Jump to content

doppler effect

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Onno 1234:

HEt probleem is dat je oren er dus geen last van hebben. je ziet in de vergelijkingen in de rekenvoorbeelden dat de uitslag van het systeem voorkomt in de vergelijking om de frequentieafwijking te berekenen. de uitslagen in je oor zijn vele malen kleiner dan in je speaker dus is de frequentieafwijking in het oor ook anders.

En ik heb al muziek opstaan

Volgens mij hebben je oren er inderdaad geen last van maar om een andere reden. Je oor werkt heel anders; het trommelvlies geeft de trillingen alleen maar door en hier heb je volgens mij geen last van het doppler effect.

Het slakkenhuis waar de trillingen worden omgezet naar de zenuwen werkt ook op een manier waarbij het doppler effect niet optreed (denk ik).

Geplaatst door Pjotr:

He . Dat plaatje ziet er idd uit als gewone IM vervorming veroorzaakt door de speakermotor zelf.

Is dit het anwoord op mijn vraag die ik een tijdje geleden stelde over het plaatje ?

Geplaatst door Paul Jenner:

opgelost !

Niet dus ;)

Heb dat artikel van Kreskovsky nog eens aandachtig doorgelezen en wat mij betreft legt ie het goed uit en klopt het ook. Je kunt het ook als volgt benaderen:

Wanneer de bron van het 1 KHz signaal met 100 Hz heen en weer gaat verandert de afstand tot de waarnemer ook met 100 Hz. Omdat het geluid een looptijd van speaker tot waarnemer heeft (het plant zich voort met ca. 340m/sec.) verandert die looptijd steeds en dus verandert de momentane fase van het 1 KHz signaal ook steeds met 100 Hz bij de waarnemer. Het resultaat is een fase gemoduleerd signaal. Nu is het effect van fasemodulatie en frequentiemodulatie hetzelfde. Mathematisch is dat te beschrijven volgens de formules (31) en (32) in het artikel van Kreskovsky. Dit voorspelt een 1 KHz signaal met een hele trits som en verschil frequenties.

Heb e.e.a. zelf eens gesimuleerd in PSpice. Hierbij is de geluidssnelheid 340 m/s. Het resultaat geeft het volgende plaatje:

Doppler_Dist1.gif

De blauwe spectraallijnen zijn het gevolg van een conusuitslag van 0,4 mm piek_piek en de bruine lijnen bij een uitslag van 4 mm pp van het 100 Hz signaal. Duidelijk is dat bij minder uitslag er ook duidelijk lagere zijbanden ontstaan. Bij 4 mm pp zijn de 900 Hz en 1100 Hz lijnen 1,8 % van het 1 Khz signaal. Dit komt overeen met ca. -35 dB en komt overeen het meetplaatje op de site van Kreskovky. De simulatie heeft een dynamisch bereik van 1e12 wat overeenkomt met 240 dB. Dat is in de praktijk nooit te vewezenlijken. In het plaatje van Kreskovsky vallen de freqenties van 800 Hz en lager en 1200 Hz en hoger buiten het plaatje. Wat uit de simulatie duidelijk wordt is dat de frequenties van 900 Hz en 1100 Hz enige zoden aan de dijk zetten. Die twee samen zorgen wel voor 2,5% IM vervorming bij een 100Hz uitslag van 4 mm.

Kreskovsky behandelt ook het geval wat er gebeurt als het 1 Khz signaal wordt gemoduleerd t.g.v. de cunusverplaatsing van het 1 KHz signaal zelf. Ook dat heb ik eens gesimuleerd en levert het volgende plaatje:

Doppler_Dist2.gif

De blauwe lijnen zijn bij 0,02 mm pp en de bruine lijnen bij 0,2 mm pp van het 1 KHz signaal. We zien dus dat dit op zichzelf ook vervorming oplevert. Alhoewel die vervorming hoofdzakelijk de 2e harminische is en gehoormatig volkomen onschadelijk.

Bij deze simulaties is er geen sprake van vervorming van de speakermotor (spreekspoel enz.) en konus zelf. Het is louter het gevolg van het bewegen van de konus. Dus al is de speaker nog zo perfect, het omzetten van een elektrisch signaal naar een acoustisch levert inherent vervorming op. Met de natuurwetten valt niet te spotten.

Duidelijk is wel dat hoe minder uitslag de conus maakt, hoe minder vervorming hij produceert.

cool.gif

Mooie uitleg!!

Toch wel gaaf dat je dingen gewoon op je klompen kan aanvoelen.

Ik heb het boek "gaia danst" al 2 keer gelezen (gaia theorie uitgelegt door E. Sahtouris). Daar wordt zo gehamerd op de uniformiteit van al dat is. Dat ik nu echt (vaak straffeloos) alles durf te verglijken.

Zo in de trand van is de vorm gelijk dan is de uitkomst ook gelijk.

Dat boek is echt een genot om telezen. Cellen vergelijken met onze maatschappij. Planeten met elektronen.

Het heeft 't leven en techniek voor voor mij zo enorm versimpeld.

Aanrader!!

hmm beetje offtopic ;)

Groeten Simon