Duclaasie Posted 9 januari Author Report Share Posted 9 januari Inmiddels ook het tweede filter klaar en als finishing touch een dot siliconenkit voor wat extra stevigheid en om trilling te dempen. 14 minutes ago, Bebatoli said: Ik durf te beweren dat je 10% afwijking niet kan horen. Ongeacht of het hoorbaar is of niet zou ik niet weten waarom ze niet even netjes zou matchen. Als is het maar voor de gemoedsrust. Ik had ook niet alle condensatoren in de zelfde richting kunnen monteren, maar het oog wil ook wat. En aandacht maakt alles mooier 5 minutes ago, Roots said: Is al een serieus filter zo...Wist je trouwens dat een Elcap niets anders is dan 2 elco's met de plussen aan elkaar. Ja, dat had ik er inmiddels van opgestoken. Overigens vallen de kosten nog reuze mee. 25,- aan filter componenten inclusief verzenden vind ik voor een speaker van deze klasse en leeftijd nog prima verdedigbaar. 10 minutes ago, thingman said: Zucht... daar gaat ie weer... Het zal de pret gelukkig verder niet drukken voor Klaas. Als je dat maar door hebt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 9 januari Report Share Posted 9 januari Natuurlijk is het niet verkeerd om zo dicht mogelijk bij de originele waarde te blijven maar als die wat afwijkt ga je dat nagenoeg niet merken. Mijn opmerking is relativerend bedoelt en niet als kritiek. In elk geval is het een fijn project ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 januari Report Share Posted 9 januari Tis netjes geworden, is je tweeter al terug, ik ben benieuwd naar het resultaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 10 januari Author Report Share Posted 10 januari (edited) De tweeters zijn nog niet terug, dus ik moet nog even geduld hebben. Wel tussentijds contact gehad met de reparateur en het lijkt allemaal herstelbaar te zijn. Wel kan het zijn dat de defecte tweeter van een nieuw diafragma moet worden voorzien. Naast vervangen van de ferrofluid worden de domes ook opnieuw gecoat omdat deze lekken. Edited 10 januari by Duclaasie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 10 januari Report Share Posted 10 januari 1 hour ago, Duclaasie said: De tweeters zijn nog niet terug, dus ik moet nog even geduld hebben. Wel tussentijds contact gehad met de reparateur en het lijkt allemaal herstelbaar te zijn. Wel kan het zijn dat de defecte tweeter van een nieuw diafragma moet worden voorzien. Naast vervangen van de ferrofluid worden de domes ook opnieuw gecoat omdat deze lekken. Welke reparateur doet het werk, ik ben nml wel geïnteresseerd omdat ik ook enkele units heb liggen die aan herstelling toe zijn. Ik ben best wel benieuwd naar het eindresultaat, de kasten zien er in elk geval erg netjes uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 10 januari Author Report Share Posted 10 januari 26 minutes ago, Bebatoli said: Welke reparateur doet het werk, ik ben nml wel geïnteresseerd omdat ik ook enkele units heb liggen die aan herstelling toe zijn. Ik ben best wel benieuwd naar het eindresultaat, de kasten zien er in elk geval erg netjes uit. Ik laat het doen door Ruud van Kuilenburg van Audiolab in Sint Nicolaasga. Tot op heden louter goede ervaringen en een man die zijn sporen ook wel heeft verdiend in de vaderlandse Hifi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kurt1970 Posted 10 januari Report Share Posted 10 januari Check ook eens https://www.vadeli.be/nl/service/index.htm. Hans is een top kerel! Service Vadeli electronics biedt u een uitstekende dienst naverkoop van alle audio apparatuur. Door onze jarenlange ervaring weten we perfect waarover we spreken als het gaat over elektrostaten herstelling of het reconen van uw geliefde “oude” luidsprekers. Herstellingen worden steeds uitgevoerd met de componenten die origineel gebruikt werden in het toestel. Indien dit laatste niet mogelijk is trachten we het origineel zo getrouw mogelijk na te streven. U kunt bij ons terecht voor: - onderhoud van alle betere merken van audio toestellen - herstelling elektrostatische luidsprekers (in het bijzonder QUAD) - herstelling en of reconen van dynamische luidsprekers. - Integratie van uw audio-apparaten in uw huisnetwerk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 10 januari Author Report Share Posted 10 januari Een van de woofer randen kwam een klein beetje los, dus die heb ik inmiddels ook gefixt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted donderdag om 17:52 Author Report Share Posted donderdag om 17:52 Vandaag de tweeters weer gerepareerd terug mogen krijgen. Uiteraard meteen ingebouwd en en inmiddels komt er weer geluid uit. Eerst even op mijn hobby/werkkamer getest, want het zal je toch gebeuren dat je even een eindtrap er uit fikt door je eigen fout… Dat ging gelukkig goed en inmiddels staan ze beneden in een sub optimale opstelling te spelen. To be continued! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted donderdag om 18:04 Report Share Posted donderdag om 18:04 Goed bezig. Had je trouwens mijn pm-tje nog gezien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted donderdag om 18:06 Author Report Share Posted donderdag om 18:06 1 minute ago, Vinyl_Fuchs said: Goed bezig. Had je trouwens mijn pm-tje nog gezien? Nu je mij er op attendeert wel, die was even aan de aandacht ontsnapt. Dank voor de info! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 18 hours ago Author Report Share Posted 18 hours ago Inmiddels staan ze te spelen op kantoor. Ik heb het beneden in mijn set geprobeerd, maar het verschil is zo groot dat het voor mij onbeluisterbaar is. Waarschijnlijk hangt dit ook nog samen met het inspelen van de speakers, dus dat staan ze nu boven te doen. Op de foto’s zie je de verkleuring waar de stickers hebben gezeten nog vrij goed, maar dit wordt behoorlijk versterkt door de lichtval. In het echt valt dit gelukkig reuze mee. Al met al een erg leuk en leerzaam project! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 18 hours ago Report Share Posted 18 hours ago Dat is jammer dat ze niet zo goed klinken, misschien je soldeerwerk even nalopen? (geintje) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 17 hours ago Author Report Share Posted 17 hours ago 23 minutes ago, Walt said: Dat is jammer dat ze niet zo goed klinken, misschien je soldeerwerk even nalopen? (geintje) Hahahaha Mijn vriendin slaakte een zucht van verlichting toen ik de Allegretto’s weer aansloot. Zou het zo kunnen zijn dat oude luidsprekers in het hoog oplopen, omdat de bronnen vaak wat doffer klonken in die tijd? Ik kan me voorstellen dat de combinatie met een moderne vrij neutrale versterker dat laat horen. Met de versterker boven kan ik het hoog wat temperen en daar wordt het een stuk beter luisterbaar van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 hours ago Report Share Posted 16 hours ago Misschien hebben die tweeters een hoger rendement gekregen? Of is de weerstand van de MKT toch een stuk lager? Meten en aanpassen dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 12 hours ago Report Share Posted 12 hours ago 3 hours ago, WanFie said: Of is de weerstand van de MKT toch een stuk lager? Meten en aanpassen dus. Vooral omdat er nu condensators parallel staan is de weerstand extra laag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 12 hours ago Author Report Share Posted 12 hours ago Beetje vreemd dat ik toch van meerdere mensen hoor dat de interne weerstand die lager is bij een MKT relatief tot het effect van de spoelen verwaarloosbaar zou zijn. Volgens de wet van Ohm zou de weerstand inderdaad een stuk lager kunnen zijn. Desalniettemin wil ik het filter eerst laten zoals het nu is. Overigens hebben deze speakers lang stil gestaan en heb ik het idee dat de rolrand van de woofers wat stug is. Het zijn rubber rolranden, die optisch nog prima zijn. Als ik de woofer echter indruk en vergelijk met mijn andere luidsprekers dan veren ze veel minder snel terug. Een beetje het verschil tussen een veer of een veer met schokbreker. Helaas kan ik over de gebruikte woofers ( IMF 8/35) niets vinden. Voor hetzelfde geld zijn die onderhevig aan ingedroogde ferro fluit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 hours ago Report Share Posted 12 hours ago In woofers zit geen ferrofluid. De demping kan ook van de aangesloten versterker komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 12 hours ago Report Share Posted 12 hours ago Zou allemaal kunnen. Vergeet ook de spider van de woofers niet die kunnen flink uitharden. Misschien met siliconenolie proberen wat soepeler te maken, ook de rolranden. Meet eerst maar eens zoals Hans al zei. How To Reduce Tweeter Volume - Everything You Need To Know! - Sound Certified Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 hours ago Report Share Posted 9 hours ago Zou nog wel eens een combinatie kunnen zijn van een aantal zaken, en alle beetjes tellen mee. Als eerste je condensatoren die meer sap doorlaten. En wat bij mij zelf de andere kant op werkte was een teveel en in jou geval niet voldoende of te dun Ferro fluit. Dan dat in combinatie met een woofer die wat minder soepel is geworden kan allemaal bij dragen aan een ander effect dan wat je gehoopt had. Wat dat betreft de boel eerst weer wat soepeler maken en daarna het filter aanpassen aan de huidige situatie. Mogelijk zijn een paar weerstanden voor en over de tweeter wel voldoende om dat recht te trekken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts