erik klijnsmit Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 ik lag vannacht weer te denken . over het doppler effect . is dit bij een esl nou niet veel erger dan bij een konus . omdat een esl fullrange weergeeft ,zou je zeggen dat bij de achterwaartse beweging van een lage toon ,de midden en hoge tonen ,een toontje lager gaan zingen . eeh ,leg ik het zo goed uit ?? het is toch zo ,dat wanneer iets van je af beweegt ,het geluid lager klinkt ,dan wanneer het naar je toe komt ? hoe zit dit ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 juni 2003 Author Report Share Posted 13 juni 2003 Geplaatst door Sherwin: je weet het niet ,?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 Zou dat effekt niet heel gering zijn door de zeer kleine uitslag? Een 'fullrange' konus met 1 speakerunit (bijv. Manger) zou daar veel meer last van hebben, los van evt. andere problemen Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 juni 2003 Author Report Share Posted 13 juni 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 Ok, verkeerd voorbeeld. Neem dan een 2-weg speaker waarvan de bass-unit ook het midden doet, het ging mij om het idee, nl. het verschil in uitslag t.o.v. een vlies. Ik ken de Manger verder niet zo goed..... Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 De manger is een verhaal apart, bij hoge tonen is het meer een ringradiator dan een puntbron. Bij een luidspreker vind er in principe geen dopler vervorming plaats, het is namelijk maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
yoyo Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:ik lag vannacht weer te denken . over het doppler effect . het is toch zo ,dat wanneer iets van je af beweegt ,het geluid lager klinkt ,dan wanneer het naar je toe komt ? Heb je dit zelf verzonnen of heb je het van iemand anders ? Volgens mij heb je alleen een doppler effect als je met de hele luidspreker (inclusief aandrijf unit) door de kamer heen en weer gaat rennen. Als je de aandrijf unit stil laat staan heb je ook geen last van het doppler effect, omdat je de frequenties gewoon linear bij elkaar optelt in de vorm van electrische spanning. (Je zou er wel weer last van krijgen als je een hogetonenspeakertje inclusief magneet vast lijmt op het membraan van de lage tonen luidspreker) En je hebt ook last van een doppler effect als je z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 Volgens mij heb je alleen een doppler effect als je met de hele luidspreker (inclusief aandrijf unit) door de kamer heen en weer gaat rennen. Net zoals een trein die op je af komt rijden. Als deze op je af rijdt, dan klinkt het geluid hoger in frequentie, en van je af zakt de frequentie in elkaar, waardoor het lager klinkt. Voor zover ik me kan herinneren zijn dan de geluidsgolven korter van golf bij het op je af rijden en langer van golf, wanneer de trein van je af rijd. Dit geld natuurlijk ook voor vliegende objecten als bijv een Boeing 747. Bij stilstaande voorwerpen heb je volgens mij ook geen doppler-effect. Of de luidspreker moet naar achteren bewegen bij lage frequentie's. door bijv een basdrum. maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 Hier nog een leuke link over het doppler-effect. http://www.walter-fendt.de/ph11nl/dopplereff_nl.htm Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
yoyo Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 Geplaatst door Edwin Snoek:Hier nog een leuke link over het doppler-effect. http://www.walter-fendt.de/ph11nl/dopplereff_nl.htm Edwin Toch roept zo'n helder plaatje meer vragen op dan het beantwoord, Is dat zwarte mannetje Erik Klijnsmit ? Woont hij in het oranje of het gele huis ? en waar gaat die ambulance naar toe ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
fenton Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 en waarom gaat die ambulace zo traag?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 Misschien helpt dit je uit de droom Erik: http://www.geocities.com/kreskovs/Doppler1.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 In the sense that they represent a departure of the output signal form the precise form of the input they obviously are distortion. In any regard, the effect can be minimized by using drivers with large surface area and minimal displacement, although other compromises may be introduced. It is, perhaps in part, for this reason that large panel radiators, such as large electrostatic speakers, sound a little more natural that the majority of cone or dome type loudspeaker system. Wat daar in de conclusies staat had ik altijd al gehoord met mijn ESL's. Ik wist het alleen nog niet.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 Geplaatst door Kermit: Wat daar in de conclusies staat had ik altijd al gehoord met mijn ESL's. Ik wist het alleen nog niet.... Oh natuurlijk, als het je goed uit komt dan is zo'n tekst zonder twijfel 'waar' De tekst "although other compromises may be introduced" telt natuurlijk niet, want dat wat muziek realistisch maakt (diep laag, grote dynamiek, geluidsdruk) hoorde je toch al niet met ESL's Of was deze open deur al eens ingetrapt.... Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 Geplaatst door Pjotr:Zeg lekker kiftkuiken, slecht geslapen vannacht Hier heeft Erik niet zoveel aan. Ja, inderdaad slecht geslapen met die ^&*$#@ semafoon naast me Ik ben al 3 avonden/nachten in touw omdat alle software bij de klant zonodig landelijk 'geupgrade' moest worden Uit die tekst blijkt trouwens ook wat ik al eerder stelde, door de geringe beweging van panelen heb je niet hoorbaar last van het doppler-effekt. Met genoeg conus-units trouwens ook niet, omdat ze ieder een stukje doen en niet een te groot frequentiebereik in een keer. Ze moeten dan wel goed op elkaar afgestemd zijn, maar dat hebben genoeg fabrikanten prima voor elkaar als ik op mijn oren afga Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 Ik had laatst last van een soort doppler effect, ik had zo'n staande ventilator te dicht bij de luidspreker staan, echt geen gehoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 En ik maar denken dat 't om de band "doppler effect" ging. grtz Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 Geplaatst door Pjotr:Zeg lekker kiftkuiken, slecht geslapen vannacht Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 als ik zo bescheiden mag zijn... er wordt hier mijn inziens een fout gemaakt in jullie redenaties. het doplereffect vindt zogezegd plaats als een geluidsbron je nadert of verwijdert. Waar julie over gaan speculeren is de vraag of een esl vs. konus een verschil in doplereffect zullen opleveren, maar dat is een irrelevante vraag. de konus is namelijk geen geluid... het veroorzaakt een geluid! De vraag die erik opperde, en wat mij betreft mierengeneuk van de 1e orde is , had met het naar achter gaan zitten in je stoel te maken. als je idd naar achter ploft, kun je dat op vaten als een verwijdering van jouw tov de luidspreker, maar ook als een verwijdering van de luidspreker tov jouw, en dan is er een doplereffect, denkt erik... daar gaat de vraag ieg over. ik weet het antwoord op die vraag niet, maar je zou denken dat in kleine mate doplereffect is. En omdat de luidspreker zich van je verwijdert, zullen alle tonen lager uitvallen, zoals erik zei. jammer dat het allemaal irrelevant is omdat alle natuurkundige procesen op huiskamer-schaal plaatsvinden. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 Volgens mij heb jij Eriks vraag ook niet goed begrepen Game. Dit stelt Erik in zijn post: " ... bij de achterwaartse beweging van een lage toon ,de midden en hoge tonen ,een toontje lager gaan zingen" Zijn lage tonen bewegen door de kamer achteruit en nu denkt hij dat de midden en hoge tonen de baard in de keel krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 tja, klopt - toch mijn fout. maar wat erik nu denkt klopt denk ik niet.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
yoyo Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 M'n engels is niet zo best maar als ik het verhaal goed lees dan dan heb ik het helemaal fout; 1) Het doppler effect bestaat wel 2) Een esl heeft er bijna geen last van omdat hij bijna geen laag kan produceren dat het effect veroorzaakt Ik ben in ieder geval blij te lezen dat een goed afgeregeld 3 weg konussysteem er ook weinig last van heeft. Maar misschien valt het allemaal toch wel mee omdat een microfoon-membraan last heeft van precies hetzelfde effect maar dan omgekeerd. Als dit in de hele audioketen blijft bestaan wordt het weer keurig teruggecorrigeerd door de luidsprekers. Laten we anders ons maar gaan richten op de plasma-stralers. Deze hebben er volgens mij geen last van. Ik heb trouwens wel met je te doen Erik, ik begreep uit het verhaal dat de vervorming welke per definitie optreed in zowel de esl als de konus ook standaard in gewone instrumenten zit. Alleen het echte orgel heeft er blijkbaar geen last van. Hieruit concludeer ik dat de vervorming door de audioketen een viool hooguit iets meer laat klinken als een viool; maar dat een orgel niet iets meer klinkt als een orgel maar ook iets meer als een viool. Dat betekent met jouw muzieksmaak de queeste naar de perfecte luidspreker hierbij eindigt. Het wordt per definitie nooit wat met die orgels van jou. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 14 juni 2003 Author Report Share Posted 14 juni 2003 Geplaatst door Yoyo:M'n engels is niet zo best maar als ik het verhaal goed lees dan dan heb ik het helemaal fout; 1) Het doppler effect bestaat wel 2) Een esl heeft er bijna geen last van omdat hij bijna geen laag kan produceren dat het effect veroorzaakt 1, klopt 2, klopt niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts