Jump to content

Analog Audio Forum (Duitsland) 35 jaar

carl
 Share

Recommended Posts

• 1 month later...

Analog Audio Forum in Duitsland. Geven jaarlijks ook (gratis) een zeer goede audio show eerst in Krefeld en nu in Moers. De vereniging AAA zorgt dan zelf ook voor lezingen en demo’s met vintage apparatuur. 

Edited by carl

• 1 month later...
Posted (edited)

We komen net van de AAA show in Moers. Vanuit Nijmegen een heel fijne rit door een mooi landschap en met een laag benzine verbruik. De show begon om 11.00 want dan kunnen de Duitsers tenminste nog even naar de kerk. We waren er om half 11, konden nog goed parkeren en genoeg tijd om koffie te drinken.

We kwam eerst in een grote zaal waar live muziek zou worden gespeeld. Ze waren nog aan het inspelen en de cello klonk ongelooflijk luid en krachtig en dat heb ik thuis zeker niet. Bij  de tweede strijk hoorde ik gelukkig dat het geluid zeer versterkt werd. Dat laag heb ik verder niet meer op de show gehoord al waren er heel wat demonstratiegevers die het echt probeerden.

Daarna kwamen we in de kamer waar gespeeld werd met Manger LS. Klonk best goed maar wel iets te veel in het hoog naar mijn smaak. Dat viel des te meer op omdat de buurman demonstreerde met grote Harbeth LS.die juist heel rustig klonken in deze setting. Dat is wel een beetje het beeld wat ik in mijn gedachte hield. Het geluid was allemaal in het extreme getuned. Gelukkig wel minder hoorns dan vorig jaar. 

Een paar zeer leuke dingen: 

- een Ripol subwoofer van www.modalakusik.de  Deze sub is eigenlijk een soort open baffle. Hij zou de staande golven van de ruimte zeer weinig aanspreken. Ze worden kennelijk veel verkocht aan bezitters van Magnetostaten en elektrostaten. Ging prima samen. Je kan de sub op zicht krijgen als je de verzendkosten zelf betaalt. Ik zit er sterk over te denken om ze een keer thuis uit te proberen. 

- www.Rike audio.de dit is een producent van buizen phonotrappen en buizenversterkers met een voor mij onbekende LS. Het klonk heel erg hard maar ook heel erg goed. Zelfs mijn vrouw vond dat en die houdt niet van harde muziek. Volgens mij is er een dealer in Utrecht die het merk verkoopt - absolute aanrader.

Wordt vervolgd want ik ga eerst een glas wijn drinken.

Edited by carl

Ik heb zelf geen foto’s gemaakt maar hier wel een goed verslag met foto’s op het AAA forum:

https://www.analog-forum.de/wbboard/index.php?thread/180377-vorführanlagen-auf-dem-analogforum-2025/&pageNo=2

- Hebben jullie ooit wel eens van www. harzsch.com luidsprekers gehoord. Zeker de moeite waard. Hij speelde met een Transcriptor neo draaitafel. Ik kon de Transcriptor van Roger overnemen. Gezien mijn vorderende leeftijd maar niet gedaan. Ik moet mijn kinderen later niet met te veel ellende opschepen.

- Ik ben het even kwijt maar in een andere kamer werd gespeeld met een Telefunken draaitafel met Shure 15 element. Kennelijk hen ik iets gemist in mijn jongen jaren want dit was een prima draaitafel. De AMG iets verderop zal vast en zeker beter hebben geklonken. De vraag is wel “hoeveel beter en hoeveel meer geld”. 

1 hour ago, carl said:

- Ik ben het even kwijt maar in een andere kamer werd gespeeld met een Telefunken draaitafel met Shure 15 element. Kennelijk hen ik iets gemist in mijn jongen jaren want dit was een prima draaitafel. De AMG iets verderop zal vast en zeker beter hebben geklonken. De vraag is wel “hoeveel beter en hoeveel meer geld”. 

Soms deze? http://www.tube-classics.de/TC/MyEquipment/Listening/LivingRoom/Telefunken-S500-S600-Ortofon.htm

Daar was @spido ook altijd gek op. 

Die zwarte zou het goed kunnen zijn Jack. Met een Ortofon arm toch? Roger was altijd zeer negatief over Shure elementen. Vind ik toch wat overdreven. Klonk gewoon erg goed.

Met ik meen, een door @spido zeer geliefde AS 309 arm ?

Telefunken S-500 and S-600

The chassis of this two models are absolutely the same, but the S600 has the following features:

- black color (I even prefer silver...)

- the small diamond light which indicates

when the cartridge is on the beginning 

of 30cm or 17cm record (see this on the

video - clicking on the picture left)

- the better Shure V15 III cartridge

Both models sound great. IMHO the standard Thorens models from these period (TD160 or TD146) are not better!

• Beheer changed the title to Analog Audio Forum (Duitsland) 35 jaar
On 21-2-2025 at 20:36, Vinyl_Fuchs said:

5-6 April staat genoteerd in mijn agenda. 

Ik heb je gemist Roy!