wilke said: Elke installaties heeft zijn blunders maar los het op,ik heb ongeveer 35 verschillende luidsprekers kabels, en 40 verschillende interlinks meen je dat ik kan vertellen wat de beste kabel is,jnoppes nul,nul,wel in welke richting moet gaan in welke combinatie. De verkoper die kan dat ,die probeert jouw de euro,s uit je zak te halen Ik begrijp je, maar soms krijgt een dealer de opportuniteit om met zulke dure set een demo te houden en moet die zich schikken naar de producten van die importeur. Of het verstandig is, wel het lijkt me van niet. Jij hebt dan wel veel kabels, wil dat zeggen dat je veel veranderd in je set ? Ik speel al erg lang met de SQM van Grimm en heb totaal geen behoefte om die te veranderen. Speakerkabel zijn van Jorma, de Duality en netsnoeren van Essential Audio Tools. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 5 november Report Share Posted 5 november 1 hour ago, Hans van Liempd said: Hier ben ik het dus niet mee eens. Dat het beter zou kunnen klopt, maar "een aanfluiting" is toch wel erg denigrerend. Ik heb al vaak dergelijke sets op shows gehoord, en altijd valt dat wat tegen. Maar in precies de juiste setting kan het hemels klinken. En met een jacht of auto van € 1.500.000,- ben je een held, met een set van dat geld wordt je hier in Nederland afgezeken. Raar land, met rare mensen. De spijker op zijn kop Hans! Het verschil met een jacht of auto dat het alleen optisch gewaardeerd wordt ipv op zijn waarde waar het voor gemaakt is. Er zijn niet zoveel mensen met een dure ferrari die echt goed kunnen rijden, en dan bedoel ik waar zo'n auto auto voor is gemaakt. En bovendien weet iemand waar een Ferrari toe in staat is, dat de eigenaar dat voor nog geen 50% kan gebruiken doet er niet toe. Over een jacht zal ik het dan maar niet hebben. De audio set wordt wel tot het "uiterste" getest op een show. En dat is het probleem, iedereen zal hetgeen ten gehore worden gebracht op waarde schatten, en dan is er ook nog smaak. En als allerlaatste zijn Nederlanders ook wel erg van "kijk hem eens". Ze zien liever iemand mislukken uit afgunst dan dat ze het iemand gunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 5 november Report Share Posted 5 november (edited) 3 hours ago, carl said: Ik denk dat Hans wel een punt heeft en dat die hoge Hz schromelijk worden overdreven. Cock houdt van jazz muziek jaren 50/60. De bandrecorders uit die tijd kwamen theoretisch tot iets van 16.000 Hz (met of zonder boventonen). In de dagelijkse praktijk veel lager. Toch fantastische opnamen uit die tijd. Het feit dat het bij Cock zo goed klinkt heeft dus weinig te maken met het ver doorlopend hoog. Ik meen me bovendien te herinneren dat er al lang geleden proefjes genomen zijn met filteren op een bepaalde frequenties. Er is trouwens veel onderzoek gedaan met supertweeters. Peter Comeau die de luidsprekers verzorgd bij de IAG heeft ermee geëxperimenteerd. Volgens hem werken supertweeters ook onder zeg de 10.000 hz mee. Daarmee verklaart hij de werking van supertweeters. Moet ook wel gezien zijn leeftijd hoort hij niet veel meer Hz. Aan "hoge Hz-en" is helemaal niets overdreven. Het verbaasd me dat jij dat zo kunt ventileren. Heb je wel enig idee wat boventonen zijn Carl? Grondtonen in de muziek gaan maar tot 4000 Hz. Alles daarboven zijn boventonen of harmonischen. Die maken instrumenten herkenbaar. Boventonen bepalen dat een klarinet herkenbaar is als een klarinet en niet als een trompet of een sax, want qua grondtonenbereik zijn ze allemaal identiek. Het zijn de boventonen die de muziek laten leven, snap je? Die hoor je inderdaad niet uitsluitend met je oren, maar het helpt wel enorm als die nog iets doen in het bereik van de boventonen. Edited 5 november by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
klikobot Posted 5 november Report Share Posted 5 november (edited) Precies. Dit is toch 1 v/d eerste dingen wat de echte audiofiel behoort te weten. De opbouw v/d bovenharmonischen v/e grondtoon bepalen bv.de klankkleur v/e stem, instrument, kortom alles wat we als een bepaald soort geluid kunnen herkennen, ook uit de natuur . Sommige hogere boventonen kunnen sommige (oudere) mensen misschien niet horen, maar de aanwezigheid of afwezigheid ervan is wel duidelijk waarneembaar. Edited 5 november by klikobot Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 5 november Report Share Posted 5 november 7 minutes ago, klikobot said: Precies. Dit is toch 1 v/d eerste dingen wat de echte audiofiel behoort te weten. De bovenharmonischen v/e grondtoon bepalen bv.de klankkleur v/e stem, instrument, kortom alles wat we als een bepaald soort geluid kunnen herkennen, ook uit de natuur . Sommige hogere boventonen kunnen sommige (oudere) mensen misschien niet horen, maar de aanwezigheid of afwezigheid ervan is wel duidelijk waarneembaar. Wanneer de muziek thuis met een zekere vanzelfsprekendheid en overtuigingskracht kan worden weergegeven, blijkt het brein - zonder daarvoor moeite te hoeven doen - zelf in staat te zijn om ontbrekende informatie aan boven- en onderkant van het spectrum in te brengen in de beleving. Waardoor het ook daadwerkelijk in de muziekbeleving bestaat. Dus zonder meetbaar aanwezig te zijn. Degene die deze vanzelfsprekendheid een beetje in zijn setweergave heeft weten te weven komt automatisch tot audiofiele rust. Dat kan gelukkig ook heel goed met heel bescheiden hardware. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 november Report Share Posted 5 november Maar de harmonischen van een triangel of de hoogste tonen van een piano dragen weinig bij aan de muziekbeleving. En natuurlijk is het heel vervelend om mee te maken dat het gehoor achteruit gaat. Toch krijg ik vaak de vraag, hoe ik het vind klinken. Kennelijk wordt mijn mening dan toch nog gewaardeerd. Van de andere kant, wanneer je alleen maar negatief over een weergave kunt oordelen, klopt het ook niet. Er zijn aan elke set aspecten die erg goed of juist wat minder uit vallen. En bij een bescheiden set op de juiste plaats kan dat heel goed uit vallen. Maar daar zijn de verwachtingen vaak ook lager gesteld. Bij een dure set wordt altijd verwacht, dat deze onder alle omstandigheden perfect zal klinken. Dit is natuurlijk niet zo, integendeel zelfs. Door de diepere laagweergave is de ruimte veel meer dan bij een kleine set van belang. En als laatste... een set klinkt nooit beter dan de opname die je er in stopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 5 november Report Share Posted 5 november (edited) 1 hour ago, klikobot said: Precies. Dit is toch 1 v/d eerste dingen wat de echte audiofiel behoort te weten. De opbouw v/d bovenharmonischen v/e grondtoon bepalen bv.de klankkleur v/e stem, instrument, kortom alles wat we als een bepaald soort geluid kunnen herkennen, ook uit de natuur . Sommige hogere boventonen kunnen sommige (oudere) mensen misschien niet horen, maar de aanwezigheid of afwezigheid ervan is wel duidelijk waarneembaar. Lijkt me moeilijk om de afwezigheid waar te nemen als je hem niet hoort Klikobot (big smile). Maar nogmaals waarom klinken die LP’s uit de jaren 50/60 dan zo geweldig? Die boventonen pak je met recorders uit die tijd zeker niet altijd. Overigens hoor je die hoge tonen volgens mij pas als je 80 dB of meer speelt. Laatst een uitvoerig verhaal over gelezen. Helaas kan ik het (nog) niet meer terug vinden. PS verder met Hans eens. Edited 5 november by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 5 november Report Share Posted 5 november Ik heb nog eens even een tabel met instrumenten en grondtonen en boventonen erbij gehaald. Zelfs als je stevig gehoorverlies hebt kan je theoretisch nog stevig van muziek genieten. Zoveel verlies is er nu ook weer niet. Het triangel concert van Lipowitski zal ik helaas niet meer ten volle van kunnen genieten helaas. Daar haal ik de grondtonen niet meer ten volle. Bij orgel wordt het deels een probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
klikobot Posted 5 november Report Share Posted 5 november 2 hours ago, carl said: Lijkt me moeilijk om de afwezigheid waar te nemen als je hem niet hoort Klikobot (big smile). Maar nogmaals waarom klinken die LP’s uit de jaren 50/60 dan zo geweldig? Die boventonen pak je met recorders uit die tijd zeker niet altijd. Overigens hoor je die hoge tonen volgens mij pas als je 80 dB of meer speelt. Laatst een uitvoerig verhaal over gelezen. Helaas kan ik het (nog) niet meer terug vinden. PS verder met Hans eens. Beste Carl, een afwezigheid of aanwezigheid van een opbouw bovenharmonischen in bepaalde fasesamenhang en verschillende amplitudes onderling, is wel degelijk waarneembaar. Koppel een tweeter maar los of koppel de hoog segmentering v/e electrostaat maar los, of de treble paneel, en sluit het erna weer aan. Of bedoel je iets anders met afwezigheid in gereproduceerd geluid? 80db? -dat is net zo luid als een deurbel of zo’n ouderwetse opwindbare alarm wekker. Als we dan pas beetje hoog kunnen horen op dat geluidsdruk niveau, tja stoppen maar met de hobby denk ik dan. Je vraagt over waarom klinken lp’s uit de jaren 50/60 zo geweldig? Bedoel je zowel mono als stereo? Een simpele vraag, maar als je eens wist hoe complex de materie van opname / mastering/ lathe cutting etc.. en dan wat net in die periode van vorige eeuw gebeurde: pas in 1955 werd RIAA(Recording Industry Association of America)eindelijk geaccepteerd als standaard(maar niet heus, duurde zeker nog 10 jaar voordat iedere andere standaard wereldwijd zich aanpaste en hun eigen voorgoed vaarwel zei, zoals bv. Decca, Victor, DMM, Columbia, NAB, FFRR, etc. Iedereen had eerst z’n eigen “standaard”. In die ‘50 er jaren was het RCA(Radio Corporation of America) die het gelukte om de RIAA standaard met hun zogenaamde “New Ortophonic” snijtechniek toe te passen. Tot ergernis van al die andere grote spelers in die tijd van vinylplaten productie. Lang verhaal kort: hoe weet jij als je de ouwe platen draait, dat je de juiste EQ. correctie hebt , voor die oude 50er jaren persing? En voor mono, gebruikten ze ook soms afwijkende correcties: IEC-7950-3180-318-75uS, ipv. IEC- 3180-318-75uS. Kan best dat die geweldig klinkende opnames op vinyl gesneden zijn met een Telefunken-Decca ZS90/45 snijkop, van Neumann , en met IEC-7950-3180-318-75uS gesneden is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kurt1970 Posted 5 november Report Share Posted 5 november On 4-11-2024 at 09:42, Bebatoli said: Eenieder moet vooral zijn/haar weg volgen. Met buizen is het nagenoeg onvermijdelijk om geen uitgangstrafo te gebruiken. Uiteraard tel ik een OTL niet mee. Ik heb zelf jaren met buizenversterkers gespeeld, vooral zelf gebouwde en ben er zeker nog liefhebber van! Ik denk dat MacIntosch vasthoud aan een uitgangstrafo omdat ze daar groot mee zijn geworden. McIntosh heeft ook direct coupled eind verstersterkers, en zelfs klasse D. Maw, geen kwestie van "vasthouden". Ga eens luisteren naar een direct coupled Mc, en een met een autoformer, dan weet je waarom men die autoformers gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 5 november Report Share Posted 5 november 19 minutes ago, kurt1970 said: Ga eens luisteren naar een direct coupled Mc Ik ben dan ook wel van de links plaatsen er rechtstreeks er naar toe....Ik ga niet de moeite nemen om dat op te zoeken iig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wilke Posted 5 november Report Share Posted 5 november 7 hours ago, Bebatoli said: Ik begrijp je, maar soms krijgt een dealer de opportuniteit om met zulke dure set een demo te houden en moet die zich schikken naar de producten van die importeur. Of het verstandig is, wel het lijkt me van niet. Jij hebt dan wel veel kabels, wil dat zeggen dat je veel veranderd in je set ? Ik speel al erg lang met de SQM van Grimm en heb totaal geen behoefte om die te veranderen. Speakerkabel zijn van Jorma, de Duality en netsnoeren van Essential Audio Tools. Ik pas mijn set met kabels aan ,kunnen groten verschillen of kleine verschillen zijn. wolke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wilke Posted 5 november Report Share Posted 5 november Als ik mij goed voel kom ik zaterdag luisteren,tussen parkeerplaats en luister ruimte,s is dat ver lopen. mvg wilke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 5 november Report Share Posted 5 november 14 hours ago, Jongensdroom said: Tuurlijk, vooral jij! Daar kan niemand tegenop. Wat heb je allemaal staan? Ik ben erg leergierig. Cock en ik, komen graag eens een keertje bij je luisteren. Ik wilde eigenlijk helemaal niet reageren op weer zo'n onnozele uitspraak van jou. En ik wil jou echt niet in mijn huis hebben...Voor de rest kan je lezen in mijn profile wat ik allemaal heb staan. Maar dat heb je zelfs niet door. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 6 november Author Report Share Posted 6 november 10 hours ago, Roots said: Ik wilde eigenlijk helemaal niet reageren op weer zo'n onnozele uitspraak van jou. En ik wil jou echt niet in mijn huis hebben...Voor de rest kan je lezen in mijn profile wat ik allemaal heb staan. Maar dat heb je zelfs niet door. Je moet juist wel reageren. Het inhouden van emoties, is slecht voor de gezondheid van de mens. Het kan je zelfs op latere leeftijd nog opbreken. Zorg goed voor jezelf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wilke Posted 6 november Report Share Posted 6 november Jongensdroom ,niet verkeerd begrijpen,wat dacht je wat kost om zo,n show te organiseren en dan praten we niet over de tijd wat dealer en importeur er in steekt,Bebatoli kan er over mee praten. Als ik kom biedt ik 17.000 euro’s,voor de hele installaties,is dat goed . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts