Robertooooh Posted 6 januari Report Share Posted 6 januari Dag allemaal, Mijn naam is Robert, 59 jr en al een levenlang muziekliefhebber. Sinds een aantal jaar ook een beetje audio liefhebber geworden, omdat het toch wel iets beter kan dan een iphone en oordopjes. Naast lp’s, cd’s en mc’s ben ik een paar jaar geleden ook in de wondere wereld van streaming gestapt. Heb daartoe 2 jaar terug een Elac Discovery streamer gekocht met separate voeding en Roon als besturing. Verder een abonnement op Tidal. Sinds een kleine maand kan ik echter geen enkele track, album of artiest meer vinden met de zoekfunctie. Het gekke is dat wanneer ik in de afspeelgeschiedenis kijk en een track aanklik, speelt de streamer het nummer gewoon af. Sterker nog, ook alternatieve suggesties van soortgelijke artiesten en tracks etc zijn op deze manier te benaderen. Maar rechtstreeks zoeken werkt dus niet. Inmiddels contact gezocht met Elac/ Roon maar helaas geen oplossing. Oja, ik heb het apparaat gereset, van de stroom afgehaald, opnieuw verbonden met Tidal, maar zonder het gewenste resultaat. Hebben jullie nog suggesties of ideeen? mvg Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 6 januari Report Share Posted 6 januari Heya....Ik heb er voor de lol even op gegoogeld: zoekfunctie in tidal probleem - Google Zoeken Je bent dus niet de enigste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robertooooh Posted 6 januari Author Report Share Posted 6 januari Ik heb met Tidal nog nooit problemen ondervonden. Het werkt perfect op de smartphone. Het gaat om De Elac Discovery met Roon die van van de een op de andere dag niet meer kan zoeken (uit Tidal) Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted 6 januari Report Share Posted 6 januari Ik heb ook de Elac Discovery en heb met dezelfde problemen te maken. De importeur erkent het (issue met de zoekfunctie in Roon Essentials) en geeft aan dat Elac eraan werkt. Daar moeten we dan maar op vertrouwen en hopen op een spoedige oplossing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robertooooh Posted 6 januari Author Report Share Posted 6 januari Ik las ergens op een US forum dat Roon de software niet meer ondersteunt. Dat zou de Elac Discovery meteen volkomen nutteloos maken. Hopelijk komt Elac met een passende oplossing. Uitkijken naar een Eversolo of Aurender? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 6 januari Report Share Posted 6 januari Leuk man, dat streamen…. Als een apparaat zo jong is en nu al geen ondersteuning meer krijgt dan zou ik toch eens kijken wat je recht is als consument. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robertooooh Posted 6 januari Author Report Share Posted 6 januari Ik mag toch hopen dat Elac met een passende oplossing komt. Ik heb dat apparaat speciaal gekocht omdat er een “lifetime” Roon abonnement bij zat. Voor zover ik het nu begrijp wil Roon nu deze “gratis” software niet meer ondersteunen en laten vervangen door een betaald abonnement. Ik ga dat niet betalen, maar wie wel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari (edited) 8 hours ago, Robertooooh said: Ik mag toch hopen dat Elac met een passende oplossing komt. Ik heb dat apparaat speciaal gekocht omdat er een “lifetime” Roon abonnement bij zat. Voor zover ik het nu begrijp wil Roon nu deze “gratis” software niet meer ondersteunen en laten vervangen door een betaald abonnement. Ik ga dat niet betalen, maar wie wel? Je zou Roon server op een PC kunnen installeren en dan de streamer alleen als eindpunt kunnen gebruiken. Misschien lost dat het probleem op. Oh en ik betaal voor Roon omdat ik daardoor geen separate streamer nodig heb en natuurlijk het gebruikersgemak. Edited 7 januari by SpaceJS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robertooooh Posted 7 januari Author Report Share Posted 7 januari (edited) In de aanschafprijs van de Elac streamer is het abonementsgeld van Roon verdisconteerd. Heb er dus al voor betaald! Doordat Roon deze afspraak torpedeert, zit ik en alle Elac gebruikers met de gebakken peren. Waardeloos dus en een harde leerschool voortaan geen producten te kopen waarbij je afhankelijk bent van derde partijen. ik zou dan ook graag zien dat Elac het apparaat geschikt maakt om rechtstreeks Tidal (of andere streamingsdiensten) te gebruiken Edited 7 januari by Robertooooh Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari Op het apparaat zit geen Roon maar Roon Essentials. Deze is gekoppeld aan het apparaat en dus niet aan de gebruiker. Het is een Roon versie die niet door Roon maar door Elac wordt onderhouden. Het is ook niet exact hetzelfde, een aantal Roon functies - bijv DSP en DSD - zit niet op Roon Essentials. Je moet dus aankloppen bij Elac en niet bij Roon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari Dus je hebt een streamer die alleen met Roon functioneert en niet vanaf de Tidal app? Knap hoe ze dat aan de man hebben kunnen brengen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari (edited) 5 hours ago, Robertooooh said: Waardeloos dus en een harde leerschool voortaan geen producten te kopen waarbij je afhankelijk bent van derde partijen. Inderdaad heel vervelend, je bent niet de 1e met een dergelijke problemen. Die geïntegreerde oplossingen lijken wel zo mooi en zijn dat waarschijnlijk ook. Maar als de support stopt ben je de Sjaak. Dat is ook een van de redenen waarom ik voorstander ben van software op een Mac of PC of Linux doos. Misschien iets meer werk, maar je ben veel flexibeler en minder afhankelijk. Maar goed ik hoop dat er voor jou en alle andere Elac gebruikers een oplossing komt. Edited 7 januari by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari (edited) Ik ben al wel jaren bekend met ROON en Linux plus de verschillende bijgevoegde muziek services, maar is het ook uit je instellingen verdwenen? Bij de instellingen kun je de Qobuz of Tidal wel activeren normaliter met de oudere versies https://sites.google.com/site/hanspijper/home Even een linkje hoe het nu bij mij staat. Dit is bekend? https://roonessentials.com/ Edited 7 januari by HansP Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari Misschien kan je hierin een antwoord vinden, je zal wel een echt Room abonnement dan nodig hebben en een systeem welke roon server draait. https://community.roonlabs.com/t/how-to-turn-elac-discovery-music-server-into-a-roon-endpoint/177676 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robertooooh Posted 7 januari Author Report Share Posted 7 januari (edited) 10 hours ago, marc said: Op het apparaat zit geen Roon maar Roon Essentials. Deze is gekoppeld aan het apparaat en dus niet aan de gebruiker. Het is een Roon versie die niet door Roon maar door Elac wordt onderhouden. Het is ook niet exact hetzelfde, een aantal Roon functies - bijv DSP en DSD - zit niet op Roon Essentials. Je moet dus aankloppen bij Elac en niet bij Roon. Elac wijst naar Roon, Roon wijst naar Elac, ik wijs naar mijn voorhoofd… Ik denk toch echt dat Elac als verkoper de eerste is die hier op aangesproken mag worden en die hoe dan ook een oplossing voor haar klanten moet bieden. Edited 7 januari by Robertooooh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robertooooh Posted 7 januari Author Report Share Posted 7 januari 10 hours ago, Duclaasie said: Dus je hebt een streamer die alleen met Roon functioneert en niet vanaf de Tidal app? Knap hoe ze dat aan de man hebben kunnen brengen. Not very helpfull, but true nevertheless.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari (edited) Het apparaat is 2 jaar oud. Zit er nog garantie op? https://elacsound.nl/service-nl Kun je niet iets, met dit verhaal over garantie en zo... Stukje hieruit: Onze dealers hebben daarom belangrijke functie, die verder gaat dan advisering en verkoop. Dus volgens mij moet je bij de dealer zijn, die aan jou dat apparaat heeft verkocht. Die moet het oplossen, in plaats van wijzen naar fabrikant, iets dat helaas vaak gebeurt. Edited 7 januari by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robertooooh Posted 7 januari Author Report Share Posted 7 januari Goed punt. Zal mijn licht daar eens opsteken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari (edited) 1 hour ago, Robertooooh said: Goed punt. Zal mijn licht daar eens opsteken. Wettelijk, is die aansprakelijk. Het apparaat voldoet duidelijk niet aan de verwachting. Informeer bij een consumenten club mocht je daar lid van zijn, anders wet winkel of rechtsbijstand mocht je verzekerd zijn. Edited 7 januari by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari Ik zou ook eens mijn oor te luister leggen bij je rechtsbijstand verzekering als je die hebt. Dit ruikt naar een product wat niet voldoet aan de te verwachten levensduur Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari Laatste tip ik weet niet of je nog ouderwets een krant leest. Velen hebben een kader/consumenten hulp voor dit soort problemen. Succes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/aankopen/koop-ongedaan-maken/ Ik snap wel die winkel waar jij het gekocht hebt, kan er ook niks aan doen, toch zijn ze het 1e aanspreek punt en moeten voor jou als klant een oplossing vinden. Jammer dat @robx nog zelden op dit forum is, die is m.i. erg goed in dit soort zaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari Of gewoon je verlies nemen en verder gaan...Is wel net zo relaxed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 januari Report Share Posted 9 januari Streamers en software... Dit is het zoveelste voorbeeld dat het lang niet altijd gaat zoals je verwacht. Ik zie trouwens dat die Elac nog steeds verkocht wordt. Wat ik me wél af vraag, zit er geen UPnP op? Dan heb je gelijk een heleboel andere mogelijkheden. En dat is dan gelijk de tip aan andere streamer kopers... Kijk of UPnP mogelijk is. Dan heb je altijd een uitweg wanneer de fabrikant met de software stopt. Ik heb hier pas een dure Aria streamer van 10 jaar oud gesloopt omdat dat bedrijf er niks meer aan doet. En als laatste... is er geen update mogelijk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 9 januari Report Share Posted 9 januari https://www.wifimedia.eu/nl/elac-discovery-connect.html UPnP/DLNA:Nee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts