TannoJ Posted 23 april 2002 Report Share Posted 23 april 2002 Hallo forummers, In verband met mijn verhuizing moet ik nieuwe luidsprekerkabels kopen van minimaal 6 meter lengte. Aangezien ik monoblokken heb zou ik ook een 6 meter lange interlink naar de voorversterker kunnen kopen. Zijn deze interlinks te koop en is 6 meter verstandig? (de vraag is eigenlijk dus of 6 meter luidsprekerkabel of 6 meter interlink (ongebalanceerd). Mvrgr John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jack van Dijk Posted 23 april 2002 Report Share Posted 23 april 2002 Geplaatst door JGCK:Hallo forummers, In verband met mijn verhuizing moet ik nieuwe luidsprekerkabels kopen van minimaal 6 meter lengte. Aangezien ik monoblokken heb zou ik ook een 6 meter lange interlink naar de voorversterker kunnen kopen. Zijn deze interlinks te koop en is 6 meter verstandig? (de vraag is eigenlijk dus of 6 meter luidsprekerkabel of 6 meter interlink (ongebalanceerd). Ik heb deze vraag hier ook wel eens eerder gesteld en kreeg toen wisselende antwoorden. In mijn geval ging het erom dat ik in mijn surround installatie erover zat te denken om de eindversterker voor de surrounds dichter bij de surround speakers te zetten. Ik heb de vraag toen ook nog op een buitenlands forum gezet en daar was de reactie zonder uitzondering dat lange interlinks de voorkeur hadden. De reden welke ze in het algemeen gaven was dat een langere luidsprekerkabel meer invloed op het geluid had dan een langere interlink en het dus daarom te prefereren was om een zo'n kort mogelijke luidsprekerkabel te hebben. Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 24 april 2002 Report Share Posted 24 april 2002 Verliezen treden met lange kabels op, da's nou eenmaal een feit. De vraag is of je meer verliezen oploopt tussen pre en main of tussen main en speakers. Die is lastig te beantwoorden. Klinisch gezegd zou je zeggen dat het de uitgangsimpedantie van de versterker, de impedantie per meter van je kabel en de impedantie van je speakers zijn, die bepalen hoeveel je verliest in je speakerleidingen. Een zelfde verhaal kun je ophangen voor preamp, mainamp en interlink. Zou je al die eigenschappen getalsmatig kennen, dan zou je een beredeneerde gok kunnen doen (ik heb dat zelf kunnen doen omdat ik de boel zelf gebouwd heb). Maar natuurlijk is er dan nog het itempje 'onvoorziene omstandigheden' waardoor je eigenlijk het alternatief nog even moet beluisteren. Ik heb zelf de poweramp voor het hoog dicht bij de speaker omdat die hoogimpedant uit is met hoge spanning. De poweramp voor het laag maakte bij mij niets uit, omdat mijn actieve filter wel wat aankan en mede daardoor er geen filter in de speaker zit, waardoor de bass poweramp het ook vanaf elke afstand aan kan sturen (ik heb zelfs teveel dempingsfactor daar). Remco Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcel van mijn hifi Posted 24 april 2002 Report Share Posted 24 april 2002 Hallo JGCK, Uitgaande van een gelijk kwaliteitsniveau laten de meters zich doorgaans beter met een interlink dan een luidsprekerkabel overbruggen. Maar er zijn veel factoren van invloed, dus is het geen wet van Meden en Perzen. Welke apparatuur en luidsprekers gebruik je, welke kabels gebruik je nu, en welk budget heb je ongeveer voor nieuwe kabels? Aan de hand van die gegevens heb ik wellicht wel een bruikbare tip voor je. Groet, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 24 april 2002 Author Report Share Posted 24 april 2002 Hallo Marcel, Ik heb 2 guy fountains van Tannoy met Heart buizenmono's en een buizenvv van Rik Stoet. Mijn huidige luidsprekerkabels zijn de MIT terminator 4's (2 paar singlewire per kant). Mijn budget ligt tussen de 700 en 800 euro. Mvrgr John Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 24 april 2002 Report Share Posted 24 april 2002 Heart buizenmono's en een buizenvv van Rik Stoet. Oh! Mijn eerste oprisping zegt dan meteen "versterkers pal naast de speakers". Helemaal omdat het mono's zijn, nog handiger. En het levert je meer controle op over je speaker. Zo hoog is je dempingsfactor nou ook weer niet... Remco Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 3 mei 2002 Report Share Posted 3 mei 2002 Ik zeg gewoon effe proberen. Koop 12 meter massieve coax cabel met folie afscherming en dan krijg je toch een heel aardige indruk wat lange interlinks doen. Ik heb ruim 10 meter tussen preamp en rears liggen en mijn hoor je niet klagen. Geen ruis te horen. 't zijn kleine speakers dus ik kan niet zo goed horen wat 't met het laag doet. Maar 't hoog is nog open. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 4 mei 2002 Report Share Posted 4 mei 2002 je kunt beter lange luidsprekerkabels nemen kost minder en een luidspreker signaal is minder gevoelig dan een interlink signaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 4 mei 2002 Report Share Posted 4 mei 2002 Geplaatst door erik klijnsmit:je kunt beter lange luidsprekerkabels nemen kost minder en een luidspreker signaal is minder gevoelig dan een interlink signaal Dit is maar ten dele waar, storingen die op de luidsprekerkabel worden opgepikt zullen niet direct door de luidspreker te horen zijn maar kunnen het terugkoppelcircuit van de versterker wel be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 4 mei 2002 Report Share Posted 4 mei 2002 Geplaatst door erik klijnsmit:je kunt beter lange luidsprekerkabels nemen kost minder Ook niet waar. simpel voorbeeld: ga maar eens kijken voor 2 x 3 m MIT T2. De interlink kost Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts