Jump to content

doppler effect

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

1, klopt

2, jullie toepassing op audio komt erg vreemd op me over, als niet absurd.

3, dat ik erbij haal dat erik over het in een stoel gaat zitten begin slaat ook nergens op, maar dan is er in elk geval wel sprake van een doplereffect.

game

Als ik het goed heb krijg je in ieder geval faseverschuiving. Is dat niet ellendig genoeg?

Mag je van mij ook doppler effect noemen.

Groetjes simon

heeft er niet iemand hier natuurlunde gestudeert? volgens mij vindt het doplereffect plaats als een geluidsbron tov van iets beweegt. We kennen allemaal het voorbeeld van de ziekenwagen die nadert.

Dit alles gaat niet op voor de beweegende vliezen/konussen, anders zou alles dat geluid maakt last hebben van een doplereefct omdat voor geluid bewegeing nodig is....

het is gewoon bullshit IMHO.

en die terugkoppeling helemaal.

game

De hoge tonen worden gemoduleerd door de beweging die de luidspreker maakt voor de lage tonen. Misschien kun je het je zo voorstellen: een tweeter gat met 20 Hz zo'n 4 mm op en neer.

Ik denk dat je er niet al te veel zorgen over hoeft te maken, als je dit fenomeen voor 100% zou willen uitbannen zou je voor iedere frequentie een apparte driver moeten toepassen, want iedere frequentie wordt gemoduleerd door de frequenties die lager zijn.

Ik denk dat de schade aan het signaal die wordt toegebracht door het wisselfilter groter is.

Geplaatst door richard 1:

De hoge tonen worden gemoduleerd door de beweging die de luidspreker maakt voor de lage tonen. Misschien kun je het je zo voorstellen: een tweeter gat met 20 Hz zo'n 4 mm op en neer.

En dus gaat de frequentie van het geluid wat uit die tweeter komt met 20 Hz op en neer t.g.v. het Doppler effect. Dat is nou precies wat in het artikel wordt uitgelegd, incl. het mathematisch verband. Hij toont duidelijk aan (ook met metingen) dat het resulteert in intermodulatie, gehoormatig een heel vervelend soort vervorming.

Of we ons daar zorgen over moeten maken daar zet de schrijver zelf ook vraagtekens bij. Zeggen dat het er niet is is zoiets als zeggen "Wat ik niet begrijp dat bestaat niet"

Overigens zijn microfoons geen luidsprekers. De uitslag die het membraan van een micofoon maakt ligt in de orde van micrometers.

cool.gif

Geplaatst door Pjotr:

Of we ons daar zorgen over moeten maken daar zet de schrijver zelf ook vraagtekens bij. Zeggen dat het er niet is is zoiets als zeggen "Wat ik niet begrijp dat bestaat niet"

cool.gif

niemand natuurkunde gedaan?

doplereffetc krijg je als je luidspreker door de kamer rent.

game

Geplaatst door [[Game]]:

game

Wat wil je nou eigenlijk Game confused.gif Dat artikel lijkt me toch duidelijk. Zou zeggen ga naar de biblotheek en spit eens 40 jaargangen van het JAES door. Het is geen discussie van vandaag of gisteren en velen hebben daar hun zegje op een goede manier over gedaan.

P.s. Met Google kom je ook een heel eind.

Geplaatst door [[Game]]:

game

Juist niet!!! De afstand tussen je oren en de speakers blijft dan juist het zelfde. :P

Wat maakt 't nou uit of jij verplaats of de het membraam. 't verplaatst.

In de natuurkunde wordt geen onderscheid gemaakt tussen meters en milimeters. Als 't bij een amulance gebeurd dan moet 't dus ook bij een membraam gebeuren. Alleen op kleinere schaal. Met dus ook minder duidelijke gevolgen.

:)

Geplaatst door Pjotr:

Wat wil je nou eigenlijk Game    confused.gif Dat artikel lijkt me toch duidelijk. Zou zeggen ga naar de biblotheek en spit eens 40 jaargangen van het JAES door. Het is geen discussie van vandaag of gisteren en velen hebben daar hun zegje op een goede manier over gedaan.

P.s. Met Google kom je ook een heel eind.

het dopler eefect is mij al heel lang duidelijk

:P

alleen volgens mij snapt edwin snoeks precies waar ik mee zit....

dat artikeltje is een uitleg van het doplereffect, geen toepssing op audio.... of heb ik een artiel gemist... zo niet dan laat ik het maar bij want dan snappen jullie er niks va.... zo ja: waar staat dat andere artikel dan (niet die ene met het ambulance plaatje)

wanhopige game eek.gif

Geplaatst door seoman:

In de natuurkunde wordt geen onderscheid gemaakt tussen meters en milimeters. Als 't bij een amulance gebeurd dan moet 't dus ook bij een membraam gebeuren. Alleen op kleinere schaal. Met dus ook minder duidelijke gevolgen.   :)

Dus het maakt dan ook niet uit of het een speaker is of een microfoon......

Ok Game misschien heb je het gemist op pag.1:

Geplaatst door Pjotr:

Misschien helpt dit je uit de droom Erik:

http://www.geocities.com/kreskovs/Doppler1.html

Op die site kun je een Word document downloaden. En het gaat daar echt over speakers en niet over ziekenauto's. Degene die het geschreven heeft is ook niet de eerste de beste natuurkundeleraar.

cool.gif

Geplaatst door Pjotr:

Degene die het geschreven heeft is ook niet de eerste de beste natuurkundeleraar.

Toch zou volgens mij een eerste graads natuurkunde leraar dit wel moeten kunnen verzinnen en onderbouwen met de daar gehanteerde formules. De principes zijn niet echt ingewikkeld voor dat soort mensen.

Niet dat ik het helemaal snap: waarom lopen de twee zijpiekjes uit de meting niet vloeiend over in de centrale hoge tonenpiek, en waarom wordt die centrale hogetonen piek niet lager om dat deze verschuift naar de zijpiekjes. ?

Geplaatst door Yoyo:

waarom lopen de twee zijpiekjes uit de meting niet vloeiend over in de centrale hoge tonenpiek, en waarom wordt die centrale hogetonen piek niet lager om dat deze verschuift naar de zijpiekjes. ?

Omdat je er in het gegeven geval van twee losse sinussen ook echt twee aparte frequenties bij krijgt n.l. de som en het verschil van de oorspronkelijke frequenties. En die twee losse piekjes ontrekken wel degelijk energie aan de oorspronkelijke sinussen, alleen is dat op die schaal niet te zien. Het is in de orde van tienden van dB's

Geplaatst door Pjotr:

Omdat je er in het gegeven geval van twee losse sinussen ook echt twee aparte frequenties bij krijgt n.l. de som en het verschil van de oorspronkelijke frequenties. En die twee losse piekjes ontrekken wel degelijk energie aan de oorspronkelijke sinussen, alleen is dat op die schaal niet te zien. Het is in de orde van tienden van dB's

Stel dat je bastoon een driekhoeks (zaagtandachtige) vorm heeft dan wordt je oorspronkelijke hoge toon opgesplitst in een iets lagere en een iets hogere frequentie en blijft er van de oorspronkelijke frequentie niets over.

Echter de bastoon was hier volgens mij een sinus. dan moet je volgens mij twee uiterste frequentie verschuivingen moeten krijgen op de steile flanken en de originele hoge frequentie houden op de toppen van de bassinus. daartussen zou een min of meer vloeiend verloop van tussenfrequenties moeten zitten. en niet een losse middenpiek met twee aparte zijpieken. Dit zie ik niet terug in het diagram.

quote:

------------------------------------------------------------------------

Geplaatst door richard 1:

De hoge tonen worden gemoduleerd door de beweging die de luidspreker maakt voor de lage tonen. Misschien kun je het je zo voorstellen: een tweeter gaat met 20 Hz zo'n 4 mm op en neer.

Het meest extreme geval van doppler dat ik in de hifi ken, treedt op bij de kleinere (30 cm) dual concentric monitors van Tannoy.

De (bewegende) basconus vormt hier de hoorn voor de (vast gemonteerde) tweeter.

Dit levert wel wat kleuring op tijdens excessieve basmodulaties... maar toch is het

Geplaatst door patachou:

doppler gaat over frequentieveranderingen bij bewegingen

Hmm statische speakers, die wil ik ook hebben eek.gif:rolleyes:;)

Geplaatst door seoman:

Hmm statische speakers, die wil ik ook hebben    eek.gif    :rolleyes:   ;)

:( wat denk je dat in een ambulance het geluid veroorzaakt? iets stils.... eek.gif nee he! ook een speaker... maar pas als ie je nadert is er dopler....

game :P

Geplaatst door [[Game]]:

:( wat denk je dat in een ambulance het geluid veroorzaakt? iets stils....   eek.gif  nee he! ook een speaker... maar pas als ie je nadert is er dopler....

game   :P

beste game ,

een speaker (conus ) beweegt .

naar je toe en van je af .

terwijl hij beweegt ,geeft hij geluid .

de speaker geeft een lage toon .

die toon heeft geen last van het doppler effect .

maar terwijl de speaker naar voren beweegt om de lage toon te produceren ,beweegt hij ook op een veel snellere frequentie ,voor de hogere tonen .

de hogere tonen worden dus door de naar voren bewegende conus weer gegeven .

dus klinken ze hoger dan normaal .

dan gaat de conus weer naar achteren ,en klinken de hogere tonen weer lager .

snap je ?

en ik vroeg me af of dit bij een esl nou erger was ,omdat een esl full range is .

dus hebben de hogere tonen meer last van het doppler effect .

bij een conus systeem heb je scheidings frequenties ,dus zou je er minder last van moeten hebben omdat de woofer (die het ergste heen en weer beweegt ) geen midden en hoge tonen weergeeft .