Jump to content

ontkoppeling of voetjes voor mijn luidsprekers

Edje2
 Share

Recommended Posts

1 minute ago, Wilke said:

Het zijn toch ordinaire tril viberators,een beetje dom zou het zeggen je hoort toch het verschil in trilling resonanties en iedereen heeft de beste.😊😊😊😊

Jongens blijft lekker dempen.

wilke

Ik beweer helemaal niet dat ik het "beste" heb maar dat het in mijn set het toch een mooi verschil gemaakt en dat voor een heel lage prijs.

Betreft mijn huidige ruimte daar is de nagalmtijd hoog, meer dan 0,8 seconde, dus dempen is noodzaak want als je dat hier niet doet kan je zelfs niet eens verstaanbaar met mekaar praten. 

8 minutes ago, Edje2 said:

Geen idee, het is de SRM-T1 buizenversterker.

Prima,zonder uitgangstrafo ,zo hoor je eigenlijk een electrostaat aan te sturen,

Jan Didden heeft een speaker elektrostaat op een buizen versterker zonder uitgangs trafo ,dan hoor je pas een elektrostaat met heel veel informatie.

wilke

1 minute ago, Roots said:

Ik begrijp niet Wol dat je mensen bekritiseerd, en dat je wat dingen roeptoetert en er vervolgens geen uitleg aan geeft.

Doe ik ook niet ,mensen moet logisch denken,niet laten gek maken door derden ,een mens kan voor 95 % zelf de vragen oplossen,je staat ermee op en je gaat er mee naar bed,gewoon logisch denken en voeten op de grond.

wilke

Nee Roots, snugger is prikkelend bedoeld,U ziet het als negatief,als ik schrijf je moet slimmer worden raakt het niet.En over dempers kopen ,probeer eerst de triling in je speakers op te  lossen en te vermeiden,in klang und ton en hifi hobby en diyaudio staan heel veel goede tips in.

voorbeeld ,mijn magnapans zaten vast aan profielen 44mm bij 44 mm vurenhout aan de bodem vloer vast en aan het dak vast,magnapan zijn waaiers als die los staan,en dan praat ik over jaren 1979,1980.

wilke

44 minutes ago, Wilke said:

Nee Roots, snugger is prikkelend bedoeld,U ziet het als negatief,als ik schrijf je moet slimmer worden raakt het niet.En over dempers kopen ,probeer eerst de triling in je speakers op te  lossen en te vermeiden,in klang und ton en hifi hobby en diyaudio staan heel veel goede tips in.

voorbeeld ,mijn magnapans zaten vast aan profielen 44mm bij 44 mm vurenhout aan de bodem vloer vast en aan het dak vast,magnapan zijn waaiers als die los staan,en dan praat ik over jaren 1979,1980.

wilke

Je kan het goed bedoelen maar toch komt het denigrerend over.

Dat ik andere stands voor mijn MG20's wil maken en ze stugger wil maken zodat het paneel minder resoneert . De MG20's zetten heus wel een krachtig en diep laag neer. De Myestands hebben dan wel een schuine metalen bar, maar dat maakt het ganse paneel een stuk stijver maar naar mijn inziens niet genoeg, vandaar dat ik ook een metalen bar over de lengte van de Magnepans wil maken en dit aan beide kanten. Dat gecombineerd met de schuine bar maakt het geheel een stuk stijver en zal het paneel minder laten resoneren. Nu is de MG20 een heel stuk dikker dan de andere modellen omdat ze Push Pull zijn en ze uit zichzelf al stijver zijn dan de andere modellen (behalve de 30.7).

Edited by Bebatoli

7 hours ago, Bebatoli said:

Je kan het goed bedoelen maar toch komt het denigrerend over.

Dat ik andere stands voor mijn MG20's wil maken en ze stugger wil maken zodat het paneel minder resoneert . De MG20's zetten heus wel een krachtig en diep laag neer. De Myestands hebben dan wel een schuine metalen bar, maar dat maakt het ganse paneel een stuk stijver maar naar mijn inziens niet genoeg, vandaar dat ik ook een metalen bar over de lengte van de Magnepans wil maken en dit aan beide kanten. Dat gecombineerd met de schuine bar maakt het geheel een stuk stijver en zal het paneel minder laten resoneren. Nu is de MG20 een heel stuk dikker dan de andere modellen omdat ze Push Pull zijn en ze uit zichzelf al stijver zijn dan de andere modellen (behalve de 30.7).

Dus als je vroeger les kreeg ,en de leraar zei , dat moet je totaal anders moet doen ,is dat denigrerend ?

Je kunt het wel stijf maken, maar het probleem resonanties moet je oplossen .

Anders krijg je geluid wat je weer toevoegt aan magnapans.

wilke

Als ik voor het eerst zo,n stands zou maken ,zou ik 1 ** duimse extricote gas buis gebruiken met een vulling gebruiken die de resonantie het maximale opheft ,als je drie verschillende bouwd met verschillende vullingen dan weet  je pas welke richting je moet gaan,en niet ene bouwen en klaar,zo werkt dat niet.

Maak eerst zelf een plan,denk er goed over na ,als duurt het weken,je staat er mee op en neemt het mee naar bed en denk er over na,ik ben vast van overtuigd dat je een betere maakt als op die foto staat.

Laat het form mee denken en accepteer nou eindelijk kritische geluiden.

Succes er mee 😊😊😊.

wilke

1 hour ago, Wilke said:

Dus als je vroeger les kreeg ,en de leraar zei , dat moet je totaal anders moet doen ,is dat denigrerend ?

Neen, maar het is de manier waarop je het overbrengt getuigd van weinig empathie. Maar genoeg er over.

1 hour ago, Wilke said:

Ik laat heus nog wel openingen om e.e.a. af te tunen, maar ik post hier de grote lijnen en niet elke scheet die ik laat.

@Bebatolivoor wat betreft je steun, heb je er ook aan gedacht om het principe van een vakwerkbruk te gebruiken? In de constructie die je gaat gebruiken heb je een vrij lange schoor van boven naar beneden. Om die sterker te maken zou je binnen het frame nog schuine schoren kunnen plaatsen. Eventueel aan de achterzijde een kruisverband en het is super stijf. 

Edited by Duclaasie

2 hours ago, Walt said:

En stijver kan resonanties naar hogere frequenties duwen, waar ze juist meer storend worden… 

Helemaal waar. Maar hogere frequenties zijn makkelijker te dempen. met voetjes b.v.

Alles zo maar te gaan dempen lost ook niks op. Elk product is gemaakt om het te laten klinken zoals het is. Alles wat je toevoegt zal het oorspronkelijke karakter veranderen. Bedenk daarom eerst wat je wil bereiken en ga daarna pas iets aanpassen. En luister per stap goed wat de veranderingen zijn. Dus niet 5 dingen tegelijk veranderen.

6 minutes ago, Hans van Liempd said:

Elk product is gemaakt om het te laten klinken zoals het is. Alles wat je toevoegt zal het oorspronkelijke karakter veranderen. Bedenk daarom eerst wat je wil bereiken en ga daarna pas iets aanpassen. En luister per stap goed wat de veranderingen zijn. Dus niet 5 dingen tegelijk veranderen.

Elk product wordt ontwikkeld binnen een bepaald kostenplaatje en vaak is het voor verbetering vatbaar.

3 hours ago, Wilke said:

wilke

Het probleem met zelfuitgeroepen leraren zoals jij is dat ze een te groot en irritant ego hebben.

Het was meestal best gezellig voor je terugkwam. Nu is het weer wol die reageert op elk woord dat hier geschreven wordt en wol die evenveel weet als god zelf.

Heel irritant jij.

Dat is geen kritiek hoor, maar de goede raad van een leraar.

Dag Edje2, het klopt dat jou kamer hard terug schreeuwt bij muziek reproductie, ondanks de minimale akoestische aanpassing. Elke woonkamer heeft z’n eigen akoestische handtekening.

Gezien het feit dat elke kleine verandering het totale geluid op zoveel manieren beinvloed , zou men kunnen concluderen dat de hele fase en amplitude coherentie  tussen grondtonen en boventonen bij reproductie ver uit de pas lopen tov elkaar, veroorzaakt door kamerresonanties en nagalm/reflekties hoog/mid.

Hoe beter de akoestiek, hoe minder last hiervan, zoals je weet. Kom je ook dichter bij een neutralere akoestische weergave. Op de Stax hoofdtelefoon is het totale middengebied prima, dus de opname is prima.

Niet de moed opgeven, we kunnen nog het volgende proberen als je wilt: koppel 1 brugverbinding los naar de mid/hoog filter sectie aansluiting op de speaker, en plaats een 5W draadgewonden weerstand tussen . Experimenteer met waardes van 1, 2,2 en 3,3 ohm.

Bij de waardes van 2,2 en 3,3 een shelving filter combi maken, door parallel over de weerstand een folie C van 3,9uf te shunten.

De totale akoestische output mid/hoog wordt altijd minder, wat natuurlijk even wennen wordt- je bent nu dat overdreven hogere midden en hoog gewend , dus jouw referentie.

Als dit ook niet bevalt, dan schuiven met de luidsprekers en eventueel bi- wiring.

Hoe is de opstelling luidsprekers? Ver de kamer in of dicht bij de zij- achterwanden. Staan er harde voorwerpen binnen een meter afstand v/d weergevers bv.
Totdat de akoestiek acceptabel is, blijft het een grotere compromis, zoals je zelf weet.

Edited by klikobot

De speakers staan midden in de kamer, de luisterplek is tegen de muur. Voorheen was dat andersom, maar dat werkt totaal niet. De zijwanden zijn links en rechts 1,5-2 meter. verder wel een storende tafel tussen de speakers en luisterplek. Als dik die weg haal is er zeker meer rust. Ik zal die nog eens weg halen en verder luisteren.

Heb er zelf ook al aangedacht om eens een weerstand tussen de mid/hoog sectie te zetten, puur om te kijken wat er gebeurt. Ga ik proberen!