Jump to content

belangrijkste component in je keten , je oren . Ook aan slijtage onderhevig

volhouder
 Share

Recommended Posts

Even n korte introductie :

Mijn naam is Hans , nieuw op dit forum , niet nieuw in de HiFi of Hi End , dus audiofiel . Net de 70 gepasseerd .

Surround installatie die ook uitstekend in stereo presteert . Componenten: McIntosh, Linn, MartinLogan , Ayon, Paradigm , Technics . Esoteric. Maar niet te beroerd om zelf zaken aan te passen , vaak met try & error  icm een beetje gezond verstand .

Heb met genoegen door een aantal topics gebladerd en zie dat de meeste audiofielen toch al de 'volwassen ' leeftijd hebben bereikt .

Zie topics voorbij komen waar we met elkaar bespreken hoe we de kleinste nuances mooi uit onze installatie kunnen halen of juist niet .

Wat ik zelden tegen komt is dat we het hebben over het belangrijkste component in onze keten namelijk onze oren !

Het gehoor loopt al vrij vroeg achteruit , laat een hoge toon horen aan een 20 jarige die t hoort en daarna aan een 40 jarige waarbij het stil blijft . Zolang het binnen de perken blijft kunnen we de details in onze muziek goed waarnemen maar toch komt er een moment dat men denkt dat de installatie , vaak speakers, niet goed functioneren want er zit weinig 'hoog' in . Wat bedoelt is dat we weinig hoog horen , een wezenlijk verschil .

Zo is het bij mij gegaan , lange tijd kon ik , ondanks een geopereerd oor, ook genieten van de nuances en ook de Hi-hat en bekkens goed horen , de kwastjes over de snaredrum konden zich niet verschuilen mits de vaatwasser niet draaide natuurlijk .

Op een bepaald moment denk je dat er meer hoog uit de installatie moet kunnen komen , de gedachte is dan ; zal wel door de speakers komen , in mijn electrostaten zit immers geen aparte tweeter  dus maak je een filtertje en hangt er een bandtweeter aan ...

Totdat je tot het besef gaat komen dat wellicht je oren wat slijtage vertonen , voor mij zo'n 10 jaar geleden .

Dat was voor mij de aanleiding om eens op zoek te gaan naar goede versterkers achter mijn oren , goedkoop waren de goede versterkers zeker niet . destijds in de vrije markt ca € 4500 /stel . Bij een goede audicien binnen gestapt en een heel aantal toestellen uitgeprobeerd en diverse afstellingen .

Maar hè , ineens waren de hoge tonen terug , kon ik de details weer horen en ook de piano en saxofoon kwamen tot leven .

Met deze slijtage in het belangrijkste component in je keten  heeft iedere oudere te maken maar je hoort er niemand over . Een investering in goede hoor toestellen kan je veel meer opleveren dan vervanging van een component door een nog duurdere , als je oren dat niet oppikken is verdere investering in je keten zinloos . Je koopt toch ook een (lees) bril als je de krant niet meer kunt lezen ?

Dus laten we het een keer hebben over hoor toestellen , er zijn veel verschillende soorten . de ene geeft de muziek veel natuurgetrouwer weer dan de andere . Wat is de ervaring van muziek liefhebbers in deze , welke toestellen en afstellingen ?

En wat voor een wonder apparaten zijn dat toch , een hoortoestel is tegenwoordig echt klein maar bevat een hoge kwaliteit versterker , een hoogwaardige AD/DA omzetter en ook nog een equalizer  te bedienen via een app waarbij je ook de equalizer in kunt stellen in 3 banden .

Je kan weer genieten van je muziek , ook van de kleinste nuances en ook het uitzingen van de piano .

En denk je dat je installatie wat donker klinkt en de nuances en hoog niet goed weergegeven wordt ?  maak dan eens een ritje naar n goede audicien ipv naar de HiFi store .

Ik hoop hiermee dat je een hoortoestel als een zeer nuttig onderdeel van je keten kan gaan waarderen en dat men zich niet verschuilt achter het argument dat een hoortoestel alleen voor 'ouwe lullen' bestemd  zijn . Laten we ook op dat gebied de ervaringen delen .

groetjes

Hans

Welkom hier Volhouder.... mits er geen Anders achter dat Hans hoort.

Ik ben al ruim de 70 gepasseerd en weet heel goed dat mij gehoor achteruit gaat. Boven de 6 kHz hoor ik weinig tot niks. Maar gelukkig is het daaronder voor mijn leeftijd uitzonderlijk goed. Ik mis niet echt veel in de muziek en wanneer ik naar live muziek luister, klinken mijn oren precies hetzelfde. 

Ik ben dus niet aan hoorapparaten toe. En zeker nog niet aan de nadelen. Door het comprimeren van die dingen hoor je alle geluiden op vrijwel gelijke sterkte. Onze kleinzoon heeft hoorapparaten van toen hij enkele maanden oud was. We hebben dus van heel dichtbij meegemaakt wat de impact is van hoorapparaten. Hij is nu 8 jaar oud en kan gelukkig overal goed in mee. Maar hij mist toch zeker wel informatie. 

Maar van anderen hoor ik dat ze het advies kregen om eens naar hoorapparaten te gaan zoeken. En daarbij dan de vraag of er ook audiofiele hoorapparaten zijn. Dus barst maar los...

Ik weet zeker dat ik qwa gehoor veel ingeleverd heb, maar ik heb niet het idee dat ik in de muziekbeleving wat mis, ik ben achter in 70.
Een gehoor apparaat lijkt mij niks, ik zit maar op 140cm van de luidsprekers, wellicht dat dat ook van invloed is.

Edited by Groovy

40 minutes ago, WanFie said:

Welkom hier Volhouder.... mits er geen Anders achter dat Hans hoort.

Ik ben al ruim de 70 gepasseerd en weet heel goed dat mij gehoor achteruit gaat. Boven de 6 kHz hoor ik weinig tot niks. Maar gelukkig is het daaronder voor mijn leeftijd uitzonderlijk goed. Ik mis niet echt veel in de muziek en wanneer ik naar live muziek luister, klinken mijn oren precies hetzelfde. 

Ik ben dus niet aan hoorapparaten toe. En zeker nog niet aan de nadelen. Door het comprimeren van die dingen hoor je alle geluiden op vrijwel gelijke sterkte. Onze kleinzoon heeft hoorapparaten van toen hij enkele maanden oud was. We hebben dus van heel dichtbij meegemaakt wat de impact is van hoorapparaten. Hij is nu 8 jaar oud en kan gelukkig overal goed in mee. Maar hij mist toch zeker wel informatie. 

Maar van anderen hoor ik dat ze het advies kregen om eens naar hoorapparaten te gaan zoeken. En daarbij dan de vraag of er ook audiofiele hoorapparaten zijn. Dus barst maar los...

Dankjewel,

Je hoort beslist niet alles op hetzelfde geluid niveau , dat zou niet goed zijn . En natuurlijk hoor je bij een live concert hetzelfde als thuis al moet ik zeggen dat hoortoestellen vaak bij n live concert minder presteren dan gewoon thuis .  Ik gebruik de Widex , speciaal voor zijn muzikale kwaliteiten maar alles is afhankelijk van de audicien die ze afstelt en die zijn niet gewend te werken met audiofielen . Het is veel gemakkelijker om de verstaanbaarheid af te stellen dan op muziek , bovendien zijn wij veel kritischer dus minder geliefd bij audiciens . Bij een goed muziek programma op je hoortoestel wordt het comprimeren tot het minimale beperkt of buiten werking gesteld net zoals alle filters .Als ik de keuze had dan had ik natuurlijk gewoon nieuwe oren gekocht 😉maar met hoortoestellen hoor ik alles in de muziek zoals het hoort , zonder wordt het te donker en vlak .

17 minutes ago, Groovy said:

Ik weet zeker dat ik qwa gehoor veel ingeleverd heb, maar ik heb niet het idee dat ik in de muziekbeleving wat mis, ik ben achter in 70.
Een gehoor apparaat lijkt mij niks, ik zit maar op 140cm van de luidsprekers, wellicht dat dat ook van invloed is.

Probeer het gewoon eens , begin met de widex . Waarom lijkt een hoortoestel je niets ?  Ik neem aan dat je de krant ook niet meer kan lezen zonder bril ? Maar een goede audicien is essentieel en let vooral op de afstelling in de muziek modus

Ik vind dit een hele interessante steen in de vijver. Met mijn 38 lentes hoop ik voorlopig nog niet toe te zijn aan een gehoorapparaat, maar ik heb wel al meermaals mogen meemaken dat een audioset een “nogal eigen sound” heeft om het zo maar te zeggen. Veelal heeft het er dan de schijn van dat er richting eigen gehoorbeperking is getuned. Ik zou er zelf denk ik niet veel moeite mee hebben om op een gegeven moment een hulpmiddel te gebruiken. Tegen de tijd dat ik daar aan toe ben werkt het vast feilloos :P

Daarnaast ben ik al op jonge leeftijd begonnen met het dragen van ottoplastieken wat zeker bijdraagt aan het op peil houden van het gehoor. Dit was jaren terug natuurlijk absoluut geen gemeengoed en zodoende hebben veel oudere collega’s dan ook gehoorschade door gebrek aan bescherming in hun werk. 

Ook welkom Volhouder. Ik ben inmiddels ook boven de 70. Ik heb de idee dat ik nog redelijk goed kan luisteren naar muziek op mijn goede hifi installatie. Het piepen van de TV hoor ik echter al lang niet meer. Zelf heb ik de idee dat je muzikaal helemaal niet zo veel verliest als je gehoor achteruit gaat. Kijk maar eens naar een piano bijvoorbeeld. De uiterste toetsen links worden niet zo vaak gebruikt. 

1 hour ago, volhouder said:

Probeer het gewoon eens , begin met de widex . Waarom lijkt een hoortoestel je niets ?  Ik neem aan dat je de krant ook niet meer kan lezen zonder bril ? Maar een goede audicien is essentieel en let vooral op de afstelling in de muziek modus

Een weekje geleden was er een vergelijkbaar onderwerp bij het “facebook high end genootschap.”

Daar had iemand drie apparaten vergeleken en kwam ook op de Widex uit.

Zo langzamerhand ontstaat hier ook de behoefte aan een gehoorversterking. Vooral gesprekken begin ik moeilijk te volgen. Muziek gaat nog wel, maar ik weet natuurlijk niet wat ik mis. Binnenkort toch maar eens wat gaan proberen. Die Widex houd ik in gedachten

groet,

Leobus

2 hours ago, volhouder said:

Dankjewel,

Je hoort beslist niet alles op hetzelfde geluid niveau , dat zou niet goed zijn . En natuurlijk hoor je bij een live concert hetzelfde als thuis al moet ik zeggen dat hoortoestellen vaak bij n live concert minder presteren dan gewoon thuis .  Ik gebruik de Widex , speciaal voor zijn muzikale kwaliteiten maar alles is afhankelijk van de audicien die ze afstelt en die zijn niet gewend te werken met audiofielen . Het is veel gemakkelijker om de verstaanbaarheid af te stellen dan op muziek , bovendien zijn wij veel kritischer dus minder geliefd bij audiciens . Bij een goed muziek programma op je hoortoestel wordt het comprimeren tot het minimale beperkt of buiten werking gesteld net zoals alle filters .Als ik de keuze had dan had ik natuurlijk gewoon nieuwe oren gekocht 😉maar met hoortoestellen hoor ik alles in de muziek zoals het hoort , zonder wordt het te donker en vlak .

De hele idee achter een gehoortoestel is, dat je bepaalde frequenties “bijtrekt”. Zou je dat in een hifi set ook niet kunnen als je iets mist boven de 10.000 Hz? Kwestie van een extra tweeter? Of is dit te simpel gedacht?

Zo een 2 jaar geleden kwam ik erachter dat de pieptoon van de magnetron niet door mij werd gehoord, dat  was een signaal om toch eens verder te kijken/luisteren.

Ik heb inmiddels een anders magnetron😊 en een hoortoestel wat ik met een hoop zoeken dan heb uit gezocht.

Bij de Beterhoren werd ik prima geholpen ,en de dame in  kwestie kon het prima afregelen, en een goede verstaanbaarheid werd gerealiseerd.

Echter als je een beetje comfort wilt met ook dan het gebruik met de Bluetooth en de optie om dan de afstelling goed te benutten werd het wat problematisch.

Nu dan na die proefperiode gekozen voor een leverancier die de zaken wel goed op orde had, en nu bij het Phonak Audio Paradise 90 uitgekomen, en dan merk je dat er aardig wat verschillen zijn.

Ik gebruik het wel voor kritische momenten als ik meen dat nodig te hebben, en luister dan met meer mogelijkheden in de details.

Inmiddels zit ik ook al in het midden van de jaren 70 en dan bedoel ik niet die van de vorige eeuw.

Mijn gehoor is ook al lang niet meer wat het ooit was.

Wil er toch wel wat aan/voor gaan doen, maar schrik vooral terug voor de hoge prijzen die worden gevraagd voor apparaten, die voor audioliefhebbers geschikt zijn.

Zoals de hierboven genoemde Widex apparaten bijvoorbeeld.

Moet je, voor iets dat echt werkt, rekenen op een prijs van 4.000 euro of zelfs hoger?

Of kun je ook al voor lagere prijzen op een goed resultaat rekenen?

Draagt de normale zorgverzekering ook bij?

15 hours ago, carl said:

Ook welkom Volhouder. Ik ben inmiddels ook boven de 70. Ik heb de idee dat ik nog redelijk goed kan luisteren naar muziek op mijn goede hifi installatie. Het piepen van de TV hoor ik echter al lang niet meer. 

Dat piepje van de TV was uit de beeldbuistijd. LCD- en LED-TV's piepen niet. 

Ik kan mij een periode herinneren, dat ik sommige hoge tonen miste. Dat heeft een aantal maanden geduurd. Vermoedelijk is dat geheugen op een bepaald moment verdwenen. Ik ben het mij niet meer bewust. Ik wordt morgen 69 en hoor nog circa 12.000Hz. Ach, zolang ik de vijand maar hoor naderen.

2 hours ago, WanFie said:

Dat piepje van de TV was uit de beeldbuistijd. LCD- en LED-TV's piepen niet. 

Ik heb pas na de verhuizing een LED scherm gekocht Hans. Zal dus 14/15 jaar geleden zijn.

14 hours ago, Vinyl_Fuchs said:

Vraagje: "Zouden goede, regelbare in-ears voor audiofielen met achteruitgaand gehoor niet geschikter zijn voor het beluisteren van muziek?"

Als je het met oordoppen af kan is dat m.i. oke maar de hoortoestellen kan je afstellen naar mate van je hoorverlies , meestal over min 10 freq banden

3 hours ago, huubw said:

Inmiddels zit ik ook al in het midden van de jaren 70 en dan bedoel ik niet die van de vorige eeuw.

Mijn gehoor is ook al lang niet meer wat het ooit was.

Wil er toch wel wat aan/voor gaan doen, maar schrik vooral terug voor de hoge prijzen die worden gevraagd voor apparaten, die voor audioliefhebbers geschikt zijn.

Zoals de hierboven genoemde Widex apparaten bijvoorbeeld.

Moet je, voor iets dat echt werkt, rekenen op een prijs van 4.000 euro of zelfs hoger?

Of kun je ook al voor lagere prijzen op een goed resultaat rekenen?

Draagt de normale zorgverzekering ook bij?

Je hebt zorg toestellen en de vrije markt . Dat verschil is groot in prijs . Zorg Hoortoestellen zijn verdeeld in 5 categorieen afhankelijk van je hoor verlies . Dat wordt beoordeeld aan de hand van n vragenlijst , ik heb een cat5 toestel maar heb toch de indruk dat voor muziek luisteren de categorie minder belangrijk is . Het grote verschil onderling is met name in het spraakgebied . De duurdere toestellen kunnen wat meer automatisch wat wij in de muziek in feite niet willen . Ik heb mijn toestel meestal op de muziek stand staan . Zorgtoestellen zitten kwa prijs tussen de 200,- en 400,- /stel en je eigen risico zorgverzekering . De rest betaald je verzekering , vrije markt beginnen bij ca 2000,-/stel . Widex levert ook zorgtoestellen .

Je mag de toestellen ook eerst testen ,voor ca 2 mnd , gratis , audiciens verdienen aan zorgtoestellen veel minder dan aan vrijemarkt toestellen dus doen hun best om een vrije markt toestel te verkopen , echter niet nodig . Besef wel dat je hersenen zich in moeten stellen op t nieuwe geluid . dwz dat ze de onbelangrijke geluiden naar de achtergrond duwen , een eigenschap die bij langdurig hoorverlies verloren gaat en weer hersteld moet worden . Je moet de hoortoestellen ook niet te hard zetten , die neiging hebben audiciens nog wel eens .

3 hours ago, Duclaasie said:

Je verzekeraar draagt pas bij vanaf een bepaald verlies in dB, ik meen dat de grens zelf 35dB is. En dan nog krijg je waarschijnlijk slechts een beetje vergoed. 

Klopt , 35dB zit je zo aan op onze leeftijd . Vergoeding gaat per categorie en het verlies in dB is slechts een onderdeel daarvan . Je betaald wat zelf en dat ligt afhankelijk van de categorie tussen de 200/400 stel . Toestellen kosten eigenlijk tussen de 1200/2000 stel . Ik probeer hier overigens geen toestellen te verkopen alleen mensen erop attenderen dat er een manier is om meer van hun mooie installatie en muziek te genieten . Ook de zachte geluiden in je muziek weer waar te nemen want ook dat loopt terug naarmate je ouder wordt

3 hours ago, thingman said:

Haha 4000 euro... alsjeblief zeg...

In nog geen 4000 jaar.

Leer ermee leven, net als met die andere "gebreken". That's life.

Gebruik ook geen bril ? best knap als je boven de 60 bent

1 hour ago, Jongensdroom said:

Ik kan mij een periode herinneren, dat ik sommige hoge tonen miste. Dat heeft een aantal maanden geduurd. Vermoedelijk is dat geheugen op een bepaald moment verdwenen. Ik ben het mij niet meer bewust. Ik wordt morgen 69 en hoor nog circa 12.000Hz. Ach, zolang ik de vijand maar hoor naderen.

Best goed , niet iedereen heeft toestellen nodig . Mijn vrouw heeft ook betere oren dan ik . Wist je trouwens dat vrouwen over het algemeen n beter gehoor hebben dan mannen ?

16 hours ago, HansP said:

Zo een 2 jaar geleden kwam ik erachter dat de pieptoon van de magnetron niet door mij werd gehoord, dat  was een signaal om toch eens verder te kijken/luisteren.

Ik heb inmiddels een anders magnetron😊 en een hoortoestel wat ik met een hoop zoeken dan heb uit gezocht.

Bij de Beterhoren werd ik prima geholpen ,en de dame in  kwestie kon het prima afregelen, en een goede verstaanbaarheid werd gerealiseerd.

Echter als je een beetje comfort wilt met ook dan het gebruik met de Bluetooth en de optie om dan de afstelling goed te benutten werd het wat problematisch.

Nu dan na die proefperiode gekozen voor een leverancier die de zaken wel goed op orde had, en nu bij het Phonak Audio Paradise 90 uitgekomen, en dan merk je dat er aardig wat verschillen zijn.

Ik gebruik het wel voor kritische momenten als ik meen dat nodig te hebben, en luister dan met meer mogelijkheden in de details.

Een goede audicien is zeker belangrijk zoniet het belangrijkste en de goede selecteren kost ook nogal wat tijd , net zoals een goede speaker selecteren ook tijd kost maar dat vinden we dan weer niet erg ......

Je kan het vaak idd opmerken bij een piep , ook de piep bij het inschakelen van t huis alarm bv . Ik heb ook de bernafon geprobeerd en gek genoeg gaf deze die piep repeterend weer hetgeen ook op de achtergrond te horen was bij 'gewoon' luisteren . Is het dus niet geworden . De eerste toestellen van mij kosten toen 4500,- , daarna de widex zorgtoestel gekozen . Nog geen 300,- bij te betalen . Muziek weergave gaf geen verschil