Jump to content

Verbouwing Aria streamer.

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Ik het topic audiofiele dag had ik al eens opgemerkt dat ik hier mee bezig was. Hij is nu klaar, en een verslagje leek me wel leuk.

Het begon met een Aria streamer die ik kreeg met de vraag of ik er eens naar wou kijken. Hij werkte niet meer.

Nou... dat heb ik gedaan. Weken mee bezig geweest. Ik geef iets niet snel op. En zeker niet zo'n apparaat in een prachtige kast. Maar uiteindelijk bleek er toch te veel mis om er een werkende voor een leek bruikbare streamer te krijgen.

Wat dan? 

1. De fabrikant bestaat niet meer in die vorm.

2. De ethernetaansluiting bleek stuk.

3. De opstartschijf bleek stuk.

4. er was geen software meer bij aanwezig en ook niet te krijgen.

5. Van de ingebouwde geluidskaart (M2Tech) bleken geen bruikbare drivers meer aanwezig.

6. Hij draaide origineel op Windows server 2012 (een variant van Windows 7) die niet meer ondersteund wordt.

7. De bedieningssoftware was speciaal voor dit apparaat geschreven en nergens beschikbaar.

8. Er zat via een omweg een monitoraansluiting opgemaakt. met vreemde ministekkertjes.

9. enz...

Ik heb hem dus terug gegeven met bovenstaand verhaal. Nadat ik hem eerst voorzien had van een werkende monitoraansluiting en een nieuwe MSata schijf had geplaatst. Ik had zelfs Windows 10 werkend, maar met proberen het ding weer op te bouwen liep ik telkens tegen die kapotte ethernet aansluiting. En via Wifi was ook niet echt werkbaar. Eigenlijk was ik er wel klaar mee. De eigenaar vroeg toen, of ik er voor mezelf iets mee kon. Tja... zo'n prachtige kast.. dat laat ik niet schieten.

Na een tijdje besloot ik er een streamer voor de huiskamer van te maken. Daar stond een oud N3700 PCtje met Windows 10 die volgend jaar ook uit de ondersteuning valt. Nou wou ik er ook niet de hoofdprijs aan kwijt, dus met beperkte middelen en spullen die ik nog had liggen is het dit geworden.

Zo zag hij er ongeveer uit bij aanvang:

20140902123057_Aria_Ivo_9.jpg

De opbouw was iets anders, maar wel dezelfde componenten. Het kleine moederbordje links voor en een MeanWell schakelende voeding voor spanning. Daartussen de HDD. Aan de rechterkant voorin het Teac CD loopwerk om CD's te kunnen rippen. In het midden achter de geluidskaart van M2Tech. Daarnaast een kastje met waarschijnlijk de voeding voor het CD loopwerk. Dat ding zat er in "mijn" Aria niet in.

Eerst ben ik begonnen met het ding leeg te halen. Alleen de voeding en HDD steun bleven zitten. Die heb ik een andere plaats gegeven en er een nieuw Asus N100 moederbordje in gezet. De achterkant werd voor een groot deel verwijderd, zodat de schieldingplaat met aansluitingen aan de achterkant bereikbaar zijn. Op het Moederbord zat een M2 aansluiting voor een SSD en maar één sata aansluiting voor een HDD. Ik wil eigenlijk al mijn muziek hier op kwijt. Dat lukt op de 2 TB schijf niet. En het M2 schijfje is te klein. Dus een SSD drive van 1 Tb dit ik nog had liggen op de interne USB aansluiting gezet. Dat lijkt echter maar heel beperkt te werken. Ik denk dus dat die SSD er weer uit gaat. 

Bijna klaar dacht ik. Nog een paar cinchaansluitingen er op en spelen maar. Maar via de 3,5 mm aansluiting was ik toch niet echt tevreden. Daarom maar een Topping E-30 II lite besteld. Die bleek dus net achter het moederbord te passen en kon met het schermpje precies door de oude CD sleuf "kijken". Ik had hem er ingezet en tijdelijk op een SBooster lineaire voeding aangesloten. Dat klonk waarlijk helemaal niet slecht. Dus ik dacht... de 5 V van die MeanWell zal ook wel goed genoeg zijn. Ai... dat viel tegen. Mijn vrouw vond het ding met die MeanWell maar "hees" klinken. Wij noemen dat korrelig. Nou paste die SBooster niet in de maar 5 cm hoge kast. Dus er moest een andere voeding komen. Een audivriend had nog een plat Teradak voedinkje over en dat paste in de hoogte wel, maar in de breedte niet. Toen heb ik besloten om de MeanWell vaarWell te zeggen en op die plaats de Teradak in te bouwen. Voor het moederbord zit er nu een 12 V "laptopvoeding" met Picovoeding daar achter in. Dan nog een paar kabeltjes naar de achterkant voor audio en alles zit in één kast. Die kast is trouwens erg mooi gemaakt. Aan de buitenkant zijn geen schroeven zichtbaar alleen aan de onderkant 2 en natuurlijk aan de achterkant. 

De onderkant is dubbel uitgevoerd met twee platen aluminium van 5 mm dik op elkaar geschroefd. In de plaat aan de binnenkant zaten tapgaten om de boel te monteren. Met de nieuwe indeling heb ik dus een hele berg gaten moeten boren en tappen. 

En dan deze week... is hij bijna klaar en dan wil ik het deksel er op doen.... aiiii. Past niet. Het deksel is namelijk ook dubbel uitgevoerd en daar had ik even geen rekening mee gehouden. De kast is dus maar 46 mm hoog. Ook dat was met de decoupeerzaagmachine op te lossen en nou past het wel. Dan wordt het even spannend. De Aria kast is dan wel van stevig aluminium, maar koelgaten zitten er weinig in. De temperatuur dus maar controleren. En dan blijkt dat die toch wel stevig oploopt. Nu zit er een klein stil ventilatortje op de koelplaat van de CPU die alleen draait wanneer die te warm wordt.

En dit is het resultaat:

98be6a9c-9f6b-4f50-8a12-31aa7e4c55b9.jpg

7f05c841-135d-4cf5-99bb-01238560798a.jpg

042f122a-9204-4ea2-9222-4d85b15b66e3.jpg

Volle bak dus.....

Zoals je ziet is de kast nogal diep. De kast waarin hij komt te staan haalt dat maar nét de aansluiting moeten dus met haakse stekkers. Dat was het laatste klusje vandaag. 

En nu speelt hij de hele avond in mijn luisterhok. En ik kan je garanderen... wanneer dat niet behoorlijk goed zou zijn, was ik al lang overgestapt naar mijn luisterkamerstreamer.

O ja.. vergeet ik nog. Hij draait op Windows 11 en als streamersoftware TuneBrowser wat na het starten automatisch start. Het aan/uit knopje fungeerd als startknop en als afsluitknop. Hij kan dus zonder monitor werken, maar in de huiskamer komt de TV er als monitor aan. 

Tussen de platen zitten ventilatiesleuven. Het lijkt zo voldoende. Vergeet niet, dat er 10 kg aluminium aan die kast zit. Daarin kan het eigenlijk niet warmer worden dan daar buiten. De hele kast is eigenlijk een groot koelblok. Een N100 heeft maar een TDP van 6 Watt.

Edited by Hans van Liempd

Leuk project Hans. Nooit overwogen om dat met Linux te doen? Dan ben je van de overmatige warmte af en updates hoeft ook niet meer. Dan kun je echt headless gaan draaien en wordt het een apparaat wat zelfstandig kan fungeren.

Dank jullie.

Linux is helemaal mijn ding niet. Ik heb daar wel eens e.e.a. mee geprobeerd. Maar telkens was er iets wat ik niet kon oplossen. En telkens anderen lastig te vallen heb ik geen zin in. Met Windows werkt het prima. Ook headless. Maar de TV is als monitor aangesloten, dus ik kan zien waar het eventueel mis gaat.

Zo zag ik vandaag dat het toch wel erg warm werd in de kast. Nu was hij volgens mij updates aan het binnenhalen en tegelijk 192/32 afspelen. Het ventilatortje begon steeds harder te draaien, maar de temperatuur bleef oplopen. De kast werd aan de buitenkant ook zo'n 35 Grd C. Dat is ook niet fijn voor de rest van de ingebouwde elektronica. Een N100 prac. mag dan wel 105 Grd C worden, maar minder lijkt me zeker niet slechter.

Vandaag heb ik dus een gat in het deksel gezaagd ( worstelen met een gatenzaag voor hout.). Uiteindelijk netjes gelukt om door die 10 mm aluminium bovenplaat (6 + 4 mm) te komen. Er zit nou een rond gat van 45 mm boven de processor ventilator. En om dat af te werken vond ik een roostertje van een oude autotweeter. Past met wat zagen en hotmelt precies.

Een nadeel is nu wél, dat je de ventilator iets beter hoort. Morgen weer aanzetten om te testen waar de temperatuur nu op uit komt.