WanFie Posted maandag om 18:42 Report Share Posted maandag om 18:42 Als streaming gebruikers zijn we afhankelijk van Wifi. Tenminste... wanneer je de streamer op afstand wil bedienen. Maar waar bijna niemand bij stil staat, is dat er vele soorten Wifi zijn. Door de jaren als een doorontwikkeling op Wifi 802.11 ontstaan. En er is erg veel verschil tussen het Wifi van toen en Wifi nu. In het begin Wifi alleen op de 2,4 GHz band en met een snelheid van 2 Mbps. En sinds vorig jaar zijn we bij Wifi 7 aangekomen. Dit werkt op de 2,4, 5, en 6 GHz band en kan verschillende banden samenvoegen voor één gebruiker of alles uit elkaar pluizen voor heel veel gebruikers. Bovendien kan de snelheid oplopen tot 46 Gbps (46.000 Mbps). Om nou hier helemaal uit te gaan leggen wat de verschillen zijn is niet nodig. Op Wikipedia staat een prima uitleg. https://nl.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi Maar zoals met alle nieuwe techniek... het werkt meestal wel met elkaar, maar maakt oudere apparatuur zeker geen gebruik van die nieuwe mogelijkheden. Is dat dan nodig? Voor audio is het toch allemaal niet zo spannend? De doorvoersnelheid is hooguit 10 Mbps. Dus met Wifi 4 (802.11.n) op 2.4 GHz wat tegenwoordig meestal wordt overtroffen zit je royaal gebakken. En toch... met een kloek wifi 5 acces point (2,4 en 5 GHz) op 2 meter ging het hier soms nog mis. Waardoor het komt? Je mobieltje die even wat extra aandacht nodig heeft, of het af gaan van een draadloze deurbel. Of omdat de Wifi router van de buurman het nodig vind om precies op jouw kanaal te gaan zitten. Zo zijn er nog een heleboel "stoorzenders" meer te vinden. En ik vind het niet leuk wanneer de muziek onverwacht stopt. Al is het maar één keer per dag een korte onderbreking is irritant. En zo ver was ik gisteren al wél. Na maandenlang optimaliseren en storingen verhelpen. Het domme is natuurlijk wél, dat wanneer ik een ander streamingsprogramma had gekozen, dat storingen dan veel minder of soms zelfs niet voorkomen. JRiver b.v. heeft een dusdanig groot buffer dat storingen niet voor komen. Bovendien gebruikt die software een ander protocol, waardoor de communicatie met het tablet veel minder is. Roon dito. Maar ik wil natuurlijk met de software van Tiki (TuneBrowser) spelen. Dat klinkt voor mij een heel stuk beter dan de eerder genoemde. Tijdens de vragen die ik aan Tiki stelde over onderbrekingen vroeg hij steevast. mag ik je foutrapport inzien? En telkens bleek de verstoring toch bij de communicatie met het tablet te liggen. Nou kun je in TuneBrowser enorm veel instellen en met andere instellingen werd het echt wel beter. Tot uiteindelijk nauwelijks verstoringen. Ik had de 5 GHz band van het accespoint gereserveerd voor de audio en de buffers extreem lang gezet. En nog een hoop andere instellingen, maar dat is te veel om nog precies te weten en jullie mee te vermoeien. Overigens komen KPN en Ziggo met hun apparatuur ook nog niet verder dan Wifi 5 of Wifi 6. Nu heb ik de eerste stap gezet en een Wifi 7 router gekocht. Die is nu ingezet als acces point op m'n luisterzolder. Wifi 7 is de stabielste en nieuwste versie n.l. 801.11.be. Maar werkt ook met alle andere Wifi versies. Helaas... Wifi 7 apparatuur is er nog maar nauwelijks. En bovendien schreeuwend duur. Mijn tabletje is maar Wifi 5 en het USB dongle wat de communicatie op de streamer doet is ook maar Wifi 5. Een stap verder is er al meer te koop. Wifi 6 apparatuur wordt steeds meer algemeen en de tussenvorm Wifi 6e komt ook voorzichtig op. Een Wifi 6e USB dongle is zelfs zeer betaalbaar en komt morgen binnen. Ik zou daar ook een kabel kunnen gebruiken, maar de problemen met de draadloze verbinding met het tablet blijven dan. Bovendien kunnen storingen via die kabel weer in mijn streamer binnenkomen. Vorige week had ik een Wifi 6 router besteld. Die zou royaal voldoen, mits hij als bedraad accespoint gebruikt zou kunnen worden. Maar dat kon helaas alleen draadloos. Een soort Mesh systeem dus. Dat lijkt me helemaal niks, omdat je wel zendvermogen hebt, maar de data per extra station dus door twee gedeeld wordt. Bij het eerste hou je al maar de helft over, omdat de andere helft van de zendcapaciteit voor het ontvangen wordt gebruikt. Bij de tweede dus de helft van de helft. Vandaag dus dat Wifi 7 accespoint binnen. Wat zijn daar veel instellingen mogelijk. Ongeloofelijk, het wordt er zeker niet simpeler mee. Niet tenminste wanneer je er alles uit wil halen. Maar het lijkt gelukt en het ding werkt op het juiste IP adres en staat zo ingesteld dat Wifi 5 en 6e ook prima zouden moeten werken. Hij speelt nu sinds vanmiddag 16:00 uur onafgebroken met 192/24 muziek van Qobuz en nog geen enkele onderbreking. Maar één zwaluw maakt nog geen zomer. Eerder kwam het ook voor dat ik enkele dagen zonder verstoringen kon spelen. Maar zonder die "eerste zwaluw" was er ook geen kans op zomer. Waarom dit lange verhaal...? Om een klein beetje uit te leggen waar het mis gaat bij oude Wifi systemen. En stotterende muziek dus zeker niet alleen aan een slechte wifi signaal hoeft te liggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted maandag om 19:08 Report Share Posted maandag om 19:08 Gelukkig hebben we nog cd spelers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted maandag om 19:15 Report Share Posted maandag om 19:15 Erg grappig Ruud. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted maandag om 19:19 Report Share Posted maandag om 19:19 Lekker bezig Hansfie. (sorry moest even aan je nieuwe naam wennen) wel verbaast het me dat je tablet dan de muziek stream verzorgd. In een normale setup staat je streamer met een kabel in het netwerk en is het tablet alleen en afstand bediening. Als daarmee de verbinding tijdelijk verbroken is dan gaat de muziek gewoon door. Ik begrijp dat jou software op een android machine moet draaien. Kan je deze niet op een android apparaat zetten die vast in je netwerk zit? Verder is het gebruik van wifi6e wel een goede start om de boel stabiel te krijgen. Hoge frequenties gaan minder ver en minder goed door wanden. Daarmee is de interferentie ook minder een probleem. Wat dat betreft is je stap naar wifi7 een goede maar stel deze dan in op maximaal 6e. Deze standaard maakt geen gebruik van het stapelen van frequentie banden en daarmee maak je dan optimaal gebruik van de 6GHz frequentie. Groot voordeel is ook dat deze band nog niet zo veel gebruikt wordt. Wel zorgen dat je andere apparaten ook op wifi6e staan anders werkt het nog steeds het zelfde als je had. kan natuurlijk dat de access point niet erg stabiel was. wat je probleem veroorzaakte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted maandag om 19:25 Report Share Posted maandag om 19:25 8 minutes ago, carl said: Erg grappig Ruud. Niet grappig bedoelt hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted maandag om 19:40 Report Share Posted maandag om 19:40 ik wil me bij Kappa aansluiten, waarom zo je willen streamen vanaf een tablet. Zorgt alleen maar voor meer problemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted maandag om 19:45 Author Report Share Posted maandag om 19:45 4 minutes ago, SpaceJS said: ik wil me bij Kappa aansluiten, waarom zo je willen streamen vanaf een tablet. Zorgt alleen maar voor meer problemen. Hoe anders ? Telkens naar de streamer lopen en daar muziek kiezen. Nu werkt alles zonder monitor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted maandag om 19:50 Report Share Posted maandag om 19:50 4 minutes ago, WanFie said: Hoe anders ? Telkens naar de streamer lopen en daar muziek kiezen. Nu werkt alles zonder monitor. ik bedien mijn streamer alleen via eem mobile device, mijn stream komt daar niet vandaan en dat geldt denk ik voor de meeste van ons. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted maandag om 19:52 Author Report Share Posted maandag om 19:52 26 minutes ago, kappa7 said: Lekker bezig Hansfie. (sorry moest even aan je nieuwe naam wennen) wel verbaast het me dat je tablet dan de muziek stream verzorgd. In een normale setup staat je streamer met een kabel in het netwerk en is het tablet alleen en afstand bediening. Als daarmee de verbinding tijdelijk verbroken is dan gaat de muziek gewoon door. Ik begrijp dat jou software op een android machine moet draaien. Kan je deze niet op een android apparaat zetten die vast in je netwerk zit? Verder is het gebruik van wifi6e wel een goede start om de boel stabiel te krijgen. Hoge frequenties gaan minder ver en minder goed door wanden. Daarmee is de interferentie ook minder een probleem. Wat dat betreft is je stap naar wifi7 een goede maar stel deze dan in op maximaal 6e. Deze standaard maakt geen gebruik van het stapelen van frequentie banden en daarmee maak je dan optimaal gebruik van de 6GHz frequentie. Groot voordeel is ook dat deze band nog niet zo veel gebruikt wordt. Wel zorgen dat je andere apparaten ook op wifi6e staan anders werkt het nog steeds het zelfde als je had. kan natuurlijk dat de access point niet erg stabiel was. wat je probleem veroorzaakte. Dank je voor je advies, maar 6 GHz is nog een stuk verwijderd van wat ik wil uitgeven. Met de snelheden waarmee alles tegenwoordig veranderd kun je dan jaarlijks een hoop geld uitgeven. Overigens werkt wifi 7 ook prima met wifi 5 en zelfs wifi 4. Ik kan ook een extra parallel "tak" maken waarop alleen 4 en 5 GHz gebruikt wordt om de kans op compatibiliteit te vergroten. Die heb ik nog niet nodig. Ik heb de vraag over de streaming aan Tiki voorgelegd. Hij is zich van geen kwaad bewust en zegt dat zijn protocol, normaal UPnP is. Na wat instellingen werd het tablet aanzienlijk minder belast, maar nog steeds pieken van 10 Mbps, terwijl deze er bij JRiver helemaal niet zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted maandag om 19:58 Author Report Share Posted maandag om 19:58 2 minutes ago, SpaceJS said: ik bedien mijn streamer alleen via eem mobile device, mijn stream komt daar niet vandaan en dat geldt denk ik voor de meeste van ons. Zie het antwoord aan Kappa hierboven. Er is kennelijk niet genoeg kennis m.b.t. UPnP bij Tiki om het probleem echt goed op te lossen Zijn kennis zit vooral in het bouwen van een goede database. Maar dat maakt weinig uit, het klinkt beter als welke andere software die ik probeerde. Mits het continue werkt, en daar lijkt het nou steeds meer op. Ik hoor vaak problemen met streaming als stotterende muziek. Met dit topic hoop ik wat verheldering te verspreiden én te krijgen. Ik begrijp ook lang niet alles. Streaming wordt dan al gauw afgeschreven, terwijl ze met een verouderd Wifi systeem zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted maandag om 20:01 Report Share Posted maandag om 20:01 2 minutes ago, WanFie said: Zie het antwoord aan Kappa hierboven. Er is kennelijk niet genoeg kennis m.b.t. UPnP bij Tiki om het probleem echt goed op te lossen Zijn kennis zit vooral in het bouwen van een goede database. Maar dat maakt weinig uit, het klinkt beter als welke andere software die ik probeerde. Mits het continue werkt, en daar lijkt het nou steeds meer op. Ik hoor vaak problemen met streaming als stotterende muziek. Met dit topic hoop ik wat verheldering te verspreiden én te krijgen. Ik begrijp ook lang niet alles. Streaming wordt dan al gauw afgeschreven, terwijl ze met een verouderd Wifi systeem zitten. Tja, mijn roon eindpunt en server zijn gewoon bedraad want ik neem daarin gewoon geen risico´s alleen de bediening gaat wireless Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted maandag om 20:03 Report Share Posted maandag om 20:03 nog even een ander ding, als die tunebrowser ook op pc werkt zou je die kunnen overnemen via je tablet met RDC. dan wordt de muziek op de pc afgespeeld terwijl je die bediend met het tablet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted maandag om 20:04 Author Report Share Posted maandag om 20:04 Just now, SpaceJS said: Tja, mijn roon eindpunt en server zijn gewoon bedraad want ik neem daarin gewoon geen risico´s alleen de bediening gaat wireless Tja... Roon, daar moet je wel heel veel moeite voor doen om dat echt goed te laten klinken. luistertesten hier lieten horen dat Wifi beter klinkt dan draad, zelfs via esoterische kabels en switches. Overigens is er met de bekabelde streamer van een audiovriend met TuneBrowser exact hetzelfde probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted maandag om 20:07 Report Share Posted maandag om 20:07 1 minute ago, WanFie said: Tja... Roon, daar moet je wel heel veel moeite voor doen om dat echt goed te laten klinken. luistertesten hier lieten horen dat Wifi beter klinkt dan draad, zelfs via esoterische kabels en switches. Overigens is er met de bekabelde streamer van een audiovriend met TuneBrowser exact hetzelfde probleem. je mag bij mij altijd komen luisteren, ik denk persoonlijk dat het erg afhankelijk is van het eindpunt. Voor wat betreft Tunebrowser, als die bekabel hetzelfde probleem heeft zou men eens misschien moeten bufferen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted maandag om 20:08 Author Report Share Posted maandag om 20:08 1 minute ago, SpaceJS said: nog even een ander ding, als die tunebrowser ook op pc werkt zou je die kunnen overnemen via je tablet met RDC. dan wordt de muziek op de pc afgespeeld terwijl je die bediend met het tablet. Dat zou kunnen en ook al geprobeerd, ik vind de PC layout van zo'n streamer op een tablet niet te doen. Bovendien is er geen Qobuz in het pakket opgenomen. Dan kan net als bij JRiver alleen via UPnP (Bubble en MConnect) gespeeld worden. Maar zoals eerder al geschreven.. het lijkt nu prima te werken. Over een paar weken weet ik meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted maandag om 20:09 Author Report Share Posted maandag om 20:09 Just now, SpaceJS said: je mag bij mij altijd komen luisteren, ik denk persoonlijk dat het erg afhankelijk is van het eindpunt. Voor wat betreft Tunebrowser, als die bekabel hetzelfde probleem heeft zou men eens misschien moeten bufferen. Dat heb ik nou gedaan, het decoderbuffer op 30 sec gezet. Langer kan niet. Dat gaf een enorme verbetering, maar nog geen definitieve oplossing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted maandag om 21:46 Report Share Posted maandag om 21:46 Ik moest even nadenken in hoe jou setup is maar als ik me niet vergis heb je een PC staan waar de Tunebrowser op staat en gebruik je het tablet om Qobuz te kunnen gebruiken via UpnP player. In dat geval loopt je audio stream inderdaad vanaf je tablet en wordt je 2x afhankelijk van wifi verbinding. Namelijk eerst naar je tablet toe (1e buffer) en daarna naar je PC toe (2e buffer) Je ziet dus dat er 2 plaatsen zijn waar het buffer leeg kan lopen. In een ideale situatie moet de stream direct naar je PC gaan en gebruik je het tablet puur als afstandbediening. Heeft Tunebrowser geen fatsoenlijke implementatie voor Kobus? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted maandag om 21:57 Report Share Posted maandag om 21:57 Nog even gekeken en er is inderdaad geen implementatie van Cobus in Tune browser. Je bent dus afhankelijk van UPnP, maar dat hoeft natuurlijk niet van af een tablet te komen. Tis misschien gek maar je kunt Qobuz natuurlijk ook van af een andere machine laten draaien. Zelf ben ik natuurlijk van LMS en daar is wel een aardige Qobuz implementatie in gemaakt. LMS laat je dan via UPnP naar je huidige Tunebrouwser kijken. Kan allemaal via een bedraad netwerk, je bediening gaat dan met een LMS app op het tablet of een browser. Lijkt een rare manier om een de ene streamer software achter de ander te zetten maar daarmee kan je wel je huidige Tunebrowser blijven gebruiken als eind of tussen punt. Scheelt weer nieuwe hardware kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted dinsdag om 07:26 Report Share Posted dinsdag om 07:26 (edited) Als ik me niet vergist komt Qobuz met nieuwe eigen apps die Airdrop Airplay ondersteunen. Het bedienen via b.v. je telefoon wordt dan waarschijnlijk net zo makkelijk als met Spotify connect. Edited dinsdag om 08:38 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted dinsdag om 08:18 Report Share Posted dinsdag om 08:18 Airdrop is een specifiek Apple protocol om bestanden mee te versturen. Hoe werkt dat dan met een remote machine waar je de muziek op wil afspelen? Ik zie het voordeel nog niet eigenlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted dinsdag om 08:35 Report Share Posted dinsdag om 08:35 1 hour ago, Tubejack said: Als ik me niet vergist komt Qobuz met nieuwe eigen apps die Airdrop ondersteunen. Het bedienen via b.v. je telefoon wordt dan waarschijnlijk net zo makkelijk als met Spotify connect. Bedoel je misschien AirPlay? Dat werkt hier al een hele poos prima met Qobuz op de Cambridge CXN. Met Qobuz via de eigen CXN app zelfs tot 24 bit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted dinsdag om 08:35 Report Share Posted dinsdag om 08:35 13 minutes ago, kappa7 said: Airdrop is een specifiek Apple protocol om bestanden mee te versturen. Hoe werkt dat dan met een remote machine waar je de muziek op wil afspelen? Ik zie het voordeel nog niet eigenlijk. Ik weet niet precies hoe Spotify connect werkt (kunnen we opzoeken) maar vanaf mijn iPhone, iPad, iMac kan ik elk apparaat bedienen waar Spotify opdraait. De muziek zelf komt dan b.v. van mijn Mac mini waar Spotify op draait. De bediening kan via mijn iPhone, iPad etc. Super handig en behoorlijk goed werkend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted dinsdag om 08:36 Report Share Posted dinsdag om 08:36 Just now, Duclaasie said: Bedoel je misschien AirPlay? Dat werkt hier al een hele poos prima met Qobuz op de Cambridge CXN. Met Qobuz via de eigen CXN app zelfs tot 24 bit. Inderdaad Airplay... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted dinsdag om 08:57 Author Report Share Posted dinsdag om 08:57 We hebben geen Apple's (behalve mijn oude II Europlus) en dat willen we zo houden. De Qobuz app kan dus niet via UPnP met andere apparaten verbinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted dinsdag om 09:21 Author Report Share Posted dinsdag om 09:21 11 hours ago, kappa7 said: Ik moest even nadenken in hoe jou setup is maar als ik me niet vergis heb je een PC staan waar de Tunebrowser op staat en gebruik je het tablet om Qobuz te kunnen gebruiken via UpnP player. In dat geval loopt je audio stream inderdaad vanaf je tablet en wordt je 2x afhankelijk van wifi verbinding. Namelijk eerst naar je tablet toe (1e buffer) en daarna naar je PC toe (2e buffer) Je ziet dus dat er 2 plaatsen zijn waar het buffer leeg kan lopen. In een ideale situatie moet de stream direct naar je PC gaan en gebruik je het tablet puur als afstandbediening. Heeft Tunebrowser geen fatsoenlijke implementatie voor Kobus? JRiver heeft de implementatie voor Qobuz ook niet. Maar heeft UPnP beter geïmplementeerd (denk ik). Daarbij loopt de stream zeker wél direct naar de streamer. In TuneBrowser is dat eigenlijk ook zo. Maar daar BubbleUPnP met een andere renderer gebruikt. Ik BubbleUPnP zie je dus ook grote verschillen in de instellingen van JRiver en TuneBrowser. Ik denk, dat daar het probleem zit. Van de andere kant... op de manier van TuneBrowser klinkt het stukken beter. En ik hoop dat met de nieuwe Wifi router de stops helemaal over zijn. In het begin waren deze er enkele jaren geleden bij JRiver ook, maar met betere Wifi werd het daar ook geleidelijk steeds beter. En door het gebruik van grotere buffers in JRiver natuurlijk. De buffers staan in TuneBrowser nu ook een stuk langer. Dat was de 90% van de oplossing. Voorlopig nog geen enkele hapering gehad. Met m'n laptop zie ik dat de verbinding op Wifi 6 1201/1201 Mbps. Met het tablet op Wifi 5 390 Mbps verzenden en 433 voor ontvangen. De streamer doet het nou met 2,4 kHz en 173/173 Mbps. De huidige Wifi 5 USB dongle vind dat kennelijk genoeg. Waarschijnlijk is het ding niet compatible met het Wifi 7 netwerk. Straks kijken hoe de nieuwe Wifi 6e dongle dat doet. Maar zoals gezegd, zelfs met 2,4 Mbps voldoende data transport. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts