Edje2 Posted 4 november Report Share Posted 4 november Ik loop al even te klooien met platenhoezen die ik in gebruik heb en erger me er behoorlijk aan. Dacht opeens waarom niet even in de groep gooien voordat ik weer eens wat nieuws ga proberen. Ik heb een aantal binnen en buitenhoezen in gebruik. De buitenhoezen heb ik onlangs gekocht op een platenbeurs in Rotterdam. De leverancier weet ik niet meer. Maar het punt is dat deze net iets te groot zijn voor enkele LP's. Als ik de LP dan in de kast zet druk je de LP wat uit de hoes. Wordt ook verergerd doordat de hoezen een beetje "vettig" aanvoelen (polypropyleen of polyethyleen?). Ik los dat op door de hoes om te keren, dus met de rug naar de open kant toe. De LP met binnenhoes doe ik dan buiten de hoes in de plastic hoes. Voordeel is ook dat de rug goed zichtbaar blijft. Maar omdat de plastic hoes ook dan zeker een cm groter is dan de LP hoes zie je voornamelijk plastic ipv de tekst op de rug. Die oude platenhoezen zijn kleiner en ook harder met zo'n seal-rand. Dat is eigenlijk veel fijner. Binnenhoezen (antistatisch) heb ik ooit bij protected.de besteld. Nog een flinke stapel liggen, maar die vind ik ook net te groot waardoor ze soms moeilijk in de hoes te krijgen zijn. Wat gebruiken jullie en voordelen/nadelen van de diverse oplossingen/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 4 november Report Share Posted 4 november Ik koop zowel de binnen- als de buitenhoezen bij protected.de. Voor mij de perfecte maat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fonzy Posted 4 november Report Share Posted 4 november gewoon bij je platenwikel proberen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fonzy Posted 4 november Report Share Posted 4 november Winkel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 november Report Share Posted 4 november Ik heb op de hi-end in Munchen eens een stapel binnenhoezen gekocht. Gewoon de ouderwetse papieren hoezen. Die voldeden prima. Geen weekmakers die je vinyl verpesten en het vocht, wat eventueel na het wassen is achtergebleven kan uitdampen. Daar heb ik nog 17 van over. Wanneer ik er iemand blij mee kan maken hoor ik t wel. Gratis af te halen. Er liggen ook nog wat gebruikte plastic buitenhoezen, ook meenemen wanneer je wil. Anders gaan ze bij het plastic afval. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 4 november Author Report Share Posted 4 november 4 hours ago, Fonzy said: gewoon bij je platenwikel proberen Dat is zeker een goede optie, ware het niet dat er geen enigszins in de buurt zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 4 november Author Report Share Posted 4 november 52 minutes ago, Hans van Liempd said: Ik heb op de hi-end in Munchen eens een stapel binnenhoezen gekocht. Gewoon de ouderwetse papieren hoezen. Die voldeden prima. Geen weekmakers die je vinyl verpesten en het vocht, wat eventueel na het wassen is achtergebleven kan uitdampen. Daar heb ik nog 17 van over. Wanneer ik er iemand blij mee kan maken hoor ik t wel. Gratis af te halen. Er liggen ook nog wat gebruikte plastic buitenhoezen, ook meenemen wanneer je wil. Anders gaan ze bij het plastic afval. Jammer dat je zo ver weg woont Hans, anders was is even langs gereden. Aan de andere kant wil ik graag allemaal dezelfde hoezen hebben, dan staat het ook veel netter in de kast en zijn platen er makkelijker uit te halen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 4 november Report Share Posted 4 november Het is toch juist de bedoeling dat je de albumhoes in de buitenhoes laat zitten juist voor de bescherming ervan en dan de papieren binnenhoes met de open bovenkant in de hoes schuift? zo kan er niets rollen of onverwachts uitvallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 4 november Report Share Posted 4 november Ik gebruik Nagaoka binnenhoezen en die bevallen mij uitstekend. Papier vind ik dan weer helemaal niets, omdat het altijd schuurt. Let met hoezen wel op dat je geen PVC hoezen koopt, daar dampen de weekmakers uit en die tasten je geliefde vinyl dan weer aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 november Report Share Posted 4 november Elke flexibele kunststof bevat weekmakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roberto el coco Posted 4 november Report Share Posted 4 november Gewoon papieren of die van papier met een zachte vinyl binnenvoering. Heb ik al vanaf de jaren '80 LP's in en no trammelanto. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 4 november Report Share Posted 4 november (edited) 45 minutes ago, Duclaasie said: Ik gebruik Nagaoka binnenhoezen en die bevallen mij uitstekend. Papier vind ik dan weer helemaal niets, omdat het altijd schuurt. Let met hoezen wel op dat je geen PVC hoezen koopt, daar dampen de weekmakers uit en die tasten je geliefde vinyl dan weer aan. Hier ook de Nagaoka binnenhoezen maar dan wel in de papieren hoes waar de plaat in kwam. https://www.planetedisque.com/nl/lp-single-binnenhoezen/29-50-lp-binnenhoezen-nagaoka-4250534900079.html De papieren binnen hoezen met kunststof voering zijn ook fijn, ook om het schuren van het papier te voorkomen. https://www.planetedisque.com/nl/lp-single-binnenhoezen/1-100-deluxe-lp-binnen-hoezen-met-kunststof-voering-4250534900048.html Deze nog niet zelf geprobeerd overigens. Edited 4 november by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 4 november Author Report Share Posted 4 november Nagaoka, die was ik nog niet tegen gekomen, zal daar eens in duiken Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 4 november Report Share Posted 4 november Juist vanwege de ronde onderzijde schuift deze wat makkelijker in de papieren hoes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 4 november Author Report Share Posted 4 november zie nu ook waarom ik ze niet tegen ben gekomen. Als je jenop planete disque zoekt op “met antistatische voering” vindt je ze niet. Foutje in de catalogus. Ze lijken heel erg op de mofi binnenhoezen, maar dan rond van onderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
analoogfreak Posted 5 november Report Share Posted 5 november Hier koop ik ze. https://www.wydr.nl/lp-hoezen/binnenhoezen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 5 november Report Share Posted 5 november (edited) Mijn zus kwam een keer met Tonar hoezen aanzetten. Ik zal ze ook eens bekijken. Bijzonder dat de kwaliteit zo kan verschillen dat is me nooit opgevallen. Praktisch gezien heb ik wel een voorkeur voor papieren hoezen met plastic binnen afwerking. Helemaal van plastic dat is zo’n gedoe om de LP er in te krijgen. Edited 5 november by Ivan10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 5 november Author Report Share Posted 5 november 2 hours ago, analoogfreak said: Hier koop ik ze. https://www.wydr.nl/lp-hoezen/binnenhoezen Daar was ik ook terecht gekomen. Als ik de maten van de binnenhoezen bekijk zijn ze net even kleiner dan mijn huidige hoezen. Ik denk toch dat ik deze maar ga proberen, die lijken me (op papier althans) het beste. at buitenhoezen betreft, welk bestel je daar? Ze verkopen ook Blake sleeves. Dat zijn vrij dunne, maar wel heel goed passende buitenhoezen. Iemand daar ervaring mee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
analoogfreak Posted 5 november Report Share Posted 5 november Ik bestel deze altijd: https://www.wydr.nl/plastic-lp-hoezen-dikke-kwaliteit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted zaterdag om 21:31 Author Report Share Posted zaterdag om 21:31 Aanvulling op deze discussie: Ik heb op de platenbeurs in Den Bosch vorige week een stel buitenhoezen gekocht. Ik had daar vorig jaar ook hoezen gekocht in Rotterdam. Dat waren echter polyethyleen hoezen van 0,15mm dik. Die zijn wat mij betreft aan de grote kant, en door het gebruikte materiaal zijn ze wat mat van kleur. Polypropyleen daarentegen is glashelder en voelt wat harder aan. Bijvoorbeeld het materiaal wat om een bloemenboeket heen zit is vaak ook polypropyleen, alleen een stuk dunner. Ook de Blake sleeves zijn van polypropyleen, maar dan half zo dik en dus minder stevig. De beurs verkoper is Otto Schulte Mailorder. Deze verkoop hoezen en aanverwante artikelen. Daar heb ik dus het het doosje polypropyleen buitenhoezen gekocht. Deze zijn in mijn ogen perfect. Niet te groot, niet te klein. Een dun dubbelalbum past er net in. Voor de dikkere albums gebruik ik de grotere polyethyleen hoezen. Probleem is dat ik 100 hoezen heb meegenomen, maar die zijn nu al op. En het is nergens online te bestellen. Ik heb me suf gezocht naar een identieke hoes met dezelfde specs: 323x323mm, 100mu dik en glashelder. Er bestaat wel zoiets, maar dat is dan een stuk dunner en dus wat minder stevig. Kan ze wel van polyethyleen vinden, maar dan zien de hoezen er een stuk minder fris uit. Het is best veel werk om al je platen opnieuw te hoezen, dus doe het graag in één keer goed. Enige oplossing is naar de volgende platenbeurs in Amsterdam Rai in het voorjaar. Als iemand nog een goede tip heeft waar deze hoezen te koop zijn houd ik me uiteraard aanbevolen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
analoogfreak Posted zondag om 09:43 Report Share Posted zondag om 09:43 @Edje2 Had je deze ook al gespot? Weliswaar geen 100mu dik, maar 90mu dik. https://www.wydr.nl/lp-hoezen-polypropyleen-90-micron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted zondag om 16:50 Author Report Share Posted zondag om 16:50 Daar heb ik de laatste batch ook besteld, maar vandaag terug gestuurd. Ik had deze zeker gezien, maar 320 is net aan de kleine kant, daar kan alleen een enkel album in. Die ik bij de platenbeurs heb meegenomen zijn 324 breed en daar past zowel een enkel album in als een slanke dubbelaar. ik heb nu deze besteld: https://www.planetedisque.com/nl/lp-single-beschermhoezen/228-50-lp-plastic-platen-hoezen-vinyl-glashelder-009-mm-6096427511568.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted dinsdag om 18:01 Author Report Share Posted dinsdag om 18:01 Vandaag binnen gekregen. Dit zijn dus exact dezelfde hoezen als die van de platenbeurs. Erg blij mee. Zijn dus iets hoger dan aangegeven, en dat is precies wat ik zocht. Ook de WYDR binnenhoezen die ik had besteld waren veel groter dan vermeld (310 vs 305 mm). Gelijk alle resterende platen omgehoesd. Is veel werk, maar staat zo netjes in de kast. Heb alle binnenhoezen met plaat eruit gehaald, de beschermhoes met de opening naar boven, en de plaat met binnenhoes los erachter. Nooit meer geklooi om de binnenhoes eruit te krijgen. Helaas is het mis gegaan met de retourzending naar WYDR. De zending is op een of andere manier niet ingeboekt in het systeem van postNL. Het zou vandaag zeker afgeleverd moeten zijn (zondag afgeleverd). Nog nooit eerder gehad. De zending is ook gescand, maar ik heb geen bevestigingsmail gekregen. Bijna 100 euro aan handel, toch een beetje jammer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
analoogfreak Posted gisteren om 07:02 Report Share Posted gisteren om 07:02 Mooi dat je de juiste hoezen hebt gevonden, @Edje2. Jouw retourzending is toch teruggebracht naar een post.nl afhaal/ophaalpunt? Dan heb je toch een bon met trackentrace code gehad van dat Post.nlpunt? Ik bedoel je hebt toch een bonnetje van inlevering gekregen. Als hun het niet inboeken, dan heb jij niets ingeleverd en heb je ook geen trackentrace code,lijkt mij. Of ik begrijp het domweg niet, dat kan ook . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 22 hours ago Author Report Share Posted 22 hours ago Ik heb hem terug gebracht naar een postnl punt. Na het scanner krijg je dan de mededeling dat ze een mailbevestiging sturen. Prima, is nog nooit fout gegaan. Deze bevestiging is dus niet gekomen. Heb ze gisteren even gebeld en het komt sporadisch voor dat het inscannen niet goed is gegaan. Het pakket komt dan wel aan, maar is niet te volgen. We zijn inmiddels 3 dagen verder en nog steeds niet. Even afwachten dus nog maar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts