Edje2 Posted 25 november Author Report Share Posted 25 november Een update over de voetjes cq aanpassingen. Ik heb de bluetac onder de speakers geplaatst, dus op de stand. Dat gaf niet het gewenste effect. Ik vermoed dat het komt omdat de staander van de stands van massief hout is. Dat geeft enigszins mee en doet de andere koppeling teniet. Ondertussen heb ik nog andere speakerkabels aangesloten. De kabels die ik gebruik zijn eigenbouw kabels die erg goed klinken, maar ook een doorgeefluik zijn. Ik heb nu Love cables er tussen. Die zijn iets minder transparant, maar ook dat zorgt er niet voor dat het probleem gebiedje verdwijnt. Als je eenmaal weet waar je op moet letten kun je het niet meer "niet horen". Bijvoorbeeld The Beat Hotel van Allan Taylor (veel gedraaid nummer op audio shows) zit iets onnatuurlijks in. De saxofoon klinkt erg dun en klein. Maar ook de vreemde percussie geluiden die oa vrijwel aan het begin te horen zijn hebben de nadruk op het hogere gebied waardoor dat erg onnatuurlijk overkomt. Ik heb het vermoeden dat het zo rond de 1-3kHz zit, volgens mij wordt dat aangeduid als het presence gebied. Dat is een gebied waar heel veel speaker bouwers wat gas terug nemen, de zg BBC dip. Mijn speakers zijn daar volkomen neutraal, en de kamer dempt daar dus te weinig. Ik heb inmiddels mijn extra sorbothaan voetjes binnen, en ook die onder de speakers geplaatst, dus bovenop de voet. Klinkt anders, wat minder attack, wordt iets softer kwa klank. Maar ook dit zorgt er niet voor dat de saxofoon bijv voller klinkt. Uiteindelijk een weerstand van 2,2 ohm voor de tweeter gezet. Dat doet wel zijn werk. Alles wordt wat softer en minder goed gedefinieerd in het hoog. Wordt allemaal iets liever weegegeven. Ook de vrouwenstemmen klinken wat minder gemeen, maar de saxofoon wordt niet heel veel voller van klank. Doet dus ten dele zijn werk. Ik ben toch bang dat het probleem niet helemaal te verhelpen is in deze akoestiek zonder de akoestiek zelf aan te passen. Ik ga achter mijn hoofd proberen een dempingsmat te plaatsen om te zien wat dat doet. Omdat ik vlak voor de achterwand zit komt er natuurlijk een knalharde reflectie terug. Wordt dus vervolgd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 25 november Report Share Posted 25 november Solid Tech ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 25 november Author Report Share Posted 25 november 1 hour ago, Roots said: Ik heb dan altijd zoiets waarom wil je ontkoppelen en niet koppelen. Is het om je buren te vriend te houden. Of ben je op zoek naar meer resolutie of juist dynamiek, of warmte....En op welke ondergrond dan...Smaak misschien.....? Als je wilt ontkoppelen is Sorbothane de beste oplossing denk. Ik heb ze natuurlijk zelf ook, onder mijn North Star Dac. Het verschil was enorm, ik kon het niet geloven. Eigenaardig spul ook, als je het op tafel smijt het geeft werkelijk geen krimp, het weigert te stuiteren. Er zijn inderdaad meerdere wegen die naar rome leiden. Elke aanpak lost een ander probleem op. Ik zoek een wat warmer geluid. Juist dus het 1-3kHz gebiedje komt wat te sterk naar voren. Ga de sorbothaan voetjes ook eens onder mijn streamer en versterkers proberen. De versterkers staan nu allemaal op hun eigen pootjes, de streamer op veervoetjes, die overigens heel goed zijn werk doen. Wat doen die sorbothaantjes onder jouw DAC? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 november Report Share Posted 25 november Je kan natuurlijk ook condooms gebruiken gevuld met een of andere vloeistof. Kan je ook nog experimenteren met diverse vloeistoffen (beetje melig). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 25 november Report Share Posted 25 november 13 minutes ago, Edje2 said: Er zijn inderdaad meerdere wegen die naar rome leiden. Elke aanpak lost een ander probleem op. Ik zoek een wat warmer geluid. Juist dus het 1-3kHz gebiedje komt wat te sterk naar voren. Ga de sorbothaan voetjes ook eens onder mijn streamer en versterkers proberen. De versterkers staan nu allemaal op hun eigen pootjes, de streamer op veervoetjes, die overigens heel goed zijn werk doen. Wat doen die sorbothaantjes onder jouw DAC? De rust en de doorzichtigheid die er ineens was. Inderdaad die Solid Tech Kraus, je kon ze tunen met verschillende o-ringen...Heel mooi uitgevonden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 25 november Author Report Share Posted 25 november Dat soort tweaks als de solid tech waren vroeger nog te betalen, nu betaal je voor zon oplossing zomaar vele honderden euro's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 november Report Share Posted 25 november Nee niet mooi uitgevonden Roots, maar leuk bedacht. Maar als ik Ed goed lees zou ik hout uitproberen. Mpingo discs e.d. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 25 november Report Share Posted 25 november Nou...Ik heb wel eens gedacht ik ga ze maken in een PVC buis uitvoering met gewoon moertjes en boutjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 25 november Report Share Posted 25 november Edje2 & Bebatoli Hartelijk dank voor het razendsnelle de spijker op zijn kop slaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 25 november Report Share Posted 25 november 2 hours ago, carl said: Mpingo discs Laat je nog even weten wat de uitkomst is? De magie van Mpingo Die Solid Tech zie ik jou niet namaken inderdaad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 26 november Report Share Posted 26 november 3 hours ago, Roots said: Laat je nog even weten wat de uitkomst is? De magie van Mpingo Die Solid Tech zie ik jou niet namaken inderdaad. Die Shun Mook's schijnen wel een soort van holy grail te zijn. Veranderen in ieder geval tegen goudprijzen van eigenaar. Ik neem aan dat ze niet meer gemaakt worden. Reden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 26 november Report Share Posted 26 november Ik heb er net weer 3 bijgekocht via MP, brengt het totaal aan Mpingo discs in mijn setje straks op 12 stuks. Bij mij geven ze een bepaalde extra ruimtelijkheid en glans aan het geluid, mooi maar subtiel effect. Ik weet niet of ze niet meer gemaakt worden, maar komen zelden tweedehands voorbij en zijn helaas nooit goedkoop. De Shun Mook onderzetters kom je meer regelmatig tegen, ook weer duur. Ze hebben ook een record clamp met magische status. Ze hadden ook complete room tuning sets met 48 Mpingo discs in 1 keer met statieven, pendulums etc, echt bizar spul allemaal, ultra zeldzaam ook weer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 26 november Report Share Posted 26 november 14 hours ago, Roots said: Ik heb dan altijd zoiets waarom wil je ontkoppelen en niet koppelen. Is het om je buren te vriend te houden. Of ben je op zoek naar meer resolutie of juist dynamiek, of warmte....En op welke ondergrond dan...Smaak misschien.....? Als je wilt ontkoppelen is Sorbothane de beste oplossing denk. Ik heb ze natuurlijk zelf ook, onder mijn North Star Dac. Het verschil was enorm, ik kon het niet geloven. Eigenaardig spul ook, als je het op tafel smijt het geeft werkelijk geen krimp, het weigert te stuiteren. Goeie vraag dit, waarom zou je persé willen ontkoppen. Mijn speakers staan op spikes en de set op onderstaand rack met glas platen. Ontkoppelen zou toch ombegonnen werk zijn? Om natuurlijk over de instabiliteit nog maar de te zwijgen. https://avtunes.nl/product/norstone-esse-av/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 26 november Report Share Posted 26 november Ik ben altijd erg sceptisch geweest tegenover ontkoppelen. Destijds verdeelde onze importeur van Marten Stllpoints. Toen hij kwam leveren had hij een aantal Stillpoints bij om eens uit te proberen. Ik had daar geen zin in maar Katrien drong er op aan om ze toch eens uit te proberen. Bij deze werden er 3 onder de CD speler geplaatst. Eerst 2 nummertjes beluisterd zonder en nadien met Stillpoints en tot mijn verbazing was er verschil in het voordeel van de Stillpoints. Vooral het los komen van instrumenten was verbeterd alsook een vloeiender geluidsbeeld. Ik heb ook nog andere producten in huis gehad die werkten ook prima (Isoacustics, Masterbase, ...) Toch mag je er geen wonderen van verwachten. Ook hier maken de sorbothane voeten onder mijn Maggie's een verschil maar verwacht niet dat deze hulpmiddelen wonderen verrichten. De basis van je set moet al goed zijn, zelfs zonder dure kabels. Uitspraken zoals: "Toen ik deze ontkoppelingsproducten gebruikte ging het dak er af, zoveel beter". Het blijven nuances en sommige werken enkel binnen een bepaald gebied, bij mijn Maggie's dus vooral in mid-laag zodat er minder kleuring is. Voor ik iets definitief maak of koop wil ik eerst de nieuwe stands maken en dan zijn we weer verder. Onder mijn Mola Mola Makua komen er wel IsoAcustic voeten, dat heb ik al geprobeerd en dat pakte gunstig uit. Ik geef liever meer centen uit aan de set zelf dan aan accessoires. Ik heb ook totaal geen behoefte om bv mijn bekabeling te vervangen, ik speel al lang met Grimm kabels en ook met mijn Mola Mola Makua. Van de Cambridge versterkers ben ik erg tevreden maar toch zou ik op termijn terug eens een Spectral op proef willen hebben en héél misschien.. Spijtig dat Array geen krachtigere versterkers maakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 26 november Report Share Posted 26 november (edited) In fout topic geplaatst. Edited 26 november by Bebatoli Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 26 november Report Share Posted 26 november Stillpoints, spikes, cones en varianten ontkoppelen niet. Die koppelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 26 november Report Share Posted 26 november 6 hours ago, Bebatoli said: Ik ben altijd erg sceptisch geweest tegenover ontkoppelen. Destijds verdeelde onze importeur van Marten Stllpoints. Toen hij kwam leveren had hij een aantal Stillpoints bij om eens uit te proberen. Ik had daar geen zin in maar Katrien drong er op aan om ze toch eens uit te proberen. Bij deze werden er 3 onder de CD speler geplaatst. Eerst 2 nummertjes beluisterd zonder en nadien met Stillpoints en tot mijn verbazing was er verschil in het voordeel van de Stillpoints. Vooral het los komen van instrumenten was verbeterd alsook een vloeiender geluidsbeeld. Ik heb ook nog andere producten in huis gehad die werkten ook prima (Isoacustics, Masterbase, ...) Toch mag je er geen wonderen van verwachten. Ook hier maken de sorbothane voeten onder mijn Maggie's een verschil maar verwacht niet dat deze hulpmiddelen wonderen verrichten. De basis van je set moet al goed zijn, zelfs zonder dure kabels. Uitspraken zoals: "Toen ik deze ontkoppelingsproducten gebruikte ging het dak er af, zoveel beter". Het blijven nuances en sommige werken enkel binnen een bepaald gebied, bij mijn Maggie's dus vooral in mid-laag zodat er minder kleuring is. Voor ik iets definitief maak of koop wil ik eerst de nieuwe stands maken en dan zijn we weer verder. Onder mijn Mola Mola Makua komen er wel IsoAcustic voeten, dat heb ik al geprobeerd en dat pakte gunstig uit. Ik geef liever meer centen uit aan de set zelf dan aan accessoires. Ik heb ook totaal geen behoefte om bv mijn bekabeling te vervangen, ik speel al lang met Grimm kabels en ook met mijn Mola Mola Makua. Van de Cambridge versterkers ben ik erg tevreden maar toch zou ik op termijn terug eens een Spectral op proef willen hebben en héél misschien.. Spijtig dat Array geen krachtigere versterkers maakt. Wijs gesproken geschreven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 26 november Report Share Posted 26 november Ontkoppelen van een niet al te zwaar apparaat gaat hier heel goed met donskussentjes. Wanneer trillingsenergie van bijvoorbeeld een trafootje opspeelt kan deze na losnemen op noppenkussentjesfolie gezet worden, geeft heel veel rust, bitumen kunnen een aardige aanvulling zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 november Report Share Posted 26 november (edited) 14 hours ago, Vinyl_Fuchs said: Die Shun Mook's schijnen wel een soort van holy grail te zijn. Veranderen in ieder geval tegen goudprijzen van eigenaar. Ik neem aan dat ze niet meer gemaakt worden. Reden? Volgens mij heb ik ze aan Onno uitgeleend. Nooit teruggehad en ik hoop dat hij er gelukkig mee is. Zoals al gezegd ben ik een groot voorstander van SCC https://hifi-ssc.de/pages/de/start.php Ik ga zeker aan Final vragen of ze nog adviezen hebben op dit terrein. Edited 26 november by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 november Report Share Posted 26 november Zo veel rust, dat ik alle schuimpjes heb afgezworen. Ontkoppelen prima, maar absorberen..?? Nee!! Ik heb laatst nog eens geprobeerd om ook verticaal te ontkoppelen met houten bladveren. Dat was ook geen succes. Ook daar bleef energie in achter. Nu staan wél alle apparaten op 5 cm dikke Tabaca planken. Dus al het hardsteen is weg. De planken onder de eindversterkers liggen ook op Tabaca planken. De rest van de apparatuur in een stalen rack wat iets kan veren. Dus ook de Esse van Norstone. En natuurlijk alle apparaten ontkoppeld met kogels. Waaronder ook 6 VWR's. De luidsprekers staan al jaren met spikes op hardstenen platen. En tussen de 2 platen een rubber tegel. En ook weer... op de vloer en onder de onderste hardsteen plaat 3 kogels met eierdoppen. Dat staat zo al 15 jaar denk ik. Mijn Omega's stonden ook al zo. Omdat de Watt-Puppy's nu iets hoger staan, heb ik de Puppy's wat gekanteld. Iets wat met de modernere Wilsons ook gebeurd. Dat kantelen is aan de voorkant met dunne rubber plaatjes. En aan de achterkant weer kogels, maar dat zijn de Chinese ontkoppelaars met 3 kleine kogeltjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 26 november Report Share Posted 26 november 10 minutes ago, Hans van Liempd said: Zo veel rust, dat ik alle schuimpjes heb afgezworen. Ontkoppelen prima, maar absorberen..?? Nee!! Hans, wat bij jou niet goed uitpakt hoeft dat niet bij anderen te zijn, of hoe je best de nodige zaken relativeert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 november Report Share Posted 26 november 26 minutes ago, Bebatoli said: Hans, wat bij jou niet goed uitpakt hoeft dat niet bij anderen te zijn, of hoe je best de nodige zaken relativeert. De relativering staat in mijn handtekening. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 26 november Report Share Posted 26 november Ja, juist..... hoe kon ik dat vergeten Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
klikobot Posted 26 november Report Share Posted 26 november 1 hour ago, carl said: Ik ga zeker aan Final vragen of ze nog adviezen hebben op dit terrein. Misschien kunnen ze voor jou Finals ook een torsiestaaf maken, net als bij het eerste model Final 1.2 . Die zat schuin achter gemonteerd . Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 november Report Share Posted 26 november Ik ga eens even opzoeken Kliko. Ik vraag me toch af of het toegevoegde waarde heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts