Tubejack Posted 8 februari Report Share Posted 8 februari 49 minutes ago, WanFie said: Maar het belangrijkste is, dat het nu wél goed werkt. Eind goed, al goed Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 februari Author Report Share Posted 11 februari On 8-2-2025 at 22:20, Tubejack said: Eind goed, al goed Hans Twee dagen dus, en toen begon het gedonder weer. Ik ben er nu achter, dat het probleem niet in het netwerk of wifi zit. Waar wél? ik weet het niet, maar wél dat het met TuneBrowser blijft bestaan. Maar dat klinkt zo goed... En toch heb ik het opgegeven. En een andere oplossing gevonden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 maart Author Report Share Posted 17 maart (edited) Ik speel nu al weer een tijdje met JRiver met BubbleUPnP als server. Dat werkt meestal uitstekend. Geen stops of haperingen.... Maar toch... bij de laatste twee thuisdemo's van de audioclub waren er weer verschillende haperingen. Een medelid heeft me toen geholpen om het probleem te tackelen. Hij werkt in de IT sector en met name in Wifi toepassingen. Na wat testen was hij vrij duidelijk. "het moet tussen de streamer en het Accespoint mis gaan. En ik verdenk dat 6e Wifi dongle". Die was op dat moment met 6 GHz verbonden. Na hem met 5 GHz te verbinden leek het een stuk stabieler. Hij had een continue ping aangezet en dat zag er met 2 ms en af en toe een kleine uitschieter naar 30 ms een stuk beter uit dan de 1 ms met uitschieters tot ruim 2000 ms met het ding op 6 GHz. Hij zei... laat de muziek en het pingen maar tot morgenvroeg aanstaan, dan zie je beter of het voldoende stabiel is. De volgende morgen was de muziek gestopt en liet het "pingen" tijden tot weer die hoge waarde van zelfs ruim 3000 ms zien. Het 6e dongle heb ik toen vervangen door mijn oude wifi 5 dongle. Dan is de pingtijd 3 ms gemiddeld, maar na een nacht muziek spelen draaide dat 's morgens nog steeds en was de hoogste pingtijd niet meer van 50 ms. Met dat dongle dus helemaal geen storing meer gehad. Nu duidelijk is, waar het probleem zat wil ik nog de stap naar een wifi 7 USB dongle maken. Maar die zijn in Nederland nog helemaal niet te koop. In Amerika en China dus wél. En voor de prijs hoef ik het niet te laten. Bovendien 90 dagen retourtijd. En dat ding is nu "ter lering ende vermaek" onderweg naar hier. Het is een Comfast geworden. Dat is in China een groot merk wat een enorm assortiment aan netwerkspullen produceert. Ze zijn nogal overtuigt van het ding, maar dat zijn ze in China nogal gauw. https://en.comfast.com.cn/index.php?m=content&c=index&a=show&catid=13&id=258 Edited 17 maart by WanFie Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 17 maart Report Share Posted 17 maart Okee, dus nu de boel eindelijk goed werkend is gekregen moet de verbinding toch weer "beter" worden? Helder... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 maart Author Report Share Posted 17 maart 4 minutes ago, thingman said: Okee, dus nu de boel eindelijk goed werkend is gekregen moet de verbinding toch weer "beter" worden? Helder... Onderzoekend type hè. Ik heb al vaker gedacht dat het was opgelost, maar later toch weer storingen. En ik ben benieuwd naar de laatste techniek. Wifi 7 zou op papier heel veel stabieler moeten zijn. Misschien wil TuneBrowser dan wél storingsvrij werken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted zaterdag om 19:59 Author Report Share Posted zaterdag om 19:59 Vandaag heb ik het Wifi 7 dongle binnen gekregen. En... ? In eerste instantie werkte het prima, Maar niet in de Wifi 7 mode mét MLO. Dat zorgt er voor dat De verschillende banden tegelijk gebruikt kunnen worden. Dus 2.4, 5 en 6 GHz tegelijk. Op 5 en 6 GHz werkte het gelijk. Nou zit Wifi 7 nog niet zo lang in Windows11 en had tot voor kort nog geen mogelijkheid tot MLO. Maar sinds de laatste updates dus wél. Het bleek dat de driver die in het dongle zat ingebouwd van vóór die tijd was. En een nieuwere is nergens te vinden. Dus maar op internet gaan zoeken. Er zullen best wel meer mensen zijn die dit probleem tegen komen. Zo vond ik op een of andere forum (die zijn dus zeker ergens goed voor), dat andere USB dongle ook met de driver van een Asus ROG dongle zouden werken. Maar dan moet hij wél op de ouderwetsche manier met de "heb disk methode". En verhip... dat werkte na een paar keer proberen. Windows 11 feliciteerde me met het gebruik van Wifi 7. En inderdaad, nu staan er 2 (2.4 is hier uitgeschakeld) frequenties in de lijst. Intern is de snelheid nu 2,8 Gbps. Dat is veel sneller dan wat er nodig is en zelfs veel sneller dan de glasvezel hier kan aanbieden. Maar het voordeeel zou moeten zitten in de meerder banden die elkaar aanvullen wanneer er op een van de twee een storing zou zijn. Ach... nodig was het al lang niet meer, maar wél leuk dat het werkt. Misschien werkt TuneBrowser nou ook perfect. Maar voor nu even uitge-hobby-d morgen weer verder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts