Duclaasie Posted 4 december Report Share Posted 4 december Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en ervaringen met het naar buiten brengen van het wisselfilter bij een luidspreker. Naar mijn idee is vrijwel iedere luidspreker in meer of mindere mate een compromis tussen technische haalbaarheid en commercie. Een luidspreker met een extern wisselfilter zie je in de handel dan ook vrijwel nooit. De voordelen van een extern filter lijken mij echter vrij groot, zeker als je naar bijvoorbeeld microfonie kijkt. Wat zijn, buiten de kosten, de nadelen van een extern filter? Hebben de inherent langere kabels naar de drivers bijvoorbeeld een nadeel? Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 4 december Report Share Posted 4 december Microfonie in een wisselfilter? Nooit van gehoord, wel bij Buizenversterkers, maar de enige voordelen zie ik dan dat er makkelijker gewisseld kan worden met componenten, maar dat is dan in mij idee alleen in de ontwikkeling van het totaal. Ik heb zelf wel een filter wat uit veel componenten bestaat, maar daar zijn dan andere argumenten voor gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 4 december Report Share Posted 4 december (edited) Destijds had Kharma achteraan een apart schot dat los kan waar het filter in was ondergebracht en dat werd nadien opgevuld met zand en dan gesloten. Alleen denk ik dat die microfonie wel meevalt, het zijn lage spanningen en grotere stromen die er lopen. Ook heb je vaak extra contactovergangen van het filter naar de speaker. Ik heb dat met mijn Magenapn's opgelost met een grote Speakon connector. Ik maak bij DIY los gewoon omdat je dan makkelijk wat kan veranderen maar dat is de enige reden. Destijds, bij de Avalon Ascent had je een los filter dat opgevuld was met bitumen. Zie zwarte box achter de speaker. Edited 4 december by Bebatoli Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 4 december Report Share Posted 4 december Ik geloof wel in microfonie in filters...Ook in kabels heb je microfonie. Trek maar eens een microfoonkabel op een podium en laat hem dan op de grond vallen terwijl de pa mixer nog openstaat, je gaat een grote klap horen. Spoelen zijn ook lange draden die microfonie kunnen verzaken, zelfs condensators. De Dynaudio's die ik heb heb ik ook de filters extern gemaakt met veel betere componenten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 4 december Report Share Posted 4 december (edited) Was je dan van plan met een wisselfilter te gooien tijdens het afspelen, ik neem toch aan dat dit niet het geval is. Microfonie bij buizen is mij bekend dat het gebeurt door trillingen/aanrakingen of het niet stabiel staan van de versterker. Het lijkt mij ook geen geloof maar een aanname dat het mogelijk zou kunnen gebeuren, maar dan nog niet tijdens het afspelen van een concert. https://zelfbouwaudio.nl/forum/download/file.php?id=196352&mode=view Bij mijn luidsprekers zitten ze ook aan de achterzijde en het gewicht 50KG Edited 4 december by HansP Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 4 december Report Share Posted 4 december 10 minutes ago, HansP said: Was je dan van plan met een wisselfilter te gooien tijdens het afspelen, ik neem toch aan dat dit niet het geval is. Het was enkel als voorbeeld bedoeld dat microfonie echt wel aan de orde is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 4 december Report Share Posted 4 december OK, dus als jij niet gooit met de spullen gaat alles goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 4 december Report Share Posted 4 december 1 minute ago, Roots said: Het was enkel als voorbeeld bedoeld dat microfonie echt wel aan de orde is. De invloed van microfonie is bij wisselfilters echt minimaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 december Report Share Posted 4 december Of het nou microfonie is of wat anders, een filter waar de onderdelen los op zitten klinkt echt minder dan een waar de onderdelen vast zitten of ingegoten zijn. Een extern filter is dus helemaal zo gek nog niet. Er zitten ook nogal magnetische velde rond de componenten is mij wel eens verteld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 4 december Report Share Posted 4 december (edited) Nu ga we weer ongewone dingen aanvoeren die nogal suggestief zijn, de condensatoren mogen naar ik verwacht toch wel redelijk goed gesoldeerd zijn, om maar eens een voorbeeld te noemen. Of anders tyraps. Edited 4 december by HansP Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 4 december Report Share Posted 4 december 9 minutes ago, HansP said: OK, dus als jij niet gooit met de spullen gaat alles goed. Waarom heb jij dan je filters extern om even op de topic starter zijn vraag terug te komen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 4 december Report Share Posted 4 december Het is natuurlijk makkelijker om met het filter te tweaken als deze zich buiten de speaker bevind. Wat dat betreft kan het een goed idee zijn, bedenk je wel dat je speakers wel gelijk zijn waarde verliezen als je dat gaat doen. mocht je dus ooit het idee hebben om ze weer in te ruilen, zorg er dan voor dat het weer terug in te bouwen is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 4 december Report Share Posted 4 december 2 minutes ago, Roots said: Waarom heb jij dan je filters extern om even op de topic starter zijn vraag terug te komen? Zoals je kunt zien is het nogal proportioneel uitgevallen, en dat kost wel liters volume wat de drivers ook kunnen gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 4 december Report Share Posted 4 december 6 minutes ago, Hans van Liempd said: Of het nou microfonie is of wat anders, een filter waar de onderdelen los op zitten klinkt echt minder dan een waar de onderdelen vast zitten of ingegoten zijn. Een extern filter is dus helemaal zo gek nog niet. Er zitten ook nogal magnetische velde rond de componenten is mij wel eens verteld. Destijds heb ik eens een experiment meegemaakt welk Guido Tent uitvoerde. Hij had een stuk kabel tussen 2 klemmen bevestigd en aan 1 zijde met een weerstand afgesloten en aan de andere zijde hing die aan de scoop. Als je met een pen op de kabel tikte zag je duidelijk dat die erg gevoelig was. Nadien plaatste hij een capaciteit in de plus lijn en vervolgens tikte op de capaciteit en weer hetzelfde effect, maar wel iets minder. De levels waren erg laag maar voor gevoelige trappen wel van belang en je kan ze best vermijden. Ik ga er van uit dat filtercomponenten niet zomaar in een speaker gegooid worden maar wel degelijk vast zitten. Er zijn richtlijnen om spoelen juist ten opzichte van mekaar te plaatsen om onderlinge invloed te vermijden. Ik denk echt dat de invloed van microfonie zeer gering is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 4 december Report Share Posted 4 december Goed voorbeeld idd....Maar ook al zijn / is microfonie in een wisselfilter zeer gering, elke winst is er 1...Cardas had ook van die demo filmpjes. Eens kijken of ik ze nog kan vinden. Die foliespoelen van HansP zijn wel zo strak mogelijk gewikkeld met een plastiekje ertussen maar ze hebben altijd nog ruimte om te bewegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 4 december Report Share Posted 4 december Ik ben fan van de Jantzen Wax Foliespoelen, die zijn nagenoeg totaal ongevoelig voor trillingen. Er zitten er enkele in mijn Magnepan filters. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 4 december Report Share Posted 4 december 3 hours ago, Duclaasie said: Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en ervaringen met het naar buiten brengen van het wisselfilter bij een luidspreker. Naar mijn idee is vrijwel iedere luidspreker in meer of mindere mate een compromis tussen technische haalbaarheid en commercie. Een luidspreker met een extern wisselfilter zie je in de handel dan ook vrijwel nooit. De voordelen van een extern filter lijken mij echter vrij groot, zeker als je naar bijvoorbeeld microfonie kijkt. Wat zijn, buiten de kosten, de nadelen van een extern filter? Hebben de inherent langere kabels naar de drivers bijvoorbeeld een nadeel? Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen. In feite zijn er alleen voordelen, denk ik. Die iets langere kabel lijkt me echt niet uit te maken. Je kunt ver gaan in de uitvoering! Denk aan het ingieten van het filter in hars of bijenwas. Microfonie kan in de kast een nadeel van belang zijn. Ik heb diverse filters extern gemaakt en steeds in het voordeel. Een leuk kistje zoeken bij Xenos oid en je komt een heel eind voor weinig hiermee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 4 december Report Share Posted 4 december (edited) Quote "Goed voorbeeld idd....Maar ook al zijn / is microfonie in een wisselfilter zeer gering, elke winst is er 1...Cardas had ook van die demo filmpjes. Eens kijken of ik ze nog kan vinden. Die foliespoelen van HansP zijn wel zo strak mogelijk gewikkeld met een plastiekje ertussen maar ze hebben altijd nog ruimte om te bewegen." Zoals iemand tegen mij zei, "kleine stapjes maken dan ook weer een stap". Edited 4 december by HansP Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 4 december Report Share Posted 4 december 3 hours ago, HansP said: Microfonie in een wisselfilter? Nooit van gehoord, wel bij Buizenversterkers, maar de enige voordelen zie ik dan dat er makkelijker gewisseld kan worden met componenten, maar dat is dan in mij idee alleen in de ontwikkeling van het totaal. Ik heb zelf wel een filter wat uit veel componenten bestaat, maar daar zijn dan andere argumenten voor gebruikt. Toch wel. Zowel spoelen als c's zijn hier soms gevoelig voor. Vandaar de waxcoils. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 4 december Report Share Posted 4 december 42 minutes ago, Roots said: Het was enkel als voorbeeld bedoeld dat microfonie echt wel aan de orde is. Fysieke trilling creëert microfonie. Dat geldt uiteraard ook buiten de kast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 4 december Report Share Posted 4 december Gaan we weer, "soms", maar meestal niet als je de juiste keuze 's maakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 4 december Report Share Posted 4 december Trouwens wel mooie filters HansP en met zorg gemaakt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 4 december Report Share Posted 4 december Ik zal wel FF eerlijk zijn, het verhaal staat hier, en ik ben nu de gelukkige bezitter van de set. https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=31550 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 4 december Report Share Posted 4 december Pfiew..11 pagina's doorgespit. En ik maar denken dat die zelfbouwjongens altijd zo serieus zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 4 december Report Share Posted 4 december Ik heb je in ieder geval uit de droom geholpen, en als je in de buurt bent mag je ze best wel beluisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts