Duclaasie Posted 13 november Report Share Posted 13 november Met de intrede van AI is het tegenwoordig veel makkelijker geworden om grote hoeveelheden data door te spitten. Aangezien een groot deel van de audiofielen het uiterste uit zijn set wil halen en daarbij altijd op zoek is naar beter denk ik dat AI best een interessante ontwikkeling kan zijn. Het grote voordeel is dat je en heel uitgebreide vraagstelling met allerlei aanvullende eisen kan formuleren, waardoor je veel sneller een gericht resultaat krijgt. Als voordeel heb ik in ChatGPT een zoekvraag naar een phono voorversterker ingevoerd. Mijn zoekvraag was als volgt: Wat zijn de 5 beste phono voorversterkers met buizen die ook aan de volgende eisen voldoen. Geschikt voor MM en MC Instelbare afsluitweerstand Instelbare capaciteit Instelbare gain Onderstaand het antwoord waar ChatGPT mee kwam. Als je op zoek bent naar een **buizen phono voorversterker** die geschikt is voor zowel **MM (Moving Magnet)** als **MC (Moving Coil)** cartridges, met **instelbare afsluitweerstand**, **instelbare capaciteit** en **instelbare gain**, dan zijn hier vijf van de beste opties die aan deze eisen voldoen: ### 1. **Manley Labs Chinook** - **Kenmerken**: - **MM/MC ondersteuning**: Ja - **Instelbare afsluitweerstand**: Ja, met schakelbare opties voor MC-cartridges. - **Instelbare capaciteit**: Ja, voor MM-cartridges. - **Instelbare gain**: Ja, met schakelbare gain-instellingen (52, 56, 60 dB). - **Waarom kiezen**: De Manley Chinook biedt een uitstekende combinatie van buizenklank en veelzijdigheid. Het heeft een solide opbouw en geweldige geluidskwaliteit, en de instelbare parameters maken het geschikt voor verschillende cartridges en persoonlijke voorkeuren. ### 2. **Avid Ingenium Phono Preamp** - **Kenmerken**: - **MM/MC ondersteuning**: Ja - **Instelbare afsluitweerstand**: Ja, schakelbaar voor MC. - **Instelbare capaciteit**: Ja, voor MM-cartridges. - **Instelbare gain**: Ja, met meerdere gain-instellingen. - **Waarom kiezen**: De Avid Ingenium is zeer modulair en biedt uitgebreide instelmogelijkheden. Het ontwerp is gericht op audiophile prestaties met een heldere, gedetailleerde sound, wat het ideaal maakt voor veeleisende gebruikers. ### 3. **Rogue Audio Ares II** - **Kenmerken**: - **MM/MC ondersteuning**: Ja - **Instelbare afsluitweerstand**: Ja, voor MC-cartridges. - **Instelbare capaciteit**: Ja, voor MM-cartridges. - **Instelbare gain**: Ja, met drie gain-instellingen (40, 50, 60 dB). - **Waarom kiezen**: De Rogue Audio Ares II is een populaire keuze voor mensen die op zoek zijn naar een goede balans tussen prijs en prestatie. Het biedt uitstekende prestaties voor zowel MM- als MC-cartridges en de instelbare opties maken het flexibel. ### 4. **Audio Research PH9** - **Kenmerken**: - **MM/MC ondersteuning**: Ja - **Instelbare afsluitweerstand**: Ja, met meerdere opties voor MC-cartridges. - **Instelbare capaciteit**: Ja, voor MM-cartridges. - **Instelbare gain**: Ja, met meerdere gain-instellingen. - **Waarom kiezen**: De Audio Research PH9 is een high-end buizen phono voorversterker die uitzonderlijke geluidskwaliteit biedt. De mogelijkheid om de gain, afsluitweerstand en capaciteit in te stellen maakt het een veelzijdige keuze voor audiophiles die willen fine-tunen. ### 5. **Cary Audio PH-302** - **Kenmerken**: - **MM/MC ondersteuning**: Ja - **Instelbare afsluitweerstand**: Ja, voor MC-cartridges. - **Instelbare capaciteit**: Ja, voor MM-cartridges. - **Instelbare gain**: Ja, met drie gain-instellingen (40, 50, 60 dB). - **Waarom kiezen**: De Cary Audio PH-302 biedt een warme, muzikale buizenkleur met uitstekende flexibiliteit. De instelbare parameters maken het ideaal voor verschillende soorten cartridges en luistervoorkeuren, terwijl de geluidskwaliteit uitstekend is. ### Samenvatting van de kenmerken: - **MM/MC ondersteuning**: Alle vijf de voorversterkers ondersteunen zowel MM- als MC-cartridges. - **Instelbare afsluitweerstand**: Alle vijf de voorversterkers hebben instelbare afsluitweerstand voor MC-cartridges. - **Instelbare capaciteit**: Dit is beschikbaar bij alle vijf voorversterkers voor MM-cartridges. - **Instelbare gain**: Alle modellen bieden verschillende gain-instellingen om de prestaties af te stemmen op je systeem en voorkeuren. ### Conclusie: Als je op zoek bent naar de beste phono voorversterker met buizen die voldoet aan al je vereisten (MM/MC ondersteuning, instelbare afsluitweerstand, capaciteit en gain), zijn de **Manley Chinook** en de **Rogue Audio Ares II** uitstekende keuzes voor hun prijs/kwaliteitverhouding. Voor een nog meer premium ervaring kunnen de **Audio Research PH9** en **Cary Audio PH-302** de extra investering waard zijn. Hoe staan jullie hier tegenover en maken jullie hier ook wel eens gebruik van? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 13 november Report Share Posted 13 november Handig zo'n eerste indruk van wat de markt aanbiedt. Kunnen de prijzen dan ook gelijk vermeld worden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 13 november Author Report Share Posted 13 november Zeker, gewoon een kwestie van je vraagstelling aanpassen of een vervolgvraag stellen. Als je vraagt om op prijs te sorteren of binnen een bepaalde prijsrange dan is dat geen probleem. Je kunt werkelijk alle details toevoegen in je vraag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 13 november Report Share Posted 13 november Zijn het allemaal merken uit de usa? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 13 november Author Report Share Posted 13 november 1 minute ago, thingman said: Zijn het allemaal merken uit de usa? Nope, Avid is Engels. Daarnaast is Avid de miskleun in deze lijst, omdat de Avid Ingenium een platenspeler is en geen voorversterker. Je moet dus altijd zelf blijven nadenken. Bij doorvragen gaf ChatGPT de Icon Audio PS1 mk2 nog als optie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 13 november Report Share Posted 13 november Waar haal AI zijn kennis van apparatuur vandaan? Uit testbladen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 13 november Report Share Posted 13 november AI vat de internet mening samen in een overzicht, Is leuk, maar AI heeft geen oren. Betreft dus alleen de mening van anderen. Dus voor wat het waard is. Je krijgt soms wel verrassende types voorgeschoteld, dat kan je wel op een spoor zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 13 november Report Share Posted 13 november Vanaf nu stuurt AI je zelfs Advertenties naar jou email account. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 13 november Author Report Share Posted 13 november 31 minutes ago, Edje2 said: AI vat de internet mening samen in een overzicht, Is leuk, maar AI heeft geen oren. Betreft dus alleen de mening van anderen. Dus voor wat het waard is. Je krijgt soms wel verrassende types voorgeschoteld, dat kan je wel op een spoor zetten. Ik denk dat het voor meningen ook niet meteen heel geschikt voor is. Wat wél goed werkt is een vraagstelling die objectief verifieerbaar is. Specificaties van audio apparatuur laten zich daar wat dat betreft prima voor lenen. Hoe gedetailleerder je vraagstelling, hoe concreter het antwoord wat je krijgt. Desalniettemin zul je wel alsnog zelf moeten checken of het antwoord klopt, maar dan begin je al vanuit een redelijke basis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 13 november Report Share Posted 13 november Het eigen initiatief en zoekwerk komt zo wel op een heel laag pitje te staan. Ik loop liever mijn eigen pad, dat me vanzelf tegen dingen aan laat lopen op het juiste moment Ik laat mijn lot dus liever niet over aan AI... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 13 november Author Report Share Posted 13 november Zo heeft ieder zijn weg. Ik zoek zelf vaak gestructureerd en op basis van diverse criteria om dan steeds verder te kunnen reduceren tot het best passende product overblijft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 13 november Report Share Posted 13 november Ben niet onder de indruk. AI struint het net af en verznt zelf niks nieuws. Zoals Jongensdroom al aangaf: uit welke bronnen (bladen, fora, webstes) is welke informatie gehaald? Op basis van welke criteria zijn juist deze vijf als beste geselecteerd? Kortom: leuk, maar je kunt hier niks mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 13 november Report Share Posted 13 november Ik denk soms dat ze 'meeluisteren' via de telefoon en van daaruit hits en links geven en gerichte reclame. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 14 november Report Share Posted 14 november Wie van highend forum heeft het meeste verstand van apparatuur? ChatGPT zei: ChatGPT Het is lastig om precies aan te geven wie de meeste expertise heeft, omdat kennis en ervaring vaak afhankelijk zijn van persoonlijke voorkeuren en interesses binnen de high-end audiowereld. Op dergelijke fora hebben vaak verschillende leden kennis op specifieke gebieden, zoals versterkers, platenspelers, of luidsprekers. De meest waardevolle informatie komt vaak van gebruikers die gedetailleerde reviews plaatsen, technische analyses delen, of langdurige ervaring met bepaalde merken of apparaten hebben. Vaak kun je de meest deskundige gebruikers herkennen aan de consistentie en onderbouwing van hun reacties, hun bereidheid om vragen te beantwoorden, en de feedback van andere leden. Als je zelf specifieke vragen hebt, is het vaak effectief om deze gericht te stellen aan de community. Dat leidt vaak tot goede aanbevelingen en soms zelfs tot directe, waardevolle interacties met experts. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wilke Posted 14 november Report Share Posted 14 november 7 hours ago, Roots said: Ik denk soms dat ze 'meeluisteren' via de telefoon en van daaruit hits en links geven en gerichte reclame. Je loopt jaren achter,big data,we watching you,ik heb niks te vrezen,ik hou mij gewoon aan de wet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wilke Posted 14 november Report Share Posted 14 november (edited) Chat Gpt ,het gratis versie stelt niet veel voor,gewoon snuggere mens heeft dat niet nodig. Ik lees er veel er over. Denken als een boer en voeten op de grond zou ik zeggen. wilke Edited 14 november by Wilke Verbetering Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wilke Posted 14 november Report Share Posted 14 november Wijze les van Wollie,hou het simpel,hifi moet je thuis uit proberen,2 weken lang ,hou goeroes buiten de deur ,psychologisch gezien kan je 90 tot 95 procent vragen zelf invullen ,gooi die onzekerheid overboord,en daarom is Charles (Carl)het slimste van dit form ,uitgesteld passend kopen . Huub W. Ik heb dislexie ,mij mogen ze afzijken,geen probleem,geen trauma,heb wel een brede rug ,kan nog wat op ,en vol is vol,en als ze klagen gaan ze maar een deur verder. wilke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 14 november Author Report Share Posted 14 november 9 hours ago, Ove Rickland said: Ben niet onder de indruk. AI struint het net af en verznt zelf niks nieuws. Zoals Jongensdroom al aangaf: uit welke bronnen (bladen, fora, webstes) is welke informatie gehaald? Op basis van welke criteria zijn juist deze vijf als beste geselecteerd? Kortom: leuk, maar je kunt hier niks mee. Dat is het nou juist, je kunt zelf zoveel criteria invoeren in de zoekvraag als je maar wil. En als je de bronnen erbij wil dan moet je dat gewoon zo formuleren. Ik sta er ook kritisch tegenover, maar als je iets zoekt waarvan je bij voorbaat weet waar het minimaal aan moet voldoen, dan werkt het mijn inziens prima. In ieder geval beter dan zelf alle bekende websites afzoeken naar potentieel interessante apparatuur en een lijstje maken. Zie het als een eerste schifting van waaruit je verder kan zoeken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 14 november Author Report Share Posted 14 november 8 hours ago, Roots said: Ik denk soms dat ze 'meeluisteren' via de telefoon en van daaruit hits en links geven en gerichte reclame. Als je op je telefoon althans je alles bij apps akkoord geeft en niet kijkt waar je toestemming voor geeft dan is die kans vrij groot. Dat is echter een hele andere discussie dan hoe je AI zou kunnen gebruiken Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 14 november Report Share Posted 14 november 3 minutes ago, Duclaasie said: Dat is het nou juist, je kunt zelf zoveel criteria invoeren in de zoekvraag als je maar wil. En als je de bronnen erbij wil dan moet je dat gewoon zo formuleren. Ik sta er ook kritisch tegenover, maar als je iets zoekt waarvan je bij voorbaat weet waar het minimaal aan moet voldoen, dan werkt het mijn inziens prima. In ieder geval beter dan zelf alle bekende websites afzoeken naar potentieel interessante apparatuur en een lijstje maken. Zie het als een eerste schifting van waaruit je verder kan zoeken Zonder bron vermelding is zo een lijst natuurlijk niet veel zeggend. Ik heb best wel wat dingen geprobeerd om op technisch vlak apparatuur specificaties aan te laten vullen. vaak klopte deze niet om dat bij de verkeerde bronnen gezocht werd. Internet fora worden vaak gebruikt en zijn vaak wat dat betreft misleidend en niet juist. kijk maar naar het voorbeeld van de Avid hier. Waar ik AI wel voor gebruik is vertalen en opstellen van rapporten dat gaat tegenwoordig erg goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 14 november Report Share Posted 14 november (edited) 3 hours ago, Wilke said: Wijze les van Wollie,hou het simpel,hifi moet je thuis uit proberen,2 weken lang ,hou goeroes buiten de deur ,psychologisch gezien kan je 90 tot 95 procent vragen zelf invullen ,gooi die onzekerheid overboord,en daarom is Charles (Carl)het slimste van dit form ,uitgesteld passend kopen . Huub W. Ik heb dislexie ,mij mogen ze afzijken,geen probleem,geen trauma,heb wel een brede rug ,kan nog wat op ,en vol is vol,en als ze klagen gaan ze maar een deur verder. wilke Wol, Wollie en Wilke, Chat GTP heeft je tekst aangepast. Hij staat hier onder. Enne..... schaam je niet dat je deslikties bent. Natuurlijk! Hier is een verbeterde versie van de tekst: Wollie’s wijze les: hou het simpel. Hifi moet je thuis uitproberen, minstens twee weken. Laat geen goeroes je beïnvloeden; je kunt 90 tot 95 procent van je vragen zelf beantwoorden. Gooi die onzekerheid overboord! Daarom is Charles (Carl) de slimste hier op het forum: stel je aankoop uit totdat het écht past. Huub W.: Ik heb dyslexie. Mij mogen ze best afzeiken, geen probleem, geen trauma. Ik heb een brede rug; er kan nog wel wat bij. Vol is vol, en als ze blijven klagen, zoeken ze maar een andere deur op. Edited 14 november by Jongensdroom Link to comment Share on other sites More sharing options...
analoogfreak Posted 14 november Report Share Posted 14 november 4 hours ago, Wilke said: Wijze les van Wollie,hou het simpel...........................,en daarom is Charles (Carl)het slimste van dit form ,uitgesteld passend kopen . wilke De slimste is degene die juist niet reageert op elk topic en antwoord moet geven van zichzelf of voor alles een topic moeten openen. Ik heb geen ChatGPT nodig voor een advies of om een zoektocht te starten of te beperken. De zoektocht naar iets is juist ook een (klein) onderdeel van de hobby. Grtz, Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wilke Posted 14 november Report Share Posted 14 november 26 minutes ago, analoogfreak said: De slimste is degene die juist niet reageert op elk topic en antwoord moet geven van zichzelf of voor alles een topic moeten openen. Ik heb geen ChatGPT nodig voor een advies of om een zoektocht te starten of te beperken. De zoektocht naar iets is juist ook een (klein) onderdeel van de hobby. Grtz, Maarten Jij bent zeer verstandig wilke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 14 november Report Share Posted 14 november 29 minutes ago, analoogfreak said: De slimste is degene die juist niet reageert op elk topic en antwoord moet geven van zichzelf of voor alles een topic moeten openen. Ik heb geen ChatGPT nodig voor een advies of om een zoektocht te starten of te beperken. De zoektocht naar iets is juist ook een (klein) onderdeel van de hobby. Grtz, Maarten Absoluut, het proces van zelf op zoek gaan is vaak een groot deel van het plezier in een hobby! Het ontdekken van nieuwe ideeën, technieken, of oplossingen brengt een vorm van voldoening die verder gaat dan het vinden van een direct antwoord. Het is alsof je niet alleen het eindresultaat waardeert, maar ook de reis ernaartoe. En het niet altijd hoeven reageren op elk detail laat ook ruimte voor rust en reflectie, wat bijdraagt aan een evenwichtigere ervaring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 14 november Report Share Posted 14 november 4 hours ago, kappa7 said: b be 1 hour ago, analoogfreak said: De slimste is degene die juist niet reageert op elk topic en antwoord moet geven van zichzelf of voor alles een topic moeten openen. Ik heb geen ChatGPT nodig voor een advies of om een zoektocht te starten of te beperken. De zoektocht naar iets is juist ook een (klein) onderdeel van de hobby. Grtz, Maarten 100% Maarten. Het vervelende is alleen dat degenen die voldoen aan de eerste zin zich daar totaal niet in herkennen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts