Jump to content

doppler effect

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Hoi Erik,

Ik vraag me nog steeds af waarom jij je dit afvraagt confused.gif. Ook al treedt dit "fenomeen" op, je gelooft toch zelf niet dat jij die vervorming hoort. Zou dat wel het geval zijn, denk ik dat je nog wel een geweldige carri

Geplaatst door erik klijnsmit:

ik wil graag alles weten .

:rolleyes:

Als je van muziek wil genieten, moet je je niet zulke dingen afvragen :rolleyes:;) Veel van die materie is gewoon niet te verklaren. Ik heb ook een tijd alles logisch willen beredeneren. Op een gegeven moment stop je ermee, want je raakt de weg kwijt. Nu geniet ik van de muziek, daar waar ik anders zat te dubben cool.gif;)

Geplaatst door Sodejuu:

Als je van muziek wil genieten, moet je je niet zulke dingen afvragen   :rolleyes:    ;) Veel van die materie is gewoon niet te verklaren. Ik heb ook een tijd alles logisch willen beredeneren. Op een gegeven moment stop je ermee, want je raakt de weg kwijt. Nu geniet ik van de muziek, daar waar ik anders zat te dubben   cool.gif    ;)

als ik muziek luister dan denk ik ook nergens aan .

dit doe ik altijd voor het slapen gaan .

ik denk graag nl .

aan van alles en nog wat .

:rolleyes:

Als je van muziek wil genieten, moet je je niet zulke dingen afvragen   :rolleyes:    ;) Veel van die materie is gewoon niet te verklaren. Ik heb ook een tijd alles logisch willen beredeneren. Op een gegeven moment stop je ermee, want je raakt de weg kwijt. Nu geniet ik van de muziek, daar waar ik anders zat te dubben   cool.gif    ;)

Natuurlijk is die materie wel te verklaren. Daar is het genoemde artikel het bewijs van. ondersteund met meetresultaten. Als je de weergave van audioapparatuur wilt verbeteren moet je wel de materie er achter enigszins door hebben. Als je alles via Trial and Error wilt doen ben je namelijk vrij lang bezig. NAtuurlijk hoef je niet actief bezig te zijn hiermee, ook prima. maar ga niet het genieten van muziek als alleenrecht voor de technofoob claimen want dat is niet alleen nergens op gebaseerd, maar ook nog eens onjuist!

Geplaatst door erik klijnsmit:

de ambulance is jou konus .

terwijl de ambulance rijdt geeft hij hoge tonen .

de ambulance rijd op je af (doet de conus ook )

en de ambulance rijdt weer terug (doet de conus ook )

De Ambulance rijdt wel erg langzaam, bij een (grond)toon van 100 Hz en een uitslag van +/- 4 mm (dus totaal 8 mm top-top) zal de snelheid zo'n 2,9 km per uur bedragen (0,8 m/sec), met 8 mm uitslag heb je al een behoorlijk flapperende woofer, bij hogere frequenties zal de uitslag doorgaans wat minder worden.

Een toon van 10 kHz wordt gemoduleerd door de lage toon van 100 Hz.

Bij een geluidsnelheid van 340 m/sec is de golflengte van 10 kHz 0,034 m. Beweegt het membraam van de woofer met de grondtoon naar je toe wordt de 10 kHz frequentie verhoogt naar 10024 Hz, beweegt het membraan van je af verlaagt de frequentie naar 9977 Hz. Als deze frequenties als afzondelijke tonen achter elkaar worden afgespeeld kun je het verschil vast wel horen maar ik betwijfel of dit merkbaar is als deze tonen 100 keer per seconde wisselen.

Met een lagere grondfrequentie wordt het verschil in de gemoduleerde hoge tonen kleiner, bijvoorbeeld bij 20 Hz grondtoon (8 mm top-top); 10005 resp. 9995 Hz.

ok.

het idee van dploer toegepast op audio is me duidelijk.

de schijnbare paradox (dubbelop) was voor mij: een ambulance rijdt op je af met geluid. de golen worden in elkaar gedrukt > hogere tonen.

het rare met konussen was voor mij: een konus is geen geluid maar een materiaal, dus geen dopler. maar omdat er meerdere trillingen plaatsvinden, zullen bepaalde trillingen al bewegend naar voren, trillen. Daar is dopler... ;) he he.

ik heb hem. en idd als je dat effect wilt teniet doen heb je 20000 eenheden nodig.

of het hoorbaar is, keet het niet. of het luidsprekrontwerpen ervan heeft weerghouden bloedmooi geluid weer te geven? nee!

er zijn zat perfecte ontwerpen die no steeds dit dopler effect hebben, het is dus niet erg. en ja, logisch gedacht hebben esl's er meer alst van, want die producerenmeer frequenties met de zelfde driver.

game ;)

Geplaatst door [[Game]]:

(...) logisch gedacht hebben esl's er meer last van, want die produceren meer frequenties met de zelfde driver.

game   ;)

Okay, maar daar staat wel weer tegenover dat de elektrostaten bij hun baspogingen kleinere uitslagen maken...

Richard gaat volgens mij iets te snel. Of eigenlijk te langzaam. De woofer maakt nl. geen lineaire beweging van -4 naar +4 mm van de uitgangspositie maar een sinusvormige. Dit betekent dat de snelheid de hele tijd veranderd en dus is de maximale snelheid hoger. Een frequentie van 100 Hz en een uitslag van 4 mm beide kanten op levert een sinusvergelijking op van positie (x) afhankelijk van de tijd (t):

x(t) = 0.004 * sin(100*2*pi*t)

de afgeleide van deze functie levert een snelheid (v) als functie van de tijd (t):

v(t)=2*100*pi*0.004*cos(100*2*pi*t)

deze is maximaal als de cosinus zijn maximale waarde 1 bereikt: en geeft dan 2.5 m/s en dus 9 km per uur.

dit geeft al een toon die heen en weer slingert tussen 9927 Hz en 10074 Hz voor een toon van oorspronkelijk 10000 Hz

Blijft de vraag of je dat hoort. Ik heb geen idee. Misschien weet hier iemand veel van het menselijk (geh)oor af.

Geplaatst door Onno 1234:

Blijft de vraag of je dat hoort. Ik heb geen idee. Misschien weet hier iemand veel van het menselijk (geh)oor af.

Denk ook niet dat je dat direct als een frequentie verschuiving hoort maar meer als vervorming. Nu hoor je vaak ook niet direct vervorming maar het verschil tussen veel en weinig vervorming hoor je wel duidelijk. Hoe minder vervorming hoe beter toch? Alhoewel sommigen sommige vervorming juist weer als "muzikaal" waarderen.

Overigens kunnen mensen volgens het muziekvademecum een toonverschil van 5 centitonen bewust horen. Op 1 Khz komt dat neer op 3 Hz (en 29 Hz op 10 KHz).

Vaak is het toch juist de verandering van de vervorming die hinderlijk is. Dan zou deze doppler vervorming juist erg nadelig kunnen zijn. Je zou dan kunnen horen dat de vervorming over de hoge tonen beinvloed worden als er een korte lage toon in de muziek zit een kick beinvloed de boventonen van een gitaar, of zo. Ik heb wel een cd waar ik dat meen te kunnen horen, op mijn twee weg luidsprekers. Eens luisteren bij iemand met 3 of 4 weg speakers om te kijken of het effect wat ik hoor echt doppler vervorming zou kunnen zijn.

Mag ik uit al die rekenvoorbeelden opmaken dat;

De vervorming bij een frequentie verschil van 100X de vervorming rond de 1 procent blijft.

Dit is goed nieuws want een 2weg speaker heeft er dus al nagenoeg geen last van.

Geplaatst door Sherwin:

Nu een interessante vraag:

Hebben je oren daar dan ook geen last van?

Mvgr Sherwin

Ja! maar ik mag hopen dat die geen slagen maken van 8mm of zelfs 30mm

Geplaatst door Sherwin:

Nee ,maar het effect zal wel hetzelfde zijn.. dus waar hebben we het in hemelsnaam over, zet toch muziek op   :D Mvg

HEt probleem is dat je oren er dus geen last van hebben. je ziet in de vergelijkingen in de rekenvoorbeelden dat de uitslag van het systeem voorkomt in de vergelijking om de frequentieafwijking te berekenen. de uitslagen in je oor zijn vele malen kleiner dan in je speaker dus is de frequentieafwijking in het oor ook anders.

En ik heb al muziek opstaan

Pjotr,

wat dopplervervorming is is mij wel duidelijk, maar ...

Is het -in het door jou aangedragen artikel- wel doppler vervorming die te zien is ? Volgens mij is het gewoon interferentie ... ????

Paul.

Geplaatst door Paul Jenner:

Pjotr,

wat dopplervervorming is is mij wel duidelijk, maar ...

Is het -in het door jou aangedragen artikel- wel doppler vervorming die te zien is ? Volgens mij is het gewoon interferentie ... ????

Paul.

He he eindelijk iemand die wakker is. Ja dat viel mij ook al op en had daar ook zo mijn vraagtekens bij. Dat plaatje ziet er idd uit als gewone IM vervorming veroorzaakt door de speakermotor zelf.