leobus Posted zondag om 13:02 Report Share Posted zondag om 13:02 1 hour ago, kappa7 said: Gewoon een weerstand in serie zetten met de MKP/MKTs dan klopt het sommetje weer. Heb je wel het voordeel van de mooiere condensator en blijkt het originele ontwerp intact. Ik zou eerder denken aan een spanningsdeler. Met een serie weerstand verander je ook het cross over punt van je filter. Voor info over een spanningsdeler zie deze site. https://soundcertified.com/how-to-reduce-tweeter-volume/ groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted zondag om 13:22 Author Report Share Posted zondag om 13:22 17 minutes ago, leobus said: Ik zou eerder denken aan een spanningsdeler. Met een serie weerstand verander je ook het cross over punt van je filter. Voor info over een spanningsdeler zie deze site. https://soundcertified.com/how-to-reduce-tweeter-volume/ groet, Leobus Een L pad had ik inmiddels ook op ingelezen, maar dat is de laatste strohalm eerlijk gezegd. Op het eerste gehoor denk ik dat een set bipolaire elco’s ipv MKP’s het goed gaat doen. Voordeel is dan dat het filter qua ontwerp origineel blijft, wat bij eventuele verkoop wel eens een voordeel zou kunnen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted zondag om 16:22 Report Share Posted zondag om 16:22 3 hours ago, leobus said: Ik zou eerder denken aan een spanningsdeler. Met een serie weerstand verander je ook het cross over punt van je filter. Voor info over een spanningsdeler zie deze site. https://soundcertified.com/how-to-reduce-tweeter-volume/ groet, Leobus Nee juist niet, met het veranderen van de elco naar de mkp is de weerstand verlaagt en dat heeft het crosoverpunt aangepast, om dat te compenseren is een weerstand in serie voldoende. Hoeveel weerstand kan je meten door eerst de elco op te meten en daarna de 2kps het verschil moet toegevoegd worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted zondag om 18:01 Report Share Posted zondag om 18:01 1 hour ago, kappa7 said: Nee juist niet, met het veranderen van de elco naar de mkp is de weerstand verlaagt en dat heeft het crosoverpunt aangepast, om dat te compenseren is een weerstand in serie voldoende. Hoeveel weerstand kan je meten door eerst de elco op te meten en daarna de 2kps het verschil moet toegevoegd worden. Ach ja, ik had even niet nagedacht over de verlaagde weerstand van de MKP’s. Je hebt gelijk. Zijn er trouwens tabellen hoeveel een serieweerstand doet qua afname in dB’s? groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted zondag om 18:39 Report Share Posted zondag om 18:39 2 hours ago, kappa7 said: Nee juist niet, met het veranderen van de elco naar de mkp is de weerstand verlaagt en dat heeft het crosoverpunt aangepast, om dat te compenseren is een weerstand in serie voldoende. Hoeveel weerstand kan je meten door eerst de elco op te meten en daarna de 2kps het verschil moet toegevoegd worden. Ja...En dan voor elke set mkp's 1 weerstand, aan weerszijden van de spoel....Gewoon de ohms even meten met de multimeter. wel even 1 zijde loshalen bij het meten, maar dat moet toch al. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts