Hans van Liempd Posted 5 december Report Share Posted 5 december 17 hours ago, Robson said: Super interessant Hans Thanx …..woon jij in de buurt van Eindhoven? Klopt, in Meijerijstad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robson Posted 5 december Author Report Share Posted 5 december Leven en laten leven zou ik zeggen. Ik ben inderdaad nieuw en nieuwsgierig heb het idee dat ik mijn geluid ook al is het niet een mega Instalatie beter kan krijgen door kabels …super leuk om eens te proberen heb nl het ide dat stem en gitaar geluid best ruimte heeft maar de zwaardere tonen (bassig) niet veel ruimte hebben ….wil kijken of ik daar iets mee kan. Mijn dochter zingt prachtig en brengt alles op vinyl uit en dat wil ik graag goed horen. Dus vandaar beste forumleden mijn vraag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 5 december Report Share Posted 5 december Welke kabels heb je nu en hoe lang zijn ze, en hoeveel mogen ze kosten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robson Posted 5 december Author Report Share Posted 5 december Linn connected black tussen de voor en eind en zelf gemaakte dikke koperen bi-wire draden naar de luidsprekers denk 2,5 dik koper vanaf de node RU Connected coax naar een dac en van de dac ru connected interlinks naar de voor……. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 5 december Report Share Posted 5 december Dan zou ik eerst die ru connected er tussenuit gooien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted vrijdag om 07:50 Report Share Posted vrijdag om 07:50 11 hours ago, Robson said: maar de zwaardere tonen (bassig) niet veel ruimte hebben ….wil kijken of ik daar iets mee kan Als nu blijkt dat de weergave van het laag tekort schiet gaat het misschien om iets heel anders. Kamerakoestiek bijvoorbeeld, of ontkoppeling, wat schuiven met je luidsprekers in de ruimte helpt je misschien meer op weg dan kabels wisselen. Ook je luisterpositie in de ruimte onder de loep nemen hoort daarbij. Wat mij stoort in dit draadje is dat op de vraag om meer info van jouw kant er gewoon te weinig feedback komt, iedereen doet vreselijk zijn best, Roots probeerde het zelfs uit je te trekken, niet onaardig bedoeld, en nu na een post of 50 kom je met deze info die ik uitlicht hierboven. Al die aardige mensen die diep graven hadden dat eerder moeten weten vind ik. Welkom, maar omschrijf meer en geef meer respons,profiteer ervan. Veel plezier met het verbeteren van je geluid. En wie is jouw dochter die zo mooi zingt?, kennen we haar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robson Posted zondag om 21:10 Author Report Share Posted zondag om 21:10 On 6-12-2024 at 08:50, Buizerd said: Als nu blijkt dat de weergave van het laag tekort schiet gaat het misschien om iets heel anders. Kamerakoestiek bijvoorbeeld, of ontkoppeling, wat schuiven met je luidsprekers in de ruimte helpt je misschien meer op weg dan kabels wisselen. Ook je luisterpositie in de ruimte onder de loep nemen hoort daarbij. Wat mij stoort in dit draadje is dat op de vraag om meer info van jouw kant er gewoon te weinig feedback komt, iedereen doet vreselijk zijn best, Roots probeerde het zelfs uit je te trekken, niet onaardig bedoeld, en nu na een post of 50 kom je met deze info die ik uitlicht hierboven. Al die aardige mensen die diep graven hadden dat eerder moeten weten vind ik. Welkom, maar omschrijf meer en geef meer respons,profiteer ervan. Veel plezier met het verbeteren van je geluid. En wie is jouw dochter die zo mooi zingt?, kennen we haar? Dank voor jullie gedachtes en tips ben er heel erg meegeholpen. Sorry dat ik zo weinig reageer maar ben daar niet zo goed in op zo’n forum blijkbaar excuus. Mijn dochter dat is Bente die is heerlijk met muziek bezig. Lieve mensen bedankt voor alle info. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robson Posted zondag om 21:12 Author Report Share Posted zondag om 21:12 On 4-12-2024 at 04:16, Olaf Analogue said: Ikzelf ben eigenlijk mijn hele leven al bezig met audio, zowel op puur technisch vlak, alsook op audiofiel vlak, met dat laatste bedoel ik dat er binnen de audio wereld soms oplossingen bestaan welke zich niet direct laten meten of technisch laten verklaren, maar toch tot verbeteringen kunnen leiden, daar staan techneuten niet altijd meteen voor open, deze techneut dus wel. Ik heb eigenlijk altijd al zelfgemaakte kabels gebruikt, zowel als interlinks alsook voor de luidsprekers, dit omdat als je weet wat je doet een veel hogere kwaliteit in weergave weet te bereiken dan de meeste kant en klaar kabels voor minder geld. Overigens is de voorkeur voor een bi-wired oplossing op zich wel te verklaren, en ikzelf heb dan ook een bi-wired oplossing met zelfgemaakte kabels van zeer hoge kwaliteit, en dat hoor je terug. Er gebeuren een aantal dingen, doordat de filters voor low-pass en mid-hoog van elkaar worden ontkoppeld en ieder op zich met de versterker worden verbonden worden tegen-emk stroompjes door de versterker afgeleid en kortgesloten, dit wordt reeds terecht benoemd door @Bebatoli Het punt welke genoemd wordt door @Roots is een hele belangrijke, en deze ga ik verder uitleggen. Wanneer je kiest voor een Bi-wired oplossing dan komt de kabel voor het mid-hoog feitelijk aan serie condensatoren te hangen voor zowel het mid, alsook het hoog. Hierdoor is de weerstand voor de hogere frequenties laag, maar voor de laagfrequente stromen hoog. Stoom zoekt altijd de weg van de minste weerstand. De kabel voor het laag hangt aan een seriespoel waardoor de weerstand voor laag frequent stromen laag is, terwijl de weerstand voor hoger frequente stromen hoog is. Hierdoor ontstaat de situatie dat de stromen met de hogere frequenties de voorkeur hebben om door de kabels voor het mid-hoog te lopen en de stromen met de lage frequenties zullen de voorkeur hebben om door de kabels van de laag sectie te gaan lopen. Hierdoor kun je kabels gaan toepassen welke het meest geschikt zijn voor ieder doel, elke kabel zijn eigen taak zeg maar. Om even bij mijn eigen situatie te blijven, ikzelf heb zeer mooie Sonore kabels voor het mid-hoog, welke in samenwerking zijn samengesteld door Cock van der Weiden, Leobus en mezelf, de samenstelling hiervan bestaat uit zeer veel flinter dunne adertjes welke onderling van elkaar geïsoleerd zijn. Effectief zijn deze kabels 3 mm² , Dit zijn zeer verfijnde kabels die zeer geschikt zijn voor de subtiele fijne stroompjes die voor de magie in het mid-hoog zorgen, hier wil je eigenlijk geen veel sterkere laag frequent stromen met bijbehorende strooivelden doorheen jagen. De kabels voor het laag zijn bij mij uitgevoerd met zeer soepele 25 mm² zuiver koperkabels, geheel van eigen hand. de weerstand naar de luidsprekers is hiermee vrijwel nul. Let op dat je in ieder geval niet te dun gaat met je kabels, bij sommige audiofielen zijn dunne kabels in trek geraakt, maar dit is helaas niet terecht. Met te dunne kabels in de laag sectie ga je de q-factor van je systeem aantasten waardoor de laag weergave wat meer boemerig en whoompig wordt, vooral bij gepoorte systemen is dat hoorbaar. dit wordt door sommigen als prettig ervaren en ze beoordelen dit als een betere bas weergave, maar dat is het niet. De bas weergave hoort strak en gedetailleerd te wezen en in balans met de rest van de muziek te zijn. Vaak hoor je mensen klagen over staande golven in de huiskamer, dat is inderdaad een probleem, maar met een wat meer boemerige en whoompige bas weergave worden deze staande golven juist nog sterker aangesproken en blijven langer na resoneren. Wanneer de bas snaarstrak is dan wordt dit verschijnsel ook meteen veel minder. Ik zie steeds vaker voorbij komen dat mensen graag een versterker hebben met een zo’n hoog mogelijke dempingsfactor en er vervolgens dunne kabeltjes aanhangen die deze dempingsfactor weer voor een groot deel opheffen. Ook is het zo dat wanneer de kabels voor de laag weergave wel voldoende dik is, maar die voor mid-hoog erg dun zijn, dat er zomaar een halve db verschil kan ontstaan, dit is uiteraard ook ongewenst. Al met al zijn er dus veel factoren van invloed, dus je moet wel weten waarmee je bezig bent, zeker nu in tijden dat ik best wel veel mis informatie voorbij zie komen. Pak je dit goed aan dan is de winst ronduit serieus! Vergis je niet, de stap naar betere kabels is goed hoorbaar, de stap van daaruit naar een goed samengesteld bi-wired systeem is groter! De topic starter woont ver weg, anders had ik het met alle plezier gedemonstreerd en verder uitgelegd, wat in de praktijk gewoon wat makkelijker te doen is dan typend op een forum. Door het toepassen van een doordachte bi-wired opstelling van zeer hoge kwaliteit hoor je het mid-hoog letterlijk openvouwen ten opzichte van single-wired, de handrem gaat er vanaf! de weergave komt daarmee zeer fraai los van de luidsprekers. Zeer de moeite waard om hier degelijk onderzoek in te doen en het gewoon te proberen. Ikzelf ben reeds een leven bezig met luidsprekers en bekabeling, het is belangrijk om de materie te kennen om zodoende tot mooie resultaten te komen. Twee voorbeelden van mijn hulp welke ik in het verleden aan anderen verleend heb: https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?p=2080035#p2080035 https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?p=2064862#p2064862 Dank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted zondag om 21:21 Report Share Posted zondag om 21:21 9 minutes ago, Robson said: Dank voor jullie gedachtes en tips ben er heel erg meegeholpen. Sorry dat ik zo weinig reageer maar ben daar niet zo goed in op zo’n forum blijkbaar excuus. Mijn dochter dat is Bente die is heerlijk met muziek bezig. Lieve mensen bedankt voor alle info. Die was afgelopen zaterdag op NPO2 bij Spijkers met Koppen. Wat leuk dat je dochter zo aan de weg timmert! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted maandag om 01:13 Report Share Posted maandag om 01:13 Dag Robbert, natuurlijk ook je dochter even opgezocht, knap hoor hoe zij van piepjong af met zingen en muziek bezig is, inmiddels een indrukwekkende staat van dienst, een doorbijter, mooie stem! Veel plezier met verbetering van je geluid, houd ons ajb in dit draadje op de hoogte hoe je experimenten verlopen, benieuwd naar het vervolg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robson Posted maandag om 19:08 Author Report Share Posted maandag om 19:08 21 hours ago, Duclaasie said: Die was afgelopen zaterdag op NPO2 bij Spijkers met Koppen. Wat leuk dat je dochter zo aan de weg timmert! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robson Posted maandag om 19:08 Author Report Share Posted maandag om 19:08 Ja is fijn te zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robson Posted maandag om 19:10 Author Report Share Posted maandag om 19:10 17 hours ago, Buizerd said: Dag Robbert, natuurlijk ook je dochter even opgezocht, knap hoor hoe zij van piepjong af met zingen en muziek bezig is, inmiddels een indrukwekkende staat van dienst, een doorbijter, mooie stem! Veel plezier met verbetering van je geluid, houd ons ajb in dit draadje op de hoogte hoe je experimenten verlopen, benieuwd naar het vervolg. Just now, Robson said: Ligt nu even stil even alles op me in laten werken ga eerst nog even naar marc en Thiery in Hilversum ik hou jullie op de hoogte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted maandag om 20:22 Report Share Posted maandag om 20:22 Mooie meid met mooie stem kan prachtig zingen. Ze zal vast wel eens RL gezongen hebben voor jou. Je hebt een mooie audio set......Wat mis je dan in jou geluid? Real Live geluid evenaren gaat niet lukken ben ik bang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robson Posted gisteren om 03:18 Author Report Share Posted gisteren om 03:18 6 hours ago, Roots said: Mooie meid met mooie stem kan prachtig zingen. Ze zal vast wel eens RL gezongen hebben voor jou. Je hebt een mooie audio set......Wat mis je dan in jou geluid? Real Live geluid evenaren gaat niet lukken ben ik bang. Precies RL is niet te evenaren…vandaag een extra lk85 aangeschaft ga de hoge en mids scheiden van laag ik mis meer ruimte hoop dat zo te krijgen en blijf nog even klooien met kabels. Thanx Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted gisteren om 11:35 Report Share Posted gisteren om 11:35 Bedenk wel dat kabels vaak een beetje het peper en de zout zijn van de audio. Je kunt er eigenschappen me naar voren halen en wat temperen. Maar ze moeten wel al aanwezig zijn in je set. Als de basis al niet klopt dan gaan kabels dat niet meer kunnen corrigeren. Aan de andere kant kan je prima met kabels experimenteren zonder gelijk een vermogen kwijt te zijn. Vaak is de meeste winst te behalen in de akoestiek en de opstelling van de set. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robson Posted 20 hours ago Author Report Share Posted 20 hours ago Ja was ik al mee aan het experimenteren geweest met deze luidsprekers ik weet precies waarbij moet gaan zitten. Thanx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 3 hours ago Report Share Posted 3 hours ago On 10-12-2024 at 04:18, Robson said: Precies RL is niet te evenaren…vandaag een extra lk85 aangeschaft ga de hoge en mids scheiden van laag ik mis meer ruimte hoop dat zo te krijgen en blijf nog even klooien met kabels. Thanx Spannend, hou ons vooral op de hoogte....De basis is dat je een luisterdriehoek creëerd waarvan de luidsprekers voldoende ruimte hebben en dat je zelf (net) binnen de driehoek zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robson Posted 53 minutes ago Author Report Share Posted 53 minutes ago Ga ik zeker proberen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts