Jump to content

Gebruik AI voor audio

Duclaasie
 Share

Recommended Posts

Hoe verhoudt de Final 12 plus luidspreker zich ten opzichte van de Quad ESL 63. Noem per luidspreker 3 voordelen en 3 nadelen. Welke luidspreker is het meest geschikt in een ruimte van 25 vierkante meter

De **Final 12 Plus** en de **Quad ESL 63** zijn beide gerenommeerde luidsprekers, maar ze vertegenwoordigen verschillende benaderingen van luidsprekerontwerp. De **Final 12 Plus** is een conventionele dynamische luidspreker, terwijl de **Quad ESL 63** een elektrostatische luidspreker is, die heel anders klinkt en presteert.

### **Final 12 Plus**
**Voordelen**:
1. **Diepe basrespons**: De Final 12 Plus is in staat om diepe basfrequenties goed weer te geven, wat vaak moeilijker is voor elektrostatische luidsprekers.
2. **Hoge efficiëntie**: Deze luidspreker is efficiënter dan de meeste elektrostatische modellen, waardoor ze goed presteren met een breder scala aan versterkers.
3. **Krachtige dynamiek**: De dynamiek van de Final 12 Plus is vaak meer "impactvol" en krachtig, waardoor muziek met veel percussie en grote geluidsniveaus goed tot zijn recht komt.

**Nadelen**:
1. **Beperkte spreiding**: De Final 12 Plus heeft mogelijk een minder brede geluidsverspreiding vergeleken met elektrostatische luidsprekers.
2. **Kleur van het geluid**: Afhankelijk van de ontwerpkeuzes kan de luidspreker wat "kleur" toevoegen aan het geluid, wat niet altijd wenselijk is voor puristen.
3. **Groter formaat**: Dit kan een praktische beperking zijn in kleinere ruimtes vanwege de fysieke afmetingen van de luidsprekers.

### **Quad ESL 63**
**Voordelen**:
1. **Uitstekende detailweergave**: Elektrostatische luidsprekers zoals de ESL 63 bieden een ongeëvenaarde helderheid en detail, vooral in het midden- en hoge frequentiebereik.
2. **Zeer lage vervorming**: Doordat elektrostatische luidsprekers minder vervorming hebben, blijft de pure audiokwaliteit behouden, zelfs bij hogere geluidsniveaus.
3. **Grote ruimtelijke weergave**: De ESL 63 heeft een breed en diep geluidsbeeld, met een bijzonder open en "luchtig" geluid dat ruimtelijke informatie goed overbrengt.

**Nadelen**:
1. **Beperkte basweergave**: De ESL 63 heeft van nature beperkte basweergave, vooral bij lagere frequenties, wat kan resulteren in een dunner geluid zonder subwooferondersteuning.
2. **Behoefte aan een krachtige versterker**: Elektrostatische luidsprekers vereisen vaak een versterker met voldoende vermogen en een lage impedantie om optimaal te presteren.
3. **Ruimtevereisten**: De Quad ESL 63 presteert het beste als er voldoende ruimte is rondom de luidsprekers om hun unieke eigenschappen te benutten. Ze kunnen ook gevoelig zijn voor reflecties van muren.

### **Welke luidspreker is het meest geschikt voor een ruimte van 25 vierkante meter?**

Dit hangt af van je voorkeuren qua geluid en het soort muziek dat je vaak luistert.

- **Final 12 Plus**: Als je veel houdt van dynamische muziek, met diepe bas en een krachtige sound, is de Final 12 Plus waarschijnlijk de beste keuze voor een ruimte van 25 m². Het zal goed omgaan met grote geluidsniveaus en kan het geluid vol en krachtig vullen.

- **Quad ESL 63**: Als je op zoek bent naar een superieure detailweergave, een open geluidsbeeld en minder nadruk op diepe bas, kan de ESL 63 ook goed functioneren in een ruimte van 25 m². Je zult wel een subwoofer nodig hebben om de lagere frequenties op een adequaat niveau te krijgen, en het is belangrijk dat je de luidsprekers op de juiste afstand van de muren plaatst voor een optimale geluidsweergave.

Over het algemeen zou de **Final 12 Plus** waarschijnlijk beter geschikt zijn voor deze ruimte als je houdt van krachtigere bas en dynamiek, terwijl de **Quad ESL 63** de voorkeur krijgt voor puurheid van detail en een breder geluidsbeeld.

Is dat nu serieus A 1 Klaas?  

Overigens een vriend speelt bijvoorbeeld met  Quad forty buizen op Quad ESL - gaat prima. Een Final is geen dynamische luidspreker maar een ESL. Ook het conusoppervlakte van de Quad en Final zijn ongeveer gelijk: de ene in de hoogte en de ander in de breedte.

Edited by carl

10 hours ago, Duclaasie said:

Hoe verhoudt de Final 12 plus luidspreker zich ten opzichte van de Quad ESL 63. Noem per luidspreker 3 voordelen en 3 nadelen. Welke luidspreker is het meest geschikt in een ruimte van 25 vierkante meter

De **Final 12 Plus** en de **Quad ESL 63** zijn beide gerenommeerde luidsprekers, maar ze vertegenwoordigen verschillende benaderingen van luidsprekerontwerp. De **Final 12 Plus** is een conventionele dynamische luidspreker, terwijl de **Quad ESL 63** een elektrostatische luidspreker is, die heel anders klinkt en presteert.

Dusss, daar kan je wat mee :D:huh::o:eek:

Over laag bestaan de meest fantastische verhalen. "Snel laag", dat bestaat helemaal niet. Lage tonen zijn tonen onder de b.v. 80 Hz en die zijn helemaal niet snel. De grond tonen van een contrabas gaan van 32 Hz tot ca. 200 Hz. Maar de boventonen lopen door tot zo'n 3000 Hz. Vaak komt het laag dus uit 3 weergevers. Om het instrument goed weer te geven, moeten die 3 weergevers dus mooi op elkaar aansluiten. Niet alleen qua frequentie in het overname gebied, maar ook qua oppervlak en het belangrijkst de fase over het hele bereik van het instrument. Daar heeft Bebatoli volgens mij 100% gelijk. Wanneer de boventonen niet in fase lopen met de ondertonen, krijg je een heel wollige weergave. 

Wat wij dus "snel laag" noemen, is het instrument juist weergeven. En wanneer de laagste tonen ontbreken, verzinnen we er zelf de grondtonen bij en lijkt het toch weer een complete "snelle" weergave te zijn. De druk onderin ontbreekt dan echter wél, dus helemaal natuurlijk klinkt het dan ook niet. 

Quad 55 en 63 moet je gewoon in een grote ruimte hebben,heb ik gemerkt bij Quad GMBH in Gering ,na  aantal jaren hebben ze de ruimte in gekort ,ik dacht vakantie huisje,klonk beduidend minder in kleinere ruimte.

Quad esl moet je de juiste hoek instellen,een vriend woonde op de bovenste verdieping,super groot appartement,de huiskamer was 12 bij 6 meter.

Hij was zo afgesteld,draaide je een fractie met hoofd geluids beeld was weg,beweeg de je niet met je hoofd waande je in een concertzaal ,dat heb ook gehoord ben Mark in Leiden met Cock anomoyzer.

wilke

5 minutes ago, Hans van Liempd said:

Over laag bestaan de meest fantastische verhalen. "Snel laag", dat bestaat helemaal niet. Lage tonen zijn tonen onder de b.v. 80 Hz en die zijn helemaal niet snel. De grond tonen van een contrabas gaan van 32 Hz tot ca. 200 Hz. Maar de boventonen lopen door tot zo'n 3000 Hz. Vaak komt het laag dus uit 3 weergevers. Om het instrument goed weer te geven, moeten die 3 weergevers dus mooi op elkaar aansluiten. Niet alleen qua frequentie in het overname gebied, maar ook qua oppervlak en het belangrijkst de fase over het hele bereik van het instrument. Daar heeft Bebatoli volgens mij 100% gelijk. Wanneer de boventonen niet in fase lopen met de ondertonen, krijg je een heel wollige weergave. 

Wat wij dus "snel laag" noemen, is het instrument juist weergeven. En wanneer de laagste tonen ontbreken, verzinnen we er zelf de grondtonen bij en lijkt het toch weer een complete "snelle" weergave te zijn. De druk onderin ontbreekt dan echter wél, dus helemaal natuurlijk klinkt het dan ook niet. 

Een correcte weergave bestaat er uit om de grondtoon en boventonen qua timing correct te hebben en dat is bij veel speakers niet het geval. Als ik de laagste tonen niet hoor ga ik die er niet "bij verzinnen", maar dat is bij een ander misschien wel. Voor mij is de laagweergave erg belangrijk, het is in mijn optiek een wezenlijk onderdeel van correcte muziekbeleving

2 minutes ago, Hans van Liempd said:

Toch is dat natuurlijk gezien wél zo, daar is bij Philips indertijd uitgebreid onderzoek naar gedaan. 

Ik ontken dat niet Hans, maar voor mezelf is die diepe laagweergave van fundamenteel belang. Als ik naar een monitor luister die niet zo diep laag gaat mis ik juist dat diepe laag en brei dat er in mijn hersens niet bij.

6 minutes ago, Hans van Liempd said:

Wat een drama...:eek:

Grammofoonplaten van 0,5 m diameter en zwevende luidsprekers. En wat er verder nog meer mis is.

En dan met Een shawker, ik ben al jaren bezig ,brengt niks op tot nu toe.

Ik heb een bas speaker gehoord 80 cm ,dat is pas interessant .

Beter een grote Bas dan twee kleinere Bas speaker, een grote heeft meer druk in het laag ,twee kleinere klinkt wat slank in het laag.

wilke

27 minutes ago, Bebatoli said:

Ik ontken dat niet Hans, maar voor mezelf is die diepe laagweergave van fundamenteel belang. Als ik naar een monitor luister die niet zo diep laag gaat mis ik juist dat diepe laag en brei dat er in mijn hersens niet bij.

Dat is ook precies wat ik bedoel, De druk ontbreekt, maar je hebt wél het gevoel naar een compleet instrument te luisteren. Ik vind die druk ook essentieel. 

23 minutes ago, Hans van Liempd said:

Dat is ook precies wat ik bedoel, De druk ontbreekt, maar je hebt wél het gevoel naar een compleet instrument te luisteren. Ik vind die druk ook essentieel. 

Je hoort het tijdverschil in units ,meet maar eens door die twee units.😊😊

wolke

Zelf heb ik geen behoefte om AI te gebruiken maar bij onderzoek vind ik een prima toepassing. Ik heb erg laat een computer gekocht omdat ik er toen het nut niet van inzag (ik speel nooit spelletjes op de computer). Onze eerste computer hebben we in 1999 gekocht. Ik heb mij er nooit in verdiept omdat ik er geen interesse in heb. Behalve mail en internet gebruik ik vaak Lightroom, enkele berekeningsprogramma's, dat is alles. Ik heb ook een eenvoudige GSM om dezelfde reden dan bij een computer. Ik gebruik misschien 5% van de mogelijkheden van deze toestellen. Maar toen ik een nieuwe digitale camera kocht heb ik me daar wel in verdiept omdat ik daar echt interesse in heb.

2 hours ago, Hans van Liempd said:
2 hours ago, Bebatoli said:

Als ik de laagste tonen niet hoor ga ik die er niet "bij verzinnen", maar dat is bij een ander misschien wel. 

Toch is dat natuurlijk gezien wél zo, daar is bij Philips indertijd uitgebreid onderzoek naar gedaan. 

Maakt het iets uit of we er mogelijk iets bijverzinnen, of nemen we genoegen met iets dat we persoonlijk gewoon prettig vinden klinken.

En ga hier niet te diep over nadenken want we zijn met reproductie bezig, en ten opzichte van het origineel missen we altijd (wel) iets, ook al heb je een Kasteelinstallatie van 1,5 miljoen.

Toch?

Just now, Buizerd said:

Maakt het iets uit of we er mogelijk iets bijverzinnen, of nemen we genoegen met iets dat we persoonlijk gewoon prettig vinden klinken.

En ga hier niet te diep over nadenken want we zijn met reproductie bezig, en ten opzichte van het origineel missen we altijd (wel) iets, ook al heb je een Kasteelinstallatie van 1,5 miljoen.

Toch?

Helemaal mee eens ik heb gewoon geschreven dat voor mij (!) die diepe en correcte laagweergave zeer belangrijk zijn. Uiteraard is muziekbeleving persoonlijk en de weg er naar toe is voor iedereen persoonlijk en dat mag!

13 minutes ago, Buizerd said:

Toch?

In principe zou je geluid 1 op 1 moeten kunnen reproduceren in een andere ruimte. Sterker nog dat is vroeger wel een gedaan ik meen door Quad. 

8 minutes ago, carl said:
25 minutes ago, Buizerd said:

Toch?

Expand  

In principe zou je geluid 1 op 1 moeten kunnen reproduceren in een andere ruimte. Sterker nog dat is vroeger wel een gedaan ik meen door Quad. 

Reproductie 1 op 1, wat versta je daaronder Carl?