Aurealeon Posted 28 november Report Share Posted 28 november Hoi Lezers, Kan mijn goedkope cd-speler ineens een top cd-speler worden door de digitale uitgang aan te sluiten op een externe DAC? Hoe werkt dit?¨ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 28 november Report Share Posted 28 november 5 hours ago, Aurealeon said: Hoi Lezers, Kan mijn goedkope cd-speler ineens een top cd-speler worden door de digitale uitgang aan te sluiten op een externe DAC? Hoe werkt dit?¨ Dag Leon, Ik zou beginnen met het kiezen van luidsprekers en het bezien of de akoestiek in je luisterruimte voor verbetering vatbaar is. Daar zit vaak de grootste winst. Vervolgens heb je een versterker nodig, die je luidsprekers op een goede manier kan aansturen. En zo kun je verder bouwen met de bron, cd-speler, dac, draaitafel, bekabeling, etc. Ik meen te begrijpen, dat je net, als ik geen geldboompje in de tuin hebt staan. Voor jouw beeldvorming, het meeste wat hier staat is tweedehands gekocht. Je zult overal, ook hier, tegenstrijdige adviezen krijgen. Jij mag (moet) zelf bepalen wat je wilt horen en vooral, waar je tevreden mee bent. Hoeveel mensen op dit forum denk je, hebben dezelfde apparatuur thuis staan? Niemand! Winkeliers en shows: men zal hun eigen waren aan gaan bevelen. Testbladen: leuk, maar die leven van de advertentie-inkomsten van winkeliers en importeurs. Je zult dus heel veel zelf moeten doen. Wel kunnen de leden hier, je wijzen op een aantal mogelijkheden. Wat je als alternatief wel kunt doen, is kijken op internet bij: "the best you can buy for ....... dollars". Je komt dan mensen tegen zoals de Audiophiliac, die geen verkeerde aanbevelingen geven. Naar die apparatuur zou je eens kunnen gaan luisteren. Trek op je gemak een jaar uit, om luidsprekers te kiezen en probeer ze eerst thuis uit. De zoektocht kan het leukst zijn, als je daartoe bereid bent. En inderdaad ............. alles draait om jou. Groeten, Wil p.s. met bovenstaande tekst zal niet iedereen het eens zijn. dat komt dan goed uit, dan kun je daar vast een beetje aan wennen Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted donderdag om 10:52 Report Share Posted donderdag om 10:52 tja, ik ben het dan niet met jongensdroom eens, als de bron niet goed is kan de uiteindelijke uitkomts nooit goed zijn. Om nu direct op je vraag te antwoorden kan ik rustig Ja zeggen. De invloed van het loopwerk is lang niet zo groot als de invloed van de interne dac van een cd-speler dus een externe dac kan veel verschil maken. Aangezien het om CD gaat heb je een ruime keuze aan tweedhands DAC's dus ik zou eerst eens op marktplaats kijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted donderdag om 11:09 Report Share Posted donderdag om 11:09 10 minutes ago, SpaceJS said: tja, ik ben het dan niet met jongensdroom eens, als de bron niet goed is kan de uiteindelijke uitkomts nooit goed zijn. Om nu direct op je vraag te antwoorden kan ik rustig Ja zeggen. De invloed van het loopwerk is lang niet zo groot als de invloed van de interne dac van een cd-speler dus een externe dac kan veel verschil maken. Aangezien het om CD gaat heb je een ruime keuze aan tweedhands DAC's dus ik zou eerst eens op marktplaats Leon, het gaat precies zoals ik voorspelt. Overtuig jezelf, is de way-to-go. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted donderdag om 12:07 Report Share Posted donderdag om 12:07 11 hours ago, Aurealeon said: Hoi Lezers, Kan mijn goedkope cd-speler ineens een top cd-speler worden door de digitale uitgang aan te sluiten op een externe DAC? Hoe werkt dit?¨ Ja, dat kan. Maar hoeft niet. Volgens mij is er iets anders aan de hand. Vertel eens: wat heb je precies aan te merken op je huidige geluid? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted donderdag om 12:54 Report Share Posted donderdag om 12:54 Welke luidsprekers heb je nu? Heb je een budget en waarvoor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted donderdag om 13:00 Report Share Posted donderdag om 13:00 Hoe kun je nou allerlei (goedbedoelde) adviezen geven, zonder dat je weet met wat voor set en in wat voor ruimte TS speelt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted donderdag om 14:57 Report Share Posted donderdag om 14:57 1 hour ago, Duclaasie said: Hoe kun je nou allerlei (goedbedoelde) adviezen geven, zonder dat je weet met wat voor set en in wat voor ruimte TS speelt? Daarom dacht ik ook eerst gewoon zijn vraag te beantwoorden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted donderdag om 16:03 Report Share Posted donderdag om 16:03 (edited) 15 hours ago, Aurealeon said: Hoi Lezers, Kan mijn goedkope cd-speler ineens een top cd-speler worden door de digitale uitgang aan te sluiten op een externe DAC? Hoe werkt dit?¨ Beste Aurealeon, wellicht zou je je eerst eens kort kunnen voorstellen? Neem dan bijvoorbeeld gelijk jouw set, ruimte en muzieksmaak hierin mee? Wij zijn nieuwsgierig welke componenten je hebt. Hierna kan er advies worden gegeven. Je bepaalt zelf welk advies of adviezen er zijn die jou eventueel verder kunnen helpen. Edited donderdag om 16:03 by Rob55 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted donderdag om 16:07 Report Share Posted donderdag om 16:07 Een foto kan ook verhelderend werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted donderdag om 16:10 Report Share Posted donderdag om 16:10 (edited) 19 hours ago, Aurealeon said: Hoi Lezers, Kan mijn goedkope cd-speler ineens een top cd-speler worden door de digitale uitgang aan te sluiten op een externe DAC? Hoe werkt dit?¨ Dat zou prima kunnen, maar of het zin heeft hangt inderdaad van de rest van je set af. Een DAC van € 3000,- klinkt meestal beter dan een van € 84,- (eigen ervaring). En dat lijkt me dan ook wel weer logisch. Toch is dat ding van € 84,- meer z'n geld waard dan dure DAC's. Hoe het werkt is simpel, sluit de Dac met een coax kabeltje aan op de SPdif aansluiting van de CD speler (mits aanwezig, anders kan het niet) en met interlinks aan op je set. Dan stel je de Dac goed in. Dat is meestal erg simpel. En het werkt. Edited donderdag om 20:10 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted donderdag om 19:57 Report Share Posted donderdag om 19:57 (edited) On 28-11-2024 at 01:09, Aurealeon said: Hoi Lezers, Kan mijn goedkope cd-speler ineens een top cd-speler worden door de digitale uitgang aan te sluiten op een externe DAC? Hoe werkt dit?¨ Ik las verderop dat je een Audiolab M-DAC+ gebruikt. Prima. Ik lees ook dat je het geluid geweldig vind. Wat heb je er verder op aangesloten? Welk merk en type cd-speler gebruik je? Kortom zonder verdere informatie, valt er niet zoveel van te zeggen. Dat of-topic geleuter over akoestiek en zo, neem dat maar met een handje zout. Edited vrijdag om 07:48 by Tubejack taalfoutjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted donderdag om 20:04 Report Share Posted donderdag om 20:04 Was wel grappig dat JD met een heel pleidooi komt...Maar de vraag beantwoorden was er niet bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted donderdag om 20:34 Report Share Posted donderdag om 20:34 28 minutes ago, Roots said: Was wel grappig dat JD met een heel pleidooi komt...Maar de vraag beantwoorden was er niet bij. Het is altijd fijn om anderen aan het lachen te maken. Op mijn beurt rol ik vaak lachend van de bank, om reacties van een bepaald iemand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted donderdag om 20:46 Report Share Posted donderdag om 20:46 Lachen is gezond! Btw. het antwoord op Aureleon zijn vraag is ja...Via Coax of optische aansluiting ga je met een betere DAC dan die in de CD speler zit groot verschil kunnen maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Admin Beheer Posted vrijdag om 08:20 Admin Report Share Posted vrijdag om 08:20 Heren, kan het even wat vriendelijker in dit topic? Ik kan mij voorstellen dat @Aurealeonzich even achter de oren krabt de toon van dit topic lezend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts