Jump to content

ontkoppeling of voetjes voor mijn luidsprekers

Edje2
 Share

Recommended Posts

Bedankt - ik zal morgen eens kijken hoe het precies zit. Ik kan me er iets bij voorstellen.

Edited by carl

• 2 weeks later...

Ben inmiddels wel een stap verder gekomen. Heb van alles geprobeerd: 

- blutac tussen speaker en stands

- sorbothaan voetjes onder de speakers

- andere speaker kabels (Love Cable, single wire met Love Cable jumpers)

- andere buisjes in de voorversterker

- de kanteling van mijn speakers gewijzigd, zowel voorover als achterover

- weerstand op de mid-hoog unit

Alles doet iets, maar de weerstand heeft verreweg het grootste resultaat. Er verdwijnt wat energie uit het presence gebied waardoor stemmen en vooral het slis-gebied wat lekkerder wordt. Moet nog wat experimenteren met verschillende waardes. Het karakter en eigenschappen van de speakers blijven volledig intact.

Blu-tac doet niet zoveel, ik vermoed door de constructie van de voeten. Die zijn niet super stijf, maar enigszins flexibel. 

Sorbothaan verandert het karakter zeker. Het wordt iets ronder en de scherpe randjes gaan eraf, maar wordt ook minder precies en de energie verdwijnt uit het geluid.

En toen besloot ik speaker kabels te lenen van een audio vriend, de Cardas Golden Cross. Ik had deze in het verleden zelf eens gehad op een set Sonus Faber Amati Homage. Daarop kwamen ze totaal niet uit de verf, en had die kabels al in de hoek geparkeerd kwa optie. Nou ik kan je vertellen dat ik nu naar een totaal ander systeem luister. Er komt een laag bij onderin het stemmengebied, precies waar het voorheen wel eens wat bijterig kon worden. Stemmen klinken veel voller en levensecht, het hoog heeft meer energie, ruimte is enorm. Ben nog aan het bijkomen van de enorme verandering. Er is geen sprake van wolligheid waar ze wel om bekend staan. Het lijkt een gouden combinatie met mijn versterker/speaker combinatie. Vooralsnog ben ik alleen maar aan het luisteren naar muziek. Elke keer als ik wat anders op zet ben ik weer verrast doordat het zoveel beter klinkt dan voorheen. Ik heb wel geleerd dat ik niet te snel moet oordelen. Vaak krijg je achteraf toch een iets ander oordeel, maar ik heb zoveel meer articulatie in de muziek dan voorheen, dat kan niet veel anders worden lijkt me.

Zoals jullie begrijpen ben ik zo blij als een kind. Zo en nu weer verder luisteren voordat ik een eindoordeel vel. 

10 hours ago, Edje2 said:

Sorbothaan verandert het karakter zeker. Het wordt iets ronder en de scherpe randjes gaan eraf, maar wordt ook minder precies en de energie verdwijnt uit het gelui

Ik twijfel absoluut niet aan jou ervaringen maar het is voor mij duidelijk dat  zaken in het ene geval goed en het andere minder goed uitpakken.

Natuurlijk kan je mijn Magnepan's niet vergelijken met jou mooie TAD speakers, het zijn totaal verschillende speakers met dito weergave principes.

Wat bij mij vooral opvalt is het strakkere laag, detailtoename en beter 3D beeld, geen versmering dus.

Maar mooi dat de Cardas kabels zoveel moois naar boven hebben gebracht. Je hebt me alvast benieuwd gemaakt en ik wil in de toekomst ook wel eens een setje op proef hebben.  Nog veel luisterplezier!

Dank allen. De Cardas golden cross wordt nog steeds geroemd om zijn bijzondere klank. Heel "muzikaal", (voor wat dat waard is , maar de meeste audiofielen begrijpen die term) en daarom gebruikt nog steeds erg gezocht. Ze worden niet meer gemaakt. Nu nog een nette set zien te vinden. Probeer mijn maat al over te halen er afstand van te doen, maar hij wil ze zeker niet kwijt.

Het probleem met Cardas is dat er heel veel namaak op de markt is. Het schijnt zelfs dat sommige neppers er zo echt uiit zien dat zelfs Cardas moeite heeft ze aan de buitenkant te onderscheiden van een echte. Of dat waar is weet ik niet, wel dat er veel nep is. Zelfs als je van een betrouwbare verkoper koopt kan hij een nepper hebben ingekocht zonder te weten. Ik heb er een gevonden in Belgie, wacht alleen nog op rectie.

1 hour ago, Bebatoli said:

Ik twijfel absoluut niet aan jou ervaringen maar het is voor mij duidelijk dat  zaken in het ene geval goed en het andere minder goed uitpakken.

Natuurlijk kan je mijn Magnepan's niet vergelijken met jou mooie TAD speakers, het zijn totaal verschillende speakers met dito weergave principes.

Wat bij mij vooral opvalt is het strakkere laag, detailtoename en beter 3D beeld, geen versmering dus.

Maar mooi dat de Cardas kabels zoveel moois naar boven hebben gebracht. Je hebt me alvast benieuwd gemaakt en ik wil in de toekomst ook wel eens een setje op proef hebben.  Nog veel luisterplezier!

Dat geeft ook weer aan dat er geen algemene adviezen zijn, maar dat deze afhankelijk van de toepassing een andere uitwerking kunnen hebben. En dan speelt smaak ook nog een rol. Het beste bewijs is dat de Golden Cross kabel helemaal niet matchte met mijn set van toen waar nu alles op zijn plek valt.

2 minutes ago, Edje2 said:

Dat geeft ook weer aan dat er geen algemene adviezen zijn, maar dat deze afhankelijk van de toepassing een andere uitwerking kunnen hebben. En dan speelt smaak ook nog een rol. Het beste bewijs is dat de Golden Cross kabel helemaal niet matchte met mijn set van toen waar nu alles op zijn plek valt.

+1

Het is de combinatie zou onze vriend Wiel zeggen. Waar heb je die Sorbothane voetjes gekocht Edje?

Edited by carl

26 minutes ago, Roots said:

Ik heb van een aantal ook al eens melding gemaakt bij MP, maar die doen er niets mee. 

2 hours ago, carl said:

Het is de combinatie zou onze vriend Wiel zeggen. Waar heb je die Sorbothane voetjes gekocht Edje?

Ik had nog één setje sorbothaan liggen, een tweede set erbij gekocht, maar was niet echt een succes. Ik raakte energie kwijt, werd wat softer allemaal, en dat zoek ik niet. Ik kan me voorstellen dat het sterk afhankelijk is van de speaker constructie en gewicht, maar bij mij werkte het dus niet.

3 minutes ago, Edje2 said:

Mij lijken ze zeker origineel. 

Denk het ook...Grijze krimpkous versie is al wat ouder en daarmee de vraagprijs ietwat fors. Als je wil wachten op een zwarte kous ga je serieus geduld moeten hebben en dan nog.

Die zwarte zie je inderdaad niet veel. Die ik hier nu heb is als nieuw en met zwarte kous. Volgens mij klinken die oude net weer even anders (nog warmer). Wat het verschil tussen die 2 klankmatig is weet ik niet, en dus of ik ook happy ben met de grijze.

Ik denk dat de vraagprijs erg netjes is. Die ligt voor 2,5 meter doorgaans tussen de 1000-1200 euro.

De nieuwe Clear reflection schijnt ook de warmte te hebben van de oude Cardas kabels, maar lijkt dan op de Golden reference. Die is duidelijk minder warm dan de golden cross. Misschien de reflection maar eens proberen op proef, wie weet is dat nog mooier, maar wel erg kostbaar. Voordeel is wel dat Cardas zijn waarde erg goed vasthoudt.

Ik zou ze zonder twijfelen kopen...De vraagprijs voor een 2.5 meter zit/zat zo rond de 600, maar gaat snel omhoog.

De Clear is zonder twijfel een trots bezit...Vergeet niet de Cardas Golden Cross was je toen ook al iets van 2500 kwijt.

On 6-12-2024 at 22:44, Edje2 said:

Ik krijg geen contact me de verkoper. Heb hem gisteren een bericht gestuurd. Morgen maar eens bellen, zijn telefoonnummer staat erbij.

Al antwoord gehad? Als je zijn gebruikersprofiel bekijkt is het zeer vriendelijk en eerlijk man.

Op hifi.nl staat een setje Nirvana's, ook niet verkeerd.

Nee, ik krijg geen contact met hem. Heb deze al afgeschreven. En eerlijk gezegd denk ik ook dat ik liever voor een nieuwere set ga, die schijnen toch anders te klinken, en nu wat ik zoek. Straks klinken die oude types toch net even wat minder.

Nirvana SL klinkt volgens mij ook erg warm. Hmm, je zet me wel aan het denken...

1 hour ago, Edje2 said:

Nirvana SL klinkt volgens mij ook erg warm. Hmm, je zet me wel aan het denken...

Warm, Warm? Het geeft body aan stemmen en instrumenten juist waar je het wil hebben is beter om te zeggen.