carl Posted zondag om 12:23 Author Report Share Posted zondag om 12:23 (edited) 11 hours ago, Jongensdroom said: - Het woord "mening" zegt mij al genoeg Carl. Ook haal je er altijd eindeloos anderen bij. Waarom eigenlijk? Je vertelde mij eens, dat je niet zo van laag hield. Het gebrek aan laag hoorde ik en Ber heeft het daarna gemeten. Als je naar een orkest gaat luisteren, vraag je dan of de bassist niet mee wil spelen, omdat je niet zo van laag houdt? - Ik denk dat ik op een tweede- en laatste ban-for-live afsteven. Mocht dat zo zijn, dan moet dat maar. - Je hebt het over de zolder indertijd Wil? Na herposionering van de luisterstoel en de LS klonk het daar prima. Voor het geluid ben ik daar niet weggegaan. - Ik heb niets tegen laag. Alleen in de thuissituatie krijg je het makkelijker erin dan eruit. In mijn souterrain heb ik het nu gelukkig onder controle. Ik haal trouwens niet eindeloos anderen in mijn ruimte. Van commentaar van anderen leer ik wel veel. Goed voorbeeld is toch het commentaar van jou en Ber? - Elke LS is gekleurd (waar wij mee spelen misschien iets minder). En dan hebben we nog de akoestiek. In de thuissituatie blijft het een compromis en die kan bij de een anders uitvallen dan bij de ander. - Ban voor het leven - waarom Wil ? Je hebt wel eens je buien, maar je bent toch een prima vent en op dit forum zeker een smaakmaker. Edited zondag om 23:00 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted zondag om 17:26 Report Share Posted zondag om 17:26 Elk instrument klinkt in elke ruimte anders. Bovendien klinkt het ene instrument anders dan hetzelfde instrument van hetzelfde type. Maar..... iedereen hoort dat het een echt instrument is, of door een set weergegeven. En ook, wanneer een set echt goed klinkt (zoals bij Cock) dan vindt iedereen dat het goed klinkt en heeft er niemand nog opmerkingen. Ik ben nou 13 jaar lid van de audioclub. Dat betekend dat ik ca. 130 keer op de club naar audiosets heb geluisterd. Wanneer het niet perfect klinkt, zijn er mensen die het mooi vinden klinken en anderen die het anders vinden. En de keer daarop zijn die groepen totaal anders samengesteld. Maar wanneer het echt goed is, dan is er maar 1 groep. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted zondag om 19:04 Report Share Posted zondag om 19:04 1 hour ago, Hans van Liempd said: Elk instrument klinkt in elke ruimte anders. Bovendien klinkt het ene instrument anders dan hetzelfde instrument van hetzelfde type. Maar..... iedereen hoort dat het een echt instrument is, of door een set weergegeven. En ook, wanneer een set echt goed klinkt (zoals bij Cock) dan vindt iedereen dat het goed klinkt en heeft er niemand nog opmerkingen. Ik ben nou 13 jaar lid van de audioclub. Dat betekend dat ik ca. 130 keer op de club naar audiosets heb geluisterd. Wanneer het niet perfect klinkt, zijn er mensen die het mooi vinden klinken en anderen die het anders vinden. En de keer daarop zijn die groepen totaal anders samengesteld. Maar wanneer het echt goed is, dan is er maar 1 groep. +1 ook mijn ervaring. Echt goed (natuurlijk) geluid herkent iedereen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted maandag om 08:21 Report Share Posted maandag om 08:21 14 hours ago, Hans van Liempd said: Elk instrument klinkt in elke ruimte anders. Bovendien klinkt het ene instrument anders dan hetzelfde instrument van hetzelfde type. Maar..... iedereen hoort dat het een echt instrument is, of door een set weergegeven. En ook, wanneer een set echt goed klinkt (zoals bij Cock) dan vindt iedereen dat het goed klinkt en heeft er niemand nog opmerkingen. Ik ben nou 13 jaar lid van de audioclub. Dat betekend dat ik ca. 130 keer op de club naar audiosets heb geluisterd. Wanneer het niet perfect klinkt, zijn er mensen die het mooi vinden klinken en anderen die het anders vinden. En de keer daarop zijn die groepen totaal anders samengesteld. Maar wanneer het echt goed is, dan is er maar 1 groep. Wie is/zijn iedereen? Over hoeveel mensen heb je het? vastgelegd? Wanneer klinkt een set goed? Jij hebt immers andere 'standaarden' dan ik en vele andere mensen. Nee, onmogelijk. Het blijft een subjectieve ervaring/beleving in mijn optiek. Wanneer een set echt goed klinkt, zoals je zegt bij Cock, dan is het vaak zo dat de meeste mensen het als goed ervaren en er weinig opmerkingen over hebben. Dit komt omdat de set voldoet aan de algemene criteria van goed geluid, waardoor het voor een breed publiek aangenaam is. Maar nog steeds niet voor iedereen. Dat is de nuance. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted maandag om 08:25 Report Share Posted maandag om 08:25 13 hours ago, Edje2 said: +1 ook mijn ervaring. Echt goed (natuurlijk) geluid herkent iedereen. Ook hier vind ik een nuance op zijn plaats. Want hoewel veel mensen goed geluid kunnen herkennen, nogmaals; blijft het een subjectieve ervaring. Wat voor de ene persoon als "echt goed" klinkt, kan voor een ander minder indrukwekkend zijn. Persoonlijke voorkeuren, gehoor, en zelfs emotionele associaties spelen een grote rol in hoe we geluid immers ervaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted maandag om 08:50 Report Share Posted maandag om 08:50 Wanneer iets in mijn oren echt goed klinkt, wil ik daar in mijn vrije tijd daar zoveel mogelijk naar luisteren. Dus wat missen jullie in je set? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted maandag om 08:52 Report Share Posted maandag om 08:52 (edited) Tijdens een vakantie gingen we 's avonds iets gaan eten. Het restaurant had een L-voudige ruimte en toen we binnenkwamen speelde er muziek. We konden niets zien maar we hoorden direct dat het live was. Gelukkig kon de ober ons een plekje bezorgen waar we de muzikanten konden zien. Het was een jazz trio en het was een geweldig fijne avond. Ondanks dat we in het beginnen de muzikanten niet konden zien hoorden we direct dat het live was en niet omdat het luid was, integendeel. Ik dacht toen dat we nog ver af zijn van "live" muziekweergave. 1- Ik zie mezelf als iemand die ontzettend graag naar muziek luistert (vaak live) en die er thuis ook enorm van kan genieten. Is mijn set perfect, helemaal niet maar ze doet iets wat mij bevalt. Voor mij brengt ze de essentie over, nml dat ik emotioneel geraakt word en dat houd misschien in dat ze niet extreem neutraal is, so what. 2- Als kind was ik gefascineerd door techniek. Mijn vader was gereedschapsmaker en toen zijn Leica IIIf stuk ging haalde hij die helemaal uit mekaar. Als kind zat ik stilletjes over hem en keek gefascineerd hoe alles werkte. Niet veel later haalde ik mijn wekker helemaal uit mekaar, stak hem terug in mekaar en werkte hij nadien perfect. Ik was toen een jaar of 10. Maar mijn vader was ook een groot muziekliefhebber en had een set opgebouwd rond de Quad ESL55. Mijn liefde voor fotografie, techniek en muziek heb ik van mijn vader geërfd. Door de jaren heen bouw je ervaring op, meestal door je fouten waaruit je leert. Elke dag leer je iets bij en als je iemand met je kennis kan helpen is dat toch fijn, niet.... Het is spijtig dat er geen High-End kroeg is, want vele misverstanden zouden hier niet ontstaan omdat je bij typen veel moeilijker nuances kan aanbrengen. Als je dan ziet dat iets een weg opgaat die je helemaal niet bedoelt had is dat spijtig. Edited maandag om 08:53 by Bebatoli Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted maandag om 09:58 Report Share Posted maandag om 09:58 1 hour ago, Rob55 said: Ook hier vind ik een nuance op zijn plaats. Want hoewel veel mensen goed geluid kunnen herkennen, nogmaals; blijft het een subjectieve ervaring. Wat voor de ene persoon als "echt goed" klinkt, kan voor een ander minder indrukwekkend zijn. Persoonlijke voorkeuren, gehoor, en zelfs emotionele associaties spelen een grote rol in hoe we geluid immers ervaren. Dat wil ik dan ook weer graag nuanceren Rob Iedereen die naar een muziekinstallatie luistert zoals wij dat doen is enigszins gekleurd in hetgeen waar hij naar luistert. Je eigen set en die van anderen vormt dan de referentie voor jezelf. Als je vaak naar live muziek luistert zal die referentie anders zijn, dat is dan training van het gehoor, maar je snapt het punt. Die referentie die je hebt gevormd door het luisteren naar een installatie thuis kan heel lekker klinken voor je gevoel, maar is niet correct. Je hersens vullen aan waar het aangevuld moet worden en trekken de referentie voor jouw gehoor recht. Dat is te bewijzen doordat als je voor het eerst weer gaat luisteren na 3 weken vakantie je direct opvalt wat er "mis" is met je set. Na een avondje luisteren klinkt het dan vaak wel weer lekker. Inspelen noemen we dat, maar in werkelijkheid is het het aanpassen van je hersenen aan het "incorrecte" geluid. Maar het is ook te bewijzen door wat bebatoli beschrijft dat je live muziek in een ruimte direct herkent. een set kleurt altijd, hoe goed die ook is. Wat er gebeurt na 3 weken luisteren naar alleen maar natuurlijke geluiden in je omgeving tijdens de vakantie is dat je gehoor enigszins gereset wordt en weer wat moet wennen aan de kleuring die elke set in meer of mindere mate heeft. Nu terug naar een set die extreem natuurlijk klinkt. Als je dat hoort weet je direct dat het goed geluid is omdat het heel erg lijkt op het origineel. Iedereen herkent het geluid van een live piano of een gitaar, en als dat terug te beluisteren is via een set hoor je direct of het goed is of niet. ik denk dat dat niets te maken hebt of je audiofiel bent of niet, wel met interesse. Hooguit kunnen wij audiofielen beter beschrijven wat we horen. En natuurlijk speelt persoonlijke voorkeur een rol. Sommigen houden meer van elektrische basgitaar, anderen van een akoestische. Zo is het ook in het luisteren naar een set, maar bovenal moet een set natuurlijk klinken, anders wordt het nog niks. En dan nog over de persoonlijke luisterervaring, dat heeft ook alles te maken met Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted maandag om 10:27 Report Share Posted maandag om 10:27 1 hour ago, Bebatoli said: Elke dag leer je iets bij en als je iemand met je kennis kan helpen is dat toch fijn, niet.... Het is spijtig dat er geen High-End kroeg is, want vele misverstanden zouden hier niet ontstaan omdat je bij typen veel moeilijker nuances kan aanbrengen. Als je dan ziet dat iets een weg opgaat die je helemaal niet bedoelt had is dat spijtig. volkomen mee eens! Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted maandag om 13:35 Report Share Posted maandag om 13:35 5 hours ago, Rob55 said: Wie is/zijn iedereen? Over hoeveel mensen heb je het? vastgelegd? Wanneer klinkt een set goed? Jij hebt immers andere 'standaarden' dan ik en vele andere mensen. Nee, onmogelijk. Het blijft een subjectieve ervaring/beleving in mijn optiek. Wanneer een set echt goed klinkt, zoals je zegt bij Cock, dan is het vaak zo dat de meeste mensen het als goed ervaren en er weinig opmerkingen over hebben. Dit komt omdat de set voldoet aan de algemene criteria van goed geluid, waardoor het voor een breed publiek aangenaam is. Maar nog steeds niet voor iedereen. Dat is de nuance. De nuance is toch vooral dat muziek wel wat meer behelst dan "goed geluid". Dat is ook precies waar Hans op doelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts