Bebatoli Posted zaterdag om 13:34 Report Share Posted zaterdag om 13:34 30 minutes ago, carl said: In principe zou je geluid 1 op 1 moeten kunnen reproduceren in een andere ruimte. Sterker nog dat is vroeger wel een gedaan ik meen door Quad. Dat is quasi onmogelijk vanwege het feit dat je de volledige dynamiek wel kan opnemen maar thuis niet kan weergeven. Maar wat als je, bv een jazzcombo, in een ruimte opneemt, dan neem je de akoestiek van die ruimte ook mee op en als je dan weergeeft ga je de akoestiek horen van de opnameruimte + die van de luisterruimte. Maar hoe belangrijk is dit, 1 op 1 gaat momenteel niet lukken maar genieten van mooie muziek wel, toch.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted zaterdag om 13:40 Report Share Posted zaterdag om 13:40 2 minutes ago, Bebatoli said: Dat is quasi onmogelijk vanwege het feit dat je de volledige dynamiek wel kan opnemen maar thuis niet kan weergeven. Maar wat als je, bv een jazzcombo, in een ruimte opneemt, dan neem je de akoestiek van die ruimte ook mee op en als je dan weergeeft ga je de akoestiek horen van de opnameruimte + die van de luisterruimte. Maar hoe belangrijk is dit, 1 op 1 gaat momenteel niet lukken maar genieten van mooie muziek wel, toch.. Zo te lezen, ben je nog nooit bij Cock wezen luisteren. In afwachting van je boze reactie, teken ik Wil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted zaterdag om 13:45 Author Report Share Posted zaterdag om 13:45 Er kunnen verschillende redenen zijn waarom volwassen mannen zich op audiofora soms kinderlijk gedragen. Hier zijn een paar mogelijke verklaringen: 1. **Anonymiteit en groepsdynamiek**: Op veel online fora is er een zekere mate van anonimiteit. Dit kan mensen ertoe aanzetten zich los te maken van sociale conventies en zich anders te gedragen dan ze in een face-to-face situatie zouden doen. De groepsdynamiek op bepaalde fora kan ook invloed hebben, waarbij mensen zich kunnen aanpassen aan de toon of stijl die heerst, zelfs als dat kinderachtig of immature is. 2. **Zoeken naar aandacht of goedkeuring**: Soms zoeken volwassenen in online gemeenschappen naar bevestiging of willen ze zich op een bepaalde manier onderscheiden. Dit kan leiden tot gedrag dat anders is dan wat men in de echte wereld zou vertonen, bijvoorbeeld door te overdrijven of te provoceren om reacties uit te lokken. 3. **Escapisme**: Het internet biedt een manier om te ontsnappen aan de verantwoordelijkheden van het dagelijks leven. Sommige volwassenen kunnen zich daarom gedragen alsof ze jonger zijn, omdat het hen een gevoel van vrijheid of plezier geeft dat ze in hun dagelijkse leven misschien missen. 4. **Humor en ironie**: In sommige gevallen kan het gedrag een vorm van humor of ironie zijn. Dit is vooral het geval op fora waar de sfeer luchtig en speels is. Soms gebruiken mensen overdreven kinderlijk gedrag om een punt te maken of simpelweg voor de lol. 5. **Imiteren van subculturen**: Er zijn specifieke subculturen op internet waar jeugdige, energieke of zelfs absurdistische communicatie normaal is, en volwassenen kunnen zich bewust of onbewust aanpassen aan die stijl om erbij te horen of geaccepteerd te worden. Al met al is het gedrag vaak het resultaat van een combinatie van factoren, van sociale interactie tot persoonlijke behoefte aan zelfexpressie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted zaterdag om 13:46 Report Share Posted zaterdag om 13:46 (edited) 9 minutes ago, Jongensdroom said: Zo te lezen, ben je nog nooit bij Cock wezen luisteren. In afwachting van je boze reactie, teken ik Wil Man, wat kan jij zaken verdraaien. Als de opgenomen muziek al geen 1 op 1 is dan kan je met geen enkel systeem het origineel weergeven. Verder volg ik mijn weg en heb geen behoefte om bij anderen te gaan luisteren. Edited zaterdag om 13:50 by Bebatoli Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted zaterdag om 13:48 Report Share Posted zaterdag om 13:48 @Duclaasie Ik vind het gewoon leuk om ervaringen van anderen te lezen en die van mij te delen, niets meer en niets minder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted zaterdag om 13:54 Author Report Share Posted zaterdag om 13:54 2 minutes ago, Bebatoli said: @Duclaasie Ik vind het gewoon leuk om ervaringen van anderen te lezen en die van mij te delen, niets meer en niets minder. En dat wordt door ondergetekende ook zeker gewaardeerd! Net als je inzet om luidsprekers te laten beluisteren door een groep mensen. Wat dat betreft vind ik het oprecht jammer dat de afstand zo groot is. Overigens denk ik zelfs dat we in de basis heel dicht bij elkaar komen wat we als prettig geluid ervaren, alleen hoe we deze boodschap trachten over te brengen verloopt niet altijd even succesvol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted zaterdag om 13:58 Report Share Posted zaterdag om 13:58 Is communicatie via een forum moeilijk? ChatGPT zei: ChatGPT Ja, communicatie via een forum kan soms lastig zijn. Dit komt door een aantal factoren: Ontbreken van non-verbale signalen: Je kunt geen lichaamstaal, gezichtsuitdrukkingen of stemtoon waarnemen, wat vaak helpt om een boodschap beter te begrijpen. Korte en bondige berichten: Mensen typen meestal kort en bondig, wat de kans vergroot dat een boodschap verkeerd wordt geïnterpreteerd. Anonimiteit: Anonieme gebruikers kunnen minder geneigd zijn om respectvol te blijven, waardoor discussies soms escaleren. Tijdvertraging: Reacties zijn niet direct, waardoor het gesprek minder vloeiend verloopt. Dit kan leiden tot misverstanden of frustraties. Persoonlijke interpretaties: Lezers kunnen woorden op verschillende manieren interpreteren, afhankelijk van hun stemming of persoonlijke achtergrond. Forumcultuur: Elk forum heeft zijn eigen normen en gedragsregels, die soms ongeschreven zijn. Als je die niet kent of niet volgt, kun je gemakkelijk wrijving veroorzaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted zaterdag om 14:01 Report Share Posted zaterdag om 14:01 Delen Je zei: Hoe kun je het best reageren op mensen die denken een kenner te zijn, terwijl dat niet zo is? ChatGPT zei: ChatGPT Het kan soms lastig zijn om met mensen om te gaan die denken ergens veel van te weten, terwijl dat in jouw ogen niet zo is. Hier zijn een paar manieren om hiermee om te gaan, afhankelijk van de situatie en jouw doel: 1. Blijf kalm en respectvol Mensen voelen zich snel aangevallen als ze worden gecorrigeerd. Reageer met respect, ook als je het niet met ze eens bent. Voorbeeld: "Interessant dat je het zo ziet. Kun je uitleggen hoe je daarbij komt?" 2. Stel vragen Door vragen te stellen, kun je vaak laten zien dat hun kennis beperkt is, zonder dat je direct zegt dat ze ongelijk hebben. Voorbeeld: "Hoe werkt dat precies? Kun je een voorbeeld geven?" 3. Gebruik humor Humor kan helpen om de situatie luchtig te houden. Dit is vooral effectief als je merkt dat de ander erg overtuigd is van hun "kennis." Voorbeeld: "Oh, ik wist niet dat je een cursus had gedaan! Vertel, hoe lang ben je al expert?" 4. Verander het onderwerp Soms is het beter om de discussie te vermijden, zeker als het een energieverspilling lijkt. Voorbeeld: "Goed dat je er zo enthousiast over bent! Wat vind je trouwens van [ander onderwerp]?" 5. Zeg subtiel wat je denkt Als je het toch wilt benoemen, probeer dit tactvol te doen zonder confrontatie uit te lokken. Voorbeeld: "Ik denk dat er misschien wat meer nuance in zit. Er zijn ook andere meningen over dit onderwerp." 6. Laat het los Als het niet belangrijk is of je merkt dat de persoon niet openstaat voor een andere mening, kan het soms beter zijn om niets te zeggen. Je hoeft niet overal een punt van te maken. Voorbeeld: Glimlach en knik, en laat de discussie voorbijgaan. Wat is jouw doel? Bedenk wat je wilt bereiken: wil je hen iets leren, de discussie winnen, of gewoon je rust bewaren? Dit helpt je om een strategie te kiezen die het beste past bij de situatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted zaterdag om 15:18 Report Share Posted zaterdag om 15:18 (edited) 2 hours ago, Buizerd said: Reproductie 1 op 1, wat versta je daaronder Carl? Ik heb wel eens gelezen dat een concert in een zaal tegelijk in een buurzaal werd weergeven. Een ander voorbeeld is een orkest dat live in een zaal opgenomen was en waarvan het geluid werd afgespeeld door een aantal Quad 55 ESL in dezelfde zaal. Het orkest playbackte. Mensen hoorde het verschil niet https://pmamagazine.org/from-war-radios-to-world-class-speakers-the-journey-of-kef-founder-raymond-cooke/ Edited zaterdag om 15:45 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted zaterdag om 16:06 Report Share Posted zaterdag om 16:06 5 hours ago, Hans van Liempd said: Dat is ook precies wat ik bedoel, De druk ontbreekt, maar je hebt wél het gevoel naar een compleet instrument te luisteren. Ik vind die druk ook essentieel. Die druk komt uit het pomp huis en heeft niets met muziek te maken. Alleen gekaste speakers verzinnen die druk in het laag erbij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted zaterdag om 16:20 Report Share Posted zaterdag om 16:20 12 minutes ago, kappa7 said: Die druk komt uit het pomp huis en heeft niets met muziek te maken. Alleen gekaste speakers verzinnen die druk in het laag erbij. Mhh, mijn zoon drumt en als je daar 2 meter vandaag staat voel je heus wel mokerslagen in je buik. En speaker in een kast verzint dat er bij? Dat moet je mij eens uitleggen waarom, want een goede afgestemde kast doet dat niet, ten minste dat is mijn ervaring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted zaterdag om 16:45 Report Share Posted zaterdag om 16:45 In de opname is die dynamiek allang plat geslagen. Dus die klap die je live ervaart is er bij een weergave nooit. Tenzij je dus een speaker in een kast opsluit dan kan je die druk wel opbouwen met de bijbehorende kast resonantie. Kortom kleuring in het laag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted zaterdag om 17:35 Report Share Posted zaterdag om 17:35 46 minutes ago, kappa7 said: In de opname is die dynamiek allang plat geslagen. Dus die klap die je live ervaart is er bij een weergave nooit. Tenzij je dus een speaker in een kast opsluit dan kan je die druk wel opbouwen met de bijbehorende kast resonantie. Kortom kleuring in het laag. Dat klopt maar een groot systeem slaagt er wel in om die illusie neer te zetten. Ik vind dan weer dat open baflle's juist geen drukopbouw hebben, ook mijn Magnepan's niet. Dat een kast kleurt hoeft niet zo te zijn, of beter gezegd, de invloed van de kast kan je perfect onder controle houden met als resultaat, geen kleuring. Ik vind in dit, jou opmerking nogal kort door de bocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted zaterdag om 17:58 Report Share Posted zaterdag om 17:58 21 minutes ago, Bebatoli said: Dat klopt maar een groot systeem slaagt er wel in om die illusie neer te zetten. Ik vind dan weer dat open baflle's juist geen drukopbouw hebben, ook mijn Magnepan's niet. Dat een kast kleurt hoeft niet zo te zijn, of beter gezegd, de invloed van de kast kan je perfect onder controle houden met als resultaat, geen kleuring. Ik vind in dit, jou opmerking nogal kort door de bocht. ik wordt helemaal blij over hoe jij alles altijd zo open probeert te houden en niet dicht slaat, ik ga proberen om bi jdie demo te zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted zaterdag om 21:35 Report Share Posted zaterdag om 21:35 4 hours ago, kappa7 said: In de opname is die dynamiek allang plat geslagen. Dus die klap die je live ervaart is er bij een weergave nooit. Tenzij je dus een speaker in een kast opsluit dan kan je die druk wel opbouwen met de bijbehorende kast resonantie. Kortom kleuring in het laag. Helemaal mee eens, maar... ... ik heb The Sheffield Drum Record en Charlie Antolini's Knockout nooit beter (realistischer) gehoord dan via een set Apogee Duetta thuis. Hooguit lag het piekvolume van 115dB hier wat lager dan in het echt zou zijn, maar de dynamiekomvang was ongekend en levensecht. Omdat ik zelf drum sinds m'n 18e geloof ik over een soort referentiekader te kunnen beschikken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted zaterdag om 22:20 Report Share Posted zaterdag om 22:20 Audiobladen en -fora zijn tot nog toe kennelijk overgeslagen. Wat zijn de kenmerken van het Ikeda Kai mc-element? ChatGPT zei: Het Ikeda Kai MC-element (of Ikeda Kai Motor Construction-element) is een concept dat wordt gebruikt in de astrologie van het Human Design-systeem, ontwikkeld door Ra Uru Hu, en verwijst naar een specifiek type motor in dit systeem. Het speelt een belangrijke rol in de energie en de richting van de acties van een individu. In Human Design worden motoren beschouwd als de energiebronnen die initiatieven aandrijven. Het Ikeda Kai MC-element is nauw verbonden met het concept van de "motoren" in Human Design. Het wordt geassocieerd met kracht, daadkracht en richting. Een motor-element is typisch een energetisch centrum in het lichaam dat helpt bij het creëren van beweging of initiatieven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted zaterdag om 22:23 Report Share Posted zaterdag om 22:23 Heel leerzaam wel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted zaterdag om 22:29 Report Share Posted zaterdag om 22:29 50 minutes ago, thingman said: Helemaal mee eens, maar... ... ik heb The Sheffield Drum Record en Charlie Antolini's Knockout nooit beter (realistischer) gehoord dan via een set Apogee Duetta thuis. Hooguit lag het piekvolume van 115dB hier wat lager dan in het echt zou zijn, maar de dynamiekomvang was ongekend en levensecht. Omdat ik zelf drum sinds m'n 18e geloof ik over een soort referentiekader te kunnen beschikken. Apogee klonk 50 jaar geleden al fantastisch bij Mijn Hifi in Nijmegen. Het type weet ik niet meer. Een Krell of Mark Levinson was noodzakelijk. Een paar jaar geleden heb ik een paar gehoord op een show(Veldhoven). Iemand had ze weer opnieuw leven ingeblazen. Het fijne weet ik er niet van, maar het klonk fantastisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted zaterdag om 22:50 Report Share Posted zaterdag om 22:50 1 hour ago, thingman said: Helemaal mee eens, maar... ... ik heb The Sheffield Drum Record en Charlie Antolini's Knockout nooit beter (realistischer) gehoord dan via een set Apogee Duetta thuis. Hooguit lag het piekvolume van 115dB hier wat lager dan in het echt zou zijn, maar de dynamiekomvang was ongekend en levensecht. Omdat ik zelf drum sinds m'n 18e geloof ik over een soort referentiekader te kunnen beschikken. Hoe groot was je ruimte toen Toine? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted zaterdag om 22:54 Report Share Posted zaterdag om 22:54 33 minutes ago, Ove Rickland said: Audiobladen en -fora zijn tot nog toe kennelijk overgeslagen. Wat zijn de kenmerken van het Ikeda Kai mc-element? ChatGPT zei: Het Ikeda Kai MC-element (of Ikeda Kai Motor Construction-element) is een concept dat wordt gebruikt in de astrologie van het Human Design-systeem, ontwikkeld door Ra Uru Hu, en verwijst naar een specifiek type motor in dit systeem. Het speelt een belangrijke rol in de energie en de richting van de acties van een individu. In Human Design worden motoren beschouwd als de energiebronnen die initiatieven aandrijven. Het Ikeda Kai MC-element is nauw verbonden met het concept van de "motoren" in Human Design. Het wordt geassocieerd met kracht, daadkracht en richting. Een motor-element is typisch een energetisch centrum in het lichaam dat helpt bij het creëren van beweging of initiatieven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted zaterdag om 23:23 Report Share Posted zaterdag om 23:23 26 minutes ago, carl said: Hoe groot was je ruimte toen Toine? Die zolder was niet bijzonder groot. Hij had een vloeroppervlak van ongeveer 8 x 6 m, maar met schuine wanden tot op de vloer. Optisch dus niet zo groot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted zondag om 11:03 Report Share Posted zondag om 11:03 Ik heb eens gekeken wat ChatGPT weet van DSD weergave daar kwam onderstaand uit. Klopt eigenlijk wel. Quote in de DA converter wordt digitale audio om gezet naar analoge muziek. welk systeem doet dat mooier PCM of een pure DSD dac en wat is dan de werking daarvan. ChatGPT zei: ChatGPT De vraag welke methode, PCM (Pulse Code Modulation) of DSD (Direct Stream Digital), mooier klinkt bij conversie van digitale naar analoge audio hangt af van verschillende factoren, waaronder de gebruikte DAC (Digital-to-Analog Converter), de opnamekwaliteit, en persoonlijke voorkeur. Laten we dieper ingaan op beide systemen en hun werking. 1. PCM en hoe het werkt Definitie: PCM is een methode waarbij het analoge audiosignaal wordt gedigitaliseerd door het op te delen in discrete stappen (samples) met een vaste bitdiepte en een specifieke samplefrequentie. Voorbeelden zijn 16-bit/44.1kHz (CD-kwaliteit) en 24-bit/192kHz (high-resolution audio). Werking in een DAC: Een PCM-signaal wordt gelezen als een reeks discrete stappen (samplewaarden). De DAC zet deze waarden via een reconstructiefilter om naar een continu analoog signaal. Moderne PCM-DAC's gebruiken vaak oversampling en digitale filters om aliasing (storende artefacten) te vermijden. 2. DSD en hoe het werkt Definitie: DSD is een 1-bit formaat dat werkt met een extreem hoge samplefrequentie, zoals 2.8224 MHz (DSD64, wat 64x de CD-samplefrequentie is). In plaats van amplitudestappen (zoals bij PCM), codeert DSD veranderingen in amplitude via een proces genaamd Delta-Sigma modulatie. Werking in een DAC: Omdat DSD al een soort "continu" signaal vertegenwoordigt door de hoge samplefrequentie, is de verwerking eenvoudiger. Het DSD-signaal wordt door een analoog laagdoorlaatfilter geleid, waardoor het gewenste analoge signaal ontstaat. Veel DSD-DAC's zijn zogeheten "pure DSD-DAC's" en vermijden interne omzetting naar PCM. Klinkt PCM of DSD mooier? De perceptie van "mooi" geluid hangt af van hoe goed het systeem in staat is om de nuances van het originele analoge signaal te reproduceren. Hier zijn enkele overwegingen: Voordelen van PCM: Flexibiliteit: PCM is compatibel met bijna alle audioformaten en wordt breed ondersteund in de meeste DAC's. Resolutie en details: Moderne high-resolution PCM-formats (zoals 24-bit/192kHz) kunnen extreem gedetailleerde weergave leveren. Geavanceerde DSP: PCM is beter geschikt voor digitale signaalbewerking (zoals equalizing en room correction). Voordelen van DSD: Eenvoudigere signaalweg: Een pure DSD-DAC heeft minder bewerkingen nodig (zoals oversampling), wat resulteert in een "natuurlijkere" klank. Zacht, analoog karakter: DSD wordt vaak geprezen om zijn warme en muzikale weergave, zonder digitale "harde" randjes. Hoge snelheid: De hoge samplefrequentie van DSD kan snellere transiënten en een grotere dynamiek ondersteunen. Praktische verschillen DAC-implementatie is cruciaal: Een slecht ontworpen DSD-DAC kan slechter klinken dan een goed uitgevoerde PCM-DAC, en vice versa. Het ontwerp van de voeding, filters, en klokken in de DAC speelt een grote rol in de geluidskwaliteit. Formatkeuze: DSD-bestanden vereisen meer opslagruimte en zijn moeilijker te bewerken dan PCM. Veel studio-opnamen worden tegenwoordig in PCM gemaakt en later naar DSD geconverteerd, wat een echte "pure DSD"-ervaring kan verminderen. Conclusie Voor muziekliefhebbers die warme, vloeiende muziek prefereren: Een goed ontworpen pure DSD-DAC kan ideaal zijn, vooral voor genres zoals klassieke muziek of jazz. Voor liefhebbers van detail en precisie: Een high-end PCM-DAC met ondersteuning voor hoge resoluties biedt flexibiliteit en technische perfectie. Het hangt uiteindelijk af van de kwaliteit van de opname, je luistervoorkeuren en de hardware. Wil je advies over specifieke DAC-modellen of systemen? Laat het me weten! 4o Je zei: hoe is de werking van de Pure DSD Dac ChatGPT zei: ChatGPT Een pure DSD DAC is een Digital-to-Analog Converter die DSD-bestanden rechtstreeks omzet in een analoog signaal zonder tussentijdse conversie naar PCM. Dit minimaliseert verwerking, behoudt de integriteit van het originele DSD-signaal en resulteert in een natuurlijke en vloeiende geluidsweergave. Hier volgt een uitleg over de werking: 1. Wat is DSD? DSD (Direct Stream Digital) gebruikt een 1-bit datastructuur en een extreem hoge samplefrequentie, zoals: DSD64: 2.8224 MHz (64x de CD-samplefrequentie van 44.1 kHz). DSD128: 5.6448 MHz. DSD256: 11.2896 MHz. In DSD wordt niet de amplitude van het signaal op discrete momenten vastgelegd (zoals bij PCM), maar wordt de verandering van het signaal vastgelegd. Dit gebeurt met Delta-Sigma Modulatie: Een reeks van 1’en en 0’en geeft aan of het signaal stijgt of daalt. De hoge samplefrequentie zorgt ervoor dat het signaal zeer fijn wordt weergegeven. 2. Werking van een pure DSD DAC Een pure DSD DAC verwerkt het DSD-signaal zonder het om te zetten naar PCM, waardoor het eenvoudiger en directer werkt dan een PCM-DAC. Het proces werkt als volgt: Stap 1: Inlezen van het DSD-signaal De DAC ontvangt het DSD-signaal in zijn originele 1-bit, hoge samplefrequentieformaat. Het controleert het signaal op fouten of jitter (timingafwijkingen) en stuurt dit naar de volgende stap. Stap 2: Directe verwerking Een pure DSD DAC voert geen extra digitale bewerkingen uit, zoals upsampling, decodering, of filtering, wat gebruikelijk is in een hybride DAC die DSD naar PCM converteert. Het DSD-signaal wordt direct door een analoge reconstructiefilter geleid. Stap 3: Analoge reconstructie Het DSD-signaal bevat een hoge mate van ultrahoge frequenties (boventonen of noise shaping). Een laagdoorlaatfilter (low-pass filter) verwijdert deze ongewenste hoge frequenties boven de gehoorbare grens (meestal boven 20 kHz). Het resultaat is een schoon analoog signaal dat vrijwel exact het originele geluid representeert. 3. Voordelen van een pure DSD DAC Minimalistische signaalweg: Doordat er geen PCM-conversie, oversampling of digitale filters worden gebruikt, blijft de signaalweg kort en puur. Dit reduceert vervorming en artefacten die kunnen optreden bij meer gecompliceerde verwerking. Natuurlijke geluidsweergave: DSD heeft een vloeiend, analoog-achtig geluid, en een pure DSD DAC behoudt dit karakter door minimale tussenkomst. Muziek klinkt vaak warmer, met een brede soundstage en meer nuance. Eenvoudig ontwerp: Technisch gezien vereist een pure DSD DAC minder digitale signaalverwerking (DSP) en kan daardoor meer energie besteden aan een hoogwaardige analoge uitgangstrap. 4. Beperkingen van een pure DSD DAC Noise shaping: Het DSD-formaat bevat veel ultrasonische ruis door het gebruik van noise shaping. Een goede pure DSD DAC moet over een uiterst nauwkeurig laagdoorlaatfilter beschikken om deze ruis te verwijderen zonder het audiosignaal aan te tasten. Beperkte bewerking: Omdat DSD een 1-bit formaat is, is digitale bewerking (zoals volumeregeling, equalizing, of room correction) niet mogelijk zonder omzetting naar PCM. Dit betekent dat veel pure DSD DAC’s afhankelijk zijn van externe analoge schakelingen voor functies zoals volumeregeling. Opnameketen: Veel DSD-bestanden worden niet natively opgenomen in DSD. Ze worden eerst in PCM gemaakt (voor editing en mixing) en daarna geconverteerd naar DSD, wat het voordeel van een pure DSD DAC gedeeltelijk kan tenietdoen. 5. Belangrijke componenten in een pure DSD DAC Delta-Sigma Modulator: Voor het genereren van een correct 1-bit signaal. Laagdoorlaatfilter: Een passief of actief filter verwijdert ongewenste hoge frequenties. Analoge uitgangstrap: De kwaliteit van de analoge versterking bepaalt mede de klank. Voorbeelden van pure DSD DAC's T+A DAC 200: Ondersteunt native DSD tot DSD1024 met een volledig aparte signaalweg. LampizatOr DAC's: Bekend om hun warme, analoog-achtige klank met pure DSD-verwerking. Chord Electronics Hugo TT2: Ondersteunt DSD zonder conversie naar PCM. Een pure DSD DAC is ideaal voor puristen die de meest natuurlijke weergave van DSD willen, mits de opnameketen en afspeelapparatuur van hoge kwaliteit zijn. Grappig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wilke Posted maandag om 07:33 Report Share Posted maandag om 07:33 20 hours ago, kappa7 said: Ik heb eens gekeken wat ChatGPT weet van DSD weergave daar kwam onderstaand uit. Klopt eigenlijk wel. Grappig Gpt heeft te veel in het glaasje gedronken . DSD is niet puristisch,voor DSD hersen gespoelde mensen is dat een verheerlijking die uitspraak. Dsd gebruikt je waar dynamiek aan te pas komt bv grote klassieke orkesten om de precisie van instrumenten te laten horen. wilke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted maandag om 21:51 Report Share Posted maandag om 21:51 Zou ChatGpd het ook voor gewone mensen in jip-en-janneke-taal kunnen uitleggen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted maandag om 21:55 Author Report Share Posted maandag om 21:55 Heb je dat al geprobeerd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts