Jump to content

Dunne kabel voor Harmonizers

carl
 Share

Recommended Posts

Ik heb nu van een overgebleven stuk 4 TC LS kabel vier dunne draadjes gemaakt. Net lang genoeg. In principe kan ik nu verder.

Edited by carl

7 hours ago, Buizerd said:

Wie goed doet, goed ontmoet.

Achterdocht en hekelen van iemand op fora, die je mogelijk niet eens goed kent, kost alleen maar heel veel (nutteloze) energie, beleefd en aardig zijn kan moeiteloos vanzelf gaan, je maakt er vrienden voor het leven mee.

Wat heb je dat mooi opgelost Olaf, hulde, zo hoort het.

+1. Ben een dagje niet op het forum (ik lees óók altijd alles) maar wat een ellende dit zeg. Gelukkig zijn er genoeg pósitieve reacties. Al dat gezuig en negatieve gedoe, onder het mom van "grapje" of "is toch leuk"... Iedereen moet bovendien zélf weten of die actief op een forum schrijft. Of niet.

Weet je dat ik steeds minder lees en dus steeds méér oversla? Dat kan toch niet de bedoeling zijn van een forum? Misschien toch maar eens de negeerknop gaan gebruiken...

Mijn vrouw heeft het altijd over haantjes gedrag. Die term stamt nog uit de tijd, dat wij het avondeten bij elkaar moesten schieten. 

Vooral op fora schrijven lieden, die zichzelf een gigantische kenner vinden. Op basis waarvan? Wat heb je geleerd? Wat zijn je ervaringen?

Wat is je aanleg? Noem eens wat feiten.

Zij die dat niet kunnen, zijn doorgaans de grootste schreeuwers. Wat moet je anders doen, om toch wat aandacht te krijgen!?

De zelf bedachte aanval, moet dan de beste verdediging zijn. Op elk forum zitten er minimaal een paar van deze figuren tussen.

Hun zelfoverschatting is enorm. Hoe slecht het gehoor van velen is, heb ik gemerkt tijdens het 50 jaar afnemen van muziekexamens.

Dan terug naar Cock. Ik ben compleet achterover geslagen van zijn tijdelijke installatie. Voor mijn gevoel kan dat echt niet beter. 

Toch hebben anderen mij verzekerd, dat dit wel kan. Ik laat mij graag nog eens aangenaam verrassen.

Hoe kan hij dit uiterst hoge niveau bereikt hebben?  Heel eenvoudig, door veel te leren, veel te experimenteren, veel ervaringen opgedaan te hebben, een aangeboren goed gehoor te hebben, etc.

Een oproep aan de "Cock-afplassers": Wees eens een flinke vent en ga eens praten en luisteren bij de beste man! 

1 hour ago, Walt said:

Had je die Harmonizers nou te leen, of had je ze reeds aangeschaft? Ben wel benieuwd naar een foto van de opstelling! 

Ik had ze tweedehands gekocht Walt, maar ze waren kennelijk kapot. Ik heb nu de exemplaren van Roger te leen. Ik ga zondag kijken of de opstelling met Harmonizers functioneert. Nu even relaxen van de operatie van mijn zoon. Best zorgen gemaakt. Morgen bij hem op bezoek.

Edited by carl

Ik heb ze gekocht van Mumsoft Buizerd. Hij vond dat ze bij hem niet goed werkten en hij heeft ze daarom aan mij verkocht. Bij mij deden ze weinig en Kappa beweerde dat ze kapot waren. Cock deelde die mening. Kennelijk waren ze een keer gevallen. Mumsoft heeft me zeker niet bedonderd. Het is een prettig en eerlijk mens. Ik vrees dat hij dementerend is. Ik zal hem met de kerst iets sturen.

Ik heb ze trouwens al een keer uitgeprobeerd op LS standaarden. Dat werkte wel. Ik heb ze nu op de Plate Absorbers staan, links en rechts naast de LS.

Edited by carl

On 29-11-2024 at 02:57, Bebatoli said:

Cock, de onzichtbare man die blijkbaar een glazen bol heeft maar hier zich nooit laat zien en horen. Als hij zoveel kennis heeft, en ik trek dit niet in twijfel, zou het hem sieren om die hier te delen.

Cock komt toch op bezoek bij jou. Misschien kun je hem tête-à-tête vragen?

21 minutes ago, Mediator said:

Ik zie daar niet het probleem in Fuchs. Het biedt ook de kans om een beetje naar elkaar om te kijken. 

Zekers. Maar het gaat mij om het benoemen van de betreffende persoon en niet om het benoemen van het ziektebeeld: dementie. En geen slecht woord over Carl mijnerzijds: een en al goedheid zoals iedereen hier.

On 29-11-2024 at 16:59, Jongensdroom said:

Mijn vrouw heeft het altijd over haantjes gedrag. Die term stamt nog uit de tijd, dat wij het avondeten bij elkaar moesten schieten. 

Vooral op fora schrijven lieden, die zichzelf een gigantische kenner vinden. Op basis waarvan? Wat heb je geleerd? Wat zijn je ervaringen?

Zij die dat niet kunnen, zijn doorgaans de grootste schreeuwers. Wat moet je anders doen, om toch wat aandacht te krijgen!?

De zelf bedachte aanval, moet dan de beste verdediging zijn. Op elk forum zitten er minimaal een paar van deze figuren tussen.

Hun zelfoverschatting is enorm. Hoe slecht het gehoor van velen is, heb ik gemerkt tijdens het 50 jaar afnemen van muziekexamens.

Dan terug naar Cock. Ik ben compleet achterover geslagen van zijn tijdelijke installatie. Voor mijn gevoel kan dat echt niet beter. 

Toch hebben anderen mij verzekerd, dat dit wel kan. Ik laat mij graag nog eens aangenaam verrassen.

Hoe kan hij dit uiterst hoge niveau bereikt hebben?  Heel eenvoudig, door veel te leren, veel te experimenteren, veel ervaringen opgedaan te hebben, een aangeboren goed gehoor te hebben, etc.

Een oproep aan de "Cock-afplassers": Wees eens een flinke vent en ga eens praten en luisteren bij de beste man! 

Tja, ik begrijp jouw enthousiasme. En daar is natuurlijk niets mis mee. Op dit, en andere fora, zijn gelukkig veel enthousiastelingen te vinden die gedreven met hun hobby bezig zijn. Dat maakt het voor mij ook divers en interessant. Het geluid bij Cock 'pakt' jou. Maar het zou zo maar kunnen betekenen dat als ik bij Cock zou gaat luisteren (laten we de normgroep gemakshalve gelijk maar naar 100 opschalen), het niet mijn sound zou kunnen zijn. Het lijkt mij sterk dat bij alle 100 personen het ook 'hun' geluid is. Zolang dit niet op deze wijze is getoetst, blijft jouw 'bewering' niet meer dan een hypothese. Wat ik hiermee wil zeggen is dat de geluidservaring echt iets subjectiefs is. Dit alles staat echt los van 50 jaar muziekexamens afnemen etc....

Edited by Rob55

12 hours ago, Vinyl_Fuchs said:

Ik snap alleen niet dat Carl dit met toenaam plaatst. En ja ik ben helaas bekend met dementerende geliefden.

Mumsoft is zijn forumnaam Roy. Oudgedienden hier kennen hem allemaal en het is een geweldige vent. Helemaal geïnspireerd door van der Heijden. Mooie fraaie luisterzolder in hun oude pandje in Leiden. De grote hoeveelheid aan papier is waarschijnlijk mede de oorzaak van het goede geluid. Ik vraag me eigenlijk af of hij nog thuis woont. Bij zijn laatste mail had hij het erover dat hij het allemaal niet meer georganiseerd kreeg en dat hij hulp daarbij kreeg. Mede op basis van andere berichten vermoed ik dat hij aan het dementeren is.

Edited by carl

On 29-11-2024 at 16:59, Jongensdroom said:

Je hoeft geen technicus of musicus te zijn om een mening te hebben over goed geluid in een woonkamer @Jongensdroom. Er zal best veel te vertellen zijn over bijvoorbeeld het verschil tussen een MM of MC element. Wat voor jou het beste is begint al met de kwaliteit van de LP’s die je in bezit hebt. Dat is bij iedereen anders.
Ook de benodigde kennis van live instrumenten relativeer ik sterk. Ik heb hier een demo CDtje van Stereophile. Een redacteur van dit blad leest op een track een tekst voor. Tijdens het lezen wordt diverse malen van microfoon gewisseld. Je wilt niet weten hoe anders de stem kan klinken bij gebruik van een andere microfoon. Voor mij een echte eyeopener. Veel opnamen zijn trouwens gewoonweg in elkaar geknutseld door de opnametechnici. 
Ik heb voor mezelf altijd geprobeerd een maximaal geluid te krijgen in mijn luisterruimte. Als je een aparte kamer hebt is dat wel een voordeel. Voor mij moet dan een grove doorsteek van mijn platen goed klinken in de luisterruimte en dan ben ik tevreden. Commentaar van anderen is daarbij zeer welkom. 

Edited by carl

22 minutes ago, carl said:

Mumsoft is zijn forumnaam Roy. Oudgedienden hier kennen hem allemaal en het is een geweldige vent. Helemaal geïnspireerd door van der Heijden. Mooie fraaie luisterzolder in hun oude pandje in Leiden. De grote hoeveelheid aan papier is waarschijnlijk mede de oorzaak van het goede geluid. Ik vraag me eigenlijk af of hij nog thuis woont. Bij zijn laatste mail had hij het erover dat hij het allemaal niet meer georganiseerd kreeg en dat hij hulp daarbij kreeg. Mede op basis van andere berichten vermoed ik dat hij aan het dementeren is.

En toch........

Vind ik het ongepast om iemand met zijn naam gewoon hier neer te zetten (zonder dat hij ervan afweet) en het te koppelen aan een ziektebeeld (zonder dat je weet of het echt zo is w.b. ziektebeeld). Deze persoon heeft niet voor niets een nikename gekozen (daarbij ken ik de persoon persoonlijk en weet dat hij altijd gesteld was op zijn privacy). 

Kortom Carl, ik zou toch maar eens wat voorzichtiger er mee zijn. Jij hebt destijds toch ook een nikename gekozen? Daar had je ook toch bewust voor gekozen.

Ik noem hem daarom ook niet bij zijn echte naam @Analoogfreak, zijn nikename bewaakt toch zijn anonimiteit voor onbekenden. Mensen die hem wel lang kennen, horen nu wat van hem. In die zin heb ik wel een afweging gemaakt toen ik dit opmerkte. Ik zou het overigens geweldig hebben gevonden als je me verteld had dat het prima met hem ging.
Het nadeel van die anonimiteit is overigens wel dat als iemand doodgaat niemand dat ook weet. Mijn vrouw weet bijvoorbeeld nauwelijks op welk hifi forum ik zit. 

Edited by carl

1 hour ago, Rob55 said:

"niet mijn sound zou kunnen zijn. Het lijkt mij sterk dat bij alle 100 personen het ook 'hun' geluid is. Zolang dit niet op deze wijze is getoetst, blijft jouw 'bewering' niet meer dan een hypothese. Wat ik hiermee wil zeggen is dat de geluidservaring echt iets subjectiefs is. Dit alles staat echt los van 50 jaar muziekexamens afnemen etc...."

Mensen die het over "sound", "subjectiviteit" of "smaak" hebben, geven daar mee aan, niet te weten hoe muziek in het echt klinkt. 

Misschien vind je heel veel laag wel mooi klinken, of soft hoog!? 

Hopelijk denk je niet, dat ik jouw beroep beheers.

57 minutes ago, carl said:

Je hoeft geen technicus of musicus te zijn om een mening te hebben over goed geluid in een woonkamer Wil. Er zal best veel te vertellen zijn over bijvoorbeeld het verschil tussen een MM of MC element. Wat voor jou het beste is begint al met de kwaliteit van de LP’s die je in bezit hebt. Dat is bij iedereen anders.
Ook de benodigde kennis van live instrumenten relativeer ik sterk. Ik heb hier een demo CDtje van Stereophile. Een redacteur van dit blad leest op een track een tekst voor. Tijdens het lezen wordt diverse malen van microfoon gewisseld. Je wilt niet weten hoe anders de stem kan klinken bij gebruik van een andere microfoon. Voor mij een echte eyeopener. Veel opnamen zijn trouwens gewoonweg in elkaar geknutseld door de opnametechnici. 
Ik heb voor mezelf altijd geprobeerd een maximaal geluid te krijgen in mijn luisterruimte. Als je een aparte kamer hebt is dat wel een voordeel. Voor mij moet dan een grove doorsteek van mijn platen goed klinken in de luisterruimte en dan ben ik tevreden. Commentaar van anderen is daarbij zeer welkom. 

Het woord "mening" zegt mij al genoeg Carl. Ook haal je er altijd eindeloos anderen bij. Waarom eigenlijk? 

Je vertelde mij eens, dat je niet zo van laag hield. Het gebrek aan laag hoorde ik en Ber heeft het daarna gemeten. 

Als je naar een orkest gaat luisteren, vraag je dan of de bassist niet mee wil spelen, omdat je niet zo van laag houdt?

Ik denk dat ik op een tweede- en laatste ban-for-live afsteven. Mocht dat zo zijn, dan moet dat maar.

13 minutes ago, Jongensdroom said:

Mensen die het over "sound", "subjectiviteit" of "smaak" hebben, geven daar mee aan, niet te weten hoe muziek in het echt klinkt. 

Hou toch op man, iedereen met oren aan zijn hooft kan horen hoe een instrument bij een concert klinkt.

Daar hoef je geen musicus voor te zijn, sterker nog door vaak (te) dicht op een instrument te zitten krijg je een vertekend beeld van het instrument.

Je mist namelijk het blenden van de ruimte en de andere instrumenten van het totale geluid.

Zet het zelfde instrument in een andere ruimte en het klinkt weer totaal anders.

Van dichtbij niet maar van een afstand zeker. Een goed opname technicus kan daar mee spelen door de juiste microfoons en plek te kiezen.

Daarmee creëert hij de sound van de opname. Je mag er van uit gaan dat deze dan dicht bij het origineel zit. echter hoeft dat niet altijd zo te zijn.

Dat origineel is dan wat je in de zaal hoort en niet op het podium.

Edited by kappa7

Ik zou het fijn vinden als je jouw 'bewering' kan onderbouwen? In mijn kennissenkring zijn er verschillende mensen die een instrument bespelen. Denk aan een cello en viool. Dus ik weet wel hoe een instrument in het echt kan klinken. 

Resumé: Iedereen heeft een unieke smaak en voorkeur voor bepaalde klanken en muziekstijlen. Wat voor de ene persoon mooi klinkt, kan voor een ander minder aangenaam zijn. Daarnaast zijn er de ervaringen. Mensen die zelf een instrument bespelen of vaak naar live muziek luisteren, hebben vaak een andere perceptie van klank dan mensen die dat niet doen. Tot slot speelt de akoestiek een belangrijke rol. De ruimte waarin je naar muziek luistert, kan een grote invloed hebben op hoe een instrument klinkt. Een cello kan in een concertzaal anders klinken dan in een kleine kamer; of via een audiosysteem. 

Edited by Rob55