jeroen81 Posted 9 december 2024 Report Share Posted 9 december 2024 hoi allemaal, laat ik mij direct voorstellen: ik ben Jeroen en ben nu zo'n 25 jaar met audio bezig, waarbij ik zo'n 25 jaar geleden begon met de bouw van mijn eerste set elektrostatische luidsprekers. Inmiddels ben ik 5 sets verder en ben nu heel tevreden met de geluidskwaliteit van deze weergevers. Ik heb zo'n 6 jaar geleden een Quad 606 MK2 met Quad cd speler en voorversterker tweedehands gekocht en deze set bevalt uitstekend om de elektrostaten mee aan te sturen. Ik heb ook een MiniDSP 2x4HD om metingen mee te doen, maar voor kamercorrecties gebruik ik hem (nog) niet. Ik luister alleen via cd en lp, streaming niet, omdat ik dat de ingewikkeld vind, d.w.z., een pc systeem met updates vind ik te ingewikkeld, juist de "eenvoud" van cd en lp ervaar ik als prettiger. Daarbij komt ook dat ik geen smartphone heb en wil gebruiken, waardoor veel streaming toepassingen denk ik afvallen. Nu ben ik wel eens benieuwd of ik mijn systeem nog duidelijk kan verbeteren. (m.u.v. behandeling van de luisterruimte zelf) Bijvoorbeeld door toepassing van ingebouwde kamercorrectie zoals bij Lyngdorf Roomperfect. Het idee spreekt mij wel aan: geïntegreerd in je versterker, dus geen extra losse kastjes. Maar zoals met bijna alles kun je hier zowel positieve als negatieve meningen en ervaringen over lezen. En omdat ik altijd wat terughoudend ben met grote sommen geld uitgeven, twijfel ik hier over. Hebben jullie nog een mening hier over, of room perfect in mijn situatie interessant kan zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 9 december 2024 Report Share Posted 9 december 2024 Hallo Jeroen, welkom hier. Interessante vraag, maar kun je eerst beschrijven hoe je je set ervaart?, mis je iets specifieks?, of gaat er iets fout? Hoe groot is je ruimte? Hoe staan je luidsprekers opgesteld, en welk frequentiegebied omspannen ze? Heb je de mogelijkheid om met je luidsprekers te schuiven en de beste positie te bepalen in de gegeven akoestiek? Veel vragen misschien, maar je set tunen zonder extra elektronica toe te voegen is waarschijnlijk de mooiste route. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen81 Posted 9 december 2024 Author Report Share Posted 9 december 2024 (edited) Hoi Buizerd, bedankt voor je reactie! Ik ervaar mijn set als prima, het klinkt misschien opschepperig, maar ik heb nog niet iets gehoord dat duidelijk beter klinkt dan wat ik nu heb: maar het is ook lastig vergelijken in verschillende ruimtes. En zo vaak hoor ik geen andere installaties. En dan zijn het ook geen dubbelblinde wetenschappelijk verantwoorde luistertests die ik doe. Mijn ruimte is ongeveer 4x7 meter (en 3,15 meter hoog), waarbij de luidsprekers parallel aan de 4 meter brede wand staan en dus in de 7 meter lengte spelen. Ze staan ongeveer 75 cm van de achterwand en 35 cm van de zijwand af. Verder van de muur af is lastig, omdat aan 1 kant van de woonkamer (de kant waar de luidsprekers staan) een inham in de kamer is van 1x2 meter. Wat ik soms wat minder vind is dat het scherm van de cd speler knippert. Dat was al toen ik hem tweedehands kocht. Hij is denk zo te zien ten minste 30 jaar oud. Maar hij klinkt beter, of zeker niet slechter, dan een veel nieuwere Marantz cd speler die ik tweedehands kocht. Verder gebruikt de eindversterker zo'n 55 watt als er geen muziek wordt gespeeld, dat vind ik toch zonde en ik weet niet of dat origineel zo hoort. Maar ik kan er mee leven door alle apparaten op een stekkerdoos te zetten met aan / uit schakelaar. Maar als ik een enkele keer vergeet alles uit te schakelen heb ik toch weer wat energie onnodig verbruikt. Het zijn dus niet echt grote problemen, maar het kan iets beter. Tegelijk ben ik wel van duurzaamheid en hergebruik, vandaar de twijfel of ik deze set wil vervangen. Over het frequentiebereik: de fundamentele resonantie ligt ergens rond de 60 Hz, daarna vallen ze stijl af. Toch ervaar ik zeker geen gebrek in het laag: dat doet niet onder voor de dynamische luisprekers die ik heb, zoals de ScanSpeak Event (ook zelfbouw), of een zelfbouw open baffle waar ik per kanaal 2 stuks 12 inch peerless woofers in heb zitten. (alles via dsp gecorrigeerd). Ik had altijd het vooroordeel (mede door dit elders te lezen) dat elektrostaten altijd kwantitatief matiger presteren in het laag, maar na veel luisteren en bouwen, ook van dynamische (sub)woofers moet ik nu bekennen dat dat voor mijn huidige electrostaten niet geldt: voor mij gaan ze laag genoeg (mag altijd lager natuurlijk). Wat wel duidelijk hoorbaar is is de afname van het laag t.o.v. de overige frequenties, door het dipool karakter: ik heb een stoel op 3 meter afstand van de luidsprekers staan, waarbij ik met mijn rug naar de luidsprekers zit. Hier neem ik duidelijk meer laag weer dan op de bank die op 5 meter afstand van de luidsprekers staat. Wat ook vast niet helpt is het grote raam dat direct achter de bank zit... Het verschuiven van de luidsprekers kan eigenlijk alleen maar met hooguit 20 a 30 cm, gezien de inrichting van de kamer. Edited 9 december 2024 by jeroen81 Link to comment Share on other sites More sharing options...
huubw Posted 9 december 2024 Report Share Posted 9 december 2024 Sinds driekwart jaar prijkt in mijn muziekset een Lyngdorf TDAI-3400 versterker. Dat is een geïntegreerde digitale versterker met ingebouwde DAC en streaming faciliteiten. Hij herbergt ook het Roomperfect kamercorrectiesysteem. Met deze versterker ben ik uitermate tevreden. In het verleden heb ik versterkers gehad van o.a. Luxman en Accuphase. Gerenommeerde merken, maar met geen enkele van deze versterkers bereikte ik de tevredenheid die ik nu ervaar. Mijn woon-/luisterkamer is ongeveer 3,5 meter breed, ruim 8 meter lang en 2,5 meter hoog. Model „schoenendoos“ dus. De luidsprekers die ik had en heb (elektrostaten van Martin Logan en Quad, magnetostaten van Magnepan en nu conusspeakers Harbeth SHL5+XD) gaven altijd wel wat opstellingsproblemen: teveel bas, scheef stereobeeld e.d. Met de Lyngdorf versterker kan ik elk probleem vrijwel geheel oplossen. Een Roomperfect meting corrigeert de basweergave en zorgt ervoor dat het stereoplaatje klopt. Verder wordt de mogelijkheid geboden om de frequentiecurve van de weergave tot in het oneindige aan te passen. Dit door op elk gewenst punt/traject van de frequentiecurve een filter in te stellen: parametrisch, high pass, low pass, high shelf, low shelf. Een ideale manier om bijvoorbeeld een wat slome speaker een beetje op te peppen of een wat schelle speaker wat te dimmen. Deze „voicing“ filters zijn voor elke ingang apart in te stellen. Zo kan ik bijvoorbeeld het geluid van de TV in het middengebied wat oppeppen om de verstaanbaarheid te verbeteren. Ik ben intussen bijna 74 en mijn gehoor is niet meer wat het ooit was. Voor de inmeting van Roomperfect en het instellen van de voicingfilters heb je wel een PC of een tablet nodig. Als je daar echt een aversie tegen hebt is dat een nadeel, al kun je de Lyngdorf na de metingen/instelling ook met zijn afstandsbediening gebruiken. Een heel verhaal, maar ik ben echt enthousiast over mijn Lyngdorf . . . . Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen81 Posted 9 december 2024 Author Report Share Posted 9 december 2024 @huubwvriendelijk bedankt voor je uitgebreide reactie! Zo te zien heb je ook wel de nodige ervaring m.b.t. dipool weergevers, leuk! Gelukkig heb ik geen problemen met een pc of laptop, dus zolang het vanaf een pc of laptop ingeregeld kan worden is dat prima voor mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 9 december 2024 Report Share Posted 9 december 2024 Jeroen, een luisterbezoek bij Huub aanvragen zou wel eens heel erg verhelderend kunnen zijn. Houd ons op de hoogte zou ik zeggen. Veel plezier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 9 december 2024 Report Share Posted 9 december 2024 2 hours ago, huubw said: .....Gerenommeerde merken, maar met geen enkele van deze versterkers bereikte ik de tevredenheid die ik nu ervaar. Heel mooi verwoord. Geen superlatieven (valkuil waar we allemaal intrappen), maar eigenlijk waar het voor ons allen écht om gaat . Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 december 2024 Report Share Posted 9 december 2024 Met REW op een PC en jouw miniDSP een behoorlijk goede roomcorrectie maken. Voordeel van roomcorrectie: frequentiebereik is mooi recht, waardoor alle instrumenten op de bedoelde manier gepresenteerd worden. Nadeel van roomcorrectie: Het werkt maar op één plaats goed. Vaak is de levendigheid van het geluid minder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 9 december 2024 Report Share Posted 9 december 2024 Ik heb de Lyngdorf voorversterker met Room Perfect een aantal jaren geleden gehad. Het werkt heel aardig, maar zoals Hans terecht al aangeeft gaat dat ten koste van wat andere zaken. Ik vond met name dat het geluid wat meer gekunsteld overkwam. Ik denk dat dat veroorzaakt werd doordat er wat minder energie overbleef. Attack werd duidelijk anders, en ik miste daardoor wat natuurlijkheid. Heb die dus weer weg gedaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts