klikobot Posted dinsdag om 11:50 Report Share Posted dinsdag om 11:50 Hoe dan ook, nooit proberen om op een maximaal lijnuitgangsniveau de Quad 303 uit te sturen! De oude 33/303 combi dateren nog uit de Din- norm tijd,dus 500mV max. Na de komst v/d cd gingen de lijnuitgangsniveau’s naar 2V., 2000mV dus. Als je op dit niveau jou 303 met een ingsngsgevoeligheid van 500mV voor maximaal vermogen gaat proberen uit te sturen, tja…… Maar waarom denk je zelf dat de totale combi met de Totem Arro niet goed zou zijn op dit moment met de streamer in jou beleving beste Wintertje, als ik mag vragen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted dinsdag om 11:58 Report Share Posted dinsdag om 11:58 9 minutes ago, kurt1970 said: Een voorversterker zonder DAC is 100% analoog. PCM is digitaal... Een voorversterker beschikt ook niet over rekenkracht. Kan er ook niets mee doen, gezien een analoog signaal nu eenmaal geen rekenkracht nodig heeft. Een voorversterker is niets meer dan iets wat het analoge signaal verzwakt, met zo min mogelijk ruis te introduceren. En om dat signaal af te zwakken heb je grosso modo 2 oplossingen: via een weerstand ladder, of op elektronische weg. Maar no way dat je rechtstreeks PCM aan een voorversterker zonder DAC kan toevoegen. klopt helemaal, de combinatie van processor/dac/voorversterker komt alleen ook veel voor en dat is waar ik het over heb. Ik gebruik zelf bijvoorbeeld een meridian 861v4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
klikobot Posted dinsdag om 12:47 Report Share Posted dinsdag om 12:47 19 hours ago, wintertje said: Ik speel met een Quad 303 eindversterker en Speakers zijn Totem Arro. Zou een dedicated voorversterker beter klinken dan mijn Cambridge Audio? Zo ja, dan zoek ik iets met een afstandsbediening. Budget is rond de 500 euro. Graag jullie reactie. Mvg René. Dan rijst een heel belangrijke vraag: welke vv. met ab. tot €500.- zou het beste kunnen combineren met de 303 en de Totems. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted dinsdag om 13:19 Report Share Posted dinsdag om 13:19 Waarschijnlijk heb je aan alleen een volumeregeling al voldoende. Zo iets is relatief eenvoudig te maken. Zet een blauwe Alps van 10k in een kastje en sluit de in en uitgang aan. Dan kan je redelijk eenvoudig proberen of dit iets voor je brengt. Kan je later altijd meer geld uitgeven als je het mooier geïntegreerd wil hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted dinsdag om 13:20 Report Share Posted dinsdag om 13:20 https://hifi.nl/tweedehands/10073641/Te-koop-Vincent-SA-11-voorversterker.html https://hifi.nl/tweedehands/10072993/Cyrus-voorversterker-PRE-XPd.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted dinsdag om 13:21 Report Share Posted dinsdag om 13:21 1 hour ago, SpaceJS said: klopt helemaal, de combinatie van processor/dac/voorversterker komt alleen ook veel voor en dat is waar ik het over heb. Ik gebruik zelf bijvoorbeeld een meridian 861v4 Maar dan sla je de mooie dac over en moet je jezelf behelpen met het geïntegreerde ding wat vaak niet echt het onderste uit de kan haalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted dinsdag om 13:22 Report Share Posted dinsdag om 13:22 1 minute ago, kappa7 said: Waarschijnlijk heb je aan alleen een volumeregeling al voldoende. Zo iets is relatief eenvoudig te maken. Zet een blauwe Alps van 10k in een kastje en sluit de in en uitgang aan. Dan kan je redelijk eenvoudig proberen of dit iets voor je brengt. Kan je later altijd meer geld uitgeven als je het mooier geïntegreerd wil hebben. Ik ben daar geen voorstander van omdat je hoogohmig uit gaat. Uit eigen ervaring heb ik ondervonden dat het laag minder strak wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kurt1970 Posted dinsdag om 13:59 Report Share Posted dinsdag om 13:59 32 minutes ago, kappa7 said: Waarschijnlijk heb je aan alleen een volumeregeling al voldoende. Zo iets is relatief eenvoudig te maken. Zet een blauwe Alps van 10k in een kastje en sluit de in en uitgang aan. Dan kan je redelijk eenvoudig proberen of dit iets voor je brengt. Kan je later altijd meer geld uitgeven als je het mooier geïntegreerd wil hebben. Was het leven maar zo simpel. Een pot meter, al dan niet Alps, introduceert ruis door de fysieke contacten + je wijzigt de weerstand Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted dinsdag om 14:07 Report Share Posted dinsdag om 14:07 Tja zo simpel is het wel, zeker als je de gain niet nodig hebt om dat je eindbak al met 500mV vol wordt uitgestuurd. Dan is een voorversterker zelf wel eens teveel om de boel prettig regelbaar te houden. Een buffer is dan meer op zijn plaats. echter heb ik zelf wel redelijk lang met alleen de verzwakker er tussen gespeelt. Dat ging prima om dat de toemalige eindversterker ook voldoende gain had. pas later is daar een versterker trap aan toegevoegd om dat de nieuwe EV dat wel nodig had. Dat je moet oppassen met impedantie's is correct echter is het wel zo dat een dac vandaag de dag daar prima mee om kan gaan en voldoende sap heeft om dat gewoon goed aan te sturen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted dinsdag om 14:07 Report Share Posted dinsdag om 14:07 44 minutes ago, kappa7 said: Maar dan sla je de mooie dac over en moet je jezelf behelpen met het geïntegreerde ding wat vaak niet echt het onderste uit de kan haalt. Meridian maakt erg mooie dacs welke ook in dit apparaat zitten samen met een kaart die buffered/dejittered en upsampled dus in mijn geval maak ik me daar niet echt zorgen over Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted dinsdag om 14:09 Report Share Posted dinsdag om 14:09 8 minutes ago, kurt1970 said: Was het leven maar zo simpel. Een pot meter, al dan niet Alps, introduceert ruis door de fysieke contacten + je wijzigt de weerstand Elk component genereerd ruis ook een simpele weerstand, dat is dan ook gelijk de reden dat een goed uitgevoerde digitale vollumme regelaar op papier beter is. In praktijk is dat beetje ruis echter prima verwaarloosbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted dinsdag om 14:10 Report Share Posted dinsdag om 14:10 1 minute ago, SpaceJS said: Meridian maakt erg mooie dacs welke ook in dit apparaat zitten samen met een kaart die buffered/dejittered en upsampled dus in mijn geval maak ik me daar niet echt zorgen over Tja als je snel tevreden bent is dat prima natuurlijk. Voor mij zelf zou ik daar niet aan willen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted dinsdag om 14:17 Report Share Posted dinsdag om 14:17 3 minutes ago, kappa7 said: Tja als je snel tevreden bent is dat prima natuurlijk. Voor mij zelf zou ik daar niet aan willen. een keer beluisteren doet soms wonderen, ik gebruik al jaren combinaties waarbijdac geintregeerd is in de voor versterker, proceed pav/pdsd, Merdiian 568.2, meridian G68 en nu de 861v4. Al de meridian apparaten krijgen software updates om nog zaken zelfs te verbeteren daar deze middels software zijn opgelost in de processor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted dinsdag om 14:21 Report Share Posted dinsdag om 14:21 Het is maar waar je voor kiest. als je alles in een kast wil houden is dat best wel een overwogen keuze maar als je eens wat anders wil proberen dan is het moeilijk uitwisselen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted dinsdag om 14:33 Report Share Posted dinsdag om 14:33 (edited) 14 minutes ago, kappa7 said: Het is maar waar je voor kiest. als je alles in een kast wil houden is dat best wel een overwogen keuze maar als je eens wat anders wil proberen dan is het moeilijk uitwisselen. dat klopt helemaal maar aangezien het geheel ook door mijn gezin wordt gebruikt en de tv en dergelijke er ook op zit om van de surround te genieten voor mij wel het beste compromis en daarom probeer ik het beste te vinden op dat gebied wat nog enigzins betaalbaar is. Edited dinsdag om 14:36 by SpaceJS Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted dinsdag om 14:40 Report Share Posted dinsdag om 14:40 Is helemaal niets mis mee hoor, tis alleen niet de oplossing waar TS naar opzoek is zo lijkt het. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted dinsdag om 14:42 Report Share Posted dinsdag om 14:42 Nee, die mag best analoog zijn met een losse streamer of misschien heeft die Camebridge daar wel een uitgang voor, ik reageerde meer op dat digitale volume controle wel goed uitgevoerd kan zijn en niet per definitie slecht is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wintertje Posted dinsdag om 16:41 Author Report Share Posted dinsdag om 16:41 4 hours ago, klikobot said: Hoe dan ook, nooit proberen om op een maximaal lijnuitgangsniveau de Quad 303 uit te sturen! De oude 33/303 combi dateren nog uit de Din- norm tijd,dus 500mV max. Na de komst v/d cd gingen de lijnuitgangsniveau’s naar 2V., 2000mV dus. Als je op dit niveau jou 303 met een ingsngsgevoeligheid van 500mV voor maximaal vermogen gaat proberen uit te sturen, tja…… Maar waarom denk je zelf dat de totale combi met de Totem Arro niet goed zou zijn op dit moment met de streamer in jou beleving beste Wintertje, als ik mag vragen. Puur een aanname van wat ik heb gelezen online. De digitale voorversterker van de streamer zou klankmatig minder klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wintertje Posted dinsdag om 16:43 Author Report Share Posted dinsdag om 16:43 3 hours ago, klikobot said: Dan rijst een heel belangrijke vraag: welke vv. met ab. tot €500.- zou het beste kunnen combineren met de 303 en de Totems. Een Schiit Freya (zonder buizen) lijkt me mooi. Heeft ook XLR ingangen voor de streamer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wintertje Posted dinsdag om 16:44 Author Report Share Posted dinsdag om 16:44 Just now, wintertje said: Een Schiit Freya (zonder buizen) lijkt me mooi. Heeft ook XLR ingangen voor de streamer. Er staat ook een Teddy Pardo op MP te koop! Just now, wintertje said: Een Schiit Freya (zonder buizen) lijkt me mooi. Heeft ook XLR ingangen voor de streamer. Just now, wintertje said: Een Schiit Freya (zonder buizen) lijkt me mooi. Heeft ook XLR ingangen voor de streamer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wintertje Posted dinsdag om 17:11 Author Report Share Posted dinsdag om 17:11 26 minutes ago, wintertje said: Er staat ook een Teddy Pardo op MP te koop! Een Advance Acoustic X-Pre amp lijkt me ook wel wat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kurt1970 Posted dinsdag om 17:24 Report Share Posted dinsdag om 17:24 Als 't budget beperkt is, probeer een niet al te oude 2de hands te scoren, zou ik zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts