Hans van Liempd Posted dinsdag om 17:31 Report Share Posted dinsdag om 17:31 Vanmorgen mocht ik de gereviseerde Klein en Hummel TeleWatt buizenversterker bij Klikobot ophalen. Ik was bij hem de laatste keer, toen hij nog in Tilburg woonde. Dus al jaren geleden. De eerste keer dat ik bij hem kwam was begin deze eeuw in 's-Hertogenbosch. Al die ervaringen bij elkaar hebben veel indrukken achter gelaten. Wat Klikobot uit de ogenschijnlijk eenvoudige apparatuur weet te halen is telkens weer een openbaring. Eerder waren het de Accustat electrostaten die er de sterren van de hemel speelden. De dynamiek en plaatsing was voor mij toen ongekend. Toen nog met Denon eindversterkers en een Marantz CD speler. Nu is de situatie totaal anders. Wanneer je binnenkomt herken je gelijk weer de werkwijze van Klikobot. Gooi niks weg, maar gebruik alles wat je vind om de akoestiek te optimaliseren. Dat maakt het een gezellig rommeltje van allerlei spullen. Maar het meest bijzonder zijn de enorme historische "bobines" die ooit gebruikt werden in ziekenhuizen om röntgenbuizen te voeden. Klikobot laat er enkele werken en vlambogen van bijna een halve meter ontstaan er boven het grootste apparaat. Boven de kleinere iets kortere, maar nog steeds zeer indrukwekkend. En dat knetteren gaat met behoorlijk wat geluid en ozon gepaard. Heel bijzonder. Maar het lijkt me ook een heel bijzondere hobby om dit oude spul te verzamelen. Ik kwam dus voor de buizenversterker. Die stond op de werkbank te spelen Een paar verstopte luidsprekers lieten horen dat hij prima werkte zonder storing of andere bijgeluiden. Prima ding weer. Die kan voor een liefhebber weer jaren mee. Dan moet ik ook nog even luisteren. Een echte Klikobot opstelling met de luisterstoel bijna tussen de speakers die ca. 2 m van de muur staan. De demping achter en boven de stoel is nu verdwenen. Dat maakt het luisteren wel prettiger dan in die luistergrot. Als bron gebruikt Klikobot een dikke Sony SACD speler, dan een passieve volumeregelaar en dan met el cheapo interlinks naar de actieve luidsprekers. Dit zijn bijna 50 jaar oude actieve MB Quartz 3 weg luidsprekers die op een stevig statief een beetje achterover staan. Bij de eerste tonen hoor ik weer het typische Klikobot geluid. Elk detailtje komt in een prachtig 3d geluidsbeeld achter de luidsprekers te staan. En wel zo zelfstandig en los van de luidsprekers dat ik dacht... ruim die luidsprekerkasten maar op. Tot dat Klikobot voor de rechterluidspreker gaat staan. Toen hoorde ik gelijk, dat het geluid wel degelijk door die luidsprekers werd weergegeven. Ongekend goed. Maaaaaar... een audiofiel wil altijd toch de zwakste punten van een set bloot leggen. Niet om de boel af te katten, maar juist om aan te geven dat er op sommige punten nog wat verbetering mogelijk is. De perfecte set heb ik immers nog nooit gehoord. Wat ik miste, was de natuurlijkheid in stemmen en instrumenten. Een contrabas moet klinken als een echte contrabas en een saxofoon als een echte saxofoon. En van een stem moet je met je ogen dicht kunnen voorstellen dat er echt iemand voor je staat te zingen. Nou zitten er op de MB Quartz luidsprekers kennelijk schakelaars om de tegenkoppeling mee te beïnvloeden. Toen de tegenkoppeling was verminderd, klonk het wél een heel stuk natuurlijker. Ook weer mooi om eens te horen wat tegenkoppeling in het geluidsbeeld doet. En dan is de morgen weer om. In de middag moesten we een paar kleinkinderen van school halen dus maar weer op schieten. Klikobot hartelijk bedankt weer voor al je technische info en gezellige morgen. Zaterdag bij Guido weer verder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted dinsdag om 17:49 Report Share Posted dinsdag om 17:49 Ook hier kan ik stellen: leuk verslag. Ik mis alleen nog een paar foto's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted dinsdag om 17:51 Report Share Posted dinsdag om 17:51 19 minutes ago, Hans van Liempd said: Klikobot laat er enkele werken en vlambogen van bijna een halve meter ontstaan er boven het grootste apparaat. Hahahaahaa geweldig dit Leuk verhaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted dinsdag om 17:52 Report Share Posted dinsdag om 17:52 Tja, als je het zelf perfect voor elkaar hebt is er altijd wel bij een ander wat te vinden wat je minder of niet goed vindt. Ik vond het vd week in ieder geval meer dan prima klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted dinsdag om 18:51 Report Share Posted dinsdag om 18:51 Mooi Hans dit soort verslagen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted dinsdag om 18:58 Report Share Posted dinsdag om 18:58 Leuk verslag. Kan me er helemaal een voorstelling van maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted dinsdag om 20:36 Report Share Posted dinsdag om 20:36 Die opstelling heb ik ook ongeveer zo, ik heb dat ook vaker aangegeven, dat je hiermee een diep podium krijgt en de speakers volledig verdwijnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
analoogfreak Posted dinsdag om 20:50 Report Share Posted dinsdag om 20:50 Mooi verslag. De omschrijving van de luisteropstelling en wat je schrijft over een luistergrot doet mij denken aan forumlid van het eerste uur Sota Jerry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted dinsdag om 21:24 Report Share Posted dinsdag om 21:24 Mooi verslag Hans. Foto's maken het nóg leuker, zoals Vinyl_Fuchs ook al zei, al is het er maar eentje. Dan heb je er als lezer ook meteen een goed beeld van. Met plezier gelezen . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted dinsdag om 23:01 Report Share Posted dinsdag om 23:01 2 hours ago, analoogfreak said: wat je schrijft over een luistergrot doet mij denken aan forumlid van het eerste uur Sota Jerry. +1 Heel mooi verslag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted woensdag om 02:12 Report Share Posted woensdag om 02:12 5 hours ago, analoogfreak said: Mooi verslag. De omschrijving van de luisteropstelling en wat je schrijft over een luistergrot doet mij denken aan forumlid van het eerste uur Sota Jerry. +1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
klikobot Posted woensdag om 10:40 Report Share Posted woensdag om 10:40 Mensen, bedankt voor de reakties. @ Hans : het was zeker gezellig, tot zaterdag weer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted woensdag om 11:05 Report Share Posted woensdag om 11:05 14 hours ago, analoogfreak said: Mooi verslag. De omschrijving van de luisteropstelling en wat je schrijft over een luistergrot doet mij denken aan forumlid van het eerste uur Sota Jerry. Dat is niet zo heel raar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted woensdag om 11:48 Report Share Posted woensdag om 11:48 Ik ben twee keer bij Klikobot geweest: één keer in Tilburg en de tweede keer ergens op weg van Nijmegen naar Den Bosch. De eerste keer met Elipsons 1404 met Quad 306 versterker. De tweede keer had hij ESL 63 in de huiskamer en ESL 57 in de slaapkamer. Hij had toen meen ik een aangepaste Scylla versterker. Een aanpassing die de Quad 33/303 elektrisch moest imiteren. Alle drie keer zeer goed en met de Elipson zeer bijzonder. Een beetje een rit in een Lamborghini . Alleen het uiterlijk daarvan is al geweldig (van de Elipson dan). Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted woensdag om 20:40 Report Share Posted woensdag om 20:40 Leuk verhaal Hans en hierdoor weet ik ook meteen over wie je het hebt aangezien ik daar ook al een paar keer ben geweest en hij mijn oude Bryston wel eens onderhanden heeft genomen. Een zeer kundig man in ieder geval. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarKath Posted donderdag om 06:00 Report Share Posted donderdag om 06:00 Ik denk dat dit in de richting gaat van "Het volgende "slachtoffer" van Cock" maar dat Klikobot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted donderdag om 08:21 Report Share Posted donderdag om 08:21 2 hours ago, MarKath said: Ik denk dat dit in de richting gaat van "Het volgende "slachtoffer" van Cock" maar dat Klikobot. Of een pol. Wie is de grootste kenner van dit forum? Velen zullen hun eigen naam invullen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
analoogfreak Posted donderdag om 09:07 Report Share Posted donderdag om 09:07 36 minutes ago, Jongensdroom said: Of een pol. Wie is de grootste kenner van dit forum? Velen zullen hun eigen naam invullen. Aha, de GROOTSTE kenners van het forum zijn al gaan hemelen en bescheuren zich daarboven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted donderdag om 10:05 Report Share Posted donderdag om 10:05 58 minutes ago, analoogfreak said: Aha, de GROOTSTE kenners van het forum zijn al gaan hemelen en bescheuren zich daarboven. Ben benieuwd wie jij bedoeld? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted donderdag om 10:17 Report Share Posted donderdag om 10:17 Leuk verslag van een leuk bezoek! Dat willen we meer lezen op dit forum ipv het eindeloze geneuzel over het volgende "slachtoffer" van Cock. Dat doet geen recht aan Cock en ook niet aan de mensen die weleens bij hem thuis komen. Ik voel me zeker geen "slachtoffer" van Cock... eerder een gezegend persoon dat ik hem als een vriend mag beschouwen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted donderdag om 11:46 Report Share Posted donderdag om 11:46 1 hour ago, pjotr27 said: Leuk verslag van een leuk bezoek! Dat willen we meer lezen op dit forum ipv het eindeloze geneuzel over het volgende "slachtoffer" van Cock. Dat doet geen recht aan Cock en ook niet aan de mensen die weleens bij hem thuis komen. Ik voel me zeker geen "slachtoffer" van Cock... eerder een gezegend persoon dat ik hem als een vriend mag beschouwen. Helemaal mee eens. Gaat nergens over deze discussie wat mij betreft. ik zou zeggen, lees het met plezier en doe er je “voordeel” mee zonder al het onnodige oordelen en conclusies! Link to comment Share on other sites More sharing options...
analoogfreak Posted donderdag om 11:57 Report Share Posted donderdag om 11:57 1 hour ago, Ruud said: Ben benieuwd wie jij bedoeld? Haudio Spido Audiopaul KT88 (die niet meer terug te vinden is in oude topics helaas) Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted donderdag om 13:08 Report Share Posted donderdag om 13:08 3 hours ago, analoogfreak said: Aha, de GROOTSTE kenners van het forum zijn al gaan hemelen en bescheuren zich daarboven. er zijn er ook die reïncarneren en onder een nieuwe forumnaam weer ten tonele verschijnen Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted donderdag om 15:00 Report Share Posted donderdag om 15:00 (edited) 6 hours ago, Jongensdroom said: Of een pol. Wie is de grootste kenner van dit forum? Velen zullen hun eigen naam invullen. Ik zou zeker jouw naam boven aan de lijst zetten Wil. Je hebt bovendien een diploma wat belangrijk is in dit land. Edited donderdag om 15:08 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts