Duclaasie Posted 5 januari Author Report Share Posted 5 januari (edited) Bij dezen meteen een update van het schema, lijkt mij een stuk beter leesbaar zo. Mochten jullie fouten of vreemde zaken waarnemen dan hoor ik het graag. Inmiddels ben ik dus dankzij jullie een hoop wijzer. Wanneer ik duidelijkheid heb over de mogelijkheid of de tweeter nog is te herstellen, dan ga ik onderdelen bestellen. Zoals het nu lijkt Audyn Q4 3.0uF 2x2 parallel voor het hoog en Jantzen bipolaire elco’s 10uF. Voor die elco’s heb ik dan nog de keuze tussen 5% of 10% gladde elco’s. Edited 5 januari by Duclaasie Leesbare afbeelding geplaatst Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari (edited) Deze tekening is veel beter, het is een elektrisch 18dB filter en de weerstand over het 2de spoel in het laag is een correctieweerstand. Hier laat ik mijn luidspreker units herstellen. Ze hebben een heel goede reputatie en kunnen je tweeter zeker herstellen. https://www.loudspeakerrepair.com/nl/page/home Edited 5 januari by Bebatoli Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari 7 minutes ago, Bebatoli said: Deze tekening is veel beter, het is een elektrisch 18dB filter en de weerstand over het 2de spoel in het laag is een correctieweerstand. Hier laat ik mijn luidspreker units herstellen. Ze hebben een heel goede reputatie en kunnen je tweeter zeker herstellen. https://www.loudspeakerrepair.com/nl/page/home ik heb eigenlijk slechte ervaringen met die gast, slechte communicatie, lange tijd voor dat iets is gerepareerd, prijzen zijn exclusief btw en de speaker die hij gerepareerd heeft lijkt niet helemaal recht te zitten . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 5 januari Author Report Share Posted 5 januari Voor herstel van de tweeter heb ik gekozen voor Audiolab in Sint Nicolaasga. Daar heb ik zelf dan weer goede ervaringen mee en die zit hier op korte afstand. Voor wat betreft de parallelle condensatoren ga ik waarschijnlijk toch voor behoud van het parallel gebruik, om zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari 12 minutes ago, SpaceJS said: ik heb eigenlijk slechte ervaringen met die gast, slechte communicatie, lange tijd voor dat iets is gerepareerd, prijzen zijn exclusief btw en de speaker die hij gerepareerd heeft lijkt niet helemaal recht te zitten . Ik heb er enkele units laten herstellen en dat was steeds perfect in orde. Maar ik trek jou ervaring niet twijfel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari 42 minutes ago, Duclaasie said: Voor herstel van de tweeter heb ik gekozen voor Audiolab in Sint Nicolaasga. Daar heb ik zelf dan weer goede ervaringen mee en die zit hier op korte afstand. Voor wat betreft de parallelle condensatoren ga ik waarschijnlijk toch voor behoud van het parallel gebruik, om zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven. Mooi project hoor, ik zou eerst de tweeter laten herstellen en eens een paar weken luisteren naar hoe het met oude filtercomponenten klinkt. Daarna stap voor stap condensatoren uitwisselen en telkens ook weer even terugluisteren naar de oude C-tjes. Die zijn misschien nog helemaal niet zo teruggelopen, zo bespaar je je het eventueel onnodig inkopen van componenten. Neem vooral de tijd, veel plezier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 5 januari Author Report Share Posted 5 januari Just now, Buizerd said: Mooi project hoor, ik zou eerst de tweeter laten herstellen en eens een paar weken luisteren naar hoe het met oude filtercomponenten klinkt. Daarna stap voor stap condensatoren uitwisselen en telkens ook weer even terugluisteren naar de oude C-tjes. Die zijn misschien nog helemaal niet zo teruggelopen, zo bespaar je je het eventueel onnodig inkopen van componenten. Neem vooral de tijd, veel plezier. Ik begrijp die gedachte, maar ik heb van één filter de condensatoren al gemeten en dat beloofde weinig goeds helaas. Daarbij was ik niet van plan om de speaker meermaals te moeten openen, dus wanneer de tweeters herstelbaar blijken, dan bestel ik de filter componenten. Aangezien de aanschafprijs 0,- was kan ik mij wat dat betreft ook wel wat permitteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 5 januari Author Report Share Posted 5 januari Vandaag even met de kasten bezig geweest. De stickers en hun resten gaan er redelijk af met wat aceton en voorzichtig krabben. De bovenzijde van de luidsprekers zaten vol met water kringen. Die heb ik geboend met een 50/50 mengsel van zout en water wat ik uitwrijf met Scitchbrite. Even naspoelen en het ziet er weer keurig uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari (edited) Pas maar op met die aceton dat het fineer niet loslaat...Fronts ook nog met Scotchbrites boenen? Ziet er allemaal veelbelovend uit trouwens. Edited 5 januari by Roots Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 5 januari Author Report Share Posted 5 januari Morgen bij de lokale verfboer overleggen wat het handigst is m.b.t. verkleuring, maar ik denk schuren met P400 en dan in de meubelwas. Misschien nog wat kleine schade bijwerken, maar die zit uit het zicht en echt netjes is niet haalbaar zonder compleet opnieuw fineren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari Zijn oude beestjes, netjes is goed genoeg toch, nieuw eruit zien zou ook maar vreemd zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 6 januari Author Report Share Posted 6 januari Vandaag de kasten ontvet, lichtjes geschuurd en in de olie gezet. Op het eerste gezicht lijkt het best netjes. Morgen gaat de tweede laag er op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 6 januari Report Share Posted 6 januari Houtnerf komt er mooi uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 8 januari Author Report Share Posted 8 januari Tot op heden ben ik er ook best tevreden over. Vandaag ook de kogel door de kerk qua filtering en de bestelling er uit. Voor het hoog komen er 4 stuks Audyn CAP Q2 en de parallel condensatoren die niet in de signaalweg zetten komt Jantzen elecap electroliet in. Voor het hoog worden het twee parallelle paartjes van 2.7+3.3 en de elecaps blijven in een parallel opstelling, maar dan 3.9 op de plaats van de 4.0 en een 3.9 met parallel een 2.2 op de plaats van de 6. Uiteraard de wijzigingen ook in het schema doorgevoerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 8 januari Report Share Posted 8 januari Heel leuk, en vooral erg leerzaam toch? zullen vast aangename speakers zijn om naar te luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 8 januari Author Report Share Posted 8 januari Ja, is een hartstikke leuk projectje zo waar ik terloops een hoop van opsteek. Als het een beetje meezit kan ik misschien wel komend weekend weer opbouwen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 januari Report Share Posted 9 januari 20 hours ago, Duclaasie said: Tot op heden ben ik er ook best tevreden over. Vandaag ook de kogel door de kerk qua filtering en de bestelling er uit. Voor het hoog komen er 4 stuks Audyn CAP Q2 en de parallel condensatoren die niet in de signaalweg zetten komt Jantzen elecap electroliet in. Voor het hoog worden het twee parallelle paartjes van 2.7+3.3 en de elecaps blijven in een parallel opstelling, maar dan 3.9 op de plaats van de 4.0 en een 3.9 met parallel een 2.2 op de plaats van de 6. Uiteraard de wijzigingen ook in het schema doorgevoerd. Die tweede 6uF zit echt wel in de signaalweg. daar lijkt me een MKP beter op z'n plaats. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 9 januari Author Report Share Posted 9 januari 2 hours ago, WanFie said: Die tweede 6uF zit echt wel in de signaalweg. daar lijkt me een MKP beter op z'n plaats. Klopt, dat wordt het ook. De twee die in serie met de tweeter zitten worden allebei MKP Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 9 januari Author Report Share Posted 9 januari De pakketbezorger was vroeg vandaag, dus het eerste filter is weer compleet. Gelukkig past het er ook allemaal op, aangezien die MKP’s een stuk groter zijn. Uiteraard heb ik ze wel vantevoren gematched om de verschillen zo klein mogelijk te houden en dat lijkt prima gelukt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 9 januari Report Share Posted 9 januari Ziet er goed uit! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anathema Posted 9 januari Report Share Posted 9 januari 27 minutes ago, Walt said: Ziet er goed uit! +1 Ik krijg weer spijt dat ik ooit mijn IMF TLS80 mk 2 heb weggedaan. Vanwege vrouwelijke impedantie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 9 januari Report Share Posted 9 januari 2 hours ago, Duclaasie said: Uiteraard heb ik ze wel van tevoren gematched om de verschillen zo klein mogelijk te houden en dat lijkt prima gelukt. Ik durf te beweren dat je 10% afwijking niet kan horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 9 januari Report Share Posted 9 januari Is al een serieus filter zo...Wist je trouwens dat een Elcap niets anders is dan 2 elco's met de plussen aan elkaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 9 januari Report Share Posted 9 januari 7 minutes ago, Bebatoli said: Ik durf te beweren dat je 10% afwijking niet kan horen. Zucht... daar gaat ie weer... Het zal de pret gelukkig verder niet drukken voor Klaas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 9 januari Report Share Posted 9 januari Stop daarmee Thingman...Je post alleen maar om tegen iemands schenen te schoppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts