Edje2 Posted 14 november Report Share Posted 14 november Ik heb trouwens exact dezelfde vraag aan chat GPT gesteld en dit kwam er vervolgens uit: Wat zijn de 5 beste phono voorversterkers met buizen die ook aan de volgende eisen voldoen. Geschikt voor MM en MC Instelbare afsluitweerstand Instelbare capaciteit Instelbare gain ChatGPT zei: ChatGPT Hier zijn vijf hoog aangeschreven phono-voorversterkers met buizen die voldoen aan je eisen: 1. Manley Chinook MM en MC: Ja Instelbare afsluitweerstand: Ja, via DIP-schakelaars Instelbare capaciteit: Ja Instelbare gain: Ja, met keuze tussen 45dB en 60dB Bijzonderheden: De Chinook staat bekend om zijn warme, gedetailleerde klank en flexibele aanpassingsmogelijkheden. Gebouwd met hoogwaardige componenten, biedt deze voorversterker een uitstekende signaal-ruisverhouding en precisie in toonafbeelding. 2. EAR Yoshino 834P Deluxe MM en MC: Ja (met een optionele MC-transformatormodule) Instelbare afsluitweerstand: Ja, instelbaar met DIP-schakelaars Instelbare capaciteit: Beperkte aanpassing mogelijk Instelbare gain: Ja Bijzonderheden: De EAR 834P biedt een rijke, muzikale presentatie en is zeer geliefd bij audiofielen vanwege zijn analoge, klassieke buizenklank. Het is een wat prijziger model, maar de klankkwaliteit en bouw zijn zeer solide. 3. Icon Audio PS3 MKII MM en MC: Ja, met schakeling voor beide Instelbare afsluitweerstand: Ja Instelbare capaciteit: Ja, met meerdere standen Instelbare gain: Ja, met traploos instelbare versterking Bijzonderheden: Deze Icon Audio phono-voorversterker biedt een zeer natuurlijke klank en maakt gebruik van een volledig buizenontwerp zonder feedback. Het heeft een warme, ruimtelijke geluidsweergave en biedt veel aanpassingsmogelijkheden, ideaal voor wie specifieke cartridges gebruikt. 4. Aesthetix Rhea MM en MC: Ja, geschikt voor zowel MM als MC cartridges Instelbare afsluitweerstand: Ja, via het bedieningspaneel of afstandsbediening Instelbare capaciteit: Ja, met verschillende instellingen Instelbare gain: Ja, tot maximaal 75dB, ideaal voor lage output MC Bijzonderheden: De Aesthetix Rhea biedt zeer flexibele instellingen, met een zeer nauwkeurige en dynamische weergave. Door de ruime gain-mogelijkheden is deze ook geschikt voor zeer stille MC cartridges. 5. Allnic H-1202 MM en MC: Ja, met schakelbare modus Instelbare afsluitweerstand: Ja, via DIP-schakelaars Instelbare capaciteit: Ja, biedt ruime opties voor capacitieve aanpassing Instelbare gain: Ja, instelbare gain tot 72dB voor MC Bijzonderheden: De H-1202 biedt een uiterst gebalanceerde en dynamische weergave, waarbij vooral de precisie in de lage tonen opvalt. Deze voorversterker is ook geliefd vanwege zijn hoge betrouwbaarheid en robuuste constructie. Deze voorversterkers bieden allemaal uitstekende prestaties en flexibiliteit, afhankelijk van je voorkeuren en klankverwachtingen. De keuze zal deels afhangen van persoonlijke klankvoorkeur en budget. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 14 november Author Report Share Posted 14 november Als ik de vraag nogmaals stel krijg ik ook weer andere suggesties. Er zijn verschillende hoogwaardige buizenphono-versterkers die voldoen aan de eisen van instelbare afsluitweerstand, instelbare capaciteit en instelbare gain, en die zowel MM (Moving Magnet) als MC (Moving Coil) cartridges ondersteunen. Hier zijn vijf van de beste opties die aan deze criteria voldoen: ### 1. **JADIS JP-80MC** - **Type**: Hybride (met buizen in de voorversterkersectie) - **Kenmerken**: - Geschikt voor MM en MC cartridges. - Instelbare gain (twee schakelbare gain niveaus). - Instelbare afsluitweerstand en capaciteit. - Wereldberoemde Franse audiomaker die bekend staat om zijn uitstekende buizenontwerpen. - **Prijs**: Hoogsegment, maar de geluidskwaliteit is top. ### 2. **Manley Steelhead** - **Type**: Volledige buizenphono voorversterker - **Kenmerken**: - Ondersteunt zowel MM als MC cartridges. - Instelbare afsluitweerstand en capaciteit. - Instelbare gain, met meerdere instellingen om de versterking aan te passen aan verschillende cartridges. - Zeer gedetailleerd geluid en ongelooflijke bouwkwaliteit. - **Prijs**: Premium, maar veel audioliefhebbers beschouwen het als de beste in zijn klasse. ### 3. **Audio Research PH9** - **Type**: Volledige buizenphono voorversterker - **Kenmerken**: - Ondersteuning voor zowel MM als MC cartridges. - Instelbare gain en afsluitweerstand. - Instelbare capaciteit. - Zeer gedetailleerd en dynamisch geluid, bekend om zijn natuurlijkheid. - **Prijs**: Hoog, maar een van de meest geavanceerde buizenphono's op de markt. ### 4. **T+A P 3100 HV** - **Type**: Hybrid (een mix van buizen en transistoren) - **Kenmerken**: - MM en MC ondersteuning. - Instelbare gain, capaciteit en afsluitweerstand. - Zeer veelzijdige phono, met digitale en analoge ingangen, maar de buizensectie zorgt voor een warme, analoge klank. - **Prijs**: High-end, biedt veel instelmogelijkheden en uitstekende geluidskwaliteit. ### 5. **EAR 324** - **Type**: Volledige buizenphono voorversterker - **Kenmerken**: - Geschikt voor MM en MC cartridges. - Instelbare gain en afsluitweerstand. - Instelbare capaciteit voor betere afstemming met verschillende cartridges. - Beroemd om zijn open, transparante geluid met uitstekende diepte en breedte. - **Prijs**: Hoogsegment, maar een van de meest gerespecteerde phono-versterkers in de audiogemeenschap. Deze phono voorversterkers bieden niet alleen de mogelijkheid om gain, capaciteit en afsluitweerstand aan te passen, maar ze leveren ook superieure geluidskwaliteit dankzij de buizenontwerpen. Ze zijn uitstekend geschikt voor serieuze audioliefhebbers die hun vinylcollectie willen laten horen zoals bedoeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 14 november Report Share Posted 14 november Maw, je wordt er geen steek wijzer van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 14 november Author Report Share Posted 14 november Volgens mij is dit gewoon onderdeel van de leercurve van verstandig gebruik van AI gebaseerd zoeken. Je kunt er vanalles van vinden, maar dit gaat de toekomst wel worden. Er voor weg lopen heeft ( vanaf een bepaalde leeftijd ) geen zin, dus dan maar beter er op een zinvolle manier mee om gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 14 november Report Share Posted 14 november 26 minutes ago, Duclaasie said: Volgens mij is dit gewoon onderdeel van de leercurve van verstandig gebruik van AI gebaseerd zoeken. Je kunt er vanalles van vinden, maar dit gaat de toekomst wel worden. Er voor weg lopen heeft ( vanaf een bepaalde leeftijd ) geen zin, dus dan maar beter er op een zinvolle manier mee om gaan. Meen je dat echt? Het is volgens mij gewoon een gevaarlijke en onverstandige ontwikkeling, waarvoor we (de mensheid) de wijsheid nog niet hebben om te hanteren wat eruit voort zal komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 14 november Author Report Share Posted 14 november 7 minutes ago, thingman said: Meen je dat echt? Het is volgens mij gewoon een gevaarlijke en onverstandige ontwikkeling, waarvoor we (de mensheid) de wijsheid nog niet hebben om te hanteren wat eruit voort zal komen. Ik zal de laatste zijn die ontkent dat er ook grote gevaren in schuilen. Sterker nog, in veel gevallen is het totaal ongeschikt om te gebruiken. Dat wil echter niet zeggen dat je dan maar beter de andere kant op kan kijken. Juist door het te gebruiken leer je de valkuilen kennen en zie je de gevaren. Wat ik echter eerder ook al aangaf is dat je altijd moet blijven nagaan of wat je leest wel klopt. Dat is echter bij een boek, krant, website of wetenschappelijk artikel niet anders. Check je bronnen en verifieer je informatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 14 november Report Share Posted 14 november Alfred Nobel is de uitvinder van dynamiet. Hij zocht een methode om mijnontginning, wegenaanleg en tunnelaanleg te vergemakkelijken. Maar al snel werd dynamiet gebruikt in wapens, beter gezegd voor minder humane doeleinden. Die wapens ontketende meer doden tijdens oorlogsvoering. Moeten we dan de vooruitgang stoppen want AI kan je ook gebruiken om bv onderzoeken te versnellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 14 november Report Share Posted 14 november Ik deel de mening van Thingman in deze, met de uitzondering dat het wel zinvol kan zijn bij patroonherkenning/ diagnostiek. Ik krijg echter wel de kriebels van AI-stemmen en AI-"mensen". Nu hoor en zie je nog het verschil, maar wanneer het niet meer van het echt te onderscheiden valt: brrrr. En ik moet er al helemaal niet aan denken wanneer ze te autonoom ingeïntegreerd worden in wapensystemen en in andere bepalende systemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 14 november Report Share Posted 14 november Toen de eerste trein in de VK reed protesteerden de boeren omdat ze dachten dat hun koeien die in de omliggende weiden stonden, minder melk gingen protesteren. Ik ben 100% voor vooruitgang die de mens te goede komt Ik ben wel voor en reglementering rond AI. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted 14 november Report Share Posted 14 november Wat bedoel je met patroonherkenning /diagnostiek? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 14 november Report Share Posted 14 november 5 minutes ago, Rob55 said: Wat bedoel je met patroonherkenning /diagnostiek? Bijv. t.b.v. de medische diagnostiek bij darmkanker (snelle beoordeling van endoscopische beeldopnames). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted 14 november Report Share Posted 14 november Daar zijn inderdaad wel interessante ontwikkelingen rondom gebruik AI gaande... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 14 november Report Share Posted 14 november Voordat we gaan investeren in kunstmatige intelligentie zouden we beter eerst iets aan natuurlijke stupiditeit kunnen doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 14 november Report Share Posted 14 november 1 hour ago, Bebatoli said: Ik ben wel voor en reglementering rond AI. Ik geloof jammer genoeg niet meer in sprookjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 14 november Report Share Posted 14 november 30 minutes ago, thingman said: Voordat we gaan investeren in kunstmatige intelligentie zouden we beter eerst iets aan natuurlijke stupiditeit kunnen doen. Ja...Ze zouden bij een kankerdiagnose beter eens vragen: Wat is uw beroep, wat zijn uw hobby's, wat eet u vaak ect, en dat allemaal eens naast elkaar leggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 14 november Report Share Posted 14 november 3 hours ago, Vinyl_Fuchs said: Ik deel de mening van Thingman in deze, met de uitzondering dat het wel zinvol kan zijn bij patroonherkenning/ diagnostiek. Ik krijg echter wel de kriebels van AI-stemmen en AI-"mensen". Nu hoor en zie je nog het verschil, maar wanneer het niet meer van het echt te onderscheiden valt: brrrr. En ik moet er al helemaal niet aan denken wanneer ze te autonoom ingeïntegreerd worden in wapensystemen en in andere bepalende systemen. En ChatGTP gaat naar de beurs. Dan weet je het wel: rendement staat vooraan en (sociale) veiligheid helemaal achter in de rij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 november Report Share Posted 14 november (edited) Technische ontwikkeling is erg moeilijk te reguleren. Het punt is dat de beleidsmensen altijd achter de feiten lopen bij de technische ontwikkeling. Dat wordt nog een versterkt doordat de verschillende landen anders in de problemen staan. Ik zit zelf nogal in de phono versterkers. Een paar forums afstruinen en je weet veel meer. Edited 14 november by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 15 november Report Share Posted 15 november (edited) Ik had mijn speakers eens ingetoetst; Je zei: Welke magnepan moet kan ik het best kopen? ChatGPT zei: ChatGPT Magnepan luidsprekers staan bekend om hun natuurgetrouwe geluid en open soundstage. Je zei: Wat vind je van de Magnepan 1.6 QR? ChatGPT De Magnepan 1.6 QR wordt nog steeds beschouwd als een klassieker in de wereld van magnetostatische luidsprekers. Deze luidspreker, ondanks dat hij niet meer in productie is, heeft een grote schare liefhebbers vanwege zijn uitstekende prijs-kwaliteitverhouding en de karakteristieke open en natuurlijke weergave waar Magnepan om bekend staat. Gedetailleerde midden- en hoogweergave: De 1.6 QR maakt gebruik van een "quasi-ribbon" technologie voor de hogere frequenties, wat zorgt voor een helder, nauwkeurig en luchtig geluid. Vooral voor genres zoals jazz en klassieke muziek kan de 1.6 QR geweldig zijn vanwege de detaillering en transparantie. Ruimtelijk en breed stereobeeld: Net als andere Magnepan-modellen creëert de 1.6 QR een indrukwekkend soundstage, met een gevoel van diepte en ruimtelijkheid dat erg realistisch aanvoelt. In een goed opgestelde ruimte verdwijnt de luidspreker visueel bijna, waardoor je echt in de muziek wordt meegenomen. Grote waarde voor je geld: Destijds bood de 1.6 QR veel waar voor zijn prijs en concurreerde hij met veel duurdere luidsprekers. Hoewel hij nu niet meer nieuw te koop is, kun je hem tweedehands vinden voor een aantrekkelijke prijs. Neutrale klankbalans: De 1.6 QR is vrij neutraal in klank en laat je de muziek horen zoals die is opgenomen, zonder een overdreven bas of geaccentueerde hoge tonen. Edited 15 november by Jongensdroom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 15 november Report Share Posted 15 november (edited) En klopt dat ook met de recensies online Jongensdroom? Want krijg je er ook literatuurbronnen bij? ChatGPT is een voorspellend softwaremodel, een soort kansberekening met woorden op basis van teksten en bronnen. De tool zal altijd hallucineren ofwel teksten zelf verzinnen. Het hallucinatie percentage laag houden, een 5% of lager geeft de best mogelijke resultaten. Ik dacht dat ChatGPT alleen bronnen vanaf 2021 heeft geindexeerd. Het zou natuurlijk leuk zijn om een ChatGPT op alle hifi content van tijdschriften, forums of online platforms los te laten. Uiteindelijk zou ieder hifi advies van ChatGPT standaard moeten zijn: neem mijn advies mee in je beraadslagingen, maar ga vooral zelf luisteren. En als het de Wiel/Wol/Wilke posts heeft doorzocht: denk ook aan de combinatie met de rest van je hifiset. Smiley hier En als daar nu eens informatie beschikbaar was voor dit soort chat-tools, data over welke apparatuur goed met elkaar combineert en op basis van welke soort meetgegevens en oren dat is. Heb je natuurlijk een gouden combinatie als ChatGPT. Maar dat is de heilige graal, die onze hobby nu onze hobby maakt. Leuk onderwerp heren en meelezende dames. Edited 15 november by Ivan10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 november Report Share Posted 15 november (edited) En de rest van het verhaal van ChatGPT: Beperkingen in laagfrequente weergave: Hoewel de 1.6 QR in staat is om een redelijk goed laag te produceren voor een planarmagnetische luidspreker, is het niet zo krachtig als sommige conventionele luidsprekers. Het is dus mogelijk dat je subwoofers of versterking in het laag nodig hebt om het volledige frequentiebereik van je muziek weer te geven, vooral voor muziekgenres die veel laag vereisen. Eisen aan versterking: Deze luidsprekers kunnen vrij veeleisend zijn qua versterkervermogen. Ze hebben een lage impedantie (4 ohm), wat betekent dat ze veel van de versterker kunnen vragen, vooral bij hogere volumes. Een versterker die goed in staat is om stabiliteit te bieden bij lage impedanties is belangrijk voor het behalen van de beste prestaties. Ruimte en plaatsing: De 1.6 QR heeft enige ruimte nodig om goed te presteren. De luidsprekers presteren het beste wanneer ze ver genoeg van de achterwand staan en in een ruime opstelling kunnen spelen. Omdat het planarmagnetische ontwerp de geluidsverspreiding over een groot oppervlak verspreidt, kan de plaatsing effect hebben op de uiteindelijke geluidskwaliteit. Samenvattend is de Magnepan 1.6 QR een fantastische keuze voor mensen die op zoek zijn naar een open, gedetailleerde en ruimtelijke geluidsweergave en geen probleem hebben met de vereisten voor versterking en plaatsing. Als je een wat voller laag wilt of een zeer krachtige bas, zou je kunnen overwegen om een subwoofer toe te voegen. Maar voor de meeste muziekgenres biedt de 1.6 QR een zeer plezierige luisterervaring met een indrukwekkende prijs-kwaliteitverhouding in zijn klasse. 4o mini Edited 15 november by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 15 november Report Share Posted 15 november 8 minutes ago, Hans van Liempd said: En de rest van het verhaal van ChatGPT: Beperkingen in laagfrequente weergave: Hoewel de 1.6 QR in staat is om een redelijk goed laag te produceren voor een planarmagnetische luidspreker, is het niet zo krachtig als sommige conventionele luidsprekers. Het is dus mogelijk dat je subwoofers of versterking in het laag nodig hebt om het volledige frequentiebereik van je muziek weer te geven, vooral voor muziekgenres die veel laag vereisen. Eisen aan versterking: Deze luidsprekers kunnen vrij veeleisend zijn qua versterkervermogen. Ze hebben een lage impedantie (4 ohm), wat betekent dat ze veel van de versterker kunnen vragen, vooral bij hogere volumes. Een versterker die goed in staat is om stabiliteit te bieden bij lage impedanties is belangrijk voor het behalen van de beste prestaties. Ruimte en plaatsing: De 1.6 QR heeft enige ruimte nodig om goed te presteren. De luidsprekers presteren het beste wanneer ze ver genoeg van de achterwand staan en in een ruime opstelling kunnen spelen. Omdat het planarmagnetische ontwerp de geluidsverspreiding over een groot oppervlak verspreidt, kan de plaatsing effect hebben op de uiteindelijke geluidskwaliteit. Samenvattend is de Magnepan 1.6 QR een fantastische keuze voor mensen die op zoek zijn naar een open, gedetailleerde en ruimtelijke geluidsweergave en geen probleem hebben met de vereisten voor versterking en plaatsing. Als je een wat voller laag wilt of een zeer krachtige bas, zou je kunnen overwegen om een subwoofer toe te voegen. Maar voor de meeste muziekgenres biedt de 1.6 QR een zeer plezierige luisterervaring met een indrukwekkende prijs-kwaliteitverhouding in zijn klasse. 4o mini Ik heb een redelijk laag, een zeer goed midden en een zeer goed hoog. De meeste informatie bij muziek zit in het midden en hoog. Het laag dat er inzit klinkt duidelijker dan bij de meeste conus-luidsprekers. Ja, ook dan bij die van jou Hans. Een Magnepan drie serie, zou een nog betere keuze zijn. Helaas is die voor mij te duur en de luisterruimte is te klein. Overerigens gaat een muziekvriend binnenkort het filter van de 1.6 verbeteren. Dan zal ik pas echt teveden zijn. In mijn situatie is de 1.6 (gekocht voor € 700,00) een prima keuze. Chat CPT is het daar mee eens, zo te lezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 15 november Report Share Posted 15 november Ik ben het niet eens dat Magnepan een zeer groot en correct ruimtebeeld neerzet. Groots wel maar niet in de juiste verhouding, dat is alvast mijn ervaring met de SMGa, 12, 1.5, 1.6, 1.7, 3.6, 3.7, 20 en Tympani, IVa, die heb ik allemaal in huis gehad. (In de winkel: 1.6, 1.7, 3.7 en MG12) Daar blijven dynamische speakers toch wel superieur in te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wilke Posted 15 november Report Share Posted 15 november Chat gpt vertelt niet de waarheid,hij kan de mens niet vervangen. voor gewone simpele ding is het bruikbaar,vb dyslexie . Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 15 november Report Share Posted 15 november 9 hours ago, Jongensdroom said: Ik had mijn speakers eens ingetoetst; Je zei: Welke magnepan moet kan ik het best kopen? ChatGPT zei: ChatGPT Magnepan luidsprekers staan bekend om hun natuurgetrouwe geluid en open soundstage. Je zei: Wat vind je van de Magnepan 1.6 QR? ChatGPT De Magnepan 1.6 QR wordt nog steeds beschouwd als een klassieker in de wereld van magnetostatische luidsprekers. Deze luidspreker, ondanks dat hij niet meer in productie is, heeft een grote schare liefhebbers vanwege zijn uitstekende prijs-kwaliteitverhouding en de karakteristieke open en natuurlijke weergave waar Magnepan om bekend staat. Gedetailleerde midden- en hoogweergave: De 1.6 QR maakt gebruik van een "quasi-ribbon" technologie voor de hogere frequenties, wat zorgt voor een helder, nauwkeurig en luchtig geluid. Vooral voor genres zoals jazz en klassieke muziek kan de 1.6 QR geweldig zijn vanwege de detaillering en transparantie. Ruimtelijk en breed stereobeeld: Net als andere Magnepan-modellen creëert de 1.6 QR een indrukwekkend soundstage, met een gevoel van diepte en ruimtelijkheid dat erg realistisch aanvoelt. In een goed opgestelde ruimte verdwijnt de luidspreker visueel bijna, waardoor je echt in de muziek wordt meegenomen. Grote waarde voor je geld: Destijds bood de 1.6 QR veel waar voor zijn prijs en concurreerde hij met veel duurdere luidsprekers. Hoewel hij nu niet meer nieuw te koop is, kun je hem tweedehands vinden voor een aantrekkelijke prijs. Neutrale klankbalans: De 1.6 QR is vrij neutraal in klank en laat je de muziek horen zoals die is opgenomen, zonder een overdreven bas of geaccentueerde hoge tonen. Eindelijk iemand die je bevestigd in je keuzes! Over 20 jaar is de mening van ai belangrijker dan die van je vrienden en geliefden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wilke Posted 15 november Report Share Posted 15 november 17 minutes ago, Bebatoli said: Ik ben het niet eens dat Magnepan een zeer groot en correct ruimtebeeld neerzet. Groots wel maar niet in de juiste verhouding, dat is alvast mijn ervaring met de SMGa, 12, 1.5, 1.6, 1.7, 3.6, 3.7, 20 en Tympani, IVa, die heb ik allemaal in huis gehad. (In de winkel: 1.6, 1.7, 3.7 en MG12) Daar blijven dynamische speakers toch wel superieur in te zijn. Jij spreekt de waarheid, heb je geen Chatje nodig. Elke speaker heeft zijn nukken,klaar,ook magnapans,heeft nog nukken die niet vermeld zijn met GPT,ik vraag mij wel eens af of ooit hoeveel topic leden een concertzaal van binnen gezien hebben en dan praten we nog over verschillende concert zalen,en dan praten we nog niet waar je gaat zitten,dat gaat ook over festivals,het meeste geniet ik van opkomende bandjes,zangers of zangeressen die het nog moeten maken. Ik maak ook mee bij een band waarvan de gitarist bij uitstek speelt,en de rest la,la is,hoor je ook bij zangers en zangeressen t.o.v band. wilke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts