leobus Posted 19 januari Report Share Posted 19 januari 1 hour ago, kappa7 said: Gewoon een weerstand in serie zetten met de MKP/MKTs dan klopt het sommetje weer. Heb je wel het voordeel van de mooiere condensator en blijkt het originele ontwerp intact. Ik zou eerder denken aan een spanningsdeler. Met een serie weerstand verander je ook het cross over punt van je filter. Voor info over een spanningsdeler zie deze site. https://soundcertified.com/how-to-reduce-tweeter-volume/ groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 19 januari Author Report Share Posted 19 januari 17 minutes ago, leobus said: Ik zou eerder denken aan een spanningsdeler. Met een serie weerstand verander je ook het cross over punt van je filter. Voor info over een spanningsdeler zie deze site. https://soundcertified.com/how-to-reduce-tweeter-volume/ groet, Leobus Een L pad had ik inmiddels ook op ingelezen, maar dat is de laatste strohalm eerlijk gezegd. Op het eerste gehoor denk ik dat een set bipolaire elco’s ipv MKP’s het goed gaat doen. Voordeel is dan dat het filter qua ontwerp origineel blijft, wat bij eventuele verkoop wel eens een voordeel zou kunnen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 januari Report Share Posted 19 januari 3 hours ago, leobus said: Ik zou eerder denken aan een spanningsdeler. Met een serie weerstand verander je ook het cross over punt van je filter. Voor info over een spanningsdeler zie deze site. https://soundcertified.com/how-to-reduce-tweeter-volume/ groet, Leobus Nee juist niet, met het veranderen van de elco naar de mkp is de weerstand verlaagt en dat heeft het crosoverpunt aangepast, om dat te compenseren is een weerstand in serie voldoende. Hoeveel weerstand kan je meten door eerst de elco op te meten en daarna de 2kps het verschil moet toegevoegd worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 19 januari Report Share Posted 19 januari 1 hour ago, kappa7 said: Nee juist niet, met het veranderen van de elco naar de mkp is de weerstand verlaagt en dat heeft het crosoverpunt aangepast, om dat te compenseren is een weerstand in serie voldoende. Hoeveel weerstand kan je meten door eerst de elco op te meten en daarna de 2kps het verschil moet toegevoegd worden. Ach ja, ik had even niet nagedacht over de verlaagde weerstand van de MKP’s. Je hebt gelijk. Zijn er trouwens tabellen hoeveel een serieweerstand doet qua afname in dB’s? groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 19 januari Report Share Posted 19 januari 2 hours ago, kappa7 said: Nee juist niet, met het veranderen van de elco naar de mkp is de weerstand verlaagt en dat heeft het crosoverpunt aangepast, om dat te compenseren is een weerstand in serie voldoende. Hoeveel weerstand kan je meten door eerst de elco op te meten en daarna de 2kps het verschil moet toegevoegd worden. Ja...En dan voor elke set mkp's 1 weerstand, aan weerszijden van de spoel....Gewoon de ohms even meten met de multimeter. wel even 1 zijde loshalen bij het meten, maar dat moet toch al. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 22 januari Author Report Share Posted 22 januari Vandaag de kogel door de kerk en bij Falcon Acoustics bipolaire elco’s besteld in de juiste waardes. Ik ga er vanuit dat het daarmee een stuk beter wordt. Daarnaast blijkt ook het gebruikte signaal vanuit de laptop niet betrouwbaar. Er is sprake van een behoorlijk verschil op diverse frequenties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari Als je de filters dan toch weer uit elkaar haalt meet voor de gein de weerstand eens van de MKP's, de oude Elcap's en die nieuwe..Gewoon leuk voor de weet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 22 januari Author Report Share Posted 22 januari Die weerstand kan ik helaas niet meten, want ik heb geen LCR meter. Met een gewone multimeter op DC meten heeft helaas weinig zin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari Op Ohms meten? (R)esistor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 22 januari Author Report Share Posted 22 januari Dat begrijp ik, maar je wil de impedantie weten en niet de serieweerstand. Serieweerstand is wat je met een millimeter kan meten en dat is een gelijkspanning meting. Impedantie, ESR en dergelijke kan niet met een standaard multimeter. Als je een bipolaire condensator met een multimeter gaat meten op weerstand dan zul je de waarde zien oplopen tot vele Mohms waarna hij naar oneindig gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari Zomaar voor de gein..Een Elcap kan ik zo snel niet vinden, ik heb ze wel...Mijn multimeter meet niets, wellicht niet gevoelig genoeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari Het bewijs dat een Elcap een veel hogere weerstand heeft...Mundorf Elcap 6.8uf gemeten op 1000Hz, de vorige MKP ook op 1000Hz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 23 januari Author Report Share Posted 23 januari Dat is een ruime factor 9, erg fors dus. Als ik er een beetje leuk aan kan komen toch eens een LCR meter aanschaffen. Leuk dat je de moeite hebt genomen om het te meten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari (edited) Bizar heh...Wist ik ook niet hoor. Al doende leert men. Dat is 0.8 ohm verschil. MOX-4 weerstand 0,82 Ohm Edited 23 januari by Roots Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari 9 minutes ago, Duclaasie said: toch eens een LCR meter aanschaffen. Leuk dat je de moeite hebt genomen om het te meten. https://nl.aliexpress.com/item/1005007425522976.html?spm=a2g0o.productlist.main.5.416eATqtATqtmH&algo_pvid=562067f0-6b65-4c53-951b-f22066086cf6&algo_exp_id=562067f0-6b65-4c53-951b-f22066086cf6-1&pdp_npi=4%40dis!EUR!4.79!2.30!!!35.45!17.02!%40210156fc17376616528572381e66fc!12000040714460853!sea!NL!2470306294!X&curPageLogUid=gizauxGIn5XZ&utparam-url=scene%3Asearch|query_from%3A Veel goedkoper zal je ze niet vinden, Ik heb zelf deze en werkt gewoon bijzonder goed. De bovenstaande zou ik nu kopen. https://nl.aliexpress.com/item/1005004674072205.html?spm=a2g0o.productlist.main.3.416eATqtATqtmH&algo_pvid=562067f0-6b65-4c53-951b-f22066086cf6&algo_exp_id=562067f0-6b65-4c53-951b-f22066086cf6-4&pdp_npi=4%40dis!EUR!2.81!2.19!!!2.86!2.23!%40210156fc17376616528572381e66fc!12000030058315706!sea!NL!2470306294!X&curPageLogUid=Ppdyx3AIV68X&utparam-url=scene%3Asearch|query_from%3A Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari Die LCR meters zijn ook leuk om kabels te meten. Ik fluit ze dan ook allemaal door. Het probleem is dat ik de waardes niet opschrijf. Dit is een mooi ding: Draagbare Lcr Digitale Brug Capaciteit Inductie Weerstand Tester Professionele Tester Meter Multi Continu Instelbaar - AliExpress 1420 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 23 januari Author Report Share Posted 23 januari 24 minutes ago, Roots said: Bizar heh...Wist ik ook niet hoor. Al doende leert men. Dat is 0.8 ohm verschil. MOX-4 weerstand 0,82 Ohm Ik was mij er wel van bewust, maar wist niet dat het verschil zo groot was. Nooit meer zomaar een bipolaire elco vervangen voor een MKP of MKT dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted woensdag om 13:30 Author Report Share Posted woensdag om 13:30 Vandaag de bipolaire elco’s van Falcon acoustics ontvangen. Deze waren keurig gematched. Meteen de filters dus weer uit de luidsprekers getrokken en omdat de woofers er toch uit moesten ook meteen de rubber surrounds behandeld. Deze waren naar 40 jaar wat stijf geworden, dus die heb ik behandeld met Rubber Renue 408c van MG chemicals. Dit is een middel wat speciaal is voor het reconditioneren van rubber, zoals printer rollen. Inmiddels staan de luidsprekers weer te spelen en dit klinkt echt heel veel beter dan voorheen. De vraag is nu nog even wat ik er mee ga doen, maar ik denk dat ze op MP gaan zodat er een liefhebber nog een poos plezier van kan hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted woensdag om 21:22 Report Share Posted woensdag om 21:22 De vraag is nu wat de reden is dat ze zoveel beter klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted woensdag om 21:29 Report Share Posted woensdag om 21:29 Het antwoord is er al...Lees maar eens terug. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted donderdag om 06:00 Report Share Posted donderdag om 06:00 (edited) 8 hours ago, Edje2 said: De vraag is nu wat de reden is dat ze zoveel beter klinken. Bip. elco's, zoals in het origineel. Vroeger probeerden we ook kef's te upgraden met mkp's, het beste wat er toen was. Het klonk dan nergens meer naar, maar er was wel upgrade gedaan! Want bipolaire elco's, dat kon toch alleen budgettair gedreven zijn! Edited donderdag om 06:00 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted donderdag om 08:38 Author Report Share Posted donderdag om 08:38 Precies de les die ik nu heb geleerd. Bipolaire elco’s kun je niet straffeloos vervangen voor MKP’s zonder het filter daar verder op aan te passen. Mocht ik het idee ooit opvatten om dat wel te doen, dan moet eerst het hele filter doorgemeten om de waardes van de spoelen ook te achterhalen. In feite ga je dan het filter aanpassen naar gebruik van MKP’s en moet je afvragen of dat wenselijk is, omdat je dan de klank van de luidspreker wezenlijk aanpast. In feite haal je de ziel er uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted donderdag om 08:44 Report Share Posted donderdag om 08:44 11 hours ago, Roots said: Het antwoord is er al...Lees maar eens terug. 2 hours ago, thingman said: Bip. elco's, zoals in het origineel. Vroeger probeerden we ook kef's te upgraden met mkp's, het beste wat er toen was. Het klonk dan nergens meer naar, maar er was wel upgrade gedaan! Want bipolaire elco's, dat kon toch alleen budgettair gedreven zijn! Ik vermoed ook dat de Elco's verreweg de meeste invloed hebben gehad, maar Klaas heeft ook de wooferranden "gedaan". Ik zou dat stap voor stap hebben gedaan om te zien welke aanpassing wat doet. Als een rand net even iets soepeler wordt kun je meer output krijgen in het laag wat de balans weer recht zet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted donderdag om 08:47 Author Report Share Posted donderdag om 08:47 De output van de tweeters was van dien aard dat ze leken te oversturen, ik ben er dus behoorlijk zeker van dat de elco’s verreweg de meeste invloed. Overigens ligt het crossover punt op 3khz als de informatie klopt en is de verbeterde weergave in het stem gebied tenminste voor een deel te danken aan de surrounds die weer soepel zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted donderdag om 11:33 Report Share Posted donderdag om 11:33 2 hours ago, Duclaasie said: Precies de les die ik nu heb geleerd. Bipolaire elco’s kun je niet straffeloos vervangen voor MKP’s zonder het filter daar verder op aan te passen. Mocht ik het idee ooit opvatten om dat wel te doen, dan moet eerst het hele filter doorgemeten om de waardes van de spoelen ook te achterhalen. In feite ga je dan het filter aanpassen naar gebruik van MKP’s en moet je afvragen of dat wenselijk is, omdat je dan de klank van de luidspreker wezenlijk aanpast. In feite haal je de ziel er uit. Daarnaast, en misschien wel belangrijker, is dat mkp's gewoon heel anders klinken dan bipolair elco's. Zelfs al zouden alle parameters hetzelfde zijn, dan nog is er een aanzienlijk klankverschil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts