Jump to content

Audio Kasteel Nederhemert nov. 2024

Recommended Posts

12 hours ago, Wilke said:

Als ik mij goed voel kom ik zaterdag luisteren,tussen parkeerplaats en luister ruimte,s is dat ver lopen.

mvg wilke

Je kunt voor het kasteel parkeren. Vanaf de parkeerplaats is het ca. 50 m tot aan de eerste trap. Deze trap gaat 7 treden naar beneden. Dan 10 m horizontaal en 6 treden omhoog. achter de deur is nog een brede een brede trap van ca. 10 treden omhoog met links en rechts trapleuningen. Deur openen en je staat in de demoruimte.

20230911170954_045_Opening_Audio_Castle_

Het is gewoon spijtig dat sommige mensen op Trumpiaanse manier audio afkraken en geen of weinig respect hebben voor de inspanningen van de importeur/dealer.

Als ik terug kijk naar onze Pastorij shows dan zijn het heus niet alleen de centen, maar vooral de hoeveelheid energie en tijd dat je er insteekt.

Ruim een half jaar op voorhand beginnen uitstippelen welke sets er komen te staan. Welke combinaties goed werken. Omdat er veel fabrikanten naar onze shows kwamen moesten we ook hotels regelen, 's avonds samen gaan eten, .......

Voor het geld hebben we het niet moeten doen want we hebben slechts 1x een verkoop gehad door de show. De shows waren dus verlieslatend. Maar het was vooral heel leuk om te doen, om de importeurs en fabrikanten samen te onder 1 dak te hebben.

De winkel missen wij niet maar wel de Pastorijshows.

Verschillende recensenten hebben over onze show geschreven en Jan de Jeu was er één van.

Zijn artikel was voor ons erg fijn  en zeer motiverend!

Zie:

https://hifi.nl/artikel/22959/Gydotron-Audio-Pastorijshow-januari-2015.html

Hans bedankt voor de informatie,ik zoek eigenlijk een stoel en vier dragers 😊😊😊😊,het zal wel lukken als ik kom.

Ik heb een hart operatie vorige week vrijdag gehad,maar ik baal als een stekker,je bent wat agressief  met worden ,de verpleegster had er een ander woord voor ,geïrriteerd zei ze,

en ik mag een niks doen ,alleen wandelen,voor de rest mag ik niet klagen.

wilke 

10 minutes ago, Wilke said:

Hans bedankt voor de informatie,ik zoek eigenlijk een stoel en vier dragers 😊😊😊😊,het zal wel lukken als ik kom.

Ik heb een hart operatie vorige week vrijdag gehad,maar ik baal als een stekker,je bent wat agressief  met worden ,de verpleegster had er een ander woord voor ,geïrriteerd zei ze,

en ik mag een niks doen ,alleen wandelen,voor de rest mag ik niet klagen.

wilke 

Ik bedoel het niet verkeerd, maar heb je misschien dyslexie? Ik heb erg veel moeite om je berichten te ontcijferen namelijk. 

15 hours ago, carl said:

Maar nogmaals waarom klinken die LP’s uit de jaren 50/60 dan zo geweldig? Die boventonen pak je met recorders uit die tijd zeker niet altijd. 

Dag Carl, de mastertape bandrecorders van toen haalden echt de 15Khz , en gezien dat alle frequenties rond en boven 4Khz voor de meeste grondtonen al bovenharmonischen zijn, zullen ze ook aanwezig zijn in die opnamen.

Dus zonder de aanwezigheid van die bovenharmonischen in de opname, zal het echt niet geweldig klinken, zeker niet .

Als een geluid in de opname zit met een grondtoon die we al niet kunnen horen, tja, dan horen we natuurlijk de aanwezigheid v/d boventonen ook niet.Maar als die boventonen die wij dus alleenstaand niet kunnen horen wel deel uitmaken v/d totale bovenharmonische opbouw v/e grondtoon die we wel kunnen horen, dan zullen we wel iets waarnemen dat niet klopt in het klankkarakter, als die boventonen ontbreken.

Voor de duidelijkheid: een grondtoon is de 1e harmonische. De 2e harmonische is de eerste boventoon, de 3e harmonische de tweede boventoon, etc.

Dat sommige ‘50/60er jaren vinyl prachtig kunnen klinken, bv. open en dynamisch, ook mono, kan met de toenmalige manier van opnemen te maken hebben, minder microfoons, minder dubbing, minder balans en master correcties en het feit dat de mastertape direkt naar de snijbeitel bewerking ging voor het maken v/d vaderplaat/moederplaten, ipv. eerst weer meerdere bandcopieen te maken voor overzee, weer dus een keer bewerken voor een moederplaat in dat land overzee.

Zal straks een zwart/wit foto plaatsen van een screenshot van youtube van Miles Davis en Gil Evans, anno opname 1959, zien we dat er maar 4 microfoons werden gebruikt, 1 voor de drums, 1 voor de contrabas, 1 voor piano en 1 voor de twee blazers.

Microfoon contrabas is moeilijk te zien, zit laag.Maar aan einde filmpje bovenkant ervan net te zien .

7 minutes ago, Duclaasie said:

Ik bedoel het niet verkeerd, maar heb je misschien dyslexie? Ik heb erg veel moeite om je berichten te ontcijferen namelijk. 

Klopt, Duclaasie ,ik scham mij er niet voor ,mijn klein kinderen en mijn zoon hebben dat niet,mijn dochter ietsipitsie,maar ze heeft vier jaar hbo in drie jaar afgerond,en in haar werk is subliem,maar ze wil universitair onderwijs volgen,alleen schriftelijk schrijven hoog niveau een groot probleem,en als er problemen zijn op het wek ,wie bellen ze op ,mijn dochter die lost het op ,ze speelt ermee gedragkundige begrijpt dat niet zij vertaalt dat met andere worden,dat is gewoon een gave ,kun je niet leren .

wilke

2 minutes ago, Wilke said:

Klopt, Duclaasie ,ik scham mij er niet voor ,mijn klein kinderen en mijn zoon hebben dat niet,mijn dochter ietsipitsie,maar ze heeft vier jaar hbo in drie jaar afgerond,en in haar werk is subliem,maar ze wil universitair onderwijs volgen,alleen schriftelijk schrijven hoog niveau een groot probleem,en als er problemen zijn op het wek ,wie bellen ze op ,mijn dochter die lost het op ,ze speelt ermee gedragkundige begrijpt dat niet zij vertaalt dat met andere worden,dat is gewoon een gave ,kun je niet leren .

wilke

Het lijkt mij onwijs lastig om daar mee te dealen, aangezien je vaak op onbegrip zult stuiten. Goed dat je er zo open over bent! 

2 hours ago, klikobot said:

Dag Carl, de mastertape bandrecorders van toen haalden echt de 15Khz , en gezien dat alle frequenties rond en boven 4Khz voor de meeste grondtonen al bovenharmonischen zijn, zullen ze ook aanwezig zijn in die opnamen.

Dus zonder de aanwezigheid van die bovenharmonischen in de opname, zal het echt niet geweldig klinken, zeker niet .

Als een geluid in de opname zit met een grondtoon die we al niet kunnen horen, tja, dan horen we natuurlijk de aanwezigheid v/d boventonen ook niet.Maar als die boventonen die wij dus alleenstaand niet kunnen horen wel deel uitmaken v/d totale bovenharmonische opbouw v/e grondtoon die we wel kunnen horen, dan zullen we wel iets waarnemen dat niet klopt in het klankkarakter, als die boventonen ontbreken.

Voor de duidelijkheid: een grondtoon is de 1e harmonische. De 2e harmonische is de eerste boventoon, de 3e harmonische de tweede boventoon, etc.

Dat sommige ‘50/60er jaren vinyl prachtig kunnen klinken, bv. open en dynamisch, ook mono, kan met de toenmalige manier van opnemen te maken hebben, minder microfoons, minder dubbing, minder balans en master correcties en het feit dat de mastertape direkt naar de snijbeitel bewerking ging voor het maken v/d vaderplaat/moederplaten, ipv. eerst weer meerdere bandcopieen te maken voor overzee, weer dus een keer bewerken voor een moederplaat in dat land overzee.

Zal straks een zwart/wit foto plaatsen van een screenshot van youtube van Miles Davis en Gil Evans, anno opname 1959, zien we dat er maar 4 microfoons werden gebruikt, 1 voor de drums, 1 voor de contrabas, 1 voor piano en 1 voor de twee blazers.

Microfoon contrabas is moeilijk te zien, zit laag.Maar aan einde filmpje bovenkant ervan net te zien .

Ik kijk natuurlijk naar de productie in totaal Kliko want die kan ik beoordelen in mijn kamer. Ik geloof zeker dat de wijze van opnemen (microfoons e.d.) het meest bepalend is. Verder refereer ik aan Armand van Ommeren. Hij beweerde altijd dat wat die top bandrecorders in theorie konden, zeker niet in de praktijk haalden. Zelf ben ik overigens 73. Muzikaal niet de idee dat ik veel mis aan grondtonen en boventonen, maar de overgang gaat natuurlijk heel gelijkmatig (gelukkig maar).

Edited by carl

4 hours ago, carl said:

Ik kijk natuurlijk naar de productie in totaal Kliko want die kan ik beoordelen in mijn kamer. Ik geloof zeker dat de wijze van opnemen (microfoons e.d.) het meest bepalend is. Verder refereer ik aan Armand van Ommeren. Hij beweerde altijd dat wat die top bandrecorders in theorie konden, zeker niet in de praktijk haalden. Zelf ben ik overigens 73. Muzikaal niet de idee dat ik veel mis aan grondtonen en boventonen, maar de overgang gaat natuurlijk heel gelijkmatig (gelukkig maar).

Aha Carl, nu haal je twee dingen door elkaar, Armand testte bandrecorders voor consumenten hifi apparatuur die dus gewoon in de hifi winkels te koop waren. 

Geen professionele Studio Master bandrecorders dus, tenzij hij zelf naar een professionele opnamestudio ging om een test te doen (niet dus), nooit ergens kunnen lezen, ze zagen hem al aankomen in de opname studio. En zeker niet naar Amerika, in de jaren '50/60. Zat ie nog in de schoolbanken. En sommige van die recorders waren zwaar en groot , en ingebouwd.

Zelf vond ik Jan Kool (technisch hoofdredacteur testblad Luister), Hein ten Bosch, Hans Goddijn, en Klaas Feenstra(ja,onze eigen helaas overleden Spido) veel beter technisch onderlegd en geen napraters . Jan Kool had ook een eigen LP testplaat voor elementen (Erato testplaat) uitgebracht, begin jaren '70, en ook in die jaren elke donderdagavond tussen 19:00-21:00uur z'n "technisch spreekuur". Was vaak a/d telefoon toen- erg aardige man .

Professionele studio bandrecorders en huis tuin keuken hifirecorders is totaal niet vergelijkbaar. Zowieso gezien bandsnelheid : voor thuisgebruik loopsnelheden van 4,75 / 9,5 en 19 cm/sec. Dus frequentiebeperkingen in het uiterste hoog, hoe lager de snelheid uiteraard hoe erger.

Totaal niet te vergelijken met professionele bandrecorders die wel 76cm/sec kunnen halen! Heb een foto v/e CBS testplaat uit 1962 bijgevoegd , zitten  frequentiesweeps in van 20-20Khz. Als de bandrecorder in de studio die 20000Hz niet konden halen, hadden ze deze testplaten ook niet kunnen persen........

Toen quadrofonische platen uitkwamen, moest er een gemoduleerde 30Khz draaggolf in de groef tbv. de extra twee kanalen, worden afgetast, dmv. de speciale shibata naald en andere super elliptische naaldvormen, later onze eigen A.J. van den Hul tip, die lijkt het meest op de snijbeitel vorm. Kwam ook v/d bandrecorder af die 30Khz....

9-D98-A6-A1-0-B47-499-A-973-C-12655-CFCB

Ik heb een best goed geheugen Kliko. Armand van Ommeren heeft een aantal artikelen geschreven ten faveure van de CD en ook een beperkt aantal artikelen over opname van muziek (hield hij trouwens niet bij Luister op, om voor de omroep te werken?). Volgens mij was dat zelfs voor HVT. Zijn verhaal was dat CD verder ging dan oude analoge opnamen omdat die in het beste geval maar tot 16.000 Hz gingen in de praktijk minder. Maar ik geloof je verder gelijk dat er in de US ook professionele bandrecorders waren die veel verder gingen zelfs tot 20.000 Hz. 
Ik heb alle Luisters hier boven staan en trouwens ook alle uitgaven van Disk. Ik vond Jan Kool een zeer goede schrijver wat betreft taalgebruik. Een hele directe schrijfstijl. Ik moet eerlijk zeggen dat ik begonnen met zijn beweringen over te nemen. Had ook zeer vroeg een CD speler. Nu speel ik nagenoeg alleen vinyl en op buizen en in kabels geloof ik ook nog. Ik kom waarschijnlijk in de audiohel terecht.

Overigens herinner ik me een artikel Luister van Han Evers over muziekbeleving na je 60 ste. 

PS ik spaar test LP’s  - een beetje een afwijking. Ik heb er diverse (drie van Jan Kool en zelfs een met Mies Bouwman).

Edited by carl

Dag Carl, ik kan me niet herinneren dat Armand ooit in jaren '70 bij Luister artikelen schreef, wel soms radio bulletin ? Ik weet wel dat hij begin '80er jaren voor stereotest reviews schreef, dat het blad later maar een paar jaar stereo/video test heette, en daarna HVT.

Het klopt dat de meeste platenpersingen niet veel meer doen na 16Khz, maar dat geldt ook voor cd, waarbij diezelfde analoge opnames later op cd zijn uitgebracht.

Heb ook vaak goeie demo's meegemaakt waar men niet wist als vinyl of cd speelde.

Nooit vergeten , dat een plaat, een veel hogere frequentiebereik kan halen dan een cd, nog steeds. Heeft te maken met digitale reconstructie filtering v/h audiosignaal bij cd, ook bij dacs en streamers.

Nu doet Armand alleen maar quad apparatuur herstellen/reviseren, hij woont in Bavel , bij Baarle Nassau. Natuurlijk heeft ie ook veel ervaring opgedaan in de tussentijd.

Over de echte high end wereld echter schreef hij niet veel, zeker niet over spullen uit Amerika, Duitsland, Frankrijk, Japan toen in '80 er jaren , zoals bv. Audio Research, Goldmund, Beveridge, Mitch Cotter, Koetsu, Kiseki, Perspectief, Wynn strain Gauge elementen, Sonotron, Acoustat, Restek, Burmester,  etc..je kent ze wel.

Kon hij ook niks aan doen, blad waar ie voor werkte had andere commerciele belangen. Misschien is ie daarom voor zichzelf later begonnen.

Zag in een ander topic dat je phonotrap wat jfets nodig had, een dual paar 2sk389. Kunnen evt. ook twee losse 2sk170 in, las dat Roger de blue uitvoering wilde ivm. een hogere Idss. 

Pas op voor fakes, kun je herkennen a/d behuizing en de belettering v/d 7, stokje v/d 7 moet beetje krullen, en de zijkanten rondom helemaal glad, en alleen a/d bovenkant behuizing mag een naad te zien zijn met een hele kleine uitstulping. De ronde achterkant heeft een kleine ondiepe ronde inkeping, niet halfrond.

Zal kijken als ik een ouwe foto kan vinden. Heb hier nog 20 stuks 2sk 170 blue liggen .

Geweldig antwoord weer.....Ik ben ooit eens bij een man thuis geweest half jaren 80 die schreef voor Audio&Muziek...Heeft zich nog niet zolang geleden ingeschreven hier  : @ScHenk volgen mij...Hopenlijk gaat hij nu wel meedoen. :) 

1 hour ago, klikobot said:

Dag Carl, ik kan me niet herinneren dat Armand ooit in jaren '70 bij Luister artikelen schreef, wel soms radio bulletin ? Ik weet wel dat hij begin '80er jaren voor stereotest reviews schreef, dat het blad later maar een paar jaar stereo/video test heette, en daarna HVT.

Het bewijs https://www.translator-info.nl/images/HB-recensie.pdf (big smile). De aankondiging links.

Ik heb mijn oude Quads in coronatijd laten reviseren door Armand van Ommeren. Ik dacht even dat je Ruud Jansen was. Die schreef indertijd ook voor Luister. Hele kundige man net als jij. Ik ben maar een liefhebber.

Zou mooi zijn als je iets voor Roger @Sodejuu had ter reparatie van mijn geliefde kloon.

Edited by carl

7 hours ago, Wilke said:

Wie gaat komend weekend naar het kasteel?

wilke

Ik weet het nog niet zeker Wiel. Het is ook platenbeurs in 's-Hertogenbosch.

Welke dag wil je gaan?

21 hours ago, Roots said:

Geweldig antwoord weer.....Ik ben ooit eens bij een man thuis geweest half jaren 80 die schreef voor Audio&Muziek...Heeft zich nog niet zolang geleden ingeschreven hier  : @ScHenk volgen mij...Hopenlijk gaat hij nu wel meedoen. :) 

Ik denk Audio en Techniek ?