wintertje Posted maandag om 16:46 Report Share Posted maandag om 16:46 Hoi, ik lees hier al een tijdje mee, maar heb nu een inlog gemaakt, omdat ik een vraag heb. Ik speel met een Quad 303 eindversterker en gebruik als voorversterker een Cambridge Audio CXN streamer. Deze streamer heeft een (digitale) voorversterker. Speakers zijn Totem Arro. Zou een dedicated voorversterker beter klinken dan mijn Cambridge Audio? Ik lees online, dat de Cambridge voorversterker niet optimaal zou klinken, omdat hij digitaal is.... Zo ja, dan zoek ik iets met een afstandsbediening. Budget is rond de 500 euro. Graag jullie reactie. Mvg René. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted maandag om 16:49 Report Share Posted maandag om 16:49 Je zou eens kunnen proberen wat er gebeurt als je de CXN uit pre-amp modus haalt. Dan sla je de volumeregeling over. Wanneer dit geen verschil maakt, dan heeft een andere pre amp geen zin, omdat je bron hetzelfde blijft. Overigens speel ik ook met een CXN en die heb ik gebalanceerd aangesloten. Dat maakte wel een flink verschil, in positieve zin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted maandag om 17:07 Report Share Posted maandag om 17:07 16 minutes ago, Duclaasie said: Je zou eens kunnen proberen wat er gebeurt als je de CXN uit pre-amp modus haalt. Dan sla je de volumeregeling over. Wanneer dit geen verschil maakt, dan heeft een andere pre amp geen zin, omdat je bron hetzelfde blijft. Overigens speel ik ook met een CXN en die heb ik gebalanceerd aangesloten. Dat maakte wel een flink verschil, in positieve zin. Als je het volume bypast hoe ga je dat dan regelen? Het lijkt me niet de bedoeling om voluit te spelen op de Quad's of zie ik iets over het hoofd? De Quad heeft geen gebalanceerde ingangen, dus dat gaat niet lukken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wintertje Posted maandag om 17:09 Author Report Share Posted maandag om 17:09 Hoi, bedankt voor je reactie. Als ik de CXN uit pre-amp modus haal, dan krijg ik toch geen geluidssignaal? Link to comment Share on other sites More sharing options...
wintertje Posted maandag om 17:10 Author Report Share Posted maandag om 17:10 2 minutes ago, Bebatoli said: Als je het volume bypast hoe ga je dat dan regelen? Het lijkt me niet de bedoeling om voluit te spelen op de Quad's of zie ik iets over het hoofd? De Quad heeft geen gebalanceerde ingangen, dus dat gaat niet lukken. Dat dacht ik ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted maandag om 17:39 Report Share Posted maandag om 17:39 31 minutes ago, Bebatoli said: Als je het volume bypast hoe ga je dat dan regelen? Het lijkt me niet de bedoeling om voluit te spelen op de Quad's of zie ik iets over het hoofd? De Quad heeft geen gebalanceerde ingangen, dus dat gaat niet lukken. Dan komt het volume er gewoon op lijn niveau uit. Of dat kan qua volume zul je dan zelf moeten beslissen, maar het kán wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kurt1970 Posted maandag om 17:41 Report Share Posted maandag om 17:41 Een volumeregeling in een streamer zit vaak in het digitale domein, wat (meestal) niet top is. In de meeste gevallen win je met die zaken uit mekaar te trekken. Btw, als je een 303 EV hebt, dan ga je toch voor de splinternieuwe 33V? https://quad-hifi.co.uk/products/quad-33 Link to comment Share on other sites More sharing options...
wintertje Posted maandag om 17:52 Author Report Share Posted maandag om 17:52 9 minutes ago, kurt1970 said: Een volumeregeling in een streamer zit vaak in het digitale domein, wat (meestal) niet top is. In de meeste gevallen win je met die zaken uit mekaar te trekken. Btw, als je een 303 EV hebt, dan ga je toch voor de splinternieuwe 33V? https://quad-hifi.co.uk/products/quad-33 10 minutes ago, kurt1970 said: Een volumeregeling in een streamer zit vaak in het digitale domein, wat (meestal) niet top is. In de meeste gevallen win je met die zaken uit mekaar te trekken. Btw, als je een 303 EV hebt, dan ga je toch voor de splinternieuwe 33V? https://quad-hifi.co.uk/products/quad-33 Die nieuwe 33 is heel gaaf, maar boven budget. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted maandag om 18:45 Report Share Posted maandag om 18:45 1 hour ago, kurt1970 said: Een volumeregeling in een streamer zit vaak in het digitale domein, wat (meestal) niet top is. In de meeste gevallen win je met die zaken uit mekaar te trekken. Btw, als je een 303 EV hebt, dan ga je toch voor de splinternieuwe 33V? https://quad-hifi.co.uk/products/quad-33 Als je al een PCM bron hebt kan je geen betere volume regeling hebben omzetten naar analoog en dan regelen geeft altijd meer verlies. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted maandag om 18:47 Report Share Posted maandag om 18:47 2 hours ago, wintertje said: Hoi, ik lees hier al een tijdje mee, maar heb nu een inlog gemaakt, omdat ik een vraag heb. Ik speel met een Quad 303 eindversterker en gebruik als voorversterker een Cambridge Audio CXN streamer. Deze streamer heeft een (digitale) voorversterker. Speakers zijn Totem Arro. Zou een dedicated voorversterker beter klinken dan mijn Cambridge Audio? Ik lees online, dat de Cambridge voorversterker niet optimaal zou klinken, omdat hij digitaal is.... Zo ja, dan zoek ik iets met een afstandsbediening. Budget is rond de 500 euro. Graag jullie reactie. Mvg René. Welkom, ik denk dat je aardig wat moet gaan investeren om dit beter te krijgen, een grotere verbetering zou misschien een voorversterker met ingebouwde DAC zijn , deze zijn tweedehands zeker wel te vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kurt1970 Posted maandag om 19:26 Report Share Posted maandag om 19:26 (edited) 40 minutes ago, SpaceJS said: Als je al een PCM bron hebt kan je geen betere volume regeling hebben omzetten naar analoog en dan regelen geeft altijd meer verlies. Een volume regeling in het digitale domein gaat zo goed als altijd aan de resolutie knabbelen om het volume af te zwakken. Vandaar dat het beter is om de DAC voluit uit te sturen, en vervolgens het analoge signaal af te zwakken met een voorversterker. Sowieso, moet je toch omzetten naar analoog, los van 't feit of het PCM of whatever is. Edited maandag om 19:26 by kurt1970 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted maandag om 21:10 Report Share Posted maandag om 21:10 1 hour ago, kurt1970 said: Een volume regeling in het digitale domein gaat zo goed als altijd aan de resolutie knabbelen om het volume af te zwakken. Vandaar dat het beter is om de DAC voluit uit te sturen, en vervolgens het analoge signaal af te zwakken met een voorversterker. Sowieso, moet je toch omzetten naar analoog, los van 't feit of het PCM of whatever is. Volledig mee eens, met voldoende resolutie kom je een eind maar als ik de 2 vergelijk dan kies ik toch voor de analoge regeling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted maandag om 21:26 Report Share Posted maandag om 21:26 Ik zou daar eens informeren voor een 33. ≥ Nieuwe Quad 33 Mk.II Voorversterker — Versterkers en Receivers — Marktplaats En inderdaad de volume regeling uitschakelen van de Cambridge. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted maandag om 22:44 Report Share Posted maandag om 22:44 3 hours ago, kurt1970 said: Een volume regeling in het digitale domein gaat zo goed als altijd aan de resolutie knabbelen om het volume af te zwakken. Vandaar dat het beter is om de DAC voluit uit te sturen, en vervolgens het analoge signaal af te zwakken met een voorversterker. Sowieso, moet je toch omzetten naar analoog, los van 't feit of het PCM of whatever is. hoe kom je daar nu bij, dat is helemaal niet nodig. Waarom zou men dat uberhaupt doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kurt1970 Posted dinsdag om 08:08 Report Share Posted dinsdag om 08:08 Ah, jij levert PCM aan je eindversterker en/of luidsprekers? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kurt1970 Posted dinsdag om 08:26 Report Share Posted dinsdag om 08:26 15 hours ago, wintertje said: Hoi, bedankt voor je reactie. Als ik de CXN uit pre-amp modus haal, dan krijg ik toch geen geluidssignaal? Nee, net andersom. Als je bij de CXN (en zo goed als bij alle devices) de preamp functie uitschakelelt, dan stuurt het device maximaal uit. Vandaar de nood aan een voorversterker, alhoewel de term "verzwakker" hier beter op zijn plaats is. Maw, als je de voorversterker id CXN bypassed, ga je je eindversterker maximaal uitsturen. Ocharme je speakers... (en je oren) Link to comment Share on other sites More sharing options...
wintertje Posted dinsdag om 11:06 Author Report Share Posted dinsdag om 11:06 Bedankt voor jullie reacties. Blijft de vraag of ik een beter geluid ga krijgen met een 'echte' voorversterker. Misschien eens eentje proberen te lenen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kurt1970 Posted dinsdag om 11:12 Report Share Posted dinsdag om 11:12 4 minutes ago, wintertje said: Bedankt voor jullie reacties. Blijft de vraag of ik een beter geluid ga krijgen met een 'echte' voorversterker. Misschien eens eentje proberen te lenen? Uiteraard, ga je een verbetering krijgen. Nu ja, de rest moet wel in harmonie zijn natuurlijk. Doe gewoon de test, zou ik zeggen Link to comment Share on other sites More sharing options...
wintertje Posted dinsdag om 11:17 Author Report Share Posted dinsdag om 11:17 5 minutes ago, kurt1970 said: Uiteraard, ga je een verbetering krijgen. Nu ja, de rest moet wel in harmonie zijn natuurlijk. Doe gewoon de test, zou ik zeggen Ga ik doen! Ik houd jullie op de hoogte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted dinsdag om 11:21 Report Share Posted dinsdag om 11:21 Omdat we niet weten of de volumeregeling in de CXN in het digitale of analoge gedeelte plaatsvind is het spijkers op laag water zoeken. Een voorversterker kan verbetering geven maar dat hoeft niet zo te zijn en zeker niet als de volumeregeling in het analoge gedeelte van je CXN plaatsvind. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kurt1970 Posted dinsdag om 11:35 Report Share Posted dinsdag om 11:35 Klopt. Alleen is het qua design veel makkelijker/goedkoper - maar niet beter - om de volume regeling ook in het digitale domein te doen. Marketing wise ook een goede zet, gezien je kan argumenteren dat je geen voorversterker meer nodig hebt. Ik heb zelfs al in bepaalde manuals gelezen dat de "sonical performance" van een streamer/dac beter is als gekozen wordt voor separates. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted dinsdag om 11:39 Report Share Posted dinsdag om 11:39 3 hours ago, kurt1970 said: Ah, jij levert PCM aan je eindversterker en/of luidsprekers? zolang er genoeg rekenkracht is in de voorversterker kan dit helemaal makklijk dgitaal opgelost worden, men doet zoiets al jaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted dinsdag om 11:40 Report Share Posted dinsdag om 11:40 18 minutes ago, Bebatoli said: Omdat we niet weten of de volumeregeling in de CXN in het digitale of analoge gedeelte plaatsvind is het spijkers op laag water zoeken. Een voorversterker kan verbetering geven maar dat hoeft niet zo te zijn en zeker niet als de volumeregeling in het analoge gedeelte van je CXN plaatsvind. De CXN V1 en V2 hebben digitale volume regeling. De nieuwe CXN 100 een analoge. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted dinsdag om 11:46 Report Share Posted dinsdag om 11:46 4 minutes ago, Duclaasie said: De CXN V1 en V2 hebben digitale volume regeling. De nieuwe CXN 100 een analoge. Ok, helder. In dat geval kan inderdaad een voorversterker voor een beter geluid zorgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kurt1970 Posted dinsdag om 11:47 Report Share Posted dinsdag om 11:47 3 minutes ago, SpaceJS said: zolang er genoeg rekenkracht is in de voorversterker kan dit helemaal makklijk dgitaal opgelost worden, men doet zoiets al jaren. Een voorversterker zonder DAC is 100% analoog. PCM is digitaal... Een voorversterker beschikt ook niet over rekenkracht. Kan er ook niets mee doen, gezien een analoog signaal nu eenmaal geen rekenkracht nodig heeft. Een voorversterker is niets meer dan iets wat het analoge signaal verzwakt, met zo min mogelijk ruis te introduceren. En om dat signaal af te zwakken heb je grosso modo 2 oplossingen: via een weerstand ladder, of op elektronische weg. Maar no way dat je rechtstreeks PCM aan een voorversterker zonder DAC kan toevoegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts