Jump to content

Wisselfilter extern maken


Duclaasie
 Share

Recommended Posts

Ik heb de 11 pagina's ook even door genomen. Altijd leuk om te lezen.

Zelf ben ik jaren geleden ook begonnen met Accuton (toen nog Thiel) units en mijn eerste was de C77. Tweeter was een Scan Speak Revelator en een 8 inch Eton bas driver. Dat was net toen ze de eerste units met donkeren conus uitbrachten. Uiteindelijk was het geen verkeerd systeem maar het hoog beviel me niet. Tijdens een bezoek op de VAD stond More Music er met de laatste nieuwe Avalon. Ik heb toen Harry van Dalen de oren van zijn hoofd gezaagd of hij het frontje even wilde verwijderen. En ja hoor, ook Accuton units. Ik was toen erg onder de indruk van de speakers en heb de week die volgde tweeters van Accuton besteld en dat waren de C12's die ook net uit waren. Ik heb dan maar gelijk een nieuwe kast gebouwd en zodoende was de eerste Avalon Clone (zo'n 24 jaar geleden) gebouwd. Omdat er in die tijd niets bekend was hoe de speaker gebouwd was ging ik er van uit dat alles in verstek was gezaagd. Het front was wel 90mm dik. De schuine stukken had ik stuk voor stuk ook in verstek gemaakt. Veel later ontdekte ik dat ze bij Avalon van de dikke frontplaat de schuine facetten weg had gezaagd maar de latere modellen heb ik altijd in versterk blijven maken. De reden daarvan is dat MDF in de dikte en lengte een verschillend uitzettingscoëfficiënt heeft en dat wilde ik niet want je zou na het fineren dat later kunnen zien. Mijn eerste kasten waren in es gefineerd maar later gebruikte ik esdoorn omdat die een fijnere nerf heeft en bij es de fineer op bepaalde plekken er dun was. In totaal heb ik zo'n 8 paar gebouwd, niet voor mezelf maar voor vrienden. Er zijn  er nog steeds die met hun speaker spelen en dit na ongeveer 15 jaar. Marc, die het filter van de Milestone heeft ontworpen is wat mij betreft het verst gekomen. De woofer was ondertussen een 8 inch Accuton geworden. De set bij Marc speelt echt ongelofelijk mooi. Ook heb ik voor Doede Douma een Sentinel nagebouwd. Daar heb ik zo'n kleine 400 uur aan gewerkt. Dat zou ik nooit meer doen. Zij die denken dat ik er een aardige cent aan overhield, neen hoor, het was een vriendendienst.

Ik sta terug op het punt om iets te bouwen. Omdat ik regelmatig verander van gedachte laat ik nog even in't midden wat het gaat worden. In elk geval starten de werken begin volgend jaar.

 

 

Foto is van Marc zijn Milestone

 

milestones3-jpg.48990

 

Dat van Doede vind je hier:

 

http://www.dddac.de/op08.htm

 

 

 

 

Edited by Bebatoli
Link to comment
Share on other sites

Die van't HT forum ? Bij mij geen probleem maar ik werk met Mac maar ik heb de link verwijderd.

 

Edited by Bebatoli
Link to comment
Share on other sites

Ook hier is een deel van het wisselfilter in een later stadium extern gebracht. (In eerste instantie zat het in de kast gepropt.) Dat verplaatste deel is het deel dat het mid en hoog filtert.

Daar had ik meerdere redenen voor. 
Ten eerste het volume van de mid/hoog kast. Dat is ongeveer 5 liter en de filteronderdelen pakken daar al gauw één liter van af.

Nu is het filter ontworpen met alle onderdelen los liggend op de grond en dus met het volledige volume van de kast beschikbaar voor de units. Leek mij dus beter dat volume zo te laten als bij het ontwerpen van het filter.

De tweede reden is dat het door de geringe ruimte in de kast het niet mogelijk was het filter zo op te stellen dat spoelen optimaal stonden.

De derde reden was dat ik bang was dat de (hele grote) magneet van de middentoner invloed had op de magneetvelden van de spoelen.

En de vierde reden was dat ik ook wel geloof in microfonie zo vlak achter de middentoner.

Bijkomend voordeel was dat het wisselen van componenten een stuk makkelijker was.

Nadeel was wel dat er een extra aansluiting in de mid/hoog kast gemaakt moest worden. Is gelukkig wel netjes gelukt.

Wat heeft het allemaal opgeleverd?

Hele grote verschillen heb ik niet gehoord. Toch heb ik wel het idee dat het net wat lekkerder klinkt. En daar gaat het om!;):rolleyes:

groet,

Leobus

 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb ook een wisselfilter gemaakt, en buiten de kast geplaatst. Want ik heb geen kast :rolleyes:. Maar ik geloof wel in microfonie, want hoezo geen invloed van (geluids)trillingen van buitenaf, van de units naar het wisselfilter. Ik begrijp dan ook niet dat luidsprekerfabrikanten de filters inbouwen. Ja, natuurlijk, het is makkelijk om alles in één kast bij elkaar te hebben en bovendien is gesjouw met losse kastjes met het filter niet handig. Maar micofonie-technisch gezien? Ik begrijp het niet...

 

Zo zit het er bij mij uit:

d0970518-5c9a-48a0-a9c4-0235ed22be55.jpg

 

7f1dd2c2-46e4-4a2e-9c2d-fd5cf577777f.jpg

 

61dcf1a3-f3fa-40ce-9c14-7412b819df13.jpg

 

 

Edited by René N.
Link to comment
Share on other sites

Mijn huidig filter voor mijn MG20's.

 

Maar omdat ik recent bij een mooie DIY speaker het verschil gehoord tussen Audyn + caps en de Duelund CAST-PP caps en het verschil was opmerkelijk. Zo hoor je bij orkesten ineens het hout van de strijkers, wat bij de Audyn in de grote romantische wolk verdwijnt. . Ten opzichte van de Audyn + caps kan je ook beter onderscheid maken tussen de verschillende bronnen.  Ook een grotere dynamiek en tot slot een beter 3D beeld.

 

Voor het hoog heb ik een MCAP Supreme Evo van Mundorf kunnen proberen en dit was ook duidelijk beter dan de Jantzen Supreme caps. Erg homogeen en meer detail maar op een zeer gebalanceerde wijze. Het ruimtebeeld was opener en diep en breed.

 

Nu hangt aan deze componenten  een hogere prijs en ik ga die pas begin volgend jaar aanschaffen.

 

1704226056012.jpg

 

 

 

Edited by Bebatoli
Link to comment
Share on other sites

Dat microfonie invloed heeft op de weergave en zelfs meetbaar is daar twijfel ik niet aan, maar in welke mate natuurlijk.

In een voorversterker is de invloed daarvan vele malen grote dan bij een eindversterker.

Stop alvast met buizen want die zijn vele malen gevoeliger voor microfonie dan de componenten in je versterker.

In een wisselfilter van je speaker is dus die invloed nog eens vele malen lager. Ik zeg niet onbestaande maar naar mijn ervaringen minimaal.

 

Wat ik wil zeggen is dat naar mijn gevoel zaken te sterk worden uitvergroot, of de invloed er van alvast. Dat je je (buizen) voorversterker ontkoppeld, je bij buizen dempende ringen gebruikt, kortom dat je voorkomt dat microfonie een minimale impact heeft op de rest van je keten lijkt me logisch, maar laten we met de voeten op de grond blijven staan.

 

Microfonie bij filtercomponenten, zelfs als die in de speaker zitten is erg klein. Ik ben wel geen voorstander van printplaten voor een wisselfilter omdat dit dan weer veel meer kan trillen maar ook mechanisch vind ik het geen goede oplossing.

 

 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Roots said:

Ben je nu aan het terugkrabbellen Hans, eergister was het nog onzin toch?

Nee hoor, de fatsoenlijke spullen hebben dus al een bescherming die trillingen en lomp gedrag, het schijnt dat er mensen zijn die er mee gooien😄 en het kan zijn zijn dat je het per ongeluk laat vallen of je stoot tegen een tafelrand. die spoelen van vandaag zijn dus vaak even beschermd met een laag epoxy achtige stroopjes.😚.

 

Dus bij fatsoenlijke spullen is de microfonie niet aan de orde.

 

"Tritec luchtspoelen zijn gewikkeld met 7 van elkaar geïsoleerde strengen zuiver koperen litze. De draden zijn in hars gedrenkt waardoor de windingen van de spoel niet kunnen resoneren."

 

Edited by HansP
Link to comment
Share on other sites

En wij maar met kabelhooghouders, zand en meer van die dingen microfonie proberen tegen te gaan. Ík denk dat álles helpt, veel kleine aanpassingen zorgen m.i. ook voor verbetering, het is maar hoever je daar zelf in wilt gaan. Nu hóef je dat helemaal niet te doen hoor, maar ík geloof er wél in. Ja, ik ben zo'n gelovige :D :D :D. Dus ik plemp mijn filter vol met kit en zand....

Link to comment
Share on other sites

Maar waarom hebben spoelen dan een epoxyachtig laagje of zijn ingegoten, is dat tegen het gooien ervan of stoten tegen een tafelrand? En waarom hebben jou spoelen dan geen epoxyachtige stroopjes. Ik heb trouwens die spoelen die jij hebt ook nog ergens boven staan in een zelfbouwsel. ;) 

Dat microfonie wat overdreven wordt klopt wel....Maar het is er wel.

 

* exactly René ;)

Edited by Roots
Link to comment
Share on other sites

De filters in mijn Watt Puppy's zijn in epoxy ingegoten. Die voor het laag staan op de bodem van de kast. Die bodem is net zoals de rest van de kast van een gewapende Phenolplaat gemaakt. Dus zeer klopvast. De filters in de Watt weet ik niet. die heb ik nog nooit van binnen gezien. Maar ik verwacht ook ingegoten. 

 

Bij de Master Slamm van Rick Paap stonden de filters ook los van de speakers:

 

index.php?action=dlattach;attach=333539;

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Roots said:

Maar waarom hebben spoelen dan een epoxyachtig laagje of zijn ingegoten, is dat tegen het gooien ervan of stoten tegen een tafelrand? En waarom hebben jou spoelen dan geen epoxyachtige stroopjes. Ik heb trouwens die spoelen die jij hebt ook nog ergens boven staan in een zelfbouwsel. ;) 

Dat microfonie wat overdreven wordt klopt wel....Maar het is er wel.

 

* exactly René ;)

Angst is een slechte raadgever.😏

 

Dit staat er over de bandfoliespoelen

Quote

De speciale paraffinewasimpregnatie van de spoel, een techniek die uniek is voor Jantzen Audio, beschermt het koper en behoudt de integriteit van de wikkeling voor langdurige prestaties.

 

Edited by HansP
Link to comment
Share on other sites

🤪 Het gaat er bij sommigen op lijken dat we het nog niet goed genoeg zouden doen, wie weet wat er gebeurt als er een "Sinkhole" onder de linker luidspreker komt.

 

😗

 

Leuke hobby hebben we toch.😅

Edited by HansP
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...