Jump to content

belangrijkste component in je keten , je oren . Ook aan slijtage onderhevig

volhouder
 Share

Recommended Posts

2 minutes ago, huubw said:

Bij welke van de bekende audiciens maak je de meeste kans om goed geholpen te worden, goed advies te krijgen en te mogen rekenen op een goed afgesteld hoortoestel?

Dat is plaatselijk verschillend , niet iedere audicien wilt zorgtoestellen leveren . Ik heb bv ook 'oog voor horen' over de vloer gehad maar die dame gaf het na de eerste bijstelling al op . Die gaan voor het snelle werk . Afstellen volgens de diagram en dan moet t goed zijn . Ik heb mn 2e set bij Specsavers aangeschaft , maar dat is per filiaal verschillend . Bekijk de sites en als die vertrouwenswekkend overkomt maak je een afspraak . Schroom niet om iets ander op te zoeken als het niet naar je zin is . Beluister je toestellen zoals je speakers beluistert en geef feedback door aan je audicien .

19 hours ago, carl said:

Ook welkom Volhouder. Ik ben inmiddels ook boven de 70. Ik heb de idee dat ik nog redelijk goed kan luisteren naar muziek op mijn goede hifi installatie. Het piepen van de TV hoor ik echter al lang niet meer. Zelf heb ik de idee dat je muzikaal helemaal niet zo veel verliest als je gehoor achteruit gaat. Kijk maar eens naar een piano bijvoorbeeld. De uiterste toetsen links worden niet zo vaak gebruikt. 

Ha Carl , al veel post van jouw tegen gekomen . Je hoort het verschil pas als je ze in hebt . Je zult er versteld van staan hoeveel instrumenten er echt meespelen en die je nu weer hoort . Hoe groot het verschil is zal zeker afhangen van de muziek die je beluistert . Wel eens je handen achter je oren gehouden en t verschil gehoord ?  Het is niet alleen t hoog wat je kwijt raakt maar ook het vermogen om zachte geluiden waar te nemen , heeft iets te maken met de trilhaartjes geloof ik .

Het is alleen heel opvallend dat men wel een bril opzet als men de krant niet meer kan lezen maar hulp bij het horen overbodig vindt omdat het niet , ja wat eigenlijk . Laatst nog een Hi End verkoper gesproken en die vertelde dat mensen bij komen met opmerkingen dat ze bij apparatuur iets niet horen maar dat dat gezien de leeftijd van de klant niet zo gek was , natuurlijk wilde de man ook niet aan een hoor apparaat want het ligt toch aan de versterker, speaker , opname etc maar nooit aan het eigen gehoor ....

19 hours ago, Duclaasie said:

Ik vind dit een hele interessante steen in de vijver. Met mijn 38 lentes hoop ik voorlopig nog niet toe te zijn aan een gehoorapparaat, maar ik heb wel al meermaals mogen meemaken dat een audioset een “nogal eigen sound” heeft om het zo maar te zeggen. Veelal heeft het er dan de schijn van dat er richting eigen gehoorbeperking is getuned. Ik zou er zelf denk ik niet veel moeite mee hebben om op een gegeven moment een hulpmiddel te gebruiken. Tegen de tijd dat ik daar aan toe ben werkt het vast feilloos :P

Daarnaast ben ik al op jonge leeftijd begonnen met het dragen van ottoplastieken wat zeker bijdraagt aan het op peil houden van het gehoor. Dit was jaren terug natuurlijk absoluut geen gemeengoed en zodoende hebben veel oudere collega’s dan ook gehoorschade door gebrek aan bescherming in hun werk. 

gehoorbescherming is heel goed natuurlijk . Ik heb veel jaren met modelauto's  (brandstof motoren ) races gereden over europa . Die dingen maken ver over de 80dB snerpend geluid , oorbeschermimg werd niet aan gedaan. Had beter eerder oordoppen moeten gebruiken . Zal goed zijn als het taboe mbt hoortoestellen eraf gaat .

19 hours ago, leobus said:

Een weekje geleden was er een vergelijkbaar onderwerp bij het “facebook high end genootschap.”

Daar had iemand drie apparaten vergeleken en kwam ook op de Widex uit.

Zo langzamerhand ontstaat hier ook de behoefte aan een gehoorversterking. Vooral gesprekken begin ik moeilijk te volgen. Muziek gaat nog wel, maar ik weet natuurlijk niet wat ik mis. Binnenkort toch maar eens wat gaan proberen. Die Widex houd ik in gedachten

groet,

Leobus

idd gewoon proberen , de achteruitgang van het gehoor gaat zo langzaam dat het niet opvalt maar toen ik ze voor t eerst inhad viel het op dat ik mensen in de straat ineens hoorde praten , hoorde de vogels weer . Was gewoon niet opgevallen dat ik dat miste . Je kan hoortoestellen uittesten en wees dan wel kritisch op de afstelling , hetgeen je zelf belangrijk vindt . Niet te scherp , details weer normaal hoorbaar en geluiden zoals iets laten vallen ook niet overdreven hard binnenkomt .

Ik vind het wel prima dat je dit aansnijdt Volhouder. Ik houd het zeker in de gaten en zal die Widex zeker in gedachte houden.

Edited by carl

Ja, mijn zwager was vrachtwagenchauffeur en hield ook oorbescherming op in de aanhanger, ook in zo’n trailer komt veel geluid vrij. Ik heb gehoorbescherming op maat voor bij concerten. Het neemt veel van de scherpte en druk weg, maar soms ook van de geluidsproductie. Bij sommige artiesten valt de magie dan weg, maar bij andere artiesten niet. 

Moet wel zeggen dat er vaak toch nog een oorruis aanwezig blijft na een concert, ongeacht oorbescherming. Een moeilijke afweging. 

Ik ga ervan uit dat mijn oren nog goed zijn, omdat ik geniet van muziek en niet het idee heb dat er iets ontbreekt. Mij dunkt dat dit is waar het om gaat.

Ik herken het niet dat mijn set minder of te weinig hoog geeft. Laatst beluisterde ik weer eens zo'n moderne high-end set en vond het hoog en midhoog veel te opdringerig. De piepjonge eigenaar had er geen last van... :)

Ik heb net twee gehoortesten gedaan. Ik pak de 10.000 Hz nog. Mijn rechteroor zou iets minder zijn. Valt me weer mee. Met kerst werd ik ook niet gek van de herrie.

Edited by carl

Die 10000 Hz zegt niet zo veel. Is wel leeftijd gebonden, maar over gehoorbeschadiging zegt het minder.

De frequenties bij gehoorbeschadiging liggen tussen de 1000 en 8000 Hz Helaas heb ik daar ervaring mee. + de leeftijd natuurlijk.

Vroeger op het werk vaak de bescherming net even niet bij me of te laat opgezet. En we hadden in het begin zeker kappen en later zelfs op maat gemaakte oordopjes met filterfunctie. Maar ja, als het niet gebruikt……

groet,
Leobus

6 hours ago, Jongensdroom said:

Mijn vrouw wordt altijd goed geholpen in het Audiologisch Centrum in Eindhoven. Men geeft onafhankelijk advies. Dat hopen we dan maar.

Het is wel zo dat bij de hoorzorg voornamelijk wordt uitgegaan naar de verstaanbaarheid en dat is iets anders dan naar muziek luisteren . 'Normale' mensen begrijpen ook niet dat er mensen (audiofielen) zijn die heel veel duizenden uitgeven aan apparatuur om naar muziek te luisteren . Hebben wel een TV van duizenden euro's maar luisteren naar een transistor radiootje .......

16 hours ago, carl said:

Ik heb net twee gehoortesten gedaan. Ik pak de 10.000 Hz nog. Mijn rechteroor zou iets minder zijn. Valt me weer mee. Met kerst werd ik ook niet gek van de herrie.

maar met hoeveel verlies tov het normale ?  Ik pak ook nog de 10 maar wel met min 80dB tov het normale . 50dB minder dan bij 2000Hz . Het gaat erom of je bij 'normaal'volume ( 80dB op luister positie ) nog de stillere passage's hoort . De zachte tingels , het slepen van de kwastjes op de snaredrum . Maar het belangrijkste is natuurlijk of je het zelf mooi vindt . Ik houdt je enkel een spiegel voor omdat ik vermoed dat er nogal wat detail ontgaat bij veel muziek liefhebbers van onze leeftijd en we de juiste oorzaak liever niet onder ogen zien . Het gehoor blijft een complex verhaal , bij kleuren kan je gelijk zeggen of het rood is of blauw , bij geluid een tikkeltje lastiger .

kan je niet , je kan wel een toestel kiezen met een aparte muziek programma . De beoordeling of je in aanmerking komt zit hem niet in de muziek weergave maar voornamelijk in de verstaanbaarheid . De audiogram die de audicien maakt laat een bepaald gehoorverlies zien en als dat in het belangrijkste spraakgebied boven de 35dB zit dan kom je in aanmerking voor vergoeding en dan moet je de zg amsterdam vragenlijst invullen om te beoordelen welke categorie je valt. Meestal is een audicien je wel behulpzaam bij deze alhoewel je officieel de lijst zelfstandig in moet vullen .  Voor een vrije markt toestel is dit niet nodig maar dan betaal je alles zelf .(vanaf ca 1800,- / stel )

( zeg maar gewoon ; Hans  Carl . Ben wel n volhouder van karakter , ondernemer , dan weet je het wel )

Dat ben ik weer helemaal met je eens Klaas. Aan de andere kant is het geen audicien. Eigenlijk heb je genoeg aan een Quad Tilt control.

Edited by carl

21 hours ago, kappa7 said:

Ik vraag me af in hoeverre je nog plaatsing en ruimte kunt beoordelen als je deze hulpmiddelen in hebt.

Heel goed , geen probleem om ruimtelijk te horen . 'Stereo' blijft volledig in tact , wordt zelfs beter als je gehoor L R niet gelijk zijn