René N. Posted 16 december Report Share Posted 16 december (edited) Op bezoek bij Cock zondag 15-12-2024 Cock had al eerder verteld dat zijn huis zoveel ruimer was geworden. Nou, dat klopt ook wel, ik kreeg een rondleiding. En dat was met recht een “rond”-leiding, we liepen door de keuken via het dichtgemaakte balkonkamertje (het lijkt erop dat iedereen dat heeft laten doen, of was dat al vanaf het begin of een latere renovatie?) de kamer weer in. Daar stonden twee forse muren, een beetje in een v-vorm en met een ruimte van een 45 centimeter of zo in het midden waardoor je weer verder de kamer in kon lopen. Ik geloof dat de oude muur die in elkaar gezakt was hier ook zo ongeveer had gestaan. Er zat in elk stuk muur één gat, daar komt de hoorn in en in het verlengde en tegen de zijmuren aan zitten panelen met nu 34 gaten per kant. Daarin komen dan de kleine 6½” units die als één compleet laag-systeem gaat functioneren. Ook de slaapkamer was weer begaanbaar trouwens, het heeft 30 jaar volgestaan met troep. Dus het is ook weer leefbaar, met een met kunstgras bekleed balkonnetje aan de voorkant waar hij ’s morgens heerlijk van zijn kopje koffie in het zonnetje zit te genieten. Ik was al meer dan een jaar niet bij Cock geweest en was een beetje vergeten hoe goed het hier klonk. Volgens Cock klinkt het weer net zo als vóór de val van de muur, nee, béter zelfs. Het gat in de muur waar de hoorn in komt was daar onder meer de oorzaak van en de nieuwe muur van zandsteenblokken was nu ook optimaal neergezet. Maar het zag er allemaal weer heel netjes uit en is er eigenlijk niets meer te zien van de chaos die het geweest moet zijn. Hij heeft wat lp’s en cd’s gedraaid, een lp van een flamenco danser die danste op een houten vloer die op een betonnen vloer was gelegd, en ow, wat een dynamiek-klappen krijg je als luisteraar te verwerken. Na elke mokerslag van de hakken op het hout was er een doodse stilte, zó snel en abrupt. En kreeg ik wel medelijden met de gewrichten van die danser trouwens, die moeten daardoor wel heel veel te lijden hebben. Een kleine greep uit de voor mij bekende muziek die Cock draaide: van Dead can Dance de cd “Spiritchaser”, ook één van mijn favorieten. Natúúrlijk Melanie de Biasio met “No deal”, Leonard Cohen met “You Want It Darker”, maar natuurlijk ook het Hadouk Trio met “Live á FiP” uit 2003, zó mooi… Ik luister van het trio ook vaak naar het concert “Baldamore” van iets later (2007) op YouTube, en dat is zó magisch, om het met beeld te zien en dan de muziek zelf over de set te horen. YouTube-kwaliteit ja, maar dan nóg. Het gaat uiteindelijk allemaal om de beleving. En het gaat óók om emotie hé? Muziek moet je ráken, dáár gaat het uiteindelijk om. Daarover gesproken, Cock liet ook nog een stukje op zijn iPhone zien, van een live optreden van Mazzy Star. En toen schoot hij helemaal vol. Hoe ze daar op het podium stond te zingen, zich geen houding wist te geven en met de handen op de rug aan haar rokje stond te pulken. Zó aandoenlijk… Hij had ook over haar gelezen, dat ze zich niet fijn voelde op een podium. En dan staat ze er zó aandoenlijk te zingen… Sóms maakt het ook niet echt uit op welk medium iets afgespeeld wordt om er toch door geraakt te worden. Hoewel een hele mooie set dan wel weer kan helpen om er nog meer kippenvel van op de armen te krijgen. Ik ben heel benieuwd hoe het hier dan nóg beter zou kunnen klinken, met die hoorns en al die kleine units voor de laagweergave. Ik vond de Statements in de Koelcel in Rotterdam destijds al zo’n beleving, de KEF’s met deze zware stands zeker ook, maar: “There’s no substitute for cubic inches”. Per kant hebben ze met 34 units een oppervlakte van 4 stuks 18” weergevers, maar ze zijn wel véél sneller. Dat betekent dat dit met 68 units voor het gehele systeem het substituut is van 8 van die grote woofers, wat zal dat een druk geven! Het lijkt erop dat dit alle voorgaande systemen van Cock vér zal overtreffen… Overigens ben ik vergeten te melden en heb het hier in de eerste post bijgevoegd om het hele verhaal bij elkaar te houden: van de 68 units is de rolophanging grotendeels verwijderd, zoals dat in het verleden ook al bij de grote Statements het geval was. Daarnaast zijn er per unit drie voorbespannen carbonstaafjes gemonteerd in plaats van de gebruikelijke spider. Edited 17 december by René N. Toevoeging Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 16 december Report Share Posted 16 december Mooi René. Ik kan me haast niet voorstellen dat het straks nog vééél beter gaat klinken, maar als Cock dat zegt dan geloof ik dat graag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 16 december Author Report Share Posted 16 december Als ik het allemaal zo zie geloof ik het zelf ook wel hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted 16 december Report Share Posted 16 december Mooi verslag René en mooie foto’s. Maakt me wel (of wederom) nieuwsgierig naar zo’n (luister)ervaring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 16 december Report Share Posted 16 december 9 minutes ago, marc said: Mooi verslag René en mooie foto’s. Maakt me wel (of wederom) nieuwsgierig naar zo’n (luister)ervaring. Gewoon effe bellen voor een afspraakje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 16 december Report Share Posted 16 december Leuk verslag, René. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 17 december Report Share Posted 17 december Mooi verslag. Wat een prachtige muziek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 17 december Report Share Posted 17 december (edited) Natuurlijk ook op Qobuz Edited 17 december by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 17 december Report Share Posted 17 december Kom er maar in Roots. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 17 december Author Report Share Posted 17 december 1 hour ago, Tubejack said: Mooi verslag. Wat een prachtige muziek Heee, ze staat vaker zo blijkbaar. Ze lijkt ook niet echt vrolijk hier.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 17 december Report Share Posted 17 december (edited) 33 minutes ago, René N. said: Heee, ze staat vaker zo blijkbaar. Ze lijkt ook niet echt vrolijk hier.... Fout gelezen, maar wel aangrijpend Edited 17 december by Ruud Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 17 december Report Share Posted 17 december Mooi verslag René. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 december Report Share Posted 17 december (edited) Inderdaad mooi verslag. Ik herken overigens veel in de kamer. Het is me overigens nog niet helemaal duidelijk hoe die LS gaan werken. Is het de bedoeling dat het een combi van open Baffle en Hoorn wordt? Edited 17 december by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 17 december Author Report Share Posted 17 december 7 minutes ago, carl said: Inderdaad mooi verslag. Ik herken overigens veel in de kamer. Het is me overigens nog niet helemaal duidelijk hoe die LS gaan werken. Is het de bedoeling dat het een combi van open Baffle en Hoorn wordt? Yep, op de derde foto is het volgens mij wel duidelijk: die is van de achterkant genomen, bijna aan de buitenkanten van de schuin gebouwde muren zitten de gaten voor de hoorns, tegen de zijmuren de panelen voor de laagunits, open baffle zo je wilt.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 december Report Share Posted 17 december Inderdaad, een prachtig verslag weer. Ik vraag me wél af, of die "plankjes" een de zijkant nog verstevigd worden. Nu lijkt het me een tamelijk slappe boel met al die gaten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 december Report Share Posted 17 december Misschien een proefopstelling Hans? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 december Report Share Posted 17 december (edited) 5 hours ago, carl said: Misschien een proefopstelling Hans? Ik wachtte op een berichtje van Cock... en ja hoor... enkele minuten later een berichtje en daarna Cock aan de telefoon. Natuurlijk is dit niet af en natuurlijk wordt het nog enorm verstevigd. Er komen kennelijk ook twee rijen luidsprekers in in plaats van 3 die ik op de foto's zag. Hier geldt heel duidelijk... "Laat een boer nooit half werk zien". Edited 17 december by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 december Report Share Posted 17 december In ieder geval super interessant Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fonzy Posted 17 december Report Share Posted 17 december Goed bezig weer Cock Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 17 december Report Share Posted 17 december 50 minutes ago, Hans van Liempd said: Er komen kennelijk ook twee rijen luidsprekers in in plaats van 3 die ik op de foto's zag. Hier gelt heel duidelijk... "Laat een boer nooit half werk zien". Het zijn steeds twee units horizontaal Hans. Het lijken er verticaal drie, omdat de units telkens ietsje zijn verschoven ten opzichte van elkaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
aurelius70 Posted 17 december Report Share Posted 17 december Mooi verslag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 17 december Report Share Posted 17 december 33 minutes ago, Ove Rickland said: Het zijn steeds twee units horizontaal Hans. Het lijken er verticaal drie, omdat de units telkens ietsje zijn verschoven ten opzichte van elkaar. Eigenlijk lijken het verticaal 4 rijen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 17 december Report Share Posted 17 december Erg herkenbaar Rene. Ik was vorige week vrijdag bij Cock. Ik werk er vlakbij, dus na het werk even langs. En omdat ik met mn speaker kabels bezig was bood Cock aan dat ik een set Ocos kon proberen. Uiteraard ook naar zijn set geluisterd. Werd erg laat, was om 02:00 uur pas thuis. En wat een super aardige kerel is Cock. Bijzonder dat hij zo zonder belang iedereen probeert te helpen. En zoveel kennis, heel bijzonder. Over de set: heel bijzonder. Je gelooft gewoon niet dat dit geluid uit deze kleine speakertjes kan komen. Zwaar gemodificeert, maar wat eruit komt is niet alleen voor een kleine speaker bijzonder, maar ik ken ook maar weinig grote speakers die zo'n compleet beeld neer kunnen zetten. Het laag en geluidsdruk wat eruit komt grenst aan magie, dat kan eigenlijk helemaal niet. En het is geen surrogaat laag, maar er wordt echt druk opgebouwd. Heb veel gehoord in mijn leven, maar dit is toch een van de meest bijzondere luister ervaringen die ik ooit heb meegemaakt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 17 december Report Share Posted 17 december (edited) Zo zien de panelen er uit. Edited 17 december by Ove Rickland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 17 december Report Share Posted 17 december Mooi omschreven Edje, volledig mee eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts