WanFie Posted 30 januari Author Report Share Posted 30 januari 1 hour ago, Tubejack said: Dan moet ik nieuwe spullen kopen, en veel heeft nog geen WiFi 7 standaard ingebouwd. 6e heeft ook 6 GHz. Maar dat is ook nog erg schaars bij onder andere tablets. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 30 januari Author Report Share Posted 30 januari 1 hour ago, Duclaasie said: Ik gebruik hier een Ziggo modem in bridge modus met daar achter een MikroTik HeX router. Boven en beneden een MikroTik Switch en boven en beneden Ubiquiti accespoints. Sinds ik dat spul heb, en de modem dus in bridge staat, heb ik nooit meer gezeur gehad met slecht bereik, uitval of wat dan ook. 6 apparaten voor een beetje Wifi...? Hier de KPN router (Wifi 6), dan een switch en het Asus accespoint (Wifi 7) en ook overal goed bereik en geen uitval. Maar het hangt er ook vanaf hoe druk het in de buurt is. Hier valt dat mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 30 januari Report Share Posted 30 januari 1 hour ago, WanFie said: 6 apparaten voor een beetje Wifi...? Hier de KPN router (Wifi 6), dan een switch en het Asus accespoint (Wifi 7) en ook overal goed bereik en geen uitval. Maar het hangt er ook vanaf hoe druk het in de buurt is. Hier valt dat mee. Zo gek is dat niet.. Zonder die switches hebben we sowieso niet voldoende aansluitingen, dus daar kom je niet onderuit. En aangezien het een router is zonder Wifi zender heb je toch echt acces points nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 30 januari Author Report Share Posted 30 januari 23 minutes ago, Duclaasie said: Zo gek is dat niet.. Zonder die switches hebben we sowieso niet voldoende aansluitingen, dus daar kom je niet onderuit. En aangezien het een router is zonder Wifi zender heb je toch echt acces points nodig. Dat klopt, maar ook, dat er 6 apparaatjes constant aan staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 30 januari Report Share Posted 30 januari Misschien is dat dan ook wel het verschil, op mijn netwerk staan er 21 apparaten aangesloten. Tot aan de deuropener en de afzuigkap/magnetron. toe, het kan dan met of zonder draadje hier wel aardig verschillen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 januari Report Share Posted 30 januari 1 hour ago, WanFie said: Dat klopt, maar ook, dat er 6 apparaatjes constant aan staan. Ik ga het proberen terug te brengen naar 2. WiFi 's zet ik via een tijd schema, nachts uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 30 januari Report Share Posted 30 januari 1 hour ago, WanFie said: Dat klopt, maar ook, dat er 6 apparaatjes constant aan staan. Dat is qua verbruik peanuts vergeleken met een PC als streamer Daarnaast verbruiken wij nog geen 1500kwh, dus die paar watt zal mij echt jeuken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 30 januari Author Report Share Posted 30 januari Op het eind van het jaar staat er hier bijna 0 op de teller. Alle stroom die we hebben opgewekt hebben we dan ook weer op. Maar inderdaad, de set staat 's nacht soms ook aan. Gelukkig gebruikt het allemaal niet zo veel. Samen minder dan 100 W. Het Asus accespoint is zuiniger dan de Linksys die we eerder hadden. Maar die gaat 's nachts of wanneer ik niet speel altijd uit. Toch is het inderdaad schrikbarend hoe veel apparatuur er in huis staat. Hier is het credo: uit is de beste besparing. Maar de router staat dan weer wél altijd aan. En de switch ook. De Nas gaat 's nachts volgens een vast patroon uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 30 januari Report Share Posted 30 januari Wat onze panelen per jaar gaan leveren weet ik nog niet, maar die M 1500 kWh is echt het verbruik, daar gaat de teruglevering dus nog vanaf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 30 januari Author Report Share Posted 30 januari 46 minutes ago, Duclaasie said: Wat onze panelen per jaar gaan leveren weet ik nog niet, maar die M 1500 kWh is echt het verbruik, daar gaat de teruglevering dus nog vanaf. Das weinig. Zonder de panelen zaten we op ca. 2500 kWh. Maar we gebruikten ook wat elektrische verwarming. Maar terug naar de Wifi en wat er voor nodig is. Wanneer je 10 "kastjes" (apparaten standby, laders, router enz) met elk 5W gebruik aan hebt staan, gebruik je ca, 440 kWh per jaar. En dat is best een stevig aandeel. Hier zitten er dus zo veel mogelijk schakelaars voor. Maar ja... zonder stroom geen muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 30 januari Report Share Posted 30 januari Gelukkig klopt je bereiking niet. 5x24x365 is 43,8 KWh Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 30 januari Author Report Share Posted 30 januari Per kastje. Er zijn er 10. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 30 januari Report Share Posted 30 januari Gelukkig trekken ze geen 5 watt en heb ik er geen 10. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 31 januari Report Share Posted 31 januari De Fritzbox 7490 was een voormalig topmodel router van AVM met meerdere WiFi antennes Ik heb hem vanochtend geüpdatet met nieuwe firmware en na enig gepruts als mesh repeater geconfigureerd. De WiFi dekking is nu goed. De WiFi instellingen passen zich per node/station/pc/iPad etc continu dynamisch in. Heb nu en mooi WiFi netwerkje met 3AP's en minstens 9 WiFi antennes allemaal met dezelfde SSID. Kostte alleen maar tijd Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 31 januari Report Share Posted 31 januari 12 minutes ago, Tubejack said: De Fritzbox 7490 was een voormalig topmodel router van AVM met meerdere WiFi antennes Ik heb hem vanochtend geüpdatet met nieuwe firmware en na enig gepruts als mesh repeater geconfigureerd. De WiFi dekking is nu goed. De WiFi instellingen passen zich per node/station/pc/iPad etc continu dynamisch in. Heb nu en mooi WiFi netwerkje met 3AP's en minstens 9 WiFi antennes allemaal met dezelfde SSID. Kostte alleen maar tijd op basis van jouw tip heb ik de 6660 besteld, zodra de provider hem heeft toegevoegd ga ik er ook eens lekker mee aan de gang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 31 januari Report Share Posted 31 januari Zo ziet ons WiFi netwerk er sinds vandaag uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 31 januari Report Share Posted 31 januari 9 minutes ago, SpaceJS said: op basis van jouw tip heb ik de 6660 besteld, zodra de provider hem heeft toegevoegd ga ik er ook eens lekker mee aan de gang. Mooi. Je kunt van-alles-en-nog-wat instellen en tunen. Maar dat hoeft niet Voor dit WiFi mesh netwerk moest ik voornamelijk op knoppen drukken in een bepaalde volgorde. De Fritzbox 7490 heb ik gekregen van de jongste. De 1750E repeater is ook al bejaard. I.p.v. weggooien heeft alles weer een tijd een nuttige functie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 31 januari Author Report Share Posted 31 januari Mesh heeft inderdaad het voordeel, dat er maar één SSID is. Het nadeel is het doorkoppelen. Wanneer dit draadloos gebeurd tenminste. De helft van de datacapaciteit wordt gebruikt om verbinding met het hoofdstation te houden. De andere helft is voor de volgende gebruiker. Wanneer dit ook weer een mesh station is, wordt het de helft van de helft. Enz. Het nadeel van een accespoint is dan weer, dat je wifi even uit en aan moet zetten om daar verbinding mee te maken. Vaak gebeurd dit automatisch, maar niet altijd. Maar ik denk dat dit nadeel er alleen is wanneer je door het hele huis bezig bent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 31 januari Report Share Posted 31 januari 1 hour ago, WanFie said: Mesh heeft inderdaad het voordeel, dat er maar één SSID is. Het nadeel is het doorkoppelen. Wanneer dit draadloos gebeurd tenminste. De helft van de datacapaciteit wordt gebruikt om verbinding met het hoofdstation te houden. De andere helft is voor de volgende gebruiker. Wanneer dit ook weer een mesh station is, wordt het de helft van de helft. Enz. Wat een onzin weer. Je kunt een accespoint prima via Lan aansluiten en toch gewoon een SSID hebben. Daar heb je geen MESH voor nodig. Wel is het zaak om binnen een systeem te blijven, dus als je router van merk x is dan zijn de access-points dat ook. Onderling wordt roming vaak niet ondersteund. geld overigens ook voor Mesh. Ik snap overigens wel waar de verwarring vandaan komt. Vaak wordt mesh gebruikt om een netwerk uit te breiden en dat is dan vaak draadloos met inderdaad verlies van bandbreedte. Maar bijna alle Mesh punten hebben ook een lan aansluiting. Deze kan dan gebruikt worden om het systeem aan elkaar te knopen. Hoe werkt dat dan. je koppeld eerst je Mesh punt draadlos aan je routrer, vervolgens neem je het accesspoint mee naar de locatie waar je het wil gaan gebruiken. daar koppel je het aan de kabel en zal via die kabel verbonden zijn met je router, deze is de master in het systeem en zal je laten verbinden met hat ap dat het beste is voor jou locatie. Ander voordeel van het verbinden van het ap via bedraad is dat het verder weg mag hangen dan een systeem wat geheel draadloos werkt. Een draadloos ap moet binnen de range hangen van de router wifi om het signaal te kunnen doorgeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 31 januari Report Share Posted 31 januari (edited) 2 hours ago, WanFie said: Mesh heeft inderdaad het voordeel, dat er maar één SSID is. Het nadeel is het doorkoppelen. Wanneer dit draadloos gebeurd tenminste. De helft van de datacapaciteit wordt gebruikt om verbinding met het hoofdstation te houden. De andere helft is voor de volgende gebruiker. Wanneer dit ook weer een mesh station is, wordt het de helft van de helft. Enz. Het nadeel van een accespoint is dan weer, dat je wifi even uit en aan moet zetten om daar verbinding mee te maken. Vaak gebeurd dit automatisch, maar niet altijd. Maar ik denk dat dit nadeel er alleen is wanneer je door het hele huis bezig bent. Kijk een naar het plaatje dan zie dat alleen al de 7490 repeater voor verbinding met de 4060 mesh router zowel een 2,4Ghz antenne 1 als een 5Ghz antenne 2 verbinding heeft. De MacBook van mijn vrouw met 1,2Gbit via een 3e 5Ghz antenne communiceert. Dus niks halve snelheden. Het netwerk is snel via WiFi. ik hoef ook niets aan of uit te zetten, dat regelt het mesh protocol automatisch (meen 11v). Die weet ook precies waar een apparaat (iPhone, iPad, laptop etc) is in het mesh netwerk Je kunt dus gewoon he hele huis doorlopen en tekens wordt het op dat moment het beste WiFi station gekozen zonder dat de verbinding wordt verbroken. Prachtige techniek dus, met weinig moeilijk "gedoe" Deels gemaakt met oude apparaten die nog steeds ondersteund worden door AVM (de leverancier) Klasse Edited 31 januari by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 31 januari Report Share Posted 31 januari (edited) Het verhaal is natuurlijk lang niet compleet. B.v. ook het schakelen tussen WiFi op 2,4Ghz en 5Ghz gaat naadloos en automatisch. Hetzelfde geldt voor de WiFi kanalen dat verandert dynamisch. Voor de liefhebber. Je kunt helemaal "los" gaan en b.v. zelf bepalen waneer het ene station het WiFi moet overnemen. Verder kun je allerlei dingen in je huis automatiseren/verwarmen/verlichten met randapparatuur van AVM. Leuk speelgoed voor volwassenen, kun je dagen mee prutsen. Maar het hoeft natuurlijk niet. Edited 31 januari by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 31 januari Author Report Share Posted 31 januari Ik had het dan ook over Mesh via Wifi. En dat is toch waar de meeste van die dingen voor verkocht worden. Het jammere is, dat er weinig mensen zijn die echt verstand van Wifi en netwerken hebben. En die dat wél hebben zijn zelfs duurder dan een stucadoor of nog erger automonteur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 31 januari Report Share Posted 31 januari 25 minutes ago, WanFie said: Ik had het dan ook over Mesh via Wifi. En dat is toch waar de meeste van die dingen voor verkocht worden. Het jammere is, dat er weinig mensen zijn die echt verstand van Wifi en netwerken hebben. En die dat wél hebben zijn zelfs duurder dan een stucadoor of nog erger automonteur. En dat terwijl die mensen hier gewoon hun gratis adviezen geven! Als je ze tenminste niet betwetert... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 31 januari Author Report Share Posted 31 januari Just now, thingman said: En dat terwijl die mensen hier gewoon hun gratis adviezen geven! Als je ze tenminste niet betwetert... Mocht je denken dat ik daar niks mee doe, natuurlijk leer ik daar van. Maar ik kom ook vaak ver met het wiel opnieuw uitvinden. Ik doe het op mijn eigen wijze zeg maar. De gepade wegen kan altijd nog. Dat gaat zo al mijn hele leven en is me nooit tegen gaan staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 31 januari Report Share Posted 31 januari 49 minutes ago, WanFie said: Ik had het dan ook over Mesh via Wifi. En dat is toch waar de meeste van die dingen voor verkocht worden. Het jammere is, dat er weinig mensen zijn die echt verstand van Wifi en netwerken hebben. En die dat wél hebben zijn zelfs duurder dan een stucadoor of nog erger automonteur. Recentelijk nog bij een merk garage geweest? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts