Jump to content

ontkoppeling of voetjes voor mijn luidsprekers


Edje2
 Share

Recommended Posts

Alle oppervlakken zijn hard, natuurstenen vloer, glad gestucte wanden en plafond, maar wel akoestisch aangepast door een professional.

 

Zelf niet gemeten, maar dit is de imp meting van de Stereophile test:

 

impedantie-TAD-ME1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Opnamen verschillen soms heel erg van kwaliteit. Wanneer ik soms muziek 10 dB harder moet zetten dan andere, zegt genoeg. De zachtst opgenomen muziek bevat het meeste details, de hardst opgenomen muziek is gecomprimeerd en vaak overstuurt opgenomen. En juist dat laatste kan heel gemeen uitpakken. 

 

Met voetjes kun je het stereobeeld wat beïnvloeden, maar aan de scherpte is er weinig winst te halen. Dat komt vrijwel nooit uit goede speakers, maar vrijwel altijd uit wat er voor staat.  

Link to comment
Share on other sites

Ik heb die Tad LS ook in huis gehad Ed. Ik vond ze zeker niet dun klinken. De handelaar dacht de staande golf weg te halen door een beest van een versterker. Mijn 70 watt versterker (met 4 KT 120 buizen) hielden de LS echter minstens zo goed onder controle. Ik vond het zelfs beter klinken. Ik geloof gelijk dat die Pass het goed doet.

 

Misschien moet je en/of de Tad wat aan het veranderde klimaat wennen. Voor voetjes denk ik aan SSC of Bfly.


 

 

 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Mijn ervaring is dat het meer zin heeft om de monitor te ontkoppelen van het statief. Ik heb vroeger Stillpoints verdeeld en had daar goede ervaringen mee maar ik ben nu veel meer gewonnen voor de spullen van Isoacoustics, met name de ISO-Puck serie .

Meer info: https://isoacoustics.com/pro-audio-isolation-products/iso-puck-series/

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Roots said:

Het is maar net naar welk geluid je opzoek bent. Ik heb mijn monitors nu ontkoppelt met Adam Hall PAD ECO 1 | Bax Music

Het kost dynamiek maar je krijgt er wat ruimtelijkheid voor terug...beetje warme misschien. Een goed compromis zou zijn denk ik: de luidsprekers koppelen aan zware statieven en de statieven ontkoppelen.

 

Ik heb veel minder goede ervaringen met speakers koppelen aan de statieven, het haalt voor het leven uit het geluid en dat heb ik niet met de speaker ontkoppelen van het statief. Zelf heb ik goede ervaringen met ontkoppelen volgens het massa veer principe. Daarom dat ik de Isoacoustics zo interessant vind, je hebt voor elke gewichtsklasse er één zodat het perfect op mekaar is afgestemd.

Link to comment
Share on other sites


66-C68-C6-A-1-AFC-407-D-AAAD-C57-C04-B61

 

Dag Edje2, je kunt het volgende proberen, de xlr uitgangen gebruiken, en op elke luidspreker een 27 ohm/ 9-10W draadgewonden weerstand gewoon parallel shunten op de luidspreker klemmen. 
Zoals je misschien weet, raad Nelson zelf aan om bij de sit 3 versterker bij hoogohmige speakers een shunt weerstand ter compensatie te gebruiken, gezien het uitgangskarakter v/d eindtrap. De vervorming blijft lineair zolang de ls. impedantie netjes over de gehele vermogensbandbreedte tussen de 4-8ohm blijft. 
Jou Tad heeft twee hoge pieken, maar die tussen de 3-5Khz van bijna 14 ohm ziet de versterker liever niet, krijgen we niet lineaire vervorming, vooral bij luider spelen.

Blijft een apart ding, die sit3, interstage trafosturing op de gates v/d power output fets, en uitgangselco naar de belasting, dus niet dc. gekoppeld.

Jouw akoestiek is wel aangepast, maar blijft ook een compromis.

Kunnen we ook uren over beredeneren.

Is de totale hoogte van de houten luidsprekervoet 65cm ?

Edited by klikobot
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, carl said:

Ik heb die Tad LS ook in huis gehad Ed. Ik vond ze zeker niet dun klinken. De handelaar dacht de staande golf weg te halen door een beest van een versterker. Mijn 70 watt versterker (met 4 KT 120 buizen) hielden de LS echter minstens zo goed onder controle. Ik vond het zelfs beter klinken. Ik geloof gelijk dat die Pass het goed doet.

 

Misschien moet je en/of de Tad wat aan het veranderde klimaat wennen. Voor voetjes denk ik aan SSC of Bfly.


 

 

 

 

Ze klinken ook zeker niet dun Carl. Het is alleen dat ze zoveel laten horen dat het ook snel de verkeerde kant op kan slaan. Zoals al aangehaald werkt de akoestiek ook niet mee. Ik ga wat experimenteren en proberen conclusies te trekken.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Roots said:

Het is maar net naar welk geluid je opzoek bent. Ik heb mijn monitors nu ontkoppelt met Adam Hall PAD ECO 1 | Bax Music

Het kost dynamiek maar je krijgt er wat ruimtelijkheid voor terug...beetje warme misschien. Een goed compromis zou zijn denk ik: de luidsprekers koppelen aan zware statieven en de statieven ontkoppelen.

interessante oplossing. Ga me er eens in verdiepen.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bebatoli said:

Mijn ervaring is dat het meer zin heeft om de monitor te ontkoppelen van het statief. Ik heb vroeger Stillpoints verdeeld en had daar goede ervaringen mee maar ik ben nu veel meer gewonnen voor de spullen van Isoacoustics, met name de ISO-Puck serie .

Meer info: https://isoacoustics.com/pro-audio-isolation-products/iso-puck-series/

Zijn deze star of enigszins verend gemaakt?

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Edje2 said:

Zijn deze star of enigszins verend gemaakt?

 

Er zit sorbothane in verwerkt en dat is zacht verend materiaal, een beetje kleverig zelfs. Vroeger werd dat onder de naam Deflex verkocht.

 

IMG_3629.jpg

 

Je kan ook losse sorbothane  schijven kopen en dit in verschillende gewichtsklasse. Ik gebruik deze om onder mijn Magnepan's . Ik heb beuken schijven gedraaid met dezelfde diameter dan de schijf en gebruik er 1 boven en onder. De sorbothane pads zitten als een sandwich tussen de beuken schijven. Kost geen drol en werkt even effectief als de duurdere audio varianten.

 

Voorbeeld:

 

https://www.amazon.nl/Isolate-Sorbothaan-Vibratie-Isolatie-Schijf/dp/B0042U8P9C/ref=sr_1_1?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&crid=3G2DMVJNX5B22&dib=eyJ2IjoiMSJ9.eCQbQ8wZCQxKQSy_ltv3cdeyEcJVNepMPO6HPyYrsFxSuxLwOlVWj4cEUuFwEA6__8siKLsK9bQOVv8aNND10gtzDGvxCSenPG67ah4Xog0.gqLdENEN-dwSlWuXrEEmIn6jw1Myhp3kzdtIqQ3NVMk&dib_tag=se&keywords=sorbothane+vibratie+isolatie&qid=1732144684&sprefix=sorbothaan+vibratie+isolatie%2Caps%2C84&sr=8-1

 

 

 

 

Edited by Bebatoli
Link to comment
Share on other sites

Je kunt in plaats van Sorbothane ook gewoon squash ballen kopen waarin je ook nog de keuze hebt in hardheid (blauw, geel en rood).  Deze snijd je door en je hebt perfecte ontkoppelaar.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MarKath said:

Je kunt in plaats van Sorbothane ook gewoon squash ballen kopen waarin je ook nog de keuze hebt in hardheid (blauw, geel en rood).  Deze snijd je door en je hebt perfecte ontkoppelaar.

 

De sorbothane schijven hebben dan weer een groter oppervlakte en dat maakt ze stabiel en je hebt die ook in verschillende hardheden.

Link to comment
Share on other sites

Ik krijg vandaag sorbothaan schijfjes (halve rondjes) binnen. In mijn ervaring werkt dat ook niet goed onder de speakers. geluid wordt wat fuzzy, je mist de pinpoint in het geluid. Heb die nog nooit direct onder deze speakers geprobeerd, maar onder de stand. Dat werkte dus niet. Maar alles wordt getest, dus de verschillende oplossingen worden naast elkaar vergeleken.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Edje2 said:

Ik krijg vandaag sorbothaan schijfjes (halve rondjes) binnen. In mijn ervaring werkt dat ook niet goed onder de speakers. geluid wordt wat fuzzy, je mist de pinpoint in het geluid. Heb die nog nooit direct onder deze speakers geprobeerd, maar onder de stand. Dat werkte dus niet. Maar alles wordt getest, dus de verschillende oplossingen worden naast elkaar vergeleken.

 

Zoals ik eerder zei, onder de speakers, dus tussen de monitors en stand, dat werkt voor mij veel beter.

Onder de voeten van mijn Magnepan's staan er ook, de sandwich van beuk - sorbothane - beuk (allemaal 55mm diameter en 1 cm dik) en dat geeft een veel beter 3D beeld, preciser met meer detail. Het klinkt absoluut niet versmeerd, integendeel. Ook de laagweergave is strakker geworden. Ik heb de voetjes er nog maar deze week onder geplaatst want ik vond ze niet direct terug na de verhuis, dus mijn ervaringen zijn vers van de pers.

 

Dus mijn ervaringen met Magnepan en de Purifi SPK5 (tussen de speaker en stands) zijn diametraal tegenover de mijne.

Link to comment
Share on other sites

On 19-11-2024 at 21:49, Edje2 said:

Alle wijzigingen aan je systeem zijn ook direct hoorbaar.

Tijdens het draaien van mindere opnames krijg je dan ook de details flink om je oren en wordt het al snel wat minder muzikaal dan je soms zou willen. vergeet niet dat de oude opnames op speakers zijn gemixt met heel wat minder resolutie dan moderne speakers.

Dit is waarom het de kleine moeite ook waard is om een impedantiedempingsweerstand op iedere ls. te proberen, mag ook op de versterker ls. klemmen ipv. de ls. De twee impedantiepieken worden goed gedempt. Baat het niet, het schaadt ook niet, je bent toch a/h tweaken. 
Even nuanceren: met lineaire en niet lineaire vervorming bedoelde ik in dit geval alle mogelijke ongewenste produkten die electrisch met als gevolg electro-mechanisch zich kunnen voordoen op de luidspreker behuizing en hierdoor veroorzaakte ongewenste geluidsenergie.

Het is niet in een meting terug te vinden. Plaats een luisterend  oor maar op verschillende plekken v/d ls.behuizing of frame. Zien we niet in een meting terug, die ongewenste energie.

Een houten luidspreker voet resoneert, maar dempt ook, het is geen holle metalen buis . Wood is good.

Iedere luidspreker behuizing met drivers heeft z’n eigen residu kleuring, alle ls. ontwerpers weten dit.

En er is ook geen exacte wetenschappelijke onderbouwing voor, wat er precies gebeurt met een systeem , toegepast met koppelaars, ontkoppelaars, onderleggers, etc.

Want dan zou er bij alle luidsprekers exact hetzelfde resultaat reproduceerbaar moeten zijn, en hetzelfde hoorbaar, bij eenzelfde soort

meting, met dezelfde soort opstelling koppelaars, ontkoppelaars etc.

Als we een luidspreker gewoon verhogen of verlagen, of indraaien/uitdraaien is natuurlijk meet en hoorbaar.

Verhogen gebeurt automatisch met onderleggers, koppelaars/ ontkoppelaars , dus kunnen we verschil horen/ meten, maar het is niet de residu energie die uit de behuizing /wanden komt, wat we dan meten.

Het enige wat we kunnen proberen is om die ongewenste kleuring zodanig om te leiden, dat het een welluidend harmonische geheel wordt.

 

If it measures  good and sounds bad,- it is bad.

If it sounds good and measures  bad,- you’ve measured the wrong thing- (Daniel von Recklinghausen).

Edited by klikobot
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Bebatoli said:

 

Er zit sorbothane in verwerkt en dat is zacht verend materiaal, een beetje kleverig zelfs. Vroeger werd dat onder de naam Deflex verkocht.

 

IMG_3629.jpg

 

Je kan ook losse sorbothane  schijven kopen en dit in verschillende gewichtsklasse. Ik gebruik deze om onder mijn Magnepan's . Ik heb beuken schijven gedraaid met dezelfde diameter dan de schijf en gebruik er 1 boven en onder. De sorbothane pads zitten als een sandwich tussen de beuken schijven. Kost geen drol en werkt even effectief als de duurdere audio varianten.

 

Voorbeeld:

 

https://www.amazon.nl/Isolate-Sorbothaan-Vibratie-Isolatie-Schijf/dp/B0042U8P9C/ref=sr_1_1?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&crid=3G2DMVJNX5B22&dib=eyJ2IjoiMSJ9.eCQbQ8wZCQxKQSy_ltv3cdeyEcJVNepMPO6HPyYrsFxSuxLwOlVWj4cEUuFwEA6__8siKLsK9bQOVv8aNND10gtzDGvxCSenPG67ah4Xog0.gqLdENEN-dwSlWuXrEEmIn6jw1Myhp3kzdtIqQ3NVMk&dib_tag=se&keywords=sorbothane+vibratie+isolatie&qid=1732144684&sprefix=sorbothaan+vibratie+isolatie%2Caps%2C84&sr=8-1

 

 

 

 


Zou dit ook een optie zijn onder de Finals Guido?

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, carl said:


Je hebt ze onder de Magnepans?

 

Ja. Deze winter ga ik Myestands nabouwen met als verschil dat over gans de lengte ook een metalen lat komt om ze nog stugger te maken. Foto is van't net.

 

4105450-0dcd49e4-magnepan-mg20-with-myes

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, klikobot said:

Dit is waarom het de kleine moeite ook waard is om een impedantiedempingsweerstand op iedere ls. te proberen, mag ook op de versterker ls. klemmen ipv. de ls. De twee impedantiepieken worden goed gedempt. Baat het niet, het schaadt ook niet, je bent toch a/h tweaken. 
Even nuanceren: met lineaire en niet lineaire vervorming bedoelde ik in dit geval alle mogelijke ongewenste produkten die electrisch met als gevolg electro-mechanisch zich kunnen voordoen op de luidspreker behuizing en hierdoor veroorzaakte ongewenste geluidsenergie.

Het is niet in een meting terug te vinden. Plaats een luisterend  oor maar op verschillende plekken v/d ls.behuizing of frame. Zien we niet in een meting terug, die ongewenste energie.

Een houten luidspreker voet resoneert, maar dempt ook, het is geen holle metalen buis . Wood is good.

Iedere luidspreker behuizing met drivers heeft z’n eigen residu kleuring, alle ls. ontwerpers weten dit.

En er is ook geen exacte wetenschappelijke onderbouwing voor, wat er precies gebeurt met een systeem , toegepast met koppelaars, ontkoppelaars, onderleggers, etc.

Want dan zou er bij alle luidsprekers exact hetzelfde resultaat reproduceerbaar moeten zijn, en hetzelfde hoorbaar, bij eenzelfde soort

meting, met dezelfde soort opstelling koppelaars, ontkoppelaars etc.

Als we een luidspreker gewoon verhogen of verlagen, of indraaien/uitdraaien is natuurlijk meet en hoorbaar.

Verhogen gebeurt automatisch met onderleggers, koppelaars/ ontkoppelaars , dus kunnen we verschil horen/ meten, maar het is niet de residu energie die uit de behuizing /wanden komt, wat we dan meten.

Het enige wat we kunnen proberen is om die ongewenste kleuring zodanig om te leiden, dat het een welluidend harmonische geheel wordt.

 

If it measures  good and sounds bad,- it is bad.

If it sounds good and measures  bad,- you’ve measured the wrong thing- (Daniel von Recklinghausen).

Ik heb de weerstanden op de luidspreker gezet. Je hoort dat er iets verandert, maar is minimaal. Het geluid wordt iets versluierd, maar het wat dunne middengebied blijft. Wel wordt de dynamiek in zijn algemeenheid minder. Het probleem wordt er in elk geval niet mee opgelost.

Ik heb de stax koptelefoon even uit de mottenballen gehaald en dan hoor je duidelijk dat het middengebied voller is met de stax. 

Verder ook de bluetac tussen speaker en stand gedaan. Ook dat lost het niet op, maar had ik eerlijk gezegd niet verwacht omdat de poot van hout is en er wat beweging in zit.

verder nog wat met de kanteling van de speakers gespeeld. Achterover kantelen wordt het erger, voorover iets beter.

 

andere interlinks en speaker kabels geprobeerd. Wordt uiteraard anders, maar de dunne vrouwenstem (waar het zich doorgaan laat horen) verdwijnt niet.

 

Al met al denk ik toch dat het een interactie met de ruimte is. Die is hoe dan ook vrij hard ondanks de akoestische aanpassingen, en ik denk dat het met een erg neutrale speaker net de verkeerde kant op leunt met kritische opnames.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, carl said:


Zou dit ook een optie zijn onder de Finals Guido?

Het zijn toch ordinaire tril viberators,een beetje dom zou het zeggen je hoort toch het verschil in trilling resonanties en iedereen heeft de beste.😊😊😊😊

Jongens blijft lekker dempen.

 

wilke

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Edje2 said:

Ik heb de weerstanden op de luidspreker gezet. Je hoort dat er iets verandert, maar is minimaal. Het geluid wordt iets versluierd, maar het wat dunne middengebied blijft. Wel wordt de dynamiek in zijn algemeenheid minder. Het probleem wordt er in elk geval niet mee opgelost.

Ik heb de stax koptelefoon even uit de mottenballen gehaald en dan hoor je duidelijk dat het middengebied voller is met de stax. 

Verder ook de bluetac tussen speaker en stand gedaan. Ook dat lost het niet op, maar had ik eerlijk gezegd niet verwacht omdat de poot van hout is en er wat beweging in zit.

verder nog wat met de kanteling van de speakers gespeeld. Achterover kantelen wordt het erger, voorover iets beter.

 

andere interlinks en speaker kabels geprobeerd. Wordt uiteraard anders, maar de dunne vrouwenstem (waar het zich doorgaan laat horen) verdwijnt niet.

 

Al met al denk ik toch dat het een interactie met de ruimte is. Die is hoe dan ook vrij hard ondanks de akoestische aanpassingen, en ik denk dat het met een erg neutrale speaker net de verkeerde kant op leunt met kritische opnames.

Heeft U een stax met of zonder trafo,in de uitgang ?

 

wilke

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...