Roots Posted vrijdag om 20:46 Report Share Posted vrijdag om 20:46 Of in een moderne auto mee gereden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted vrijdag om 21:23 Report Share Posted vrijdag om 21:23 (edited) 1 hour ago, WanFie said: Ik had het dan ook over Mesh via Wifi. En dat is toch waar de meeste van die dingen voor verkocht worden. Het jammere is, dat er weinig mensen zijn die echt verstand van Wifi en netwerken hebben. En die dat wél hebben zijn zelfs duurder dan een stucadoor of nog erger automonteur. Voor dergelijke toepassingen hoef je echt geen Wi-Fi wizard te wezen. Alle providers krijgen hier veel vragen over en dit onderwerp is ondertussen redelijk plat geslagen. Het gaat echter fout als mensen zelf gaan klooien, dat kan natuurlijk een leuke hobby zijn maar dan doe je dat om er van te leren. Wil je iets voorspelbaars wat voor thuis werkt dan zijn daar voldoende oplossingen voor beschikbaar. Het mixen van merken en verschillende standaarden is dan vaak een recept voor teleurstellingen. Aangezien elke fabrikant zijn eigen standaard hanteert is het lastig om zo maar een doosje te kopen. Je hebt als je niet happy bent met je Wi-Fi thuis eigenlijk 2 opties. De eerste is blijf bij de fabrikant van je router en kijk of die een access-point heeft wat met het router samenwerkt. Is dat er niet dan is de optie eigenlijk alleen nog om de bestaande wifi van het router uit te zetten en een systeem op te hangen dat de wifi overneemt. Voordeel daarvan is dat bij het wisselen van provider je niet gelijk ook je accespoints moet aanpassen. het is immers een los netwerk met enkel een LAN interface. Je kan dan ook nog er voorkiezen om een eigenrouter te nemen maar dan moet je al weer weten wat je doet. Ondersteuning daarvoor van de provider is minimaal en vaak zijn de verstrekte routers ook meer dan snel genoeg om in de meeste huisinstallatie te voldoen. Wil je thuis een server draaien in een virtual LAN dan is een router en een extra firewall wel nuttig. Voor wat muziek te streamen voldoen alle routers, daar heb je geen Fritzbox voor nodig. Edited vrijdag om 21:25 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted vrijdag om 22:00 Report Share Posted vrijdag om 22:00 1 hour ago, WanFie said: Mocht je denken dat ik daar niks mee doe, natuurlijk leer ik daar van. Maar ik kom ook vaak ver met het wiel opnieuw uitvinden. Ik doe het op mijn eigen wijze zeg maar. De gepade wegen kan altijd nog. Dat gaat zo al mijn hele leven en is me nooit tegen gaan staan. Daar heb je ook wel weer gelijk in, als dat voldoening oplevert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted vrijdag om 22:40 Report Share Posted vrijdag om 22:40 39 minutes ago, thingman said: Daar heb je ook wel weer gelijk in, als dat voldoening oplevert. En misschien zelfs succes Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted zaterdag om 09:58 Report Share Posted zaterdag om 09:58 11 hours ago, carl said: En misschien zelfs succes Toine. Nou, een kenmerk van wielen opnieuw uitvinden is dat ze dan nooit rond zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted zaterdag om 17:44 Report Share Posted zaterdag om 17:44 (edited) Vandaag het WiFi netwerk weer een beetje beter gemaakt door de 7490 met een LAN kabel aan te sluiten. Zoals @kappa7 en ik meen @WanFie ook voorstelde. Verder hoef je natuurlijk niet, persé een Fritzbox te gebruiken. Maar ik werk al een jaar of 20 met spullen van AVM en ik vind het lekker overzichtelijk. Redelijk makkelijk voor beginners, uitdagend genoeg voor gevorderden. Freaks kunnen extra software installeren zoals Freetz of overgaan naar OpenWRT Zie b.v. hier https://boxmatrix.info/wiki/FRITZ!Box_7490 Er draaien nu ongeveer 20 WiFi antennes in 3 boxen ingebouwd in ons netwerkje. Ik laat het voorlopig zo even . Edited zaterdag om 17:54 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted zaterdag om 18:21 Report Share Posted zaterdag om 18:21 Lekker bezig Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted zaterdag om 18:50 Report Share Posted zaterdag om 18:50 (edited) 45 minutes ago, kappa7 said: Lekker bezig Jack Dank je, het werkt al leuk. Op de begane grond wordt de WiFi van de 4060 gebruikt. Op de 1e etage wordt overgeschakeld naar de 7490 en op 2 hoog de 1750E Ik kan het nog verder fijn slijpen, door het WiFi zendvermogen per etage in te stellen en daarmee af te dwingen wanneer naar een ander WiFi station geschakeld gaat worden. Nu blijft de verbinding nog wel eens hangen aan de 4060. Logisch die heeft iets van 10 antennes intern. Verder heb ik per dag een tijdschema, wanneer het WiFi 's avonds uit en 's morgens weer aan gaat. Da's ook het signaal om op tijd naar bed te gaan Morgen gaat net als vandaag de wekker om 7:00 Wat ook mooi is in deze opstelling dat mijn oude Logitech Duet, ook weer aardig werkt met Qobuz. De receiver heb ik aan de LAN poort aangesloten van de 1750E en de controller met WiFi. Normaal raakt de Logitech receiver helemaal van slag door de sterke WiFi signalen hier. Maar via de LAN poort kan ik 24/48Khz streamen. LMS draait op mijn iMac. Op mijn NAS in een container is nog niet gelukt. * viel gelijk op, je nieuwe profiel foto Edited zaterdag om 19:07 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted zaterdag om 19:26 Author Report Share Posted zaterdag om 19:26 Wanneer ik aan de meeste mensen vertel dat ze met een browser in hun router instellingen kunnen maken, kijken ze net of ze het in Keulen horen donderen. Laat staan, dat ze weten wat een IP adres, MAC adres, kanaal, Wifiband en SSID is. En die mensen zouden dus hun router moeten optimaliseren? En op heel veel plaatsen waar ik kom hoor ik dat de wifi niet goed werkt. En bij b.v. KPN zit iemand die de problemen wel "even" op zal lossen. Dat bestaat dan uit de router resetten naar de standaardinstellingen. Dat het twee weken later dan weer niet werkt komt kennelijk niet bij die lui binnen. Het volgende advies is dan dat ze aan een Mesh netwerk moeten. Dat brengt dan ook weer geld in het laadje. En de problemen worden met al die zenders in de buurt alleen maar groter. Wij hebben als voorbeeld een prima contact met de buurman. In 2020 moesten hun kinderen thuis werken en was de Wifi op de slaapkamers ontoereikend. Er werden dus twee stevige Mesh-apparaten toegevoegd. Met als gevolg dat mijn muziek niet meer wou spelen met de 2.4 GHz repeater. Toen een bekabeld Acces point gekocht en werkte het weer Een van de problemen die vaak ontstaan hebben als oorzaak dat mensen hun Wifi spullen uit zetten, of op een schakelklok, prima voor de stroomrekening, maar de vorige ingestelde kanalen en IP adressen worden dan weer door andere apparaten gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted zaterdag om 19:53 Report Share Posted zaterdag om 19:53 (edited) 49 minutes ago, WanFie said: Wanneer ik aan de meeste mensen vertel dat ze met een browser in hun router instellingen kunnen maken, kijken ze net of ze het in Keulen horen donderen. Laat staan, dat ze weten wat een IP adres, MAC adres, kanaal, Wifiband en SSID is. En die mensen zouden dus hun router moeten optimaliseren? Ik heb hetzelfde, als ik vertel dat ik LP's draai of cassettebandjes. Dan kijken ze me vreemd aan. Je hebt toch Sonos? Sommige mensen willen nu eenmaal niets nieuws meer leren en/of hebben niets met techniek. Dat is hun goed recht ook . Maar ik heb er ook bij van 75, die geleerd hebben net een Mac computer te werken i.p.v. windows. Dat vraagt zeker 4 weken gewenning. Verder bij die spulletjes die ik gebruik, moeten mensen niks, maar het kan. Een eenvoudige set-up werkt ook. Maar het kan mooier net zoals je een pick-up element met veel geduld mooier kunt afregelen. Het probleem met wisselende ip-adressen na het aan en uitzetten is waarschijnlijk op te lossen door de lease tijd van DHCP te veranderen naar b.v. 24 uur of Mac adressen vast te knopen aan een ip-adres. Dan krijg een pc altijd hetzelfde ip-adres. Maar ik geef toe, dat soort zaken is voor de gevorderden dus voor jou makkelijk. Tenminste als je dat, in je router kunt instellen. * het probleem dat andere stations mijn WiFi 2,4Ghz spulletjes weg drukte zoals b.v. mij Logitech Duet is hier denk ik al een jaar of 10. WiFi zijn frequenties (ik chargeer even....): "wild west frequenties " waar iedereen aan mag lopen aan te klooien zonder consequenties. Goed nieuws, dankzij het nieuwe netwerkje lijkt het streamen via mijn Mac mini in de woonkamer ook weer te werken. Een 8 jaar oude iPad werkt ook weer als afstandbediening. Scheelt een hoop centjes, ik hou er van lang met mijn spullen te doen; Hoef niet zo nodig wat nieuws. Edited zaterdag om 20:16 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted zaterdag om 20:46 Author Report Share Posted zaterdag om 20:46 Ik wordt zo vaak aangekeken of ik van een andere planeet kom, wanneer het over audio gaat. Nu hadden we vandaag het verjaardagsfeestje van mijn vrouw en heb ik vanmorgen zo'n 20 albums in een playlist gezet en random op de verbouwde Aria afgespeeld. De hele dag achtergrond muziek en geen enkele hapering. De Aria zit overigens wél met een kabeltje rechtstreeks aan de router. Das dan toch ook wel weer handig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted zaterdag om 21:17 Report Share Posted zaterdag om 21:17 (edited) 10 hours ago, WanFie said: Ik wordt zo vaak aangekeken of ik van een andere planeet kom, wanneer het over audio gaat. Jij ook al? Ook hier de Mac Mini bekabeld aangesloten en iPad enkel als afstand bediening. Lijkt nu goed te gaan. FF afwachten nog Gefeliciteerd met je vrouw Hans. Zo liep ik vanochtend en vandaag hopelijke weer. Zo mooi. Mensen verklaren me wel eens voor gek, als je daarvoor vroeg je bed uit moet. Edited 19 hours ago by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 hours ago Report Share Posted 10 hours ago (edited) WiFi werkt goed. De 7490 heeft de settings van het mesh netwerk overgenomen. Kwestie van 2x een knop indrukken in de juiste volgorde. We hebben ook een 4-tal DECT telefoons van AVM die draaien nu ook in hun eigen mesh netwerk. Kwestie van 1 vinkje. Er zijn een groot aantal mogelijkheden . Denk aan VPN, NAS functies, babyfoon, internetradio. Wekker, Smarthome, afstandbediening, antwoordapparaat, telefooncentrale, regelen van verwarming/koeling etc etc. Je eigen creativiteit , is waarschijnlijk de beperking Het strand bij Heemskerk was breed en hard Edited 10 hours ago by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 9 hours ago Report Share Posted 9 hours ago Goed bezig, Jack. Afgelopen 2 dagen hier in het Zuiden: super weer. Toevallig vandaag een kleine hickup (was al weer iets langer geleden). Ik ben blij met mijn digitale spullekes, maar ik heb er verder weinig mee/ en ook de ballen verstand van: ze moeten gewoon functioneren, te alle tijden. ZO NIET, dan roep ik de hulp in van kundige mensen. Wat niet betekent dat er niet soms iets het begeeft onder mijn woede. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 5 hours ago Report Share Posted 5 hours ago (edited) Dank je. Hier ook mooi weer. Lange afstanden lopen is een van mijn hobby's. Wat ik b.v. doe is zaterdag 10Km lopen en zondag ook 10Km. Doordat de rusttijd zo kort is, heeft het bijna eenzelfde effect als 1x 20Km achter elkaar lopen. Je lichaam kan dan rustig wennen aan langere afstanden. Van de lente kan ik (hoop ik) weer 20km achterelkaar lopen. Ik ben dol op mijn digitale audio spulletjes, niet alleen omdat ik vind dat ze erg goed klinken, maar ook omdat ik vind dat de prijs/kwaliteit waanzinnig goed is. Met andere digitale spulletjes zoals pc's en zo, dat komt omdat ik al vanaf 1982 met computers werk. Verder is het natuurlijk mooi, om die waarde van iets in te zien en dat je oude dingen een nieuwe bestemming kunt geven. Ook heb ik een hekel aan weggooien, in ruime zin van het woord. Vanavond een portie andijvie stampot in de vriezer gestopt. Ideaal als je geen zin hebt om te koken. Edited 5 hours ago by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 2 hours ago Report Share Posted 2 hours ago Tja, wat betreft de mensen die niet aan "audio" doen, en die het dan horen. "Ik wist dat dat kon", is dan een reactie die ik hier kon optekenen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts