WanFie Posted dinsdag om 17:12 Author Report Share Posted dinsdag om 17:12 Daar denkt Auralic toch anders over Quote Aus diesem Grund zitiere ich hier die Ausführungen von Xuanqian Wang, CEO von AURALIC, die er Darko in diesem Post gegeben hat: “The network router, the NAS and other network device are directly attached to the router using Ethernet cable which can be quite noisy. If the streamer is attached to the router using Ethernet cable then the noise can easily be transmitted to the streamer over this physical link. The regular CE, FCC and other EMC standards only guarantee the device will work stably, but when we are talking about sound quality, we are actually talking about EMI noise that is 1/1000 of the EMC’s standard, so it affects [sound quality] a lot. That’s why audiophiles say different NAS or different routers sound different. The Ethernet cable is [also] a big problem. It runs long and can pick up low-frequency noise which cannot be filtered out. This noise will introduce jitter at low frequencies which no PLL circuit can get rid of and it will affect sound quality a lot. WiFi will sound better if: The engineer that designed the streamer knows how to design the WiFi module right. ‘Right’ means the module does not introduce noise to other audio circuits sharing the same ground circuit; The WiFi signal between streamer and router is strong and stable. This is because if you have a poor WiFi signal, the WiFi protocol will try to fetch the data again and again due to large error rate (Yes, we use TCP to transfer music data which has error correction). If there are too many retries, it will add additional load to the processor and potentially generate more EMI noise. The reason that many audiophile companies claim Ethernet to sound better is that they are not capable of designing a good WiFi circuit and they have no such background knowledge (poor WiFi network). All our streamers use existing Intel WiFi modules because they work well on a Linux system and they are well designed with minimum EMI noise generation and, most importantly, we know how to design the circuit around it correctly.” Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted dinsdag om 17:27 Report Share Posted dinsdag om 17:27 1 minute ago, WanFie said: Daar denkt Auralic toch anders over dat is eerlijk gezegd onzin, de data moet goed over de lijn en daar is op verschillende niveaus een protocol voor, het zou wat zijn als we serieuze data verminking hadden als er al een paar gigabyte over de lijn moet en daarnaast is de dichtheid van die data vele malen groter waardoor enige interferentie juist een groter effect zou hebben. Voor wat betreft het oppikken van mogelijke storing signalen, het gaat hier over utp of stp, unshielded of shielded twisted pair , die zijn net zo gevlochten als de kabels waar men eerder lyrisch over was en juist minder last hebben van het oppikken van interferentie. Nog als laatste iedere enigzins serieuze switch zal al ontkoppelen op aarde niveau en ook als het goed is de aansluiting van de streamer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted dinsdag om 18:16 Author Report Share Posted dinsdag om 18:16 Het gaat niet over data, die komt altijd wel goed door. Het gaat over storingen en hoe je die kunt verminderen. Ik kreeg van een audiovriend deze link: https://www.alpha-audio.net/nl/achtergrond/de-absolute-en-ultieme-gids-voor-streaming-audio-netwerkoptimalisatie/ Allemaal onzin natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted dinsdag om 19:44 Report Share Posted dinsdag om 19:44 1 hour ago, WanFie said: Het gaat niet over data, die komt altijd wel goed door Nou dat is juist het probleem, als de data goed door zou komen zouden er geen onderbrekingen zijn. Verder wil ik nog aangeven dat een goed ontworpen systeem werkt met een server en een remote control. Als de remote control de stream gaat verzorgen gaat het gewoon heel erg fout. Wat tat betreft is de opzet met tuebrowser in combinatie met Buble UpNp gewoon niet goed! Maar goed je kunt eigenwijs zijn en het blijven proberen. echt een nette oplossing zal het nooit worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted dinsdag om 19:57 Report Share Posted dinsdag om 19:57 Ik herken met mijn opzet geen van die problemen, en als er dan wat wat mis is, dan is dat ook met de wifi, dus de Router mag dan als het eerste worden gereset, en de aansluiting met de provider kan dan een puntje zijn. Het Glasvezelnetwerk waar ik op zit geeft weinig problemen, en de ODIDO wat ik nu gebruik gaat stabiel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted gisteren om 12:51 Report Share Posted gisteren om 12:51 WiFi 7 zie je mondjesmaat verschijnen. Mijn volgende modem wordt mogelijk een fritzbox 5690pro. Standaard zit daar de configuratie in voor vele DSL en glasvezel internet providers. Het oude modem als voorschakelapparaat in "bridge" zetten hoeft niet meer. Kan zo aangesloten worden. Voor mensen met Ziggo kabel is er de fritzbox 6690 Cable of de 6660 Cable nog met WiFi 6. Een verademing t.o.v. de modems die je te leen krijgt van je internetprovider. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted gisteren om 14:27 Author Report Share Posted gisteren om 14:27 (edited) Wifi 7 router wél, maar USB dongles en telefoons/tablets met wifi 7 zijn nog zeer schaars. De Asus router die ik als Acces point heb ingezet doet het op de verschillende frequenties uitstekend. Wifi 7 kan ik bij alle apparaten kiezen. het apparaat kiest dan automatisch de beste frequentie. Maar gastnetwerken met één frequentie kunnen ook. De streamer draait sinds vanmiddag op het 6 GHz netwerk. Dat lijkt na wat driver gehannes toch stabiel te werken. Het slimme/kromme is, dat in het Wifi 6e USB dongle een USB stick is opgenomen met daarop de benodigde driver. Erg mooi verzonnen.... alleen op mijn streamer deed die driver het niet op 6GHz, alleen op 2.4 en 5 GHz. Na wat zoeken vond ik andere drivers waarvan er nu een wél werkt. Nou maar hopen dat die ingebouwde driver uit het USB dongle het niet weer gaat overnemen. De ingebouwde USB stick zie ik nu niet meer. Die zal na installatie wel uitgeschakeld worden (hoop ik). Edited gisteren om 14:28 by WanFie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 hours ago Report Share Posted 19 hours ago Hier nog geen WiFi 7. Mijn 2 jaar terug gekochte apparatuur ondersteund dat niet. Wel WiFi 3,4,5 en 6 naast elkaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 hours ago Author Report Share Posted 19 hours ago Sinds die tijd is er nog 6e, 7 en 6 GHz bijgekomen. Ik denk alleen, dat de fabrikanten van hardware het niet zo snel bij kunnen houden. Die Wifi 7 router is meer op de groei gekocht. Maar de 6 GHz band daarvan, werkt op Wifi 6e ook uitstekend. Hier is Wifi voor sommige apparaten veel sneller dan de glasvezelkabel. En die is met 1 Gbps al erg snel. Aan de snelheid ligt het dus zeker niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 19 hours ago Report Share Posted 19 hours ago Normaal gesproken is het toch altijd backward compatible, tenminste zo zou het toch moeten zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 19 hours ago Report Share Posted 19 hours ago On 27-1-2025 at 17:32, Edje2 said: En waarom dan niet in china bestellen? Omdat het China is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 hours ago Author Report Share Posted 19 hours ago (edited) 21 minutes ago, Roots said: Normaal gesproken is het toch altijd backward compatible, tenminste zo zou het toch moeten zijn? Is het ook, maar de voordelen komen er pas uit wanneer de hogere versies in beide apparaten zitten. Als voorbeeld: Wifi 5 op een Wifi 7 router werkt als Wifi 5. Edited 19 hours ago by WanFie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 18 hours ago Report Share Posted 18 hours ago Natuurlijk...Maar je kan dan toch Wifi 7 (om op de vorige post van Ove terug te komen) gewoon in China bestellen. Want al dat spul komt daar vandaan....Dan ben je al voorbereid op wat komen gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 hours ago Report Share Posted 18 hours ago 38 minutes ago, WanFie said: Sinds die tijd is er nog 6e, 7 en 6 GHz bijgekomen. Ik denk alleen, dat de fabrikanten van hardware het niet zo snel bij kunnen houden. Die Wifi 7 router is meer op de groei gekocht. Maar de 6 GHz band daarvan, werkt op Wifi 6e ook uitstekend. Hier is Wifi voor sommige apparaten veel sneller dan de glasvezelkabel. En die is met 1 Gbps al erg snel. Aan de snelheid ligt het dus zeker niet. Ik heb een 100Mbit internet verbinding Hans. Snel genoeg. Binnen het WiFi netwerk snelheden van 12mbit Logtech controller tot 780mbit Macbook. E.e.a. wordt dynamisch telkens aangepast met alle denkbare WiFi soorten communicatie onderling zoals LDPC, MU-MIMO, dual band, 11k en 11v etc. Mooi om te zien, hoe een zeer eenvoudig op te zetten mesh netwerkje met 1 router en 1 repeater werkt Maar ik gebruik het niet om te streamen. Dat is bekabeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 hours ago Author Report Share Posted 18 hours ago Ik heb gemerkt, dat driver van die nieuwe ontwikkelingen nog lang niet 100% werken. Ik heb na lang zoeken een werkende 6e driver voor het dongle gevonden. Wat er bij zat werkte niet op 6 GHz. Dat heeft oa te maken met oude drivers die de nieuwe in de weg zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 hours ago Author Report Share Posted 18 hours ago 1 minute ago, Tubejack said: Ik heb een 100Mbit internet verbinding Hans. Snel genoeg. Binnen het WiFi netwerk snelheden van 12mbit Logtech controller tot 780mbit Macbook. E.e.a. wordt dynamisch telkens aangepast met alle denkbare WiFi soorten communicatie onderling zoals LDPC, MU-MIMO, dual band, 11k en 11v etc. Mooi om te zien, hoe een zeer eenvoudig op te zetten mesh netwerkje met 1 router en 1 repeater werkt Maar ik gebruik het niet om te streamen. Dat is bekabeld. Het gaat hier dan ook niet om de snelheid, maar voor de stabiliteit. Die 1 Gbps kreeg ik cadeau van KPN. Tov ons vorige abonnement tenminste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 hours ago Author Report Share Posted 18 hours ago (edited) Die stabiliteit is voor TuneBrowser noodzakelijk voor de Wifi op en neer naar het tablet. De streamer geeft geen krimp op Wifi. En waar het dus om gaat, is de ongeëvenaarde geluidskwaliteit van TuneBrowser. En dat met heel lage kosten. Edited 18 hours ago by WanFie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 hours ago Report Share Posted 18 hours ago (edited) Er zijn hier zo'n 200 woningen in de buurt en er worden 150 appartementen vlakbij nieuw gebouwd. WiFi is dus eigenlijk een: "no-go" hier in het centrum. Zelfs eigenlijk niet, als afstandbediening. Edited 18 hours ago by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 hours ago Author Report Share Posted 18 hours ago Wifi met 6 GHz is dan een groot voordeel. Dat bereik is veel kleiner, dus minder storing. En met Wifi 7 minder last van interferentie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 hours ago Report Share Posted 18 hours ago 17 minutes ago, WanFie said: Wifi met 6 GHz is dan een groot voordeel. Dat bereik is veel kleiner, dus minder storing. En met Wifi 7 minder last van interferentie. Dat kan inderdaad een voordeel zijn. Ook met de huidige WiFi standaarden zijn slimme dingen mogelijk. Leuk voor degene die zicht er in wil verdiepen. Maar ik vind: "plug and play" ook wel fijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 14 hours ago Report Share Posted 14 hours ago Hier werkt WiFi middels een Netgear XS6 al jaren vrijwel vlekkeloos. Ooit in combi (als mesh-extender) met Ziggo-router, maar nu als stand alone. Ooit aangeschaft voor mijn zonen, omdat de Ziggo router/ WiFi benedenpijl was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 6 hours ago Report Share Posted 6 hours ago (edited) 8 hours ago, Vinyl_Fuchs said: Hier werkt WiFi middels een Netgear XS6 al jaren vrijwel vlekkeloos. Dan heb je geluk. Zaanstad waar wij wonen, wordt na jaren "stilstand" ontzettend veel gebouwd. En al die mensen hebben internet en WiFi. Het grootste bezwaar van de routers/modems/repeaters -die je al dan niet huurt/krijgt via je internetprovider- Dat je meestal, vrij weinig kunt instellen. Niet ziet welke WiFi stations in de buurt zijn en op welk kanaal en frequentie ze uitzenden. 2.4, 5, 6Ghz. "Gepruts" met die goedkope modems/routers van je internetprovider hoeft helemaal niet. Voor minder dan een "knappe" interlink, koop je een high-end router, die bovendien makkelijk is in te stellen. De nieuwste zijn zo slim dat ze dynamisch de instellingen automatisch optimaal instellen aan de hand van het aantal WiFi stations in de buurt. Daar heb je na installatie nog nauwelijks omkijken naar. Ook het updaten van de firmware kun je zo instellen dat, dat automatisch gaat. Maar hier is al jaren zoveel WiFi storing, dat mijn streamer bedienen via mijn iPad, al nauwelijks meer kan*. En dan komen er nog > 150 woningen bij. *Dit ondanks mijn slimme high-end Fritzbox. Het is bijna niet meer op te lossen.. Edited 6 hours ago by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 hours ago Author Report Share Posted 5 hours ago Tijd voor 6 GHz? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 hours ago Report Share Posted 4 hours ago 1 hour ago, WanFie said: Tijd voor 6 GHz? Dan moet ik nieuwe spullen kopen, en veel heeft nog geen WiFi 7 standaard ingebouwd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 3 hours ago Report Share Posted 3 hours ago Ik gebruik hier een Ziggo modem in bridge modus met daar achter een MikroTik HeX router. Boven en beneden een MikroTik Switch en boven en beneden Ubiquiti accespoints. Sinds ik dat spul heb, en de modem dus in bridge staat, heb ik nooit meer gezeur gehad met slecht bereik, uitval of wat dan ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts