Jump to content

Voor- en nadelen van een bekabeld netwerk.

WanFie
 Share

Recommended Posts

13 minutes ago, SpaceJS said:

Het is juist normaal om een glasvezel backbone te hebben welke dan omgezet wordt naar normaal netwerk. Dit is helemaal niets bijzonders en gebeurt al decennia. Er zal ook geen effect zijn op het geluid gezien het feit dat we nog op de laagste lagen van het netwerk model zitten. Het is wel zo dat switches met deze voorzieningen niet goedkoop zijn. Voor wat betreft galvanische scheiding kan je ook gewoon voor een professionele switch gaan, deze sluit je gewoon aan op je modem en laat je de verdere verbindingen verzorgen.

In elke fatsoenlijk RJ 45 connector zit toch galvanische scheiding (behalve de aarding)? En zou allerlei optisch of Wifi gedoe niet nodig maken. 

Edited by WanFie

• 4 weeks later...

Noodgedwongen moest ik mijn pc voorzien van nieuw moederbord en processor. En noodgedwongen dus ook naar Windows 11.

Uit een soort nieuwsgierigheid en beetje behoefte aan feedback meld ik toch even wat instellingen qua setup.

In Windows staat natuurlijk

"geen geluiden" ingeschakeld en bij geluidsinstellingen 48khz/24 bit (studio kwaliteit ) aangevinkt.

Ik hoop Windows te omzeilen door in JRiver te kiezen voor Wasapi en alleen AES te configureren als wdm op de geluidskaart.

Verder in JRiver exclusive mode aangevinkt, no memory playback.

Op de harde schijf staan wave en flacfiles in diverse bitdieptes van 44.1/16 tot 192/32.

Bij de keuze voor afspelen via ASIO gaat dat naadloos. De geluidskaart  en externe dac schakelen gewoon mee met het via AES aangeboden signaal.

Ik ben er echter niet zeker van of er dan toch nog ergens een analoge stap tussen zit.

Daarom keuze voor Wasapi. Echter dan  moet van tevoren gekozen worden voor 1 vaste sample rate op de geluidskaart. Dat kan alles zijn tussen 44.1 en 192 kHz. En dat betekent dus ook dat in JRiver de output aangevinkt moet worden en dat alle files naar de gekozen sample rate moeten worden aangepast. Dat gaat razendsnel en bediening via Gizmo is instant. (JRiver beweert dat in hoge kwaliteit en foutloos te doen). Het klinkt voor mij heel goed, geen haperingen, geen ruis of randjes.

Ik vraag me af of het beter kan wat betreft instellingen maar ik meen het beste bereikt te hebben. Geen gedoe met wifi ,alles bekabeld muv Gizmo natuurlijk.

Ik ga nog eens kijken naar verbinding tussen de externe dac (out) en de wordclock bij de geluidskaart (in).

Edited by Kraus vonBentinck

De resolutie hangt natuurlijk van de gebruikte geluidskaart af. 48/24 lijkt mij een beetje ouderwetsch.... 

Ik speel tegenwoordig weer met JRiver, maar dan als server BubbleUPnP server. Als bediening BubbleUPnP Android. Ik vind dit beter (dynamischer natuurlijker) klinken dan JRiver met Gizmo. Nou speel ik wél vrijwel uitsluitend muziek van Qobuz, en dat lukt met Gizmo niet. Dus ik zit toch aan BubbleUPnP vast. Of MConnect natuurlijk, maar dat werkt niet lekker (vind ik).

Wat de sample rate betreft heb ik besloten dat een hogere sample rate dan 48kHz voor mij geen meerwaarde heeft. De 24 bit diepte vind ik wel fijn. 48/24 vind IK goed genoeg voor mijn oude oren.

Wat JRiver en de geluidskaart betreft kan ik net zo goed alles laten omzetten naar 192kHz.

Het liefst alles zonder omzetting maar via Wasapi is mij dat nog niet gelukt. Wel via asio.

(Ik meen te weten dat alle wordclocks in feite werken met alleen 48kHz, ook op andere samplerates )

Die instelling "studio kwaliteit" bij de geluidsinstellingen in Windows  is hopelijk volslagen irrelevant bij Wasapi. En gaat de file rechtstreeks zonder enige bemoeienis van Windows  de geluidskaart in die hopelijk alleen maar dient als doorgeefluik naar de DAC.

Ik kan mij overigens niet voorstellen dat Gizmo ook maar enige invloed kan hebben op de geluidskwaliteit. Dat zit toch op geen enkel punt in de keten. Niet anders dan een toetsenbord (bedraad of onbedraad)

Er is nog een andere Gizmo voor JRiver maar Gizmo werkt gewoon prima.

Gizmo werkt ook prima. Je kunt er alleen geen Qobuz mee spelen.

En inderdaad.. 16/44.1 is voldoende voor een uitstekende weergave. Ik let eigenlijk nooit meer op de bitrate. Wél, dat fatsoenlijk is opgenomen. Dat is namelijk veel belangrijker.

Ik speel tegenwoordig trouwens via USB en Asio naar de Teac DAC. In hoeverre Windows nog in de keten zit? Geen idee.

Edited by WanFie