Jump to content

Opknappen IMF CM2A

Duclaasie
 Share

Recommended Posts

Afgelopen week heb ik een setje IMF CM2A opgepikt, gratis welteverstaan. Gaat om een setje met een verhaal, namelijk een van de speakers is ooit gevallen en speelt mogelijk niet meer. Dit leek mij wel een leuk projectje en bevallen ze niet dan kom je er altijd weer vanaf. 

Gister meteen gecontroleerd en er komt geluid uit, maar dat lijkt ( nog) nergens op. Sowieso doet een van de tweeters het niet en vervormt de andere tweeter. De gebruikte tweeters zijn van Audax en die zijn ferrofluid gekoeld, dus ik had al rekening gehouden met een slechte weergave. Gelukkig zijn de kasten in nette gebruikte staat, dus de basis is goed genoeg om er een klein projectje van te maken. 

Bij het openen van de luidsprekers was de oorzaak van de niet meespelende tweeter snel duidelijk. 
IMG-4660.jpg

IMG-4662.jpg

De magneet van de tweeter is door de impact van de val dus compleet losgeraakt en heeft daarbij de ader van de spoel naar het aansluitlipje vernield. De spoel zelf lijkt nog goed en is ook niet verbrand gelukkig. Inmiddels heb ik contact gehad met Audiolab en zoals het nu lijkt is deze tweeter nog te repareren en word de andere ook meteen van nieuwe ferrofluid voorzien. 

IMG-4663.jpg

IMG-4661.jpg

IMG-4667.jpg

En zo ligt de boel er nu bij. Inmiddels ook bij Falcon Acoustics de vraag uitgezet of ze voor deze filters nog condensatoren leveren. Falcon levert voor veel IMF modellen nog onderdelen en crossovers, alleen voor dit type staat helaas geen standaard setje in de webshop, omdat de filters naar het schijnt nogal variëren. 

Zo gauw ik duidelijkheid heb over de mogelijkheden ga ik de kasten ook netjes maken, want al die plakkers is natuurlijk geen gezicht. Al met al ben ik erg benieuwd naar het resultaat, aangezien het best wel hoog gewaardeerde luidsprekers zijn. 

Er zitten twee types condensator in en die heb ik zojuist op capaciteit getest. Een is nog op randje van originele specificaties, de rest zit er allemaal dik boven qua capaciteit. Onderstaand foto’s van de gebruikte componenten. 

IMG-4670.jpg

IMG-4668.jpg

IMG-4665.jpg

@Bebatoliwelke specificaties heb je nog meer nodig om te weten met welke condensator je zou kunnen vervangen? Overigens is het niet de bedoeling om al te dure spullen te gebruiken, want als de speakers niet bevallen dan gaan ze alsnog de verkoop in. 

Naast de capaciteit is ook de weerstand van belang in een condensator.

Vervang je de bipolaire Elkos door de genoemde de mkps dan is daar de weerstand lager van en verander je de filter karakteristiek.

Mocht de genoemde bipolaire Elko niet meer goed zijn dan vervangen door een bipolaire elko van een zelfde waarde.

Merk is niet heel belangrijk als de waardes maar kloppen.

Posted (edited)

Dus dan kan ik in feite beter deze bipolaire Janssen pakken, dan een MKT met dezelfde capaciteit? Weerstand gemeten met de millimeter loopt van allemaal in de Mohms en staat niet bij de specs van de condensatoren vermeld. 

De kortste klap is dus originele zien te krijgen, leerzaamste route is uitzoeken hoe het ook kan met andere componenten. Hopelijk kunnen jullie mij daar in helpen. 

Het lijstje wat ik nu heb is als volgt:

6mF 50 volt vervangen voor

Parallel

3.3 MKTA 160v

2.7 MKTA 160v

Of

2.2 MKTA 160V

3.9 MKTA 160V

4mF 50 volt vervangen voor

MKTA 3.9mF 160V

Alternatieven met een hogere spanning vallen al gauw af vanwege de grootte die toeneemt. 

Edited by Duclaasie

Met die Jantzen is niets mis.

Zelf heb ik voor de Kef toen de mundorf ecap genomen.

qua geluid ga je dat niet horen beide voldoen gewoon.

zitten hier de waardes bij die je nodig hebt?

https://www.rumoh.eu/crossover-parts/capacitors/mundorf-ecap-raw/?p=1

Bedenk wel dat de tolerantie ongeveer 10% is en je dus best wel wat afwijking kunt hebben.

Ik heb net even een 22uF ecap gemeten en die was 25.82uF, er zit dus nog al wat ruimte in.

Dus als ik het goed begrijp kan ik beter een elektrolytische condensator pakken omdat de interne weerstand dan beter die van het origineel benaderd? Jammer dat van de originele condensatoren de waardes niet (meer) zijn te vinden. Die Mundorf had ik inmiddels ook gevonden evenals de Jantzen. Een van die twee merken zal het wel worden. 

Helaas zijn niet alle waardes overal te krijgen, dus dat is best een puzzel. 

Ja en je kan dan om dat de prijs niet te gek is een aantal extra nemen zo dat je het dichtste bij de gewenste waarde kunt komen door te matchen.

Ook kan je Rudy vragen of hij paartjes kan maken.

Maar dan zal dat wel extra kosten.

Rudy is van Rumoh. Daar bestel ik zelf meestal speaker componenten.

Inmiddels heb ik contact met Rudy en die geeft aan dat een MKT of MKP wel kan. Naar hij aangeeft zijn de verschillen niet zo groot, in tegenstelling tot zomaar spoelen wissel wat niet zomaar kan. Inmiddels heb ik voor het overzicht het filter ook uitgetekend in klad. IMG-4676.jpg

Als ik het zo zie dan zou ik de twee condensatoren voor de woofer ook kunnen vervangen voor een enkele 10uF. Dat geeft meteen meer keuze. Waardes van de spoelen weet ik helaas nog niet. 

Voor het hoog zouden deze dan misschien wel passen.

https://www.rumoh.eu/crossover-parts/capacitors/4.80-10-0uf/3049/6.20uf-audyn-cap-q4-400v

Als de tolerantie gunstig uitvalt zit deze aan de onderzijde zit kan dat nog wel eens gunstig uit komen. de andere kant op kan ook natuurlijk.

Ik zie net dat deze er ook in 3uF is 2 parallel zit je op 6uF.

https://www.rumoh.eu/crossover-parts/capacitors/1.05-4.70uf/3077/3.00uf-audyn-cap-q4-400v

Deze zijn in elk geval niet heel gek geprijsd voor een MKP.

Hier vind je een overzicht van de verschillende condensatoren en wat Tony er van vind.

https://www.humblehomemadehifi.com/download/Humble Homemade Hifi_Cap-Test-Ratings.pdf

Edited by kappa7

Dat lijkt er al meer op...Wel een vreemde manier van schema tekenen zo..Begin boven aan met een + lijn en onder met een -lijn en teken alles daar tussen. :) 

En voor de tweeter geen Elcaps meer maar polyprop.

26 minutes ago, Roots said:

Dat lijkt er al meer op...Wel een vreemde manier van schema tekenen zo..Begin boven aan met een + lijn en onder met een -lijn en teken alles daar tussen. :) 

En voor de tweeter geen Elcaps meer maar polyprop.

Ik doe maar wat hè, vind het al heel wat dat ik het redelijk op papier kreeg. 

Ik hoor het al, als je 10 mensen wat vraagt krijg je 10 keer een ander advies. Ik ga voor een deel op de kennis alhier en ook op de kennis van Rudy. 

Ik had al begrepen dat voor het hoog ( de twee 6uF condensatoren) de kwaliteit het belangrijkst is. Heb inmiddels een paar scenario’s uitgewerkt en met Jantzen Croscap MKP blijf ik keurig binnen budget. Met de Audyn Cap Q4 ga ik er iets overheen als ik de 4uF en 6uF van het laag vervang voor een 10uF. Als ik ze parallel laat dan kom ik waarschijnlijk met de ruimte niet uit en qua budget ook niet. 

En dan de vraag, hoe ver ga je met een luidspreker als deze… 

4 hours ago, Duclaasie said:

Ik had al begrepen dat voor het hoog ( de twee 6uF condensatoren) de kwaliteit het belangrijkst is. Heb inmiddels een paar scenario’s uitgewerkt en met Jantzen Croscap MKP blijf ik keurig binnen budget.

Dat klopt die filteren de tweeter en daar gaat et audiosignaal door.

Met de Audyn Cap Q4 ga ik er iets overheen als ik de 4uF en 6uF van het laag vervang voor een 10uF. Als ik ze parallel laat dan kom ik waarschijnlijk met de ruimte niet uit en qua budget ook niet. 

In principe kan je daar gerust een bipolaire elco gebruiken.

En dan de vraag, hoe ver ga je met een luidspreker als deze… 

Posted (edited)

Zitten er nog nadelen aan het vervangen van die 4uF en 6uF die parallel staan voor andere waardes, waarbij het totaal natuurlijk 10uF blijft? 10uF is in bipolaire elco’s blijkbaar geen standaard waarde. 

1x3.90uF en een 3.9uF met 2.2uF parallel zou dat moeten kunnen doen. Wijkt dan weinig af van origineel en de som is keurig 10uF

Edited by Duclaasie

11 minutes ago, Duclaasie said:

Zitten er nog nadelen aan het vervangen van die 4uF en 6uF die parallel staan voor andere waardes, waarbij het totaal natuurlijk 10uF blijft? 10uF is in bipolaire elco’s blijkbaar geen standaard waarde. 

1x3.90uF en een 3.9uF met 2.2uF parallel zou dat moeten kunnen doen. Wijkt dan weinig af van origineel en de som is keurig 10uF

Je kan perfect 10uF gebruiken.

Hier kan je ze vinden:

https://www.soundimports.eu/nl/027-340.html

8 minutes ago, Duclaasie said:

Klopt, maar heeft dat invloed tov de oorspronkelijke 2 stuks parallel van 4uF en 6uF. Naar mijn idee zou dat voor de weerstand kunnen uitmaken, alleen met mijn gebrekkige kennis kan ik dat niet onderbouwen

Er is een verschil weerstand meten aan de elco met een multimeter of wat er gebeurt als je er een signaal doorstuurt. De weerstandsmeting met een multimeter zegt eigenlijk niets over de elco. Stel je stuurt bv 1kHz door de elco en je meet met een scoop eerst ge signaal voor en na de elco zal je merken dat er zo goed als geen verschil is in amplitude. Of om maar te zeggen dat er nagenoeg geen weerstand zit op een elco.

Jou 10uF zit dan nog eens parallel en daar is het nog veel minder kritisch. In praktijk zal je geen verschil horen en meten tussen 1x 10uF of de combinatie van 4 & 6uf.

Edited by Bebatoli