Jump to content

Scientific or not...


Bebatoli
 Share

Recommended Posts

Heerlijk, luisteren naar muziek als hobby, doe dat ook graag.

 

Wat ik er aan beleef en bevrediging heb is dat het voor mij leuk is, misschien is er wel een betere opname, maar de muziek doet mij wat.

Dat de techniek een optie geeft, prima probeer het wel, en als het goed klinkt prima.

De emotie van de muziek is dan voor mij het belangrijkste.

Heb zelf een leven achter de rug met mensen te laten leven in wat zij aangenaam vinden , ook in het onderwijs gezeten en weet wel wat belangrijk is voor mensen zodat er een balans is in wat je bent.

 

Balans in wat je doet en wat je bent is wel heel belangrijk.

Edited by HansP
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Roots said:

Nope...Je hebt nu 3x de desbetreffende posting aangepast enkel en alleen maar om mij schade te berokkenen, zelfs deze posting alweer.

Wat is er gebeurt? We gingen heel lang goed samen...Is er iemand die jou aan het manipuleren is?

Sorry maar je ziet spoken.

Er is niets aangepast!

Link to comment
Share on other sites

Beleving van de hobby, interessant topic. Persoonlijk is het voor mij een lange doorlopende ontdekkingstocht met een grotendeels technische inslag, maar met als doel om realisme te benaderen in zowel klank als emotie. Hoe daar te komen varieert natuurlijk per persoon en hoe meer sets ik hoor hoe groter de verschillen blijken. Zelf vind ik het prettig als de weergave zowel breed (voorbij de luidsprekers) als diep is. 
 

Inmiddels ben ik er op basis van opgedane kennis achter dat akoestiek daarvoor misschien wel de belangrijkste parameter is.

 

Er zijn ook mensen die allerlei tweaks proberen, waarbij ik zeer sceptisch ben. Dat een diëlectricum invloed heeft kan ik nog in komen, kabels van de vloer durf ik ook nog wel in mee te gaan, maar steentjes, klankschalen, en houtjes op je luidsprekers daar heb ik wel mijn twijfels over. Prima als iemand zich daar goed bij voelt, want welbevinden is óók belangrijk voor een goede weergave, maar aan mij is het niet besteed. 
 

Daarnaast is het voor mij ook een ontdekkingstocht als techneut waarbij ik veel lees over de achtergronden en technieken die de weergave kunnen beïnvloeden. Recentelijk nog dit artikel van Nelson Pass over speaker kabels, wat mij houvast geeft bij het kiezen van een kabel. Ook over platenspelers en afstellen van elementen heb ik inmiddels erg veel gelezen en daar help ik dan ook regelmatig mensen mee.  Ik vind het dan ook zonde dat deze kennis zo smal verbreid is, waardoor veel mensen niet uit hun vinyl halen wat er in zit. 

Link to comment
Share on other sites

Zoals Gydo constateert zoek ik naar de “maximale” geluidsbeleving in mijn ruimte. Dat is natuurlijk ook maar een streven. Een systeem wat transparant is laat natuurlijk ook foutjes in opnamen horen. Zit je natuurlijk ook niet op te wachten. Voor dat enkele geval zou ik wel een Quad Tilt control willen hebben.  
 

Op zich moet apparatuur meettechnisch op orde zijn. Mijn voordeel is echter dat ik zelf niet kan meten en me daar ook niet in verlies.

 

Ik word inmiddels net als Hans een dagje ouder. Ik hoop dat ik nog lang kan genieten van mijn souterrain. Er komt nog een nieuwe phono trap en daarna misschien een (niet te dure) streamer. Daarnaast zal ik altijd wat blijven experimenteren met audio. In ieder geval is de audiofiele rust zoals Toine dat noemt weer terug.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tubejack said:

Daar kun je volgens mij kort over zijn: "die is er niet" 

 

 

Inderdaad :  

 

 

You remember when I said how I was gonna explain about life, buddy? Well the thing about life is, it gets weird. People are always talking ya about truth. Everybody always knows what the truth is, like it was toilet paper or somethin', and they got a supply in the closet. But what you learn, as you get older, is there ain't no truth. All there is is bullshit, pardon my vulgarity here. Layers of it. One layer of bullshit on top of another. And what you do in life like when you get older is, you pick the layer of bullshit that you prefer and that's your bullshit, so to speak.

 

<Bernie Laplante,   Accidental Hero>

Edited by MarcelMR
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Duclaasie said:

Beleving van de hobby, interessant topic. Persoonlijk is het voor mij een lange doorlopende ontdekkingstocht met een grotendeels technische inslag, maar met als doel om realisme te benaderen in zowel klank als emotie. Hoe daar te komen varieert natuurlijk per persoon en hoe meer sets ik hoor hoe groter de verschillen blijken. Zelf vind ik het prettig als de weergave zowel breed (voorbij de luidsprekers) als diep is. 
 

Inmiddels ben ik er op basis van opgedane kennis achter dat akoestiek daarvoor misschien wel de belangrijkste parameter is.

 

Er zijn ook mensen die allerlei tweaks proberen, waarbij ik zeer sceptisch ben. Dat een diëlectricum invloed heeft kan ik nog in komen, kabels van de vloer durf ik ook nog wel in mee te gaan, maar steentjes, klankschalen, en houtjes op je luidsprekers daar heb ik wel mijn twijfels over. Prima als iemand zich daar goed bij voelt, want welbevinden is óók belangrijk voor een goede weergave, maar aan mij is het niet besteed. 
 

Daarnaast is het voor mij ook een ontdekkingstocht als techneut waarbij ik veel lees over de achtergronden en technieken die de weergave kunnen beïnvloeden. Recentelijk nog dit artikel van Nelson Pass over speaker kabels, wat mij houvast geeft bij het kiezen van een kabel. Ook over platenspelers en afstellen van elementen heb ik inmiddels erg veel gelezen en daar help ik dan ook regelmatig mensen mee.  Ik vind het dan ook zonde dat deze kennis zo smal verbreid is, waardoor veel mensen niet uit hun vinyl halen wat er in zit. 

zo kijk ik ook naar de audio hobby en inderdaad een brede en diepe gedaileerde weergave welke de uitvoering bij opname zover mogelijk benaderd is mijn doel. Dit betekend wel dat ik veel slechte opnamen links laat liggen.

Edited by SpaceJS
Link to comment
Share on other sites

Op een zeker moment bestaan er simpelweg geen "slechte" opnames meer. Alle opnames bevatten een boodschap en die goed of slecht noemen is niet meer dan een etiket zonder waarde.

Ik heb enig medelijden met audiofielen die niet alles kunnen draaien omdat het hemeltergend klinkt. Er moet dan ergens iets scheef zitten in zo'n set.

 

Er bestaat uiteraard wel "mindere" muziek.

 

Link to comment
Share on other sites

Just now, thingman said:

Op een zeker moment bestaan er simpelweg geen "slechte" opnames meer. Alle opnames bevatten een boodschap en die goed of slecht noemen is niet meer dan een etiket zonder waarde.

Ik heb enig medelijden met audiofielen die niet alles kunnen draaien omdat het hemeltergend klinkt. Er moet dan ergens iets scheef zitten in zo'n set.

 

Er bestaat uiteraard wel "mindere" muziek.

 

tja, veel oude metal opnmanes in de jaren tachtig werden gewoon met een laag budget opgenomen met als resultaat niet zo'n beste opnamen. Ook de tendens om vrij vlakke opnamen te maken in die tijd met weinig dynamiek en laag doet mij minder uit die tijd draaien tenzij het geremastered is wat ook nogal eens gebeurd.

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, SpaceJS said:

tja, veel oude metal opnmanes in de jaren tachtig werden gewoon met een laag budget opgenomen met als resultaat niet zo'n beste opnamen. Ook de tendens om vrij vlakke opnamen te maken in die tijd met weinig dynamiek en laag doet mij minder uit die tijd draaien tenzij het geremastered is wat ook nogal eens gebeurd.

Hmmm ja, zoiets bedoelde ik idd. Door het geluid heen de muziek niet meer horen, zelfs al heb je een meettechnisch geweldige set.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb tot op heden nog geen antwoord gekregen op de vraag waarom sommige tweaks invloed hebben en wat de mensen ervaren. Ik denk even aan de audiolamp, tegels en andere zaken. Wat muziekbeleving inhoud is mij wel duidelijk en dat die voor eenieder verschillend kan zijn ook. het zou fijn zijn als mensen delen wat hun ervaringen zijn, daar heb ik iets aan.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebatoli said:

Ik heb tot op heden nog geen antwoord gekregen op de vraag waarom sommige tweaks invloed hebben en wat de mensen ervaren. Ik denk even aan de audiolamp, tegels en andere zaken. Wat muziekbeleving inhoud is mij wel duidelijk en dat die voor eenieder verschillend kan zijn ook. het zou fijn zijn als mensen delen wat hun ervaringen zijn, daar heb ik iets aan.


Da's een mooie opzet, Guido, maar of één antwoord alle tweaks kan omvatten lijkt me stug. 
Muziekbeleving staat, als het goed is, centraal. Dat is altijd mijn uitgangspunt, hoewel het zeker niet ieders uitgangspunt is, zo heb ik gemerkt.

Muziekbeleving thuis moet je feitelijk zien als een vergankelijk eindprodukt. Het bestaat slechts in het moment en bevat veel ingrediënten.
Eén cruciaal ingrediënt is dat er altijd wel een zekere mate van verbeelding(skracht) aan die beleving ten grondslag moet liggen. Het bestaat niet echt; we herscheppen elektronisch een illusie en gebruiken daarbij een bepaalde mate van verbeeldingskracht. Die is nodig om het brein te laten geloven dat we naar echte muziek zitten te luisteren.
Dat we allemaal proberen om thuis elektronisch een illusie te herscheppen is de verbindende factor.

Het is bekend en logisch, dat hoe minder verbeeldingskracht ervoor nodig is om thuis muzikale overtuigingskracht te beleven, hoe krachtiger de illusie van erbij zijn kan zijn. Verbeeldingskracht is (onder meer) hersenactiviteit en hoe meer we dat kunnen laten rusten bij het muziek luisteren, hoe gemakkelijker en aanweziger de muzikale beleving kan zijn. Als je voortdurend eraan herinnert wordt dat je naar elektronica via trillend vetvrij papier of zoiets luistert is de verbeeldingskracht nooit toereikend om muzikale overtuigingskracht te beleven. 

Het voorgaande staat in feite los van de geluidskwaliteit en van de terminologie waarmee goed geluid wordt omschreven. Dat gaat bij uitstek gepaard met veel hersenactiviteit en dus minder of niet met beleving van muziek.

Er is een enorme verscheidenheid aan tweaks die iets doen met het geluid, direct of indirect. We kennen er allemaal ongetwijfeld genoeg en hebben ook ermee gespeeld, waarna ze wel of niet mochten blijven. Of alsnog verdwenen na langere tijd. Of toch weer terug mochten komen... het kan allemaal.

Het ultieme doel is een set die ervoor zorgt dat je maar heel weinig fantasie nodig hebt als luisteraar om jezelf ervan te overtuigen dat er daadwerkelijk een muzikale gebeurtenis plaatsvindt in de ruimte. Mijn ervaring is dat de tweaks op basis van de erfenis van Van der Heide zich sterk uitdrukken in intensificatie van de beleving. Ze doen niet speciaal iets met het geluid of delen daarvan, maar wel met het geluidsveld als geheel. Wat ik vaak omschrijf als "ambiance" maar de lading dan niet helemaal dekt.
Hoe het werkt? Geen idee. Theorie genoeg, dat wel, maar een sluitende verklaring heb of ken ik niet.
Maakt het iets uit? Voor mij niet. Beleving heeft niet per se een verklaring nodig.

Link to comment
Share on other sites

Voor mij is een wereld open gegaan toen Ruud hier kwam met Aurios ontkoppelaars. Dat was een belangrijk moment voor mij. Die waren voor mij te duur, dus ik heb de Hema eierdoppen met kogels verzonnen als goedkoop alternatief. 

 

Ik krijg daar een bredere en preciezer stereobeeld mee. Vooral die onder de speakers zijn belangrijk op dat punt. Maar onder de apparatuur doet het op dat vlak ook zeker wat. Leobus heeft daarna de Verwonderingen gemaakt. Eigenlijk hetzelfde idee, maar met het Twaron matje ook wat dempend in verticale richting. De Chinese ontkoppelaars leken veel op kleine Auriossen, maar zijn eigenlijk te klein voor onder apparatuur. Niet omdat ze het gewicht niet kunnen dragen, maar meer omdat het schommelen door kleine kogels bijna onmogelijk is. Het komt te precies om die zonder aanliggen onder een apparaat te krijgen. Alle vier hetzelfde principe, maar het pakt toch anders uit.

 

Maar het werd nog een stuk beter toen ik de hardstenen tegels verving door dikke massief houten planken. Daarmee ontstond een soort vriendelijkheid zonder aan detail in verliezen. Dat wat extremer uitvoeren met houten bladveren liep op niks uit. De klank werd saaier en minder open. 

 

Volgens mij heeft dit weinig met voodoo te maken, maar met trillingsabsorptie. Is het niet van de apparatuur naar de vloer, dan is het van de vloer naar de apparatuur. Digitale apparatuur is op dat vlak bijna nét zo gevoelig als een draaitafel, maar dan op een andere manier. 

 

Voor (door?) mij onmeetbaar, maar wél van belang.

Link to comment
Share on other sites

Is dat zo ja...Het komt er eigenlijk op neer dat je dan de chaos in je hoofd een halt toe roept omdat jij daar in geloofd door Van der Heide toe te passen...Je kan dan ook een kaarsje branden voor een Maria beeldje of op je bidmatje richting Mekka wat spreuken mompelen voor je gaat luisteren, dat geeft dan voor die anderen wat meer rust.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Roots said:

Is dat zo ja...Het komt er eigenlijk op neer dat je dan de chaos in je hoofd een halt toe roept omdat jij daar in geloofd door Van der Heide toe te passen...Je kan dan ook een kaarsje branden voor een Maria beeldje of op je bidmatje richting Mekka wat spreuken mompelen voor je gaat luisteren, dat geeft dan voor die anderen wat meer rust.

 

Mijn moeder zei vroeger al... "wanneer het oorlog wordt, dan ga je wel weer bidden...". 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, thingman said:

Op een zeker moment bestaan er simpelweg geen "slechte" opnames meer. Alle opnames bevatten een boodschap en die goed of slecht noemen is niet meer dan een etiket zonder waarde.

 


Ik heb verder niets tegen het gebruik van een Tilt regeling zoals van Quad Toine. Aan de andere kant heb ik een Quad 34 in de huiskamer en gebruik de Tilt maar zelden.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, thingman said:


Da's een mooie opzet, Guido, maar of één antwoord alle tweaks kan omvatten lijkt me stug. 
Muziekbeleving staat, als het goed is, centraal. Dat is altijd mijn uitgangspunt, hoewel het zeker niet ieders uitgangspunt is, zo heb ik gemerkt.

Muziekbeleving thuis moet je feitelijk zien als een vergankelijk eindprodukt. Het bestaat slechts in het moment en bevat veel ingrediënten.
Eén cruciaal ingrediënt is dat er altijd wel een zekere mate van verbeelding(skracht) aan die beleving ten grondslag moet liggen. Het bestaat niet echt; we herscheppen elektronisch een illusie en gebruiken daarbij een bepaalde mate van verbeeldingskracht. Die is nodig om het brein te laten geloven dat we naar echte muziek zitten te luisteren.
Dat we allemaal proberen om thuis elektronisch een illusie te herscheppen is de verbindende factor.

Het is bekend en logisch, dat hoe minder verbeeldingskracht ervoor nodig is om thuis muzikale overtuigingskracht te beleven, hoe krachtiger de illusie van erbij zijn kan zijn. Verbeeldingskracht is (onder meer) hersenactiviteit en hoe meer we dat kunnen laten rusten bij het muziek luisteren, hoe gemakkelijker en aanweziger de muzikale beleving kan zijn. Als je voortdurend eraan herinnert wordt dat je naar elektronica via trillend vetvrij papier of zoiets luistert is de verbeeldingskracht nooit toereikend om muzikale overtuigingskracht te beleven. 

Het voorgaande staat in feite los van de geluidskwaliteit en van de terminologie waarmee goed geluid wordt omschreven. Dat gaat bij uitstek gepaard met veel hersenactiviteit en dus minder of niet met beleving van muziek.

Er is een enorme verscheidenheid aan tweaks die iets doen met het geluid, direct of indirect. We kennen er allemaal ongetwijfeld genoeg en hebben ook ermee gespeeld, waarna ze wel of niet mochten blijven. Of alsnog verdwenen na langere tijd. Of toch weer terug mochten komen... het kan allemaal.

Het ultieme doel is een set die ervoor zorgt dat je maar heel weinig fantasie nodig hebt als luisteraar om jezelf ervan te overtuigen dat er daadwerkelijk een muzikale gebeurtenis plaatsvindt in de ruimte. Mijn ervaring is dat de tweaks op basis van de erfenis van Van der Heide zich sterk uitdrukken in intensificatie van de beleving. Ze doen niet speciaal iets met het geluid of delen daarvan, maar wel met het geluidsveld als geheel. Wat ik vaak omschrijf als "ambiance" maar de lading dan niet helemaal dekt.
Hoe het werkt? Geen idee. Theorie genoeg, dat wel, maar een sluitende verklaring heb of ken ik niet.
Maakt het iets uit? Voor mij niet. Beleving heeft niet per se een verklaring nodig.

Beste Thingman, vooral die laatste alinea laat het mij meer lijken als een geloofovertuiging en daarvoor trek ik toch echt een streep, ik ben zelfs van mening dat zoiets eerder op een forum over dergelijke zaken thuishoort dan een forum als dit. Daar komt nog bij dat men dan vaak meewarrig doet tegen de zogenaamde "ongelovigen" en dat gaat mij gewoon te ver en hoort in een rationele omgeving niet thuis. Ja ik beleef muziek en ben van mening dat diverse tweaks verschil kunnen maken maar geloven dat een lamp of een tegel iets gaat doen lijkt mij meer een psychisch ding en minder te maken te hebben met de audio hobby.

Link to comment
Share on other sites

Nu lijken jullie de conclusie te trekken dat ik niet geniet van muziek, het tegendeel is waar. Mijn keten is heus wel in staat om de gevoelige snaar te raken, zeker weten. Ben ik ontevreden, zeker niet, ik ben alleen nieuwsgierig welke tweaks nog verbetering kunnen geven.

 

Link to comment
Share on other sites

Alleen is de Voodoo tak van onze hobby niet erg duidelijk en wordt vaak gestuurd door zakkenvullers. Vandaar mijn enorme wantrouwen. Ik heb ook een aantal van dergelijk sets gehoord die dan door die tweaks geweldig zouden klinken. En thuis ook wat geprobeerd. Laat ik voorzichtig zeggen, dat ik het niet hoor én niet ervaar.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Roots said:

Is dat zo ja...Het komt er eigenlijk op neer dat je dan de chaos in je hoofd een halt toe roept omdat jij daar in geloofd door Van der Heide toe te passen...Je kan dan ook een kaarsje branden voor een Maria beeldje of op je bidmatje richting Mekka wat spreuken mompelen voor je gaat luisteren, dat geeft dan voor die anderen wat meer rust.

Nou, als het echt zo simpel was om chaos in hoofden te stoppen zou het zeker een goudmijn zijn.
Eigenlijk twijfel je aan de verstandelike vermogens van mensen die de wereld op een geheel eigen wijze willen beleven, want je suggestie is dat het autosuggestie zou zijn.
De chaos in mijn hoofd komt uit mijn eigen systeembinnenste voort. De chaos in de audioset en het stukje ruimte waarin ik fysiek leef bevinden zich buiten mijzelf. Hoewel er mensen zijn die baat zeggen te hebben bij de orde die van een audiolamp uitgaat herken ik dat zelf niet. De uitwerking op de set is wel duidelijk en daar was het me om te doen. Voor de chaos in mijn hoofd geldt: that's part of life; learn to live and solve with it.

Link to comment
Share on other sites

  • Beheer locked this topic
Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...