Jump to content

Scientific or not...

Bebatoli
 Share

Recommended Posts

Ik stel vast dat er verschillende strekkingen zijn in audio beleving.

In eerste instantie is voor mij het belangrijkste de beleving, het genieten van muziek ongehinderd door de set die enkele dient om de emotie over te brengen. Dat is ook de reden dat we vaak naar optredens gaan.

Toch merk ik dat er daar verschillende visies over zijn. Ik volg de meettechnische methode want in tegenstelling tot velen denken zij dat metingen minder juister zijn dan ons gehoor. Daar zijn ook verschillende meningen over en daar wil bewust niet op ingaan.

Ik volg dus de wetenschappelijke manier en door de vele jaren heb ik voor mezelf vastgesteld dat ik onbewust meer en meer voor zulke apparatuur ga. Waarom, omdat dat mij het  dichts bracht bij muziekbeleving. ik zie apparatuur zoals een metser in de bouw, hij heeft een kruiwagen, truweel, mortel en andere zaken nodig om een huis te bouwen. Apparatuur is dus enkel een middel om te kunnen genieten van muziek en ik ben er van overtuigd dat dit bij de meeste het geval is. Ik neem even Carl als voorbeeld, deze man is geen neuroot maar wil producten die hem het meest aanspreken en dat lijkt me meer dan logisch. Hij wil nml een miskoop vermijden. Wil dat zeggen dat hij onrust heeft, neen, hij wikt en weegt. Zie naar zijn Conrad Jonhson electronica waar hij al jaren mee speelt. Dat zegt mij vooral dat hij goede keuzes heeft gemaakt en dat Carl wikt en weegt om een goede aankoop te verrichten.

Zoals gezegd kies ik voor apparatuur die meettechnisch goed is, dat is mijn keuze omdat die mij in de loop der jaren altijd geleid heeft tot goede resultaten. De enigste doelstelling is om onbezorgd te kunnen genieten van muziek en ook hier denk ik dat dit bij de meeste het geval is. Als je soms een stapje verder wil gaan hoeft niet uit ontevredenheid te ontstaan maar gewoon uit nieuwsgierigheid .

Zelf speel ik al bijna 10 jaar met de Mola Mola Makua en ik heb nog nooit het gevoel gehad om die te veranderen. Ook mijn Magnepan's spelen bijzonder mooi, al weet ik dat ik in ons nieuwe huis er nog niet alles uithaal. Maar ondanks dat geniet ik elke dag van muziek en ik kom er wel uit.

Ik weet dat er hier mensen experimenteren met audiolampen, tegels en ander zaken. Ik heb daar ook wel eens mee geëxperimenteerd zonder enig resultaat. Voor mij is het moeilijk om zulke zaken te aanvaarden want wat mij betreft heb ik er nog een enkele logische en wetenschappelijke uitleg voor gekregen. Voor een aantal mensen is dat niet nodig en dan is prima, maar ik ben vooral nieuwsgierig naar wat en waarom het iets doet.

Begrijp me niet verkeerd, ik kraak niemand af maar soms bekruipt mij het gevoel dat ik nog niet zo ver ben en dat laat me dan weer denken aan sectair denken waar diegene die inzicht hebben het "begrijpen" an de andere die het "niet begrijpen omdat ze zover nog niet zijn". 

Het is mijn visie en wil absoluut geen confrontatie aangaan maar wel een opbouwde kritiek waar we met zijn allen iets aan hebben.

" Muziek is emotie en techniek moet die emotie minimaal aantasten opdat we maximaal van muziek kunnen genieten"

Edited by Bebatoli

Goed topic Bebatoli... 

Ik vertrouw ook meer op metingen dan op mijn oren. Die metingen zijn constant en mijn oren en mind veranderen nogal eens. Op het gehoor een set opbouwen is heel erg lastig. Bij elke opname klinkt een set anders en wat bij de ene opname optimaal is, kan bij een andere totaal verkeerd uitpakken. Met roze ruis, zoals Cock dat doet gaat op het gehoor, maar is in feite ook een soort van meten. Maar dat kan alleen wanneer je weet (en kunt onthouden) hoe roze ruis dient te klinken. 

En dan "tweaks" in de breedste zin van het woord. Een andere kabel is een tweak, een ander element ook en een beter bij de luidsprekers passende versterker is dat ook. Maar een "mindset" als een plaat uit het rek halen en opzetten is in feite ook een tweak. Je bent immers je "mind" aan het voorbereiden op die muziek. En zo denk ik ook over de spiegeltjes en kraaltjes zoals tegels en lampen. Ik ken mensen die stoken wierook aan voordat ze muziek gaan luisteren. Van mij mogen ze. Wanneer ik dat ook maar niet "moet" gaan doen. 

En apparatuur beoordelen wanneer je nét wat hebt veranderd? Eigenlijk het stomste wat je kunt doen. De verwachtingen zijn dan hoog gespannen (of bevooroordeeld) en dat kan dan mee of tegenvallen. 

Ik vind ook, dat tweaken pas zin heeft wanneer je op een behoorlijk niveau bent uitgekomen. Andere kabels in een huiskamersetting met de luidsprekers tegen de muur in een hoek (als bijvoorbeeld) zullen zeker niet het beoogde effect brengen. 

Tja... je kunt er boeken over vol schrijven, maar ooit moet het "klaar" zijn. Daarna worden er dingen veranderd die wél iets veranderen, maar niet verbeteren. Loop eens over een audioshow en verwonder je over de verscheidenheid aan klank uit sets, die door mensen "uit het vak" zijn opgesteld. En de meeste klinken eigenlijk nog best goed ook, maar wél allemaal anders. 

ik kan alleen maar de bovenstaande posts onderschrijven. Maar, dat hele van der heide verhaal is niet aan mij besteed en ik ben daarom ook weg gegaan van een forum waar dit prevaleert na jaren lid te zijn dus ik hoop niet dat dit hier ook de boventoon gaat voeren.

2 hours ago, SpaceJS said:

ik kan alleen maar de bovenstaande posts onderschrijven. Maar, dat hele van der heide verhaal is niet aan mij besteed en ik ben daarom ook weg gegaan van een forum waar dit prevaleert na jaren lid te zijn dus ik hoop niet dat dit hier ook de boventoon gaat voeren.

`Maak je geen zorgen hoor. Het zijn juist de niet-begrijpers die topics openen over dat wat niet aan hen besteed is. Dat zie je hier ook weer.
Het is bedoeld om reacties uit te lokken en om daar dan verongelijkt op te kunnen reageren.

Hoe dan ook is dit een vrij land. Men schrijft hier wat men wil. Dat geldt voor iedereen.

Ach wil je werkelijk een discussie voeren over een overtuiging? en wat is daar dan je doel mee?

Zelf vind ik het interessant om te lezen waar andere mee bezig zijn, maar dan hoef je daar zelf toch niet direct ook wat mee te doen.

En juist deze dingen als gehakt en ook techniek maakt dit forum zo divers en daarmee leuk.

Iets van leven en laten leven, haal daar iets uit waar je wat me kan of wil en laat een ander in de waarde.

En wil je er zelf niets mee doen dan heb je er op zijn minst kennis van genomen van het bestaan. prima toch. 

19 minutes ago, kappa7 said:

Ach wil je werkelijk een discussie voeren over een overtuiging? en wat is daar dan je doel mee?

Ik ben dit topic gestart om bij te leren want het is niet omdat ik houvast heb bij onderbouwde zaken dat ik ervaringen van anderen niet geloof. Ik ben dan weer juist benieuwd wat andere mensen een meerwaarde vinden aan bepaalde tweaks.

Daar is ook niets mis mee, probleem is wel meer een reactie zo als dit.

17 minutes ago, Roots said:

Weet je, het is ook wel forum bescherming. Er zijn zat Fora waar je "Voodoo> kan bedrijven. Laat alsjeblieft dit forum daar vrij van blijven, en al dat goeroe gedoe.

Op dit forum is al jaar en dag ruimte voor allerlei vormen van muziek beleving.

Haal er uit wat je interessant vind en laat het ander op zijn manier van de muziek genieten.

Edited by kappa7

Voordat dit alweer een "van der Heide" topic wordt, er zijn meer tweaks denkbaar waarbij de meetbaarheid sterk ter discussie staat. Dat is bij dat bits zijn bits bv en klankverschillen door kabels zijn onmogelijk. Of dat voetjes niks aan weergave kunnen veranderen. Ook allemaal niet of amper meetbaar. 

Veel van de tweaks komen voort uit zakkenvullerij, andere uit een mindset en weer andere worden toevallig ontdekt. Allemaal dingen om over na te denken. Maar ik heb er pas wat aan, wanneer ik een verbetering hoor. En een negatieve mindset (dit is onverklaarbaar) werkt net zo goed als andersom.

De meerwaarde van het Van der Heide gebeuren is voor mij met name de projectie van het geluid meer naar voren, rondom je hoofd. Niet zozeer de stemmen, die blijven op dezelfde plek, maar een soort van aura of ambiance van geluid die je meer omringt. 

Wat je vaak hoort over een ‘bel van geluid’ of de stem ‘die een meter naar voren springt’ dat ervaar ik met mijn oren en mijn set totaal niet, voor mij is het dus veel subtieler. 

Groetjes Walter

26 minutes ago, Walt said:

De meerwaarde van het Van der Heide gebeuren is voor mij met name de projectie van het geluid meer naar voren, rondom je hoofd. Niet zozeer de stemmen, die blijven op dezelfde plek, maar een soort van aura of ambiance van geluid die je meer omringt. 

Wat je vaak hoort over een ‘bel van geluid’ of de stem ‘die een meter naar voren springt’ dat ervaar ik met mijn oren en mijn set totaal niet, voor mij is het dus veel subtieler. 

Groetjes Walter

Zelf vind ik dat het geluid meer in de diepte moet staan, zo ervaar ik dat ook bij een live concert. Ik heb een audiovriend die ook houd van een geluid dat meer naar voren is geplaatst maar zoals ik al zei, het is niet mijn ding.

6 minutes ago, Roots said:

Niet erg netjes Kappa om snel je post te veranderen...Ik ben juist naar hier gevlucht om juist die onzin te vermijden. En zo zijn er nog veel meer. :) 

Mijn post is niet gewijzigd, wel een toevoeging geweest.

Voor je vlucht hier naar toe was van derheide al ruim ingeburgerd in dit forum.

Slechte keuze dan om hier naar toe te komen dan als dat je doel was.

33 minutes ago, Roots said:

Dat snap ik niet..Je bent het eens. Maar dan heb je wel een probleem met mijn mening?

Ik heb geen probleem met jou mening, wel aan de manier waarop je wil voorkomen dat andere hun mening hier uiten.

Een soort van dictator gedrag is dat.

Ik hoop dat je snapt wat het verschil is tussen wijzigen en een toevoeging plaatsen.

en zo snel was je niet er zit behoorlijk wat tijd tussen mijn toevoeging en jou reactie.

Iets vaker je scherm verversen voor dat je gaat piepen!

Edited by kappa7

7 minutes ago, kappa7 said:

Ik hoop dat je snapt wat het verschil is tussen wijzigen en een toevoeging plaatsen.

en zo snel was je niet er zit behoorlijk wat tijd tussen mijn toevoeging en jou reactie.

Lol...Bebatoli heeft me gered.

Wat is audio waarheid? Ik denk dat je daarmee moet beginnen. Op een ander audioforum is een bijeenkomst geweest met audio enthousiastelingen en een hoogwaardige audioset. Daar blijkt ook maar weer eens dat voorkeuren verschillen. En tegenwoordig is er genoeg keuzestress. Je moet een mening niet willen opdringen als zijnde waarheid, hooguit jouw waarheid. En neem af en toe eens afstand van je hobby in de breedste zin van het woord. Dat relativeert namelijk nogal. Neem

je vrouw of vriendin op vakantie, ga een dag erop uit met je vrienden. Pak je andere hobby op. Besteedt tijd aan je kinderen of kleinkinderen. Die audioweergave is echt zo belangrijk niet en is er morgen ook nog. 

33 minutes ago, Mediator said:

Wat is audio waarheid? Ik denk dat je daarmee moet beginnen. Op een ander audioforum is een bijeenkomst geweest met audio enthousiastelingen en een hoogwaardige audioset. Daar blijkt ook maar weer eens dat voorkeuren verschillen. En tegenwoordig is er genoeg keuzestress. Je moet een mening niet willen opdringen als zijnde waarheid, hooguit jouw waarheid. En neem af en toe eens afstand van je hobby in de breedste zin van het woord. Dat relativeert namelijk nogal. Neem

je vrouw of vriendin op vakantie, ga een dag erop uit met je vrienden. Pak je andere hobby op. Besteedt tijd aan je kinderen of kleinkinderen. Die audioweergave is echt zo belangrijk niet en is er morgen ook nog. 

Geen idee of je het over mij hebt, maar er zijn heus wel andere zaken in mijn leven die op zijn minst belangrijk(er) zijn.  Ik hou me met vele zaken bezig, vooral fotografie, wat ik gestudeerd en beoefend heb. Mijn jongste zoon heeft ook fotografie gestudeerd en samen zijn we werken aan het maken om tentoon te stellen. In totaal hebben wij 4 kinderen en 6 klein kinderen en zij zijn veel belangrijker dan 1000 mooie sets. Binnenkort start ik dan weer aan mijn moestuin. Ik heb destijds geen legerdienst gedaan maar burgerdienst en dat voor VELT (Vereniging Ecologisch Leven en Telen) en ik tuinier ook biologisch. Ook koken doe ik erg graag, ik kook nagenoeg elke dag en vind het leuk om nieuwe dingen te koken. Vroeger reden mijn vrouw en ik moto en we hebben zowat heel Europa gezien. Toen ik geopereerd werd aan mijn nek en er 3 wervels aan mekaar werden gezet zijn we met motorrijden gestopt en overgestapt op cabrio rijden. Wij rijden al jaren met een MGTF en wij rijden vaak in clubverband. Dus audio is voor mij een klein onderdeel van mijn leven, beter gezegd naar muziek luisteren en genieten bedoel ik dan.

1 hour ago, kappa7 said:

Nope...Je hebt nu 3x de desbetreffende posting aangepast enkel en alleen maar om mij schade te berokkenen, zelfs deze posting alweer.

Wat is er gebeurt? We gingen heel lang goed samen...Is er iemand die jou aan het manipuleren is?

• Beheer locked this topic
Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...