Edje2 Posted dinsdag om 18:13 Report Share Posted dinsdag om 18:13 Ondanks dat er al een topic loopt over demping en voetjes heb ik toch een nieuwe gestart omdat dit wat specifieker is. Ik gebruik de TAD ME1 luidsprekers. Deze speakers zijn zeer transparant, en laten alles horen wat er wordt aangeboden. Bij goede opnames klinkt het ongelooflijk goed. Minder fraaie opnames klinken dan al snel dun en schel. Dat is natuurlijk een keuze maar tevens ook een valkuil. Je wilt natuurlijk dat je set zoveel mogelijk muziek zo goed mogelijk weer geeft, maar er is natuurlijk altijd een compromis. Nu is mijn akoestiek ook vrij hard, stenen vloer en glad gestucte muren en plafond. Om deze reden heb ik toen we hier net woonden de kamer akoestisch laten aanpassen door een professional. Er hangen diverse "esthetisch verantwoorde" panelen in de kamer. De meeste mensen zien het niet eens. Dat doet heel erg veel met de akoestiek in de kamer en uiteraard ook de sfeer. Daarnaast een dik wollen kleed in de luistercocon. Maar toch heb ik af en toe het gevoel dat het soms iets hard is in het mid/hoog. Gemeten met RWE ziet de grafiek er heel fraai uit zonder gekke uitschieters naar boven of beneden, en zo klinkt het ook tot de dunne opname wordt afgespeeld. Ik wil dus proberen iets te doen met voetjes. Als je de fabrikanten moet geloven kun je niet zonder. Nu worden die dingen met het jaar duurder, een set voetjes van 1000 euro is blijkbaar niks vandaag de dag. Hebben jullie ervaring met wat voetjes doen bij een harde vloer en wat gebruiken jullie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted dinsdag om 19:20 Report Share Posted dinsdag om 19:20 (edited) Nou ga maar in je stoel zitten Edje. Een TAD speaker, een buizenvoorversterker, nota bene een Gerard 301 met een bak drive, een eindversterker van Nelson. Allemaal muzikale spullen dus ik zie werkelijk geen enkele reden dat iets dun zou moeten klinken. Gelukkig plaats je geen opmerking over zogeheten ruk-opnames want in mijn optiek zijn er die niet zoveel zijn dan menigeen wil doen overkomen. Ik heb eens naar de specs gekeken van je speakers. Een 85db gevoeligheid en 4 ohm als opgegeven impendantie. Kan het zijn dat die first watt van Nelson de boel een beetje knijpt door net wat vermogen tekort te hebben? Ik vraag me oprecht af of voetjes uitkomst gaan bieden. Misschien niet het antwoord dat je wilde horen en uiteraard heb ik het bij jou niet beluisterd en moet je mijn opmerking als mogelijke richting zien. Ik kan er zo niets over vinden maar is je eindversterker te bruggen als mono? Dat zou wat mij betreft een interessant experiment zijn. Edited dinsdag om 19:21 by Mediator Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted dinsdag om 19:47 Author Report Share Posted dinsdag om 19:47 Ik had ook in eerste instantie twijfels over de First Watt met slechts 18 watt, maar hij klinkt beter dan mijn vorige eindversterker met meer dan 10x zoveel vermogen (aesthetix Atlas). Wel laat de SIT-3 zeer veel details horen. Hij is overigens niet te bruggen. De reden dat ik hier ook op kom is dat ik online ook op een gebruiker stuitte die dezelfde speakers had gekocht en tijdens het inspelen erg twijfelde omdat het erg dun en mechanisch klonk. Vervolgens heeft hij de originele Stillpoint voetjes eronder gezet en het geluid transformeerde werkelijk. Nu neem ik dit soort berichten altijd met een flinke korrel zout. Kan ook zijn dat tegelijk de speaker wat los kwam, of gewenning na de overstap op deze speakers. Maar toch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted dinsdag om 20:06 Report Share Posted dinsdag om 20:06 Als ik je beschrijving zo lees dan zou ik eerder aan de speakers gaan twijfelen dan met voetjes gaan experimenteren. Je zou eens een setje Isoacoustics Gaia kunnen proberen, maar ik betwijfel of dat je genoeg gaat brengen. Ben je niet stiekem aan het evolueren van een hypergedetailleerde audiofiele weergave naar iets wat muziek maakt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted dinsdag om 20:28 Report Share Posted dinsdag om 20:28 2 hours ago, Edje2 said: Ondanks dat er al een topic loopt over demping en voetjes heb ik toch een nieuwe gestart omdat dit wat specifieker is. Ik gebruik de TAD ME1 luidsprekers. Deze speakers zijn zeer transparant, en laten alles horen wat er wordt aangeboden. Bij goede opnames klinkt het ongelooflijk goed. Minder fraaie opnames klinken dan al snel dun en schel. Dat is natuurlijk een keuze maar tevens ook een valkuil. Je wilt natuurlijk dat je set zoveel mogelijk muziek zo goed mogelijk weer geeft, maar er is natuurlijk altijd een compromis. Nu is mijn akoestiek ook vrij hard, stenen vloer en glad gestucte muren en plafond. Om deze reden heb ik toen we hier net woonden de kamer akoestisch laten aanpassen door een professional. Er hangen diverse "esthetisch verantwoorde" panelen in de kamer. De meeste mensen zien het niet eens. Dat doet heel erg veel met de akoestiek in de kamer en uiteraard ook de sfeer. Daarnaast een dik wollen kleed in de luistercocon. Maar toch heb ik af en toe het gevoel dat het soms iets hard is in het mid/hoog. Gemeten met RWE ziet de grafiek er heel fraai uit zonder gekke uitschieters naar boven of beneden, en zo klinkt het ook tot de dunne opname wordt afgespeeld. Ik wil dus proberen iets te doen met voetjes. Als je de fabrikanten moet geloven kun je niet zonder. Nu worden die dingen met het jaar duurder, een set voetjes van 1000 euro is blijkbaar niks vandaag de dag. Hebben jullie ervaring met wat voetjes doen bij een harde vloer en wat gebruiken jullie? Zijn het vloerstaanders of voor op een stand? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted dinsdag om 20:28 Report Share Posted dinsdag om 20:28 21 minutes ago, Duclaasie said: Ben je niet stiekem aan het evolueren van een hypergedetailleerde audiofiele weergave naar iets wat muziek maakt? Wat zeg je dat mooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted dinsdag om 20:49 Report Share Posted dinsdag om 20:49 20 minutes ago, Roots said: Wat zeg je dat mooi. Dankjewel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted dinsdag om 20:49 Author Report Share Posted dinsdag om 20:49 41 minutes ago, Duclaasie said: Als ik je beschrijving zo lees dan zou ik eerder aan de speakers gaan twijfelen dan met voetjes gaan experimenteren. Je zou eens een setje Isoacoustics Gaia kunnen proberen, maar ik betwijfel of dat je genoeg gaat brengen. Ben je niet stiekem aan het evolueren van een hypergedetailleerde audiofiele weergave naar iets wat muziek maakt? Dat is heel ver van de waarheid Klaas. Het is zeker geen hypergedetailleerde audiofiele weergave. Zoals ik aangaf klinken goede opnames echt heel erg goed, maar het nadeel daarvan is vrijwel altijd dat slechtere opnames ook navenant slecht klinken. De TAD's laten simpelweg alles horen als een doorgeefluik. Als je de TAD's niet goed plaatst of aanstuurt gaat het direct de verkeerde kant op. Alle wijzigingen aan je systeem zijn ook direct hoorbaar. Tijdens het draaien van mindere opnames krijg je dan ook de details flink om je oren en wordt het al snel wat minder muzikaal dan je soms zou willen. vergeet niet dat de oude opnames op speakers zijn gemixt met heel wat minder resolutie dan moderne speakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted dinsdag om 20:51 Author Report Share Posted dinsdag om 20:51 23 minutes ago, thingman said: Zijn het vloerstaanders of voor op een stand? Op een stand Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted dinsdag om 21:09 Report Share Posted dinsdag om 21:09 (edited) Je zou ook eerst kunnen experimenteren met bijvoorbeeld anti dreun plaat of wasmachine isolatoren. Dan krijg je tegen een geringe investering een idee van wat het doet. Rugofoam heb je bijvoorbeeld in verschillende hardheden, met elk hun eigen werkgebied. Edited dinsdag om 21:10 by Duclaasie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted dinsdag om 21:14 Author Report Share Posted dinsdag om 21:14 Ik heb een regufoam plaatje liggen, die had ik in eerste instantie onder de poot gedaan, maar dat wordt nogal instabiel. Zal morgen eens proberen tussen de voet en de speaker. Normaal is die vastgeschroefd. Heb ook nog sorbothaan voetjes liggen, die kan ik ook proberen. Mijn ervaring met speakers dat je wat energie verliest en het geluidsbeeld ook wat minder precies wordt, maar eerst maar eens proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted dinsdag om 21:24 Report Share Posted dinsdag om 21:24 Heb je het tegenovergestelde ook al eens geprobeerd, koppelen en veel massa toevoegen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted dinsdag om 21:25 Report Share Posted dinsdag om 21:25 31 minutes ago, Edje2 said: Op een stand Dan denk ik dat je beter eerst met de vulling van de stands kunt experimenteren. En fixeren aan de stand met bluetac of iets soortgelijks. Deze twee zaken kunnen grote invloed hebben op de weergave. Ik neem voor het gemak ook maar aan dat ze niet op wiebelige rubbers staan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted dinsdag om 21:46 Author Report Share Posted dinsdag om 21:46 Jullie zeggen exact hetzelfde, grappig. Ik zal de speakers morgen eens van de stand halen om te bekijken of ik de stand kan vullen. Niet aan gedacht, maar klinkt ook wel logisch. Heb bluetac liggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted dinsdag om 21:50 Report Share Posted dinsdag om 21:50 Hoe weet je eigenlijk dat het probleem bij de speakers ligt. Kan er geen probleem zitten in alles wat er voor zit? Overigens; wat is nou het probleem? Goede opnames klinken toch goed en slechte opnames klinken toch slecht? Dat laatste hoort toch ook gewoon zo. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted dinsdag om 21:51 Report Share Posted dinsdag om 21:51 (edited) Ik denk maar aan twee dingen Edje, waarvan je er één al min of meer zelf noemt. Om met die laatste te beginnen: de plaatsing van de speaker. Dit let in mijn ervaring nauw. Een paar millimeter verschil is hier al merkbaar. Het eerste had ik al genoemd. En misschien dat de Nelson versterker qua klankkleur dan beter matched maar een versterker moet ook genoeg kunnen leveren aan vermogen om de speaker goed te kunnen laten ‘ademen’. Dat kan zich dan uitten in allerhande klachten. Succes er verder mee. Edited dinsdag om 21:52 by Mediator Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted gisteren om 06:01 Report Share Posted gisteren om 06:01 8 hours ago, Edje2 said: Jullie zeggen exact hetzelfde, grappig. Ik zal de speakers morgen eens van de stand halen om te bekijken of ik de stand kan vullen. Niet aan gedacht, maar klinkt ook wel logisch. Heb bluetac liggen. Vullen tot 70-75%, niet 100 Ook waarmee je vult kan zo z'n uitwerking hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted gisteren om 09:26 Report Share Posted gisteren om 09:26 (edited) Ok ben eigenlijk wel nieuwsgierig, Je had een tijdje geleden een set audionet mono blokken. Heb je die nog op deze set geprobeerd? Lijkt me niet eens een gekke combinatie namelijk. Zeker om dat het een speaker is met een lage gevoeligheid. Edited gisteren om 09:26 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 23 hours ago Author Report Share Posted 23 hours ago 15 hours ago, leobus said: Hoe weet je eigenlijk dat het probleem bij de speakers ligt. Kan er geen probleem zitten in alles wat er voor zit? Overigens; wat is nou het probleem? Goede opnames klinken toch goed en slechte opnames klinken toch slecht? Dat laatste hoort toch ook gewoon zo. groet, Leobus Tuurlijk, alles kan zeker, en soms is het wat zoeken. Goede opnames klinken spectaculair, maar het verschil met slechtere opnames is zo groot, het gebied van muziek wat luisterbaar is zou ik graag wat breder hebben. Ik zeg ook niet dat het aan de speakers zelf ligt, maar door ze net een iets ander karakter te geven door een kleine wijziging kan soms net dat zetje geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 23 hours ago Author Report Share Posted 23 hours ago 15 hours ago, Mediator said: Ik denk maar aan twee dingen Edje, waarvan je er één al min of meer zelf noemt. Om met die laatste te beginnen: de plaatsing van de speaker. Dit let in mijn ervaring nauw. Een paar millimeter verschil is hier al merkbaar. Het eerste had ik al genoemd. En misschien dat de Nelson versterker qua klankkleur dan beter matched maar een versterker moet ook genoeg kunnen leveren aan vermogen om de speaker goed te kunnen laten ‘ademen’. Dat kan zich dan uitten in allerhande klachten. Succes er verder mee. Grappig dat je dit zegt. Ik peins me al een paar weken suf waarom het geluid zo veranderd is. Blijkbaar heb ik de speaker wat dichter naar elkaar geschoven in de loop van de tijd. Je legt dan al snel de schuld bij iets anders. Het menselijk geheugen voor geluid is heel slecht, al denken we vaak anders. Goed geluid herkent iedereen dan weer wel. Dus de speakers weer wat verschoven en nog even dezelfde oudere opname gedraaid (Fleetwood Mac, Dreams), en klinkt nu zeker niet meer storend zoals het vorige week was. Tuurlijk hoor je dat het een oudere opname is. Wat de SIT versterker betreft: heb hier genoeg versterkers gehad om met stelligheid te kunnen zeggen dat deze "elektrisch" heel goed matcht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 23 hours ago Author Report Share Posted 23 hours ago 7 hours ago, thingman said: Vullen tot 70-75%, niet 100 Ook waarmee je vult kan zo z'n uitwerking hebben. Ik ben al een stapje op de goede weg, maar ga dit toch ook zeker nog proberen. Eerst even de stands uit elkaar halen om te zien of ze wel open zijn, wel zo handig voor ik vulmiddel ga halen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 23 hours ago Author Report Share Posted 23 hours ago 3 hours ago, kappa7 said: Ok ben eigenlijk wel nieuwsgierig, Je had een tijdje geleden een set audionet mono blokken. Heb je die nog op deze set geprobeerd? Lijkt me niet eens een gekke combinatie namelijk. Zeker om dat het een speaker is met een lage gevoeligheid. Die zijn al weer weg George, ik wilde ze ook wel even proberen, maar was logistiek even niet zo handig. Heb die van jou ook mogen beluisteren en dat zijn fraaie versterkers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 22 hours ago Report Share Posted 22 hours ago 43 minutes ago, Edje2 said: Ik ben al een stapje op de goede weg, maar ga dit toch ook zeker nog proberen. Eerst even de stands uit elkaar halen om te zien of ze wel open zijn, wel zo handig voor ik vulmiddel ga halen Haha, ja.... experimenteren met vulling van stands kan zeer lonend zijn. En Bluetac ook, wat ik eerst zelf niet kon geloven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 22 hours ago Author Report Share Posted 22 hours ago Nou ben erachter, de stands zijn van massief hout, dus niet te vullen helaas. De poot is een ovaal van 8cm breed en het dubbele van voor naar achter. Hij wiebelt een heel klein beetje van links naar rechts, dat is dus de poot zelf. Misschien maar eens andere poten proberen, want ik denk dat dit niet optimaal gaat werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
klikobot Posted 22 hours ago Report Share Posted 22 hours ago Dag Edje2, wood is good (op de juiste plekken). Jouw vloer en plafond, hoe zijn die ? Heb je toevallig ook een impedantiemeting v/d luidspreker met rew. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts