Jump to content

Gebruik AI voor audio

Duclaasie
 Share

Recommended Posts

Wij gaan vaak naar concerten, dat kan pop/rock zijn maar ook kleine jazz combo's. Vaak zijn die niet versterkt en hoor je hoe de instrumenten in't echt spelen. Meestal zijn  dat wat kleinere locaties zoals ene gezellige bruine kroeg maar ook kleine concertzaaltjes (max 100 à 150 man)

Ook klassiek concerten vinden we leuk. Als we het hebben over ruimtelijkheid bij muziekweergave via onze sets, is die vaak beter bij de set en minder in't echt. Het verschil tussen het spelen van 1 viool en de vele violen bij een symfonie orkest, wel die klinken totaal verschillend.  Dan drummen, wat we thuis horen is een zwak afkooksel van de realiteit. Als je iemand hoort spelen op een drumstel is dat luid, de basdrum geeft een enorme druk die je bij een opname niet echt hoort (uitzonderingen te buiten gelaten) De dynamiek van een drumstel kan enorm zijn en dat kunnen de meeste sets niet weergeven.

Mijn referentiekader is dus akoestische livemuziek.

14 minutes ago, Wilke said:

ik vraag mij wel eens af of ooit hoeveel topic leden een concertzaal van binnen gezien hebben en dan praten we nog over verschillende concert zalen,en dan praten we nog niet waar je gaat zitten

In welke zin vraagt u zich dat af?

Ik vind conus speakers lui t.o.v .elektrostaten ,apogee midde hoog en magnapans,nadeel ze hebben een te groot beeld,als je een goede conus speaker ,hebt ,heeft meer pin point. 
En dan praten we nog niet over het materiaal van de membraan, die de klankkleur bepaalt.

Voor het onderste laag een convetionele woofer en begin je pas van 20hz tot 40 hz of hogerder.

wilke

17 minutes ago, Wilke said:

Ik vind conus speakers lui t.o.v .elektrostaten ,apogee midde hoog en magnapans,nadeel ze hebben een te groot beeld,als je een goede conus speaker ,hebt ,heeft meer pin point. 
En dan praten we nog niet over het materiaal van de membraan, die de klankkleur bepaalt.

Voor het onderste laag een convetionele woofer en begin je pas van 20hz tot 40 hz of hogerder.

wilke

Daar ben ik het deels niet mee eens.. De transparantie van een ESL of Magnetostaat kan je bereiken met dynamische speaker. De "snelheid" die toegewezen wordt aan paneelspeakers komt vooral omdat die faserein zijn. Een goed ontworpen dynamische speaker zou dat ook moeten zijn maar is dat vaak niet en dat geeft het effect dat ze "traag" lijken te zijn. Het materiaal van een luidspreker bepaald maar een klein gedeelte van de klankkleur, veel belangrijker is de ophanging en het magnetisch veld waarin het spreekspoel zich bevind. Vaak geeft dat een niet lineair gedrag en dan krijg je vervorming die het geluid aantast en verkleurt.

Meestal kiezen we speakers die "wij" mooi vinden spelen en dat is prima, je moet er trouwens zelf naar luisteren.

39 minutes ago, Buizerd said:

In welke zin vraagt u zich dat af?

Hoor het verschil waar je zit,één vierde,twee vierde en drie vierde van de zaal,en hoor de verschillen,ogen dichthouden en luisteren,zonder bril ,daar zit ook nog verschil in.

wilke

3 hours ago, Wilke said:

Jij spreekt de waarheid, heb je geen Chatje nodig.

Elke speaker heeft zijn nukken,klaar,ook magnapans,heeft nog nukken die niet vermeld zijn met GPT,ik vraag mij wel eens af of ooit hoeveel topic leden een concertzaal van binnen gezien hebben en dan praten we nog over verschillende concert zalen,en dan praten we nog niet waar je gaat zitten,dat gaat ook over festivals,het meeste geniet ik van opkomende bandjes,zangers of zangeressen die het nog moeten maken.

Ik maak ook mee bij een band waarvan de gitarist bij uitstek speelt,en de rest la,la is,hoor je ook bij zangers en zangeressen t.o.v band.

wilke

Het antwoord op je vraag: ik (en nog mega veel meer ervaring)

3 hours ago, Bebatoli said:

Wij gaan vaak naar concerten, dat kan pop/rock zijn maar ook kleine jazz combo's. Vaak zijn die niet versterkt en hoor je hoe de instrumenten in't echt spelen. Meestal zijn  dat wat kleinere locaties zoals ene gezellige bruine kroeg maar ook kleine concertzaaltjes (max 100 à 150 man)

Ook klassiek concerten vinden we leuk. Als we het hebben over ruimtelijkheid bij muziekweergave via onze sets, is die vaak beter bij de set en minder in't echt. Het verschil tussen het spelen van 1 viool en de vele violen bij een symfonie orkest, wel die klinken totaal verschillend.  Dan drummen, wat we thuis horen is een zwak afkooksel van de realiteit. Als je iemand hoort spelen op een drumstel is dat luid, de basdrum geeft een enorme druk die je bij een opname niet echt hoort (uitzonderingen te buiten gelaten) De dynamiek van een drumstel kan enorm zijn en dat kunnen de meeste sets niet weergeven.

Mijn referentiekader is dus akoestische livemuziek.

Een korte les;

Je hebt violen en alt-violen. Alt-violen zijn groter en klinken daardoor lager. De jongens die op een punt staan heten celli. De grootste heren zijn de contrabas.

Op een viool kun je de 1e partij spelen, maar ook een 2e partij. Het verschil zit hem in de hoogte van de tonen. Als je de eerste viool speelt, heb je de hogere tonen voor je neus. 

In de blazerswereld kun je zelfs een 4e trombone hebben. Ik heb 5-stemmig gespeeld bij een bigband. Dan weet je niet wat je hoort.

3 hours ago, Wilke said:

wilke

Dat is gewoon een stukje natuurkunde. Een vlies kan sneller bewegen dan een "gewone" driver. 

Maar om voldoende laag te krijgen, heb ik veel oppervlakte nodig. En zo kom ik op een 3.7 uit.

1 hour ago, Jongensdroom said:

Maar om voldoende laag te krijgen, heb ik veel oppervlakte nodig. En zo kom ik op een 3.7 uit.

Tot hoe laag het laag moet gaan is een relatief begrip, op mijn MMG's hoor ik ook de contrabassen bij groot orkestwerk, schitterend ongekleurd laag, echte trillende snaren met timbre (8,5 x 4,3 x 3 - 2,4 mtr uit de achterwand).

2 hours ago, Jongensdroom said:

Dat is gewoon een stukje natuurkunde. Een vlies kan sneller bewegen dan een "gewone" driver. 

Een membraan is niet sneller, snelheid word door andere factoren bepaald. Ik zal het voor de laatste maal nog 1 keer zeggen, snelheid word grotendeels bepaald door hoe faserein het systeem is niet door het gewicht van het membraan versus de zwaardere conus. Dat idee berust op een gevoel en niet op feiten.

Ik speel zelf met de MG20 een groter membraan dan de 3.7 maar is vooral een Push Pul systeem wat behalve de huidige MG20.7 en de MG30.7 hebben. Het voordeel is dat het laag nog minder vervorming heeft, lees: krachtiger en zuiverder speelt. Mijn zoon heeft de 3.6 en ik zou daar niet gelukkig mee zijn want het geluid vind ik te dun. Er zijn nog andere manieren om uit een kleiner membraan toch een diep laag te bekomen via slimme filtertechnieken.

Edited by Bebatoli

1 hour ago, Buizerd said:

Tot hoe laag het laag moet gaan is een relatief begrip, op mijn MMG's hoor ik ook de contrabassen bij groot orkestwerk, schitterend ongekleurd laag, echte trillende snaren met timbre (8,5 x 4,3 x 3 - 2,4 mtr uit de achterwand).

Contrbassen zijn prima geschikt om te bepalen of je luidsprekers laag genoeg gaan. Het is echter geen relatief begrip. 40Hz is 40Hz.

Mensen kunnen echter een geheel verkeerd begrip van laag hebben. Je wordt op het verkeerde been gezet, als je naar een versterkt optreden gaat.

Het gedreun wat je daar doorgaans hoort, heeft niet niets met een realistische weergave te maken. Volgens mij gaat de MMG maar tot 50Hz!?

1 hour ago, Bebatoli said:

Een membraan is niet sneller, snelheid word door andere factoren bepaald. Ik zal het voor de laatste maal nog 1 keer zeggen, snelheid word grotendeels bepaald door hoe faserein het systeem is niet door het gewicht van het membraan versus de zwaardere conus. Dat idee berust op een gevoel en niet op feiten.

Massa-traagheid berust niet op een gevoel, maar is een natuurkundig feit en fenomeen.

11 minutes ago, Roots said:

Ook die rolrand van de Purifi woofer...De helft trekt de andere helft duwt als het ware. Nadeel van een sterke motor is dat je veel stroom nodig hebt.

De rolrand zorgt ervoor dat de conus zich lineair kan gedragen, dus evenveel naar buiten als naar binnen kan bewegen. Veel belangrijker is het magnetisch veld dat veel homogener is doordat ze een klein neodymium hebben gebruikt. Zie nmr 4

Maar er zijn nog erg mooie units waarmee je ook schitterende resultaten mee kan bereiken.

20210922001512_TB-photo-4.jpg,

Edited by Bebatoli

Ik heb mijn hele leven Quad ESL 63 geweldig gevonden. Toch klinken de Final 12 ESL in mijn ruimte beter. Ik zou niet kunnen zeggen dat het ene systeem beter is dan het ander en dan heb je binnen een systeem ook weer verschillende smaken. Daarnaast hangt het allemaal volledig af van de ruimte waar gespeeld wordt. 

PS ik ben trouwens wel blij dat ik een ESL in mijn ruimte mag meemaken - echt bijzonder.

Edited by carl

41 minutes ago, Duclaasie said:

Ik vind het al een klein wonder dat het zo lang duurde voor het ontspoorde. :D

AI is al heel lang onder ons zonder dat we het weten...Hadden ze maar voorspeld dat een Final beter klonk dan een Quad in Carl zijn ruimte. Zou ons heel veel typwerk bespaard hebben. :D (Juist leuk hoor Carl!)

18 minutes ago, carl said:

Ik heb mijn hele leven Quad ESL 63 geweldig gevonden. Toch klinken de Final 12 ESL in mijn ruimte beter. Ik zou niet kunnen zeggen dat het ene systeem beter is dan het ander en dan heb je binnen een systeem ook weer verschillende smaken. Daarnaast hangt het allemaal volledig af van de ruimte waar gespeeld wordt. 

PS ik ben trouwens wel blij dat ik een ESL in mijn ruimte mag meemaken - echt bijzonder.

Je Final's gaan dan ook een stuk verder dan waar de ESL is gebleven. Een begrijpelijke aankoop. 

Om weer ontopic te gaan: wat vindt Ai er van?