Robson Posted zondag om 14:09 Report Share Posted zondag om 14:09 Ben benieuwd of hier iemand wel eens een eigen speakerdraad gemaakt heeft ...ik zit te denken om met bi-wire te kijken naar twee verschillende materialen voor HF en LF iemand daar ervaring mee. ben nieuw hier en ligt me leuk daar eens over te praten. groet Robbert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted zondag om 15:12 Report Share Posted zondag om 15:12 Welkom op het forum Robbert. Er zijn meerdere mensen hier die zelf kabels maken, of kabels hebben die door anderen gemaakt zijn. In een winkel betaal je vaak de hoofdprijs. Maar iedereen hier denkt er anders over en maakt natuurlijk de "beste". Het kan een leuke zoektocht worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted zondag om 16:03 Report Share Posted zondag om 16:03 Hans van Liempd is er actief mee bezig geweest. Probeer hem eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted zondag om 16:14 Report Share Posted zondag om 16:14 Welkom op dit forum Robson. Op dit forum zijn verschillende mensen te vinden die hier zeker ervaring in hebben. Er zullen zich verwacht ik wel enkele melden. Ik ben ervan overtuigd dat je veel tips zal krijgen. Niet of de kabel dan ‘het beste’ is, meer de varianten en technische achtergrond. Dit alles in combinatie met de set van de bouwer. Veel plezier hier! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted zondag om 17:40 Report Share Posted zondag om 17:40 Ja, ik heb inderdaad veel geprobeerd en vergeleken. Maar jouw idee van verschillende materialen voor hoog een laag lijkt mij geen fijne oplossing. Van 20 Hz tot 20 kHz is elektrisch maar een relatief klein bereik wat makkelijk door een soort kabel kan. Met verschillende kabels krijg je volgens mij problemen in het overgangsgebied. Beter is het, om één goede kabel te maken en die pas bij de luidspreker te splitsen. Ik vind de constructie belangrijker dan het materiaal. Een "tweelingsnoer" klinkt anders dan een coax en ook weer anders dan gevlochten kabels of draden op afstand. Dikke aders klinken anders dan dunne, enz. Ik ben uiteindelijk uitgekomen op veel (30 tot 40) gevlochten dunne massieve draden. Per draad gevlochten in een vlakke vlecht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted maandag om 11:19 Report Share Posted maandag om 11:19 Koper vind ik vaak het meest natuurlijk klinken. Zilver iets feller. Verzilverd koper heeft mij nooit kunnen bekoren. Nikkel al helemaal niet. Verguld kan wat warmer Op Creative Audio kun je info vinden over lucht als isolator. Je kunt ook van Canare zelf iets bouwen. Een Neutrik connector is al behoorlijk goed en zeker niet te duur. Er zijn mensen die zeggen het verschil tussen diverse stekkers te kunnen horen. Bijna alle kabels "doen iets" met de klank. Het vinden van de juiste match, daar gaat het uiteindelijk om. Waar bestaat je installatie uit? Deze moet kwalitatief in staat zijn om dergelijke verschillen te laten horen. Dat laatste geldt ook voor je eigen oren. Ik weet niet wat ik zelf voor kabels heb, daar wordt geheimzinnig over gedaan. Maar er is een vermoeden dat ze van Sonore komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Admin Beheer Posted maandag om 13:05 Admin Report Share Posted maandag om 13:05 Welkom @Robson, volgende keer graag je topic in het juist forumdeel plaatsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted maandag om 13:33 Report Share Posted maandag om 13:33 26 minutes ago, Beheer said: Welkom @Robson, volgende keer graag je topic in het juist forumdeel plaatsen. Huh? Bekabeling is dus niet de juiste afdeling voor een topic over bekabeling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Admin Beheer Posted maandag om 13:34 Admin Report Share Posted maandag om 13:34 Just now, thingman said: Huh? Bekabeling is dus niet de juiste afdeling voor een topic over bekabeling. Ik heb hem hier naartoe verplaatst Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted maandag om 13:37 Report Share Posted maandag om 13:37 2 minutes ago, Beheer said: Ik heb hem hier naartoe verplaatst Aha... duidelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robson Posted maandag om 21:58 Author Report Share Posted maandag om 21:58 8 hours ago, Beheer said: Ik heb hem hier naartoe verplaatst thanx en excuus..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robson Posted maandag om 22:02 Author Report Share Posted maandag om 22:02 10 hours ago, Jongensdroom said: Koper vind ik vaak het meest natuurlijk klinken. Zilver iets feller. Verzilverd koper heeft mij nooit kunnen bekoren. Nikkel al helemaal niet. Verguld kan wat warmer Op Creative Audio kun je info vinden over lucht als isolator. Je kunt ook van Canare zelf iets bouwen. Een Neutrik connector is al behoorlijk goed en zeker niet te duur. Er zijn mensen die zeggen het verschil tussen diverse stekkers te kunnen horen. Bijna alle kabels "doen iets" met de klank. Het vinden van de juiste match, daar gaat het uiteindelijk om. Waar bestaat je installatie uit? Deze moet kwalitatief in staat zijn om dergelijke verschillen te laten horen. Dat laatste geldt ook voor je eigen oren. Ik weet niet wat ik zelf voor kabels heb, daar wordt geheimzinnig over gedaan. Maar er is een vermoeden dat ze van Sonore komen. om even te reageren op waar mijn installatie uit bestaat , ben was niet zo ver als jullie maar ik heb oudere linn spullen staan een dac extern en via ethernet een node aangeschaft. de luidsprekers zijn n270 xavian voor mij helemaal goed ben er erg blij mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted maandag om 22:38 Report Share Posted maandag om 22:38 Mooie luidsprekers Robson, maar jou luidsprekers hebben toch helemaal geen bi-wire aansluitingen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted gisteren om 07:43 Report Share Posted gisteren om 07:43 Je schrijft het volgende; Ben benieuwd of hier iemand wel eens een eigen speakerdraad gemaakt heeft ...ik zit te denken om met bi-wire te kijken naar twee verschillende materialen voor HF en LF iemand daar ervaring mee. Ben nieuw hier en ligt me leuk daar eens over te praten. Om even te reageren op waar mijn installatie uit bestaat , ben was niet zo ver als jullie maar ik heb oudere linn spullen staan een dac extern en via ethernet een node aangeschaft. de luidsprekers zijn n270 xavian voor mij helemaal goed ben er erg blij mee. Wat ik niet begrijp is; Je wilt praten over luidsprekerkabels, maar je bent blij met je luidsprekers. Wat wil je dan precies? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted gisteren om 08:35 Report Share Posted gisteren om 08:35 Hij schrijft wat hij wil: hij wil weten of er hier mensen zijn die zelf kabel maakten en geeft een opzetje over zijn eigen idee. Het lijkt mij overigens ook niet slim om verschillende kabels voor hoog en laag te gebruiken. Ook bi-wiring kan slechter uitpakken dan single wiring. Ik zou gewoon een single wire maken en als ie dan bevalt evt. een tweede erbij voor her biwire experiment. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robson Posted gisteren om 15:20 Author Report Share Posted gisteren om 15:20 16 hours ago, Roots said: Mooie luidsprekers Robson, maar jou luidsprekers hebben toch helemaal geen bi-wire aansluitingen? Excuus xn 270 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted gisteren om 15:32 Report Share Posted gisteren om 15:32 9 minutes ago, Robson said: Excuus xn 270 Die heeft toch ook niet de mogelijkheid om bi-wiring toe te passen. Betreft kabels, beter 1 goede kabel dan 2 mindere voor bi-wiring. Ik zou voor een mooi 2de hands setje gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted gisteren om 15:58 Report Share Posted gisteren om 15:58 Persoonlijk zou ik nooit verschillende materialen kabel gebruiken voor laag/midden en hoog. Dat geeft denk ik eerder problemen als 1 goede kabel. De keuze in kabelland is reusachtig en er is heel veel te koop, van betaalbaar tot vele duizenden euro's. Beter eerst 1 goede ipv 2 mindere en biwiring.... kan je later altijd nog een set erbij kopen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted gisteren om 16:17 Report Share Posted gisteren om 16:17 Robson is tevreden. Waarom zou je dan gaan liggen klooien? Dat is toch zinloos. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted gisteren om 16:20 Report Share Posted gisteren om 16:20 Als Robson een vraag stelt lijkt het mij de bedoeling om daar op te antwoorden, of is dat ook zinloos? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted gisteren om 16:34 Report Share Posted gisteren om 16:34 12 minutes ago, Jongensdroom said: Robson is tevreden. Waarom zou je dan gaan liggen klooien? Dat is toch zinloos. Wat loop je nou te zieken Wil! Een nieuwe poster opent een topic met wat vraagjes en jij trekt maar steeds je standaard rookgordijnen op. Laat mensen met wat meer kennis van zaken gewoon even hier ventileren zonder de hele tijd torpedo's te schieten en topicstarters in verwarring te brengen. Dan komt er hier ook eens iets anders dan altijd voorbij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted gisteren om 17:11 Report Share Posted gisteren om 17:11 53 minutes ago, Jongensdroom said: Robson is tevreden. Waarom zou je dan gaan liggen klooien? Dat is toch zinloos. Waaruit maak je dat op? Als hij tevreden was zou hij de vraag niet stellen lijkt mij. En al is hij wel tevreden, misschien wil hij gewoon dingen proberen. Voor sommigen misschien moeilijk voor te stellen, maar er zijn ook mensen die daar plezier uit halen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 22 hours ago Report Share Posted 22 hours ago Ik ben een van de weinigen, die de beste man concrete adviezen heeft gegeven. Het zou de J.D. critici sieren eens in de spiegel te kijken, betreffende hun eigen gedragingen hier. Het zijn juist deze figuren die het forum verzieken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 22 hours ago Report Share Posted 22 hours ago Nah...*knikt nee* Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 22 hours ago Report Share Posted 22 hours ago 11 minutes ago, Jongensdroom said: Ik ben een van de weinigen, die de beste man concrete adviezen heeft gegeven. Het zou de J.D. critici sieren eens in de spiegel te kijken, betreffende hun eigen gedragingen hier. Het zijn juist deze figuren die het forum verzieken. Zucht........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts